Orginele lokatie

Overigens heb ik alleen naar je kleurenfoto's gekeken
1) Links bovenin een beetje overbelicht, op zich nog niet zo erg maar het leid af. Verder vind ik de keuze om het blad zo centraal te plaatsen niet echt spannend. Voor de rest wel een redelijke foto.
2) Mijn oog wordt naar het midden van de foto geleid, daar zie ik twee bankjes (wat op zich wel leuk is), en daarachter stedelijke bebouwing heel ver weg. Persoonlijk zou ik voor meer afstand gekozen hebben, een groot diafragma (kleine scherptediepte) en dan flink optisch inzoomen op de bankjes en daar ook op scherp stellen, vanuit een liggend/laag standpunt.
3) Leuk vakantiekiekje, niet meer en niet minder. Een kleiner diafragma en daarmee een grotere scherptediepte zou misschien beter geweest zijn?
4) Sorry, maar ik vind de lucht echt ontzettend lelijk. Het idee en het standpunt zijn wel leuk.
5) idem als 4
6) De foto op zich trekt wel, maar hij lijkt me niet scherp. Misschien komt het door je compressie, maar ik denk ook door je meetmodus en de mogelijkheden van je toestel. Als ik me niet vergis (ben zelf een n00b) wil de meetmodus zeggen, dat je camera op een bepaalde manier scherp stelt. Patroon zou dan kunnen betekenen: camera meet over verschillende gebieden van de te nemen foto welk gedeelte overheerst en scherp moet worden. Overheerst de voorgrond? Dan zal de achtergrond niet scherp op de foto komen en vice versa. Je zou ook kunnen kiezen voor puntmeetmodus. Dan heb je een stipje midden in je scherm, daar stelt de camera zich op scherp zodra je de ontspanknop half indrukt. Dan draai je je toestel zo dat je de gewenste compositie hebt en klikken maar.
In deze foto gaat mijn oog naar dat bankje met de mensen. Het zou mooi zijn als je met je toestel daar op in zou kunnen zoomen (optisch). In dat geval heb je trouwens wel een statief nodig omdat iedere minimale beweging met flink zoomen al tot enorme bewegingsonscherpte leidt. Maar ik denk niet dat dit tot mogelijkheden van je toestel hoort.
Voor de rest wel een mooie foto.
7) Is wel aardig, vooral met die streep in de lucht, qua verdeling: voorgrond - achtergrond is ook goed.

Met F2,8 vang je veel te veel licht, F8 was beter op zijn plaats geweest. Dan was de achtergrond ook scherper geweest.
9) Jammer van de overbelichting, maar misschien wel goed in dit geval omdat je anders die ronde vorm niet in de lucht had

een prachtige plaat!
10) Je stelt scherp op de reling, maar de reling op dat punt heeft weer een hele centrale positie in de foto, niet erg boeiend om naar te kijken.
11) Leuke overzichtsfoto, juiste verhouding lucht en landschap. Waarom heb je niet voor F8 of als het max F5,6 is gekozen'?
12) Nee die heeft het niet.