Dual Channel, 3 reepjes

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:12
Na heel veel leeswerk (FAQ's en topics) ben ik er nog steeds niet uit:

Ik heb hier een A7N8X (nForce2) moederbord waarop nu 2x512MB in dual channel draait. Ik wil hier een reepje van 1GB bij plaatsen. Is dit slim of kan ik dit beter niet doen? De verhalen die ik lees spreken elkaar allemaal een beetje tegen. Dus óf ik ben heel dom omdat ik het nog steeds niet snap, óf er is gewoon geen eenduidig antwoord te vinden. :?

Ik heb nu trouwens 2x Kingston 512MB DDR PC2700 (333mhz) erin zitten en ik wil 1x Dane-Elec 1GB DIMM PC3200 (400MHz) erbij prikken.

omniscale.nl

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Ik kan je alvast vertellen dat die 1gb pc3200 400 Mhz niet op die snelheid gaat draaien maar op 333mhz. Over dat dual channel gesproken, dat heb je dan ook niet.

Blij Met Wilco

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hangt van de situatie af. Als je met 1 GB geheugen rondkomt, kan je beter 2 x 512 MB nemen. Als dit echter te kort is, kan je beter voor 2 GB geheugen gaan. Draai je Vista of geheugen-intensieve apps/games? 2 GB.

En het is zeker dat je met 3 reepjes geen dual-channel hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakerNummer op 15-02-2007 19:04 ]

• posttoast
-Thunder- schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:02:
Ik kan je alvast vertellen dat die 1gb pc3200 400 Mhz niet op die snelheid gaat draaien maar op 333mhz.
Ja, dát snap ik ook nog net wel ;)
Over dat dual channel gesproken, dat heb je dan ook niet.
Nou, daar lees ik dus gemengde verhalen over. Dus weet je dat heel zeker? En als het inderdaad zo is, weegt 1GB erbij op tegen geen dual channel?

omniscale.nl

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het kan wel, maar waarschijnlijk zal je geheugen niet sneller dan 333MHz draaien. Als je wat geluk hebt (weet niet precies hoe het zit) kan het 400MHz doen..
posttoast schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:03:

Nou, daar lees ik dus gemengde verhalen over. Dus weet je dat heel zeker? En als het inderdaad zo is, weegt 1GB erbij op tegen geen dual channel?
Tuurlijk is dat zeker. Voor dual channel heb je twee van die 1GB reepjes nodig ;)

[ Voor 52% gewijzigd door TheZeroorez op 15-02-2007 19:05 ]

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
TheZeroorez schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:04:
Het kan wel, maar waarschijnlijk zal je geheugen niet sneller dan 333MHz draaien. Als je wat geluk hebt (weet niet precies hoe het zit) kan het 400MHz doen..
[...]

Tuurlijk is dat zeker. Voor dual channel heb je twee van die 1GB reepjes nodig ;)
maar niet in dual channel :)

voor dual channel heb je 2(!) matched reepjes nodig. dus niet 3 of 4, of 2 niet gematchte reepjes.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 21:30

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Een nForce2 chipset heeft 2 aparte memcontrollers, zodat je dual channel kan draaien. Een A7N8X heeft 3 geheugenbankjes (2 voor de ene memcontroller en 1 voor de ander), dus als je de 2x512 MB aan de ene memcontroller voert en de reep van 1 GB aan de ander, dan kan je inderdaad met 3 repen geheugen dual channel draaien. :9

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• posttoast
OK, ik zal even uitleggen hoe ik dacht dat het werkte (en waarschijnlijk is dit dus heel dom):

- Ik heb 2x512MB die nu in dual channel draaien
- Ik voeg 1GB toe
- De 2x512MB blijven met elkaar in dual channel draaien, de 1GB zit er "los" bij

Ik heb dan dus de helft van mijn geheugen in dual channel. Of is dit enorme kul?
Paddixx schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:06:
Een nForce2 chipset heeft 2 aparte memcontrollers, zodat je dual channel kan draaien. Een A7N8X heeft 3 geheugenbankjes (2 voor de ene memcontroller en 1 voor de ander), dus als je de 2x512 MB aan de ene memcontroller voert en de reep van 1 GB aan de ander, dan kan je inderdaad met 3 repen geheugen dual channel draaien. :9
Nou, dat dus :)

Als dit inderdaad zo is, dan is het dus alleen maar beter als ik er geheugen bij plaats toch?

