nieuwe pc (2500 euro)

Pagina: 1
Acties:

• pachacuti
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-01 23:02
Doel en budget
Ik zoek een nieuwe pc die eigenlijk alles moet aankunnen.
Ik speel geregeld een game, ik programmeer af en toe, durf mijn pc wel eens gebruiken als server, gebruik photoshop geregeld,...
Het budget staat nog niet echt 100% vast maar laat ons zeggen rond de 2500 Euro.

Mijn boodschappenlijstje

De processor
Voor de processor heb ik de Intel core 2 duo 6600 gekozen.
Ik denk dat dit momenteel de beste kaart is qua prijs/kwaliteit
code:
1
2
3
CPUs Socket 775 -
Intel® Core 2 Duo E6600 2400 MHz, 1066 MHz, 2x 32 KB, 2x 2048 KB 1 
Prijs: 319 EUR

CPU koeler
Op een artikel op Tweakers een paar weken terug stond te lezen dat de CPU-koelers van Scythe goed zijn, daarom dus de keuze voor dit merk.
code:
1
2
3
CPUs - Koelers
Scythe Ninja SCNJ-1100P 478,754,775,939,940,AM2, tot 24 dB(A), tot 1200 rpm 
Prijs:  39 EUR

Harde schijf
Ik heb in het verleden nog harde schijven van Seagate gebruikt en ben daar al altijd tevreden over geweest. Deze schijf heb ik gekozen omdat ze het goedkoopste is per GB
code:
1
2
3
Harddisks 3,5 inch SATA - 
Seagate Barracuda 320 GB, 8,5 / 16 / 7200 
Prijs: 85 EUR

Floppy drive
Misschien ooit nog wel eens handig om een floppy in de pc te hebben om drivers die op diskette staan te installeren.
Het model dat ik gekozen heb heeft tevens een cardreader, wat ook wel handig is om foto's van mijn fototoestel over te zetten naar de pc.
code:
1
2
3
Floppy-drives 
Mitsumi 7in1 FDD+Cardreader 1,44 MB, 
Prijs: 25 EUR

DVD-Writer
Dit vind ik niet zo super belangrijk. Als er een CD of DVD geschreven kan worden ben ik al tevreden.

code:
1
2
Samsung SH-S182M 18/8x, 8/-x(DL), 18/6x, 8/-x(DL), 2048 KB, ATAPI 1 
Prijs: 35 EUR

Grafische kaart
Voor de grafische kaart heb ik gekozen voor de Asus 8800GTS.
Deze kaart ondersteund directX10, wat ik best belangrijk vind voor de toekomst.
Vinden jullie dat deze kaart goed genoeg is of zouden jullie direct voor de 8800GTX gaan?
Is er trouwens, buiten de prijs, verschil in de 8800GTS kaarten van Asus, Club3D, MSI of XFX?
code:
1
2
3
Grafische kaarten nVidia PCIe -
Asus EN8800GTS/HTDP
Prijs: 379 EUR

geheugen
Hier ken ik eigenlijk weinig van. Ik heb Kingston gekozen omdat dit volgens de reviews nogal een goed merk is, verder denk ik dat 2048MB geheugen zeker genoeg is.
Vinden jullie dit goed geheugen qua snelheid en performantie?
code:
1
2
3
Geheugen DDR2-800 -
Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit 2048 MB, 2, PC2-6400 / DDR2-800, CL5 5-5-15 
Prijs: 219 EUR

moederbord
Volgens de reviews is dit een super bordje, maar aangezien ik niet van plan ben om te overklokken is deze kaart misschien een beetje overkill voor mij.

code:
1
2
Asus P5W DH Deluxe Intel 975X, ATX, 1066 MHz 
Prijs: 199 EUR

Behuizing
Dit vind ik gewoon een mooie kast die groot genoeg is voor eventuele uitbreidingen
code:
1
2
3
Behuizingen Big Tower -
Thermaltake Eureka 5x 5,25" / 2x 3,5", 5x 3,5", E-ATX, niet inbegrepen 1
Prijs: 159 EUR

Voeding
Ik denk dat 500 Watt zeker genoeg zal zijn.
code:
1
2
Chieftec GPS-500AB ATX2, EPS, 500 Watt 
Prijs: 69 EUR

Beeldscherm
Bij Dell krijg je bij dit scherm momenteel een korting van 25%.
Verder ziet het er wel een mooi scherm uit

code:
1
2
Dell Ultrasharp 2407WFP 24-inch LCD-
Prijs: 821 EUR

Besturingssysteem
Omdat ik een computer wil die alles moet kunnen, wil ik ook een Windows die alles kan
code:
1
2
Windows Vista Ultimate OEM
Prijs: 199 EUR

Totaalprijs
code:
1
Totaalprijs: 2548 EURO

Wat vinden jullie van dit systeem?
Ben ik componenten vergeten? Zijn er componenten bij die te traag of juist overkill zijn?

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 21:42
Leuk systeem zeker! ik zou wel 2 dezelfde harde schijven nemen om ze in RAID te draaien wat een aardige prestatiewinst oplevert.

Of misschien zelfs 1 WD Raptor los erbij om je OS op te draaien ;)

Als je niet gaat overclocken zou ik voor PC4200 of PC5300 geheugen gaan, omdat je gewoon niet meer nodig hebt als je niet gaat overclocken! scheelt toch weer wat euro's!

