"Als de werkelijkheid niet zou bestaan dan zou de wereld er heel anders uit zien." - Johnny Stardust
Programmer - an organism that turns coffee into software.
??Op zondag 04 februari 2001 18:29 schreef LuCarD het volgende:
Klopt, behalve op zondag
"Als de werkelijkheid niet zou bestaan dan zou de wereld er heel anders uit zien." - Johnny Stardust
Verwijderd
Dat idee had ik ook toen ik jouw vraag las....Op zondag 04 februari 2001 18:31 schreef achappey het volgende:
[..]
??
als je hondert toepassingen kent wat in die 1kbyte past
dan heb je minstens 100 foutloze manieren
en vaak kan je het zelfde doel op verschillende foutloze manieren behalen.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Dat ligt eraan wat je als foutloos definieertOp zondag 04 februari 2001 18:27 schreef achappey het volgende:
1 van die combinaties is de een foutloos programma of heb ik het mis?
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
als je (ouwe dos tijd) "dir" wilt intoetsen kan je dat op verschillende manieren doen:
dir
dri
rid
rdi
idr
ird
1 daarvan is maar de goeie toch? zoiets bedoelde ik maar dan voor programmeren op bit niveau
Was jij dát dan van plan?Op zondag 04 februari 2001 18:48 schreef achappey het volgende:
1 daarvan is maar de goeie toch? zoiets bedoelde ik maar dan voor programmeren op bit niveau
Oftewel: maak NOOIT random programma's...
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
If there's Oldskool i'm there
Maar om je enthousiasme te dempen zou ik deze vraag eens in DPC dumpen die kunnen je vertellen hoeveel moeite het kost om mogelijkheden af te zoeken, daarnaast moet je natuurlijk ook nog eens de proggies testen wat ook weer tijd kost
EENS!Op zondag 04 februari 2001 18:56 schreef Poepel het volgende:
ROT nou godver een keer op met dat SHIT ge SLOTJE!!! jullie gasten verne*ken het forum, die jongen/meisje vraagd iets, als je d'r geen antwoord op wilt geven doe dat dan niet, maar rot op met dat K*t ge SLOTJE....
Alsof het nut heeft om binnen een topic te roepen om een slotje....
echt zo'n zondagmiddag gedacht vanmeOp zondag 04 februari 2001 18:56 schreef voxell het volgende:
PFFF dat zou eecht een vraag zijn die ik zou bedenken... vaag dus
McFraGG de gekste !!
uh in zo'n 1 liner kan toch een heel programma gestopt worden? hoeft toch niet perse zo klein te zijn?Op zondag 04 februari 2001 19:08 schreef raptorix het volgende:
het antwoord is ja, maar met 300 bytes kan je ook al programma's schrijven hoor, op de commodore 64 had je zelfs 1 liner wedstrijden en daar kwamen soms echt grappige dingen uit.
bs?Op zondag 04 februari 2001 18:31 schreef Bigs het volgende:
Uhh.. wat is dat nou weer voor BS
agree, maar ff serious.. dit was echt geen onzin hoor.. tochOp zondag 04 februari 2001 19:10 schreef LuCarD het volgende:
[..]
EENS!
Alsof het nut heeft om binnen een topic te roepen om een slotje....
BullShit?Op zondag 04 februari 2001 19:16 schreef achappey het volgende:
[..]
bs?
Mare als je zo graag wilt weten hoeveel bitcombinaties er zijn met 1024 bits, dan moet je de volgende wiskundige vergelijking maar ff oplossen: x=1024!
Suc6!
Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(
Verwijderd
Daar durft ie niet te komenOp zondag 04 februari 2001 19:08 schreef raptorix het volgende:
Maar om je enthousiasme te dempen zou ik deze vraag eens in DPC dumpen
Zie z'n sig + icon
2 tot de macht 1024 en dan heb ik toch het aantal combinaties?Op zondag 04 februari 2001 19:19 schreef FoolZero het volgende:
[..]
BullShit?
Mare als je zo graag wilt weten hoeveel bitcombinaties er zijn met 1024 bits, dan moet je de volgende wiskundige vergelijking maar ff oplossen: x=1024!
Suc6!
flauwe humorOp zondag 04 februari 2001 19:21 schreef Razor_Blade het volgende:
[..]