[ Voor 45% gewijzigd door posttoast op 15-02-2007 19:08 ]

omniscale.nl

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

posttoast schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:07:
OK, ik zal even uitleggen hoe ik dacht dat het werkte (en waarschijnlijk is dit dus heel dom):

- Ik heb 2x512MB die nu in dual channel draaien
- Ik voeg 1GB toe
- De 2x512MB blijven met elkaar in dual channel draaien, de 1GB zit er "los" bij

Ik heb dan dus de helft van mijn geheugen in dual channel. Of is dit enorme kul?
Het is alles of niets, bij jou zal het in die setup niets worden :)

Blij Met Wilco

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
WhiteViper schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:05:
[...]

maar niet in dual channel :)

voor dual channel heb je 2(!) matched reepjes nodig. dus niet 3 of 4, of 2 niet gematchte reepjes.
Dual channel kan ook met 4, en ook met 2 niet gematchte reepjes.

Het wil niet altijd even goed werken, en het gaat niet met elk ram, maar het gaat zeker.

• posttoast
Grappig, hier gebeurt dus hetzelfde als tijdens mijn zoekactie: ik zie allemaal verschillende antwoorden :)

omniscale.nl

• TweakerNummer
  • Niet online
Paddixx schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:06:
Je hebt gelijk volgens de FAQ van Asus:
Question: I wish to run dual channel on all 3 memory slots. I inserted three pcs of 512M DDR-400 to run dual channgel at 1.5G size. Whether I needs to use 1 pc 512M on slot one and 1 pc 256M on each slot 2 & 3?
Awnser: Since, A7N8X is a three memory slot motherboard. If you have two DIMMs, you can populate DIMMs on two blue slots and the BIOS will see this configuration as dual channel. Three DIMMs can achieve dual channel as well. But with three DIMMs onboard, NVIDIA suggests that it's better to have DIMM size arranged in the following order,

DIMM1 + DIMM2 : DIMM3
For example,
128MB + 128MB : 256MB

I think we have to figure out how your customer tell his system is not running on dual channel if he populate 3 DIMMs.

• Admiral Freebee
  • Niet online
In de PMG FAQ staat een stuk over de nForce 2 controller:
RAM FAQ

Die is wel vrij informatief :) De nForce 2 chipset is namelijk nogal afwijkend wat het geheugen betreft.

[ Voor 22% gewijzigd door Admiral Freebee op 15-02-2007 19:13 ]

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Bron: Pc Leek Via Google gevonden

Bepaalde moederborden bieden ondersteuning voor dual channel memory. Deze techniek bestaat eruit dat 2 identieke geheugenmodules eigenlijk werken als 1 geheel, waardoor er snelheidswinst geboekt wordt. Het is wel belangrijk te onthouden dat deze techniek niet door alle processoren ondersteund wordt. Bij Intel is dit doorgaans geen probleem, maar bij aartsrivaal AMD moet je wel bij de pinken zijn. AMD processoren op een 754 voet ondersteunen geen dual channel technologie.
TweakerNummer schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:11:
[...]

Je hebt gelijk volgens de FAQ van Asus:

[...]
Dat kan nog wel zo zijn maar je moet wel 3 indentieke reepjes hebben naar mijn weten.

[ Voor 20% gewijzigd door -Thunder- op 15-02-2007 19:14 ]

Blij Met Wilco

• Admiral Freebee
  • Niet online
@Thunder: dat gaat over het algemeen wel op maar de nForce 2 heeft twee geheugencontrollers en is dus een speciaal geval.

• TweakerNummer
  • Niet online
Het mobo van de TS is Socket A. En voor de rest is dat ook gewoon onzin wat PC Leek zegt. Zie http://www.kingston.com/newtech/MKF_520DDRwhitepaper.pdf

Wiki zegt ook dat het gewoon kan met verschillende grootte's: http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_channel

Overigens @ TS: probeer het en laat het ons weten

[ Voor 49% gewijzigd door TweakerNummer op 15-02-2007 19:17 ]

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

-Thunder- schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:13:
[...]