Misschien wel denken aan een goedkoop Nvidia 680 bordje aangezien die 1333mhz front side bus heeft en met het oog op de toekomstige Quad-core processors toch handig als je nog een keer je processor wil upgraden! maar het is geen must ofzo. en dan moet je ook zeker niet die dure nemen van rond de 300 euro, gewoon die van Asus ben ff de naam kwijt kost ook 200 euro net als het moederbord wat je nu hebt gekozen! maar toch iets meer op de toekomst gericht.

Met die grafische kaart zit je verder ook wel goed, voorlopig zal je nog geen nieuwe nodig hebben maar dat is echt afhankelijk van het soort games dat je speelt. Ik zou in dit geval wel de 640mb nemen, omdat je op redelijk hoge resolutie zal spelen met dat scherm en de 320mb versie op hoge resoluties niet echt aardig mee kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Jeffoz op 15-02-2007 21:11 ]

Verwijderd

1. Als je 2500 ter beschikking hebt, kan je beter de 8800GTX nemen.Verschil in merk is bijgeleverde assecoires en garantie. EVGA Asus of XFX zijn goed.
2. Als koeler beter de Scythe Infinity nemen.
3. Scherm is wel erg duur. Zal een Samsung Syncmaster 226BW niet voldoen?
4. Moederboard, geheugen, CPU, HDD (wil je er geen 2 in RAID) zijn prima. Je zou ook Vista Premium kunnen nemen, maar dat is jouw keuze.
5.Voeding, ik vind zelf dat je beter voor een Enermax Liberty of een Cooler Master Real Power 550 kan gaan.
6. Door je scherm heb je wel ongeveer 500 euro minder uit te geven. Een scherm van +/- 350 euro zal ook voldoen hoor.
7. Dit is puur mijn mening,dus niet flamen.

• Jeffoz
3. Scherm is wel erg duur. Zal een Samsung Syncmaster 226BW niet voldoen?

Ligt eraan wat ie met Photoshop doet, misschien is een TN scherm dan niet zo heel handig. Doe je veel aan fotobewerking enzo?

4. Moederboard, geheugen, CPU, HDD (wil je er geen 2 in RAID) zijn prima. Je zou ook Vista Premium kunnen nemen, maar dat is jouw keuze.

PC6400 is nutteloos als je niet gaat overclocken, beter PC4200 of PC5300 scheelt je echt de nodige euro's! Vista premium had ik ook genomen maar dat is idd jou keus ;)
Moederbord is opzich wel okej, al had ik zelf voor de Asus P5N32-E SLI gekozen omdat die 1333mhz fsb ondersteund met het oog op de aankomende Quad-cores...wat toch wel vrij snel standaard zal gaan worden denk ik...maar het is geen must nee, maar ik had het gedaan ;)

Voor de rest ben ik het ook wel met hem eens

• pachacuti
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-01 23:02
Bedankt voor de reacties.

Ik gebruik niet zo super veel photoshop dus die Samsung Syncmaster is misschien wel een goed alternatief, daar ga ik zeker eens naar kijken.

Heb je veel snelheidswinst als je een raptor bijplaatst voor het besturingssysteem of kan je voor dat geld beter een extra grotere HD bijplaatsen?

Ik had al een vaag vermoeden dat het geheugen overkill zou zijn. Dit ga ik zeker terugschroeven naar PC 5300.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zou geen Raptor bijplaatsen. Doe dan een Raid0 setup met 2 grote schijven. De grotere kans op dataloss zou ik voor lief nemen.

• Jeffoz
beter 2 dezelfde schijven in Raid0 draaien idd :)

en misschien toch voor die samsung syncmaster 226bw gaan dan! perfect scherm om mee te gamen! en een heel stuk goedkoper dan dat Dell scherm!

Voor de 350 euro die je dan nog overhoud, als je het echt wil besteden kan je dat altijd nog doen om bijvoorbeeld een 8800GTX te halen ipv een 8800GTS!

voor de rest heb je een prima systeem in elkaar gezet :)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:04
Anderszijds: Die PC, hoe goed die nu nog is, kan je over een jaartje nog deels upgraden als het allemaal wat trager wordt. Die monitor zit je drie of meer jaar tegenaan te kijken. Het scherm is inderdaad erg duur, maar bij zo'n budget zo ik (ik geef het je mee, maar dat is idd. een persoonlijke keuze) eerder een topscherm kopen en dan kijken wat er nog over is, dan andersom. Als je *echt* niets hebt aan die pixel moet je het niet doen, maar overweeg wel dat je bij PC's in de hogere budgetklasses langer van je monitor dan van je GPU geniet. Een 8800GTX kan volgend jaar net zo hard de nieuwste spellen net niet op max settings aan als een GTS. :)

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Asus P5N32E SLI 219 euro
2x Seagate Barracuda 7200.10 in raid 158 euro
Intel® Core™ 2 Duo E6600 319 euro
Scythe Sflex (extra kast koeling) 19 euro
Samsung SH-S183A 35 euro
MSI NX8800GTX 579 euro
G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit 179 euro
Samsung 226BW 349 euro
Thermaltake Eureka (of de armor is ook leuk) 159 euro
Tagaen TG600-U25 149 euro
Teac Floppydisk + 7in1 cardreader 28 euro
Vista (premium) 200 euro

Totaal 2393euro

Je hebt dan nog ruimte over voor assembleren en eventueel voor uitbreiden met een geluidskaart

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Pagina: 1