Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Soldeerbout reiniger

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had laatst een soldeerbout reiniger van Griffioen of iets dergelijks gezien, het is een wil blokje waar je je heete soldeerbout op moet leggen totdat hij schoon is, heeft iemand hier ervaring mee?, zoja, werkt het goed?

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Een goeie bout heeft niet meer nodig dan een vochtig sponsje.
Zelfs mengen van loodvrij/niet loodvrij soldeer geeft niks problemen met mn voltcraft :p
maar nee, keb er dus geen ervaring mee :+

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Volgens mij is dit een salmiak steen die hiervoor word gebruikt. In principe werkt het wel maar als je punt zo vuil is dat een sponsje niet meer helpt kun je hem denk ik beter vervangen.

Alles is terug te redeneren naar 4

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of de laag nikkel is weggerot van al het solderen
dan wil je wel een nieuw puntje

je moet gewoon kort afvegen aan zo'n vochtig sponsje ....

Iperf

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 20:41:
Een goeie bout heeft niet meer nodig dan een vochtig sponsje.
Zelfs mengen van loodvrij/niet loodvrij soldeer geeft niks problemen met mn voltcraft :p
maar nee, keb er dus geen ervaring mee :+
Voor zover ik weet, mag je bij loodvrij je sponsje niet nat maken!

Met zo'n steen heb ik geen ervaring, wel heb ik nog een busje met een kwast gezien waarmee een vers laagje metalen coating op de punt werd geverfd, dat was erg goed materiaal (werd ie weer als een gloednieuwe long-life punt van, ook al lagen die bouten heel de dag aan).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:37

Rmg

die stenen werken voor geen meter :+ het stinkt als bagger en echt schoner worden ze niet. naja wel een beetje maar daarna is je punt 2x zo snel goor

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20

Super_ik

haklust!

naftebakje schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:55:
[...]
Voor zover ik weet, mag je bij loodvrij je sponsje niet nat maken!
Ik heb net een ipc training solderen achter de rug, en kan dus vertellen dat dat onzin is. Je moet je sponsje gewoon niet te nat maken, maar vochtig, anders koelt je bout te snel af. :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 20:37:
Hallo,

Ik had laatst een soldeerbout reiniger van Griffioen of iets dergelijks gezien, het is een wil blokje waar je je heete soldeerbout op moet leggen totdat hij schoon is, heeft iemand hier ervaring mee?, zoja, werkt het goed?

Alvast bedankt :)
Wij hebben hier op het werk ook zo'n steentje staan. Het bevalt mij wel goed. Ik gebruik hem maar zelden, maar soms als je wat rommel aan je bout hebt ofzo (perongeluk plastic isolatie geraakt bijv.), dan is het wel prettig. Stinkt inderdaad flink, maar hij's dan ook wel weer mooi schoon.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Topicstarter
ik had idd iets gehoort dat als je je boet nat maakt dat er dan kleine scheurtjes in komen en dat je kwaliteit van het soldeer dat slechter word ofzo, daarom vroeg ik het maar even, ,maar als je je sponsje dus gewoon een beetje vochtig maakt dan het geen kwaad?

Ik heb een Weller, das een goed merk, hij is al wel iets ouder, maar werkt perfect.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 16:32 ]

Verwijderd

Moet idd met een vochtige spons, niet onder de kraan houden he.. al beetje hetzelfde fabeltje als je bout proper houden met schuurpapier enzo, don't do it...

Btw, @ naftebakje, volgens de regels van de kunst heb je ook twee aparte boutpunten, een voor loodvrij en een voor gelood soldeer, die mag je nooit mengen want krijg je echt gortige papjes van.. Maar dat wil nu echt ni zeggen da ik een tweede punt enkel en alleen voor loodvrij ga gebruiken hoor :p

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
weller heeft een steen achtig iets in een blikken doosje onder de naam "tip activator" als er om de een of andere reden geen tin meer op je bout pakt de punt eventjes over het schijfje halen, en hij blinkt weer als nieuw :)

Repareren doe je zo.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:20:
...
Btw, @ naftebakje, volgens de regels van de kunst heb je ook twee aparte boutpunten, een voor loodvrij en een voor gelood soldeer, die mag je nooit mengen want krijg je echt gortige papjes van.. Maar dat wil nu echt ni zeggen da ik een tweede punt enkel en alleen voor loodvrij ga gebruiken hoor :p
De flux van loodvrij soldeersel is trouwens agressiever dan loodhoudend heb ik me laten vertellen, dus een punt die voor loodvrij wordt gebruikt ga je beter niet voor loodhoudende dingen gebruiken, omdat die kunnen aangevreten worden.

offtopic:
Op het werk is het erg simpel: loodvrij solderen is totaal gescheiden van loodhoudend, er is een aparte werkbank voorzien, zodat er 100% zeker geen vermenging gebeurt. En mijn afdeling stapt over op loodvrij zodra al de rest loodvrij gebruikt, dan draaien we het om en wordt alles standaard loodvrij, en hebben we een aparte werktafel voor loodhoudend.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

zowel voor loodhoudend als loodvrij moet je gewoon het puntjes afdoen met een sponsje. Zo'n salmiaksteentje werkt in mijn ervaring niet goed.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Verwijderd

Topicstarter
dus het is gewoon crap, zo'n steentje

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Sine schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:18:
weller heeft een steen achtig iets in een blikken doosje onder de naam "tip activator" als er om de een of andere reden geen tin meer op je bout pakt de punt eventjes over het schijfje halen, en hij blinkt weer als nieuw :)
Datte bedoelde ik dus ook. Werkt prima!

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:18:
dus het is gewoon crap, zo'n steentje
Juist.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Verwijderd

Topicstarter
haha oke, tnkx
Pagina: 1