[...]

Dat kan nog wel zo zijn maar je moet wel 3 indentieke reepjes hebben naar mijn weten.
Nee, de nForce2 chipset kan je gewoon bijna alles voeren wat je wilt, omdat er 2 aparte memcontrollers in zitten. De PC van m'n ouders heeft een Abit NF7-S2 (met nForce2 chipset) en die draait nu al tijden met 1 reep 512 MB cas2.5 MDT geheugen en 1 reep 512MB cas3 V-Data geheugen in dual channel. ;)

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Paddixx schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:18:
[...]

Nee, de nForce2 chipset kan je gewoon bijna alles voeren wat je wilt, omdat er 2 aparte memcontrollers in zitten. De PC van m'n ouders heeft een Abit NF7-S2 (met nForce2 chipset) en die draait nu al tijden met 1 reep 512 MB cas2.5 MDT geheugen en 1 reep 512MB cas3 V-Data geheugen in dual channel. ;)
Oke, jullie zullen wel gelijk hebben. :) Ik sluit me uit deze disccussie @ TS Succes

Blij Met Wilco

• posttoast
Ik weet het goed gemaakt: ik bestel dat geheugen en laat het jullie horen. Kunnen we dit mysterie voor eens en altijd ontrafelen :)

omniscale.nl

Verwijderd

Ik heb hier 2 nForce borden en op allebij heb ik geprobeerd om 2*256MB+512MB te draaien en het werkt! in dualchannel (1 asus en 1 winfast)

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:06:
Ik heb hier 2 nForce borden en op allebij heb ik geprobeerd om 2*256MB+512MB te draaien en het werkt! in dualchannel (1 asus en 1 winfast)
Dat is de kracht van de nForce2 chipset met zijn 2 aparte memcontrollers. ;)

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 12:54

bosaap22

Doing things I'm good at.

Hier ook gehad....
Asus A7n8X-E (3 geheugen slots Nforce2 bord)

2x 256 mb Twinmos Twister Cas2 + 1x 512 mb Adata Cas 2,5....

Werkt prima in dual channel, zolang je die 2x 256 in de daarvoorbestemde "dual channel" slots stopt.

Moet wel zeggen dat niet alles reepjes gezamelijk werken... Sommige "bijten" elkaar om een of andere reden.
Succes :)

• Brent
  • Laatst online: 23-05 11:54
Echter, met een Athlon XP heeft het niet bijster veel nut om DC te draaien. 1 reep DDR333 is al genoeg om de bus dicht te slibben.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
Maar die 2x 512 ramettjes is dat wel een pair. ook voor Nforce2 chipset heb je een paired/matched geheugen nodig om in dual channel te draaien.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

To_Tall schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:58:
Maar die 2x 512 ramettjes is dat wel een pair. ook voor Nforce2 chipset heb je een paired/matched geheugen nodig om in dual channel te draaien.
Het enige dat gelijk moet zijn aan je geheugen om dual channel te kunnen draaien op een nForce2 chipset, is de grootte van het (gecombineerde) geheugen. Verder maakt het weinig tot niks uit. Dit komt doordat er 2 aparte geheugencontrollers in de nForce2 chipset zitten. Dat is ook juist de reden waarom je bij de nForce2 chipset de mogelijkheid hebt om met 3 repen dual channel te draaien.

Zie ook Paddixx in "Dual Channel, 3 reepjes"
Breepee schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:18:
Echter, met een Athlon XP heeft het niet bijster veel nut om DC te draaien. 1 reep DDR333 is al genoeg om de bus dicht te slibben.
Eigenlijk wel, ja. Maar waarom zou je het laten als het kan? :9

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
Dit staat ook gewoon in de FAQ, dat had ik er juist in gezet omdat deze vraag elke week wel een paar maal langs kwam toen de nForce2 borden nog hot waren: RAM FAQ

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• posttoast
Abbadon schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 19:02:
Dit staat ook gewoon in de FAQ, dat had ik er juist in gezet omdat deze vraag elke week wel een paar maal langs kwam toen de nForce2 borden nog hot waren: RAM FAQ
Klopt, daar had ik het gelezen. Maar in topics die ik tegenkwam las ik weer andere dingen. Vandaar dat ik het hier nog eens vroeg :)

omniscale.nl

Verwijderd

Bij mij gaf hij aan dat hij dual channel draaide terwijl ik 1 x 512 en 1 x 256 mb had geplaatst. Lekker vaag moederbordje.