Daar durft ie niet te komen
Zie z'n sig + icon
je hoeft niet te replyen hoor....Op zondag 04 februari 2001 19:19 schreef B-Force het volgende:
Tjaaa, wat moet je hier nu van zeggen...
maar we wijken af:
als je nou heelveel apen (bij wijze van spreke) achter een aantal poeters zet en laat code kloppen dan zal je toch ook ooit wel een foutloos programma krijgen? al bestaat dit proggie dan maar uit bijv. 100 bytes ofsow ?
ja, in theorie wel, maar in de praktijk kan het wel ff duren, en het is niet in de minste graad interessant...Op zondag 04 februari 2001 19:26 schreef achappey het volgende:
[..]
je hoeft niet te replyen hoor....
maar we wijken af:
als je nou heelveel apen (bij wijze van spreke) achter een aantal poeters zet en laat code kloppen dan zal je toch ook ooit wel een foutloos programma krijgen? al bestaat dit proggie dan maar uit bijv. 100 bytes ofsow ?
kansberekenen is al zo oud als nouja, bedenk maar wat..
FOUTOp zondag 04 februari 2001 19:22 schreef achappey het volgende:
[..]
2 tot de macht 1024 en dan heb ik toch het aantal combinaties?
Ik zeg niet 2^1024, maar 1024! (faculteit)
Hmmm nu zie ik pas dat dit bytes zijn
Dus dat wordt dan 8192!
Laat ik maar het antwoord geven, want dit gaat nergens meer over...
Met 8192 bitjes kun je 1.2758857994094198151763893403481e+28503 combinaties maken. Aangezien het op bit niveau niet uitmaakt in welke volgorde ze staan krijg je een heleboel dubbele combinaties. Dus uiteindelijk kom je idd op het kleine 2^8192 uit.
Dan is het natuurlijk nog de vraag hoe deze bit reeksen uitgelezen worden, dus eigenlijk is er geen concrete oplossing op jouw vraag en zit ik nu mijn kostbare bitjes zinloos weg te tiepen
Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(
Dat zou heel leuk zijn, ware het niet dat dit totaal nergens op slaat imho (ik was dit al tegengekomen in het het P&W forum).Op maandag 05 februari 2001 10:20 schreef McVirusS het volgende:
Deze thread is gemoved vanuit Programming & Webscripting naar hier, ik vond dat hij hier meer tot z'n recht kwam. Please ignore bullshitreply's.
*zucht*
Daar komt nog bij, dat niet alle programma's precies 1024 bytes groot zijn, dus moet je nog 's extra gaan rekenen aan alle combinaties die mogelijk zijn met programma's die kleiner zijn dan 1k.
En dan kan je binnen die 1k nog in verschillende talen gaan programmeren ook, maar als je het niet in assembly doet, reken je dan de compiler en/of de interpreter erbij? Dan red je het niet meer binnen 1k.
grtz.
AxiMaxi
[Hier had mijn handtekening kunnen staan]
Verwijderd
JaOp zondag 04 februari 2001 18:27 schreef achappey het volgende:
Een executable van 1k bestaat uit 1024 bytes dus 8192 bitjes.... Het aantal mogelijkheden om dit programma te schrijven is dus eigenlijk 2 tot de macht 8192?!
1 bit: 2 (=2^1) mogelijkheden, nl. 0 en 1.
2 bits: 4 (=2^2) mogelijkheden, nl. 00,01,10,11
8192 bits: 2^8192 mogelijkheden, nl...
Als je aanneemt dat er een foutloos programma van 8192 bits bestaat wel ja. Maar het is me niet helemaal duidelijk waar je heen wilt met dit verhaal.1 van die combinaties is de een foutloos programma of heb ik het mis?
was gewoon maar een zondagmiddag redenatie maar zoals ik al eerder zei... alz de kans op een foutloos programma zo klein is kan je programmeurs nooit kwalijk nemen dat er kleine bugs in hun software zit...Op maandag 05 februari 2001 16:13 schreef DiFool het volgende:
[..]
Ja
1 bit: 2 (=2^1) mogelijkheden, nl. 0 en 1.
2 bits: 4 (=2^2) mogelijkheden, nl. 00,01,10,11
8192 bits: 2^8192 mogelijkheden, nl...
[..]
Als je aanneemt dat er een foutloos programma van 8192 bits bestaat wel ja. Maar het is me niet helemaal duidelijk waar je heen wilt met dit verhaal.
