Doel en budget
Ik zoek een nieuwe pc die eigenlijk alles moet aankunnen.
Ik speel geregeld een game, ik programmeer af en toe, durf mijn pc wel eens gebruiken als server, gebruik photoshop geregeld,...
Het budget staat nog niet echt 100% vast maar laat ons zeggen rond de 2500 Euro.
Mijn boodschappenlijstje
De processor
Voor de processor heb ik de Intel core 2 duo 6600 gekozen.
Ik denk dat dit momenteel de beste kaart is qua prijs/kwaliteit
CPU koeler
Op een artikel op Tweakers een paar weken terug stond te lezen dat de CPU-koelers van Scythe goed zijn, daarom dus de keuze voor dit merk.
Harde schijf
Ik heb in het verleden nog harde schijven van Seagate gebruikt en ben daar al altijd tevreden over geweest. Deze schijf heb ik gekozen omdat ze het goedkoopste is per GB
Floppy drive
Misschien ooit nog wel eens handig om een floppy in de pc te hebben om drivers die op diskette staan te installeren.
Het model dat ik gekozen heb heeft tevens een cardreader, wat ook wel handig is om foto's van mijn fototoestel over te zetten naar de pc.
DVD-Writer
Dit vind ik niet zo super belangrijk. Als er een CD of DVD geschreven kan worden ben ik al tevreden.
Grafische kaart
Voor de grafische kaart heb ik gekozen voor de Asus 8800GTS.
Deze kaart ondersteund directX10, wat ik best belangrijk vind voor de toekomst.
Vinden jullie dat deze kaart goed genoeg is of zouden jullie direct voor de 8800GTX gaan?
Is er trouwens, buiten de prijs, verschil in de 8800GTS kaarten van Asus, Club3D, MSI of XFX?
geheugen
Hier ken ik eigenlijk weinig van. Ik heb Kingston gekozen omdat dit volgens de reviews nogal een goed merk is, verder denk ik dat 2048MB geheugen zeker genoeg is.
Vinden jullie dit goed geheugen qua snelheid en performantie?
moederbord
Volgens de reviews is dit een super bordje, maar aangezien ik niet van plan ben om te overklokken is deze kaart misschien een beetje overkill voor mij.
Behuizing
Dit vind ik gewoon een mooie kast die groot genoeg is voor eventuele uitbreidingen
Voeding
Ik denk dat 500 Watt zeker genoeg zal zijn.
Beeldscherm
Bij Dell krijg je bij dit scherm momenteel een korting van 25%.
Verder ziet het er wel een mooi scherm uit
Besturingssysteem
Omdat ik een computer wil die alles moet kunnen, wil ik ook een Windows die alles kan
Totaalprijs
Wat vinden jullie van dit systeem?
Ben ik componenten vergeten? Zijn er componenten bij die te traag of juist overkill zijn?
Ik zoek een nieuwe pc die eigenlijk alles moet aankunnen.
Ik speel geregeld een game, ik programmeer af en toe, durf mijn pc wel eens gebruiken als server, gebruik photoshop geregeld,...
Het budget staat nog niet echt 100% vast maar laat ons zeggen rond de 2500 Euro.
Mijn boodschappenlijstje
De processor
Voor de processor heb ik de Intel core 2 duo 6600 gekozen.
Ik denk dat dit momenteel de beste kaart is qua prijs/kwaliteit
code:
1
2
3
| CPUs Socket 775 - Intel® Core 2 Duo E6600 2400 MHz, 1066 MHz, 2x 32 KB, 2x 2048 KB 1 Prijs: 319 EUR |
CPU koeler
Op een artikel op Tweakers een paar weken terug stond te lezen dat de CPU-koelers van Scythe goed zijn, daarom dus de keuze voor dit merk.
code:
1
2
3
| CPUs - Koelers Scythe Ninja SCNJ-1100P 478,754,775,939,940,AM2, tot 24 dB(A), tot 1200 rpm Prijs: 39 EUR |
Harde schijf
Ik heb in het verleden nog harde schijven van Seagate gebruikt en ben daar al altijd tevreden over geweest. Deze schijf heb ik gekozen omdat ze het goedkoopste is per GB
code:
1
2
3
| Harddisks 3,5 inch SATA - Seagate Barracuda 320 GB, 8,5 / 16 / 7200 Prijs: 85 EUR |
Floppy drive
Misschien ooit nog wel eens handig om een floppy in de pc te hebben om drivers die op diskette staan te installeren.
Het model dat ik gekozen heb heeft tevens een cardreader, wat ook wel handig is om foto's van mijn fototoestel over te zetten naar de pc.
code:
1
2
3
| Floppy-drives Mitsumi 7in1 FDD+Cardreader 1,44 MB, Prijs: 25 EUR |
DVD-Writer
Dit vind ik niet zo super belangrijk. Als er een CD of DVD geschreven kan worden ben ik al tevreden.
code:
1
2
| Samsung SH-S182M 18/8x, 8/-x(DL), 18/6x, 8/-x(DL), 2048 KB, ATAPI 1 Prijs: 35 EUR |
Grafische kaart
Voor de grafische kaart heb ik gekozen voor de Asus 8800GTS.
Deze kaart ondersteund directX10, wat ik best belangrijk vind voor de toekomst.
Vinden jullie dat deze kaart goed genoeg is of zouden jullie direct voor de 8800GTX gaan?
Is er trouwens, buiten de prijs, verschil in de 8800GTS kaarten van Asus, Club3D, MSI of XFX?
code:
1
2
3
| Grafische kaarten nVidia PCIe - Asus EN8800GTS/HTDP Prijs: 379 EUR |
geheugen
Hier ken ik eigenlijk weinig van. Ik heb Kingston gekozen omdat dit volgens de reviews nogal een goed merk is, verder denk ik dat 2048MB geheugen zeker genoeg is.
Vinden jullie dit goed geheugen qua snelheid en performantie?
code:
1
2
3
| Geheugen DDR2-800 - Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit 2048 MB, 2, PC2-6400 / DDR2-800, CL5 5-5-15 Prijs: 219 EUR |
moederbord
Volgens de reviews is dit een super bordje, maar aangezien ik niet van plan ben om te overklokken is deze kaart misschien een beetje overkill voor mij.
code:
1
2
| Asus P5W DH Deluxe Intel 975X, ATX, 1066 MHz Prijs: 199 EUR |
Behuizing
Dit vind ik gewoon een mooie kast die groot genoeg is voor eventuele uitbreidingen
code:
1
2
3
| Behuizingen Big Tower - Thermaltake Eureka 5x 5,25" / 2x 3,5", 5x 3,5", E-ATX, niet inbegrepen 1 Prijs: 159 EUR |
Voeding
Ik denk dat 500 Watt zeker genoeg zal zijn.
code:
1
2
| Chieftec GPS-500AB ATX2, EPS, 500 Watt Prijs: 69 EUR |
Beeldscherm
Bij Dell krijg je bij dit scherm momenteel een korting van 25%.
Verder ziet het er wel een mooi scherm uit
code:
1
2
| Dell Ultrasharp 2407WFP 24-inch LCD- Prijs: 821 EUR |
Besturingssysteem
Omdat ik een computer wil die alles moet kunnen, wil ik ook een Windows die alles kan
code:
1
2
| Windows Vista Ultimate OEM Prijs: 199 EUR |
Totaalprijs
code:
1
| Totaalprijs: 2548 EURO |
Wat vinden jullie van dit systeem?
Ben ik componenten vergeten? Zijn er componenten bij die te traag of juist overkill zijn?