[CAR] 4-weg gescheiden systeem

Pagina: 1
Acties:

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Na een tijdje in het bezit te zijn van een Pioneer subwoofer (TS-WX206A), begint de rest van het geluid toch erg beperkt te klinken. Nu het zit zo, ik heb maar een kleine cabine in mijn MR2, waar dus van de fabriek uit al een 6-speakersysteem in zit met optioneel nog een of twee subwoofers achter de stoelen. Even een quote:
Speaker sizes are:
4" in doors (mid-bass); you can fit 6.5" though.
1" tweets in the "sails"
3" full range in the rear (I think you can fit 5.25"s though).

There were many stereo options available in the MR2. The premium stereo setup included a double-DIN CD/Tape/FM/AM headunit, a tweeter in both door sails, one midrange speaker in the lower front part of each door, one smaller rear fill speaker behind the seats in the side body panel, and a subwoofer behind the drivers seat. A second subwoofer was added behind the passenger’s seat in 1993.
Ik zou ze allemaal willen vervangen, op de Pioneer Subwoofer na. De woofers achter de stoelen zaten niet in mijn model. Dus ik wil de tweeters vervangen, de middentoners en de mid-bass. Deze wil ik vervangen door degelijke gescheiden tweeters, middentoon en midden-laag speakers. Met de bijhorende subwoofer zou ik dan een groot en gelijk frequentiebereik willen creeren.

Nu is de vraag, welke keuze heb ik ? Ik vind namelijk enkel sets MET subwoofer in een 3-weg comp-systeem, ik zoek dus een 3-weg systeem om te plaatsen bij een bestaande subwoofer. De Pioneer subwoofer kan ik mooi regelen tot 125Hz. Qua budget wil ik niet te extreem gaan, maar het mag wel een paar honderden euro's kosten. Ik heb dus ook nog een versterker nodig hiervoor, die kost reken ik apart. Qua decibel hoeft het niet enorm hard te gaan, die Pioneer subwoofer (150W max) is al serieus oorverdovend omdat ik zo'n kleine cabine heb.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:42

GaMeOvEr

Is een hork.

Welke merken heb je allemaal al gevonden? :)

Ik zou zelf gaan voor een composet voorin (dus een 16cm in de deur met een tweeter) en misschien wat rear fill in die gaten achterin. Een 3 weg setup gaat niet lekker werken als de speakers niet allemaal in dezelfde lijn zitten, en wat ik lees heb je een gat van 16 in de deur en tweeters voorin en zit die andere ruimte die je dan nog over hebt "achter" je luisterpositie.

Persoonlijk zou ik die speakers achter de luisterpositie lekker laten zitten, en het ingespaarde budget daarvan investeren in een echt lekkere composet, geluid moet toch van voren komen, achter is maar "rear fill" en daar heb je al subwoofers voor. :)

Merken met leuk spul zijn Boston Acoustics, Ground Zero etc. :)

Aannames zijn fataal.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Voor mij is kwaliteit wel voornaam, ik kwam hierbij uit op bv. JL Audio. Zij hebben een leuk 3-weg setje (JL Audio XR653-CS) die van 45Hz tot 25.000Hz gaat, wat misschien goed op te vangen is met de subwoofer. Deze kost 340 dollar online, EU prijs moet ik nog vinden.

Ook van Focal heb ik een 3-weg setje gevonden die niet zo laag "kan": Focal 165 V3E 6-1/2" 3-way Component System. Deze lijkt me echter voor zijn 450 dollar prijs en bijhorende specificaties vrij duur. Dit moment ben ik alles van Polk aan het bekijken.

Nu, dat ik goed geluid wil en ik met wat zoeken wel iets deftigs vind, snap ik wel. Maar mijn kennis qua crossover degelijkheid, overlapping van frequenties bij verschillende merken van speakers en over het algemeen de betere keuzes die gemaakt moeten worden bij het kiezen van een degelijk 4-wegsysteem, is nu eenmaal niet zo groot. Ik hoop dan ook dat men me in de juiste richting kan duwen naar waar ik op moet letten bij de aankoop hiervan qua specificaties, mbt. een 4-wegsysteem. Voor een simpel 2- of 3-wegsysteem is het allemaal geen probleem, keuze genoeg en dan kon ik wel simpelweg een Pioneer setje kiezen die bij de woofer past. Maar de meeste merken bieden dus geen high, mid high, mid low en low aan. Oftewel 3-weg op 1 speaker gedouwd, ofwel een fullrange, een tweeter en een woofer.

De achterste speakers zijn wel bruikbaar, deze staan eigenlijk in je nek te blazen bij wijze van spreke en je mist ze zeer zeker wel in het klankbeeld dat ik nu heb. Daarmee dat ik ze liever mee upgrade want nu clippen de middentoners en woofers in de deuren tot het niet meer net is als ik het wat harder zet. De Pioneer subwoofer kan het wel, de rest niet.

Verwijderd

Specs zeggen jackshit :). Focal is iig wel een goed merk. JL audio ken ik niet.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Polk heeft enkel tweeter + fullrange, Boston Acoustics heeft enkel van die verschrikkelijke "all-in-one" speakers. Die Focal 165 V3E speakers kosten dus € 429 bij Ron De Vries. Valt nog wel te doen maar het wordt met een goede versterker erbij wel duur. Nu ja, kwaliteit kost wat he. Voor een 4-wegsysteem, moet ik naar iets speciaals opletten mbt. de specificaties van een versterker buiten de standaard high/low filtertjes ?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

JL audio is ook goed spul hoor. :) Alle merken die je tot nu toe genoemd heb eigenlijk wel.

Persoonlijk lijkt mij het alsnog je geluidsbeeld niet ten goede te komen, als je je mid bij wijze van in je nek hebt, je subbas in je portieren en je tweeters in je dash. Je stembereik zit dan heel ergens anders als de rest van je geluid.

Aannames zijn fataal.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik heb er toch niet over te klagen. Het zou misschien beter kunnen maar hoe ? De middentonen in de portieren lijkt me ook niet handig en veel andere plaatsen heb ik niet :)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Portieren is inderdaad ook niet het beste, maar je hebt dan het voordeel dat al je geluid in ieder geval van voren komt, en niet ook nog een gedeelte van je geluidsbeeld van achteren/de zijkant. :) Vergis je overigens niet in de kwaliteit van een goede 2 weg compo set. :)

Wat filtering betreft, met een 16cm kun je je highpass iig op 80Hz instellen van je sub, daar produceert een 16cm wel genoeg laag voor. De rest van de scheidingsfrequenties is bij een 2weg systeem niet zo'n issue.

Als je idd voor een 3 weg systeem gaat, is van belang dat de filtering van de overgang van je low naar je mid niet te hoog ligt, zodat je stembereik voornamelijk uit één unit komt. zeg van 500 tot 5000Hz ofzo. :)

[ Voor 44% gewijzigd door GaMeOvEr op 16-02-2007 11:25 ]

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1