Verwijderd
Verder is het natuurlijk onzin om te beweren dat een programma maar op een manier correct kan zijn. Simpel voorbeeldje: "x = 3 * 4" versus "x = 4 * 3" versus "x = 11 + 1" enz. Oneindig veel combinaties die verschillende code genereren, maar het resultaat van al die code is gelijkwaardig.
zal ik eens doen maar denk dat ik dan ook een soortgelijk project like rc5 erbij nodig hebOp maandag 05 februari 2001 17:59 schreef Timpie2000 het volgende:
Schrijf gewoon een programma dat ze alle 2^8192 maakt en ga dan testen welke opstarten
Verwijderd
D'r zullen iig genoeg programma's zijn die werken lijkt me. Een heleboel NOP's achtermekaar is iig al een goede
Verwijderd
Er zijn meerdere wegen die naar rome lijden, maar wat is nou de perfectste oplossing, de meest ideale?
iig zo kort mogenlijk, en daarbij toch alles opvangen wat je je maar kunt bedenken, en waar alle functionaliteiten inzitten die het behoort te hebben en dan het liefst nog netjes geschreven ook zodat het onderhoudbaar is...
Maar het is heel moeilijk te bepalen of een programma foutloos en optimaal is...
Ik heb iig nog geen foutloos programma in een keer geschreven
Yamaha MT-09
Verwijderd
Programmeurs kwakken natuurlijk random bits neer. Het is misschien een beetje te vergelijken met praten; meestal is wel duidelijk wat je zegt, maar het kan wel achterlijke onzin zijn, zie eerste zin.Op maandag 05 februari 2001 17:44 schreef achappey het volgende:
[..]
was gewoon maar een zondagmiddag redenatie maar zoals ik al eerder zei... alz de kans op een foutloos programma zo klein is kan je programmeurs nooit kwalijk nemen dat er kleine bugs in hun software zit...
Een goede compiler zorgt ervoor dat je duidelijk tegen een computer spreekt, je moet er zelf voor zorgen dat je geen onzin loopt in te tikken.
Verwijderd
Alleen om voor een verplaatsing van het ene register(geheugen plaats) naar het andere(bv 'MOVE BX,AX' ben je al minstens 3x32bits = 12Byte kwijt.(waarschijnlijk is het meer)
En dit is de meest basic operation in een proggie.
(uitgaande van assembler, echte die-hard machine code kloppers zijn er niet meer volgens mij)
Verwijderd
Wat dat hypothetische programma ook moet kunnen, er is altijd meer dan een correcte "oplossing", zelfs voor "Hello world!". Als er geen limiet aan het ter beschikking staande geheugen gesteld zou zijn, is het aantal correcte oplossingen zelfs oneindig.
In het "Hello world!" programma kunnen we niet alleen die letters op duizenden verschillende manieren op het scherm afdrukken; we kunnen ook nog eens een van die duizenden correcte programma's nemen en terwijl we die letters afdrukken pi tot op de miljoenste decimaal uitrekenen of zo, ik noem maar wat. Zolang als er "Hello world!" op het scherm verschijnt is het programma correct, of het efficient is, is een andere vraag.
Het antwoord op achappey's oorspronkelijke vraag is dus: Je heb het mis, meer dan 1 op de 2^8192 mogelijkheden is correct. (Zelfs als alle programma's exact die lengte moeten hebben.)
Verwijderd
Ik weet wel een manier dat je meer kans hebt een 'goed' programma te maken: bereken niet alleen alles van (bv) 1 kB, maar ook van 999 bytes, 998 enzovoorts.
Je moet dan wel bijna 2x zoveel werk doen,
2^8193 - 1 (die -1 doet ut um
maar om een proggie te hebben dat 'a' weergeeft (ofzo) dat 'normaal geprogd' 999 B is, kan moeilijk (foutloos) als 1K bestand werken. (kan natuurlijk wel, maar dan is het programma niet 'goed' omdat het niet efficient genoeg is)
Lachen onderwerp wel dit!
/me progde vroeger nog wel eens in QBasic, nu haast niet meer
achappey: het zou prettig zijn als je dit soort topics voortaan in SG of beter nog in de GoT-kroeg zou posten.
Poepel: Je bent hierbij officieel gewaarschuwd. Flames worden hier niet getolereerd.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Dit topic is gesloten.
![]()