Verwijderd

Weer een dual channel hocus pocus myth topic.

Je kan in principe dual channel draaien met 3 repen geheugen waarbij je een 64MB en een 1GB reepje combineert met een 256MB reepje.

Dual channel is niets meer of minder als een lading extra paden naar je geheugen toe, het is dus een fysiek iets. Natuurlijk moet daar ook een controller aanzitten die daar daadwerkelijk mee om kan gaan. Het voordeel hiervan is dat er communicatie over zowel de ene lading fysieke paden als communicatie over de andere lading fysieke paden tegelijkertijd kan plaatsvinden wat dus een snelheids winst geeft.

Doordat de eerste chipsets die dit hadden nogal lastig waren met geheugen (het foutief uitlezen van de SPD bij gebruik van 2 verschillende reepjes) is de mythe ontstaan dat dual channel alleen kan werken als je 2 precies dezelfde reepjes gebruikt. De industrie speelde daar graag op in en geheugen fabrikanten gingen zogenaamde dual channel setjes releasen, waarbij je 2 reepjes kreeg die zogenaamd speciaal voor dual channel gemaakt werden. Natuurlijk betaal je daar ook wat extra voor.

Het is echt complete onzin, er is geen technische reden waarom een fatsoenlijk chipset niet 2 of 3 of 4 compleet verschillende reepjes kan aansturen op 2 kanalen. Wanneer je 2 repen gebruikt kun je 1 reep per kanaal zetten wat de maximale prestaties geeft. Omdat chipsets nogal eens gaar zijn is het gebruik van 2 dezelfde reepjes wel aan te raden, maar er is in principe niets op tegen om verschillende repen te gebruiken.

Zodra je naar 3 of 4 repen gaat ga je dus alsnog 1 kanaal gebruiken voor 2 repen, dit zorgt ervoor dat communicatie naar die twee repen niet tegelijkertijd kan plaatsvinden. Dit is echter heel normaal en is dus niets om je zorgen om te maken.

Het is de moeite waard om de grootste reep op het eerste kanaal in z'n eentje te zetten wanneer je 3 repen gebruikt.

Laat je dus niet van de wijs brengen door slecht gemaakte chipsets of slechte BIOSsen, technisch gezien moet ongeveer ieder modern bord (en een nForce2 valt daar zelfs onder) compleet verschillende reepjes aankunnen en alsnog het volledige nut van dual channel hebben.

Let wel dat in een dergelijk systeem je enorme beperkingen hebt wbt FSB, de prestatiewinst zal dus niet denderend zijn.

• posttoast
Voor wie het nog wil weten: ik heb er net 1GB bij geprikt en het werkt!

Bedankt voor al jullie reacties :)

omniscale.nl

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:48
Ik heb een aansluitende vraag zelfde probleem maar dan met nforce 4 chipset: ik heb nu 2x 512MB in DC en heb net 1x 1GB bijgekocht. Maar het werkt niet als ik hem in het eerste anders gekleurde slot stop (een keer windows geladen daarna bleef hij booten), zou het in de andere wel werken of moet ik echt nog 1GB kopen voor in DC. heb btw een asus a8n premium, 2x pc3200 kingston, 1x pc3200 corsair.

M3P - M3LR - 6320Wp

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:43

SpamLame

niks

Je hebt een AMD cpu als ik op sig af moet gaan. Deze hebben hun eigen memory controller en werkt DC ook alleen als je die specifieke spelregels volgt.
Uit jou opmerking proef ik dat je de afwijkende NF2 regel toepast op een NF4 bord. Dat gaat niet.

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Zo te zien gaat dit over een Socket 939 moederboord en proc. Bij de Athlons 64 zit de geheugencontroller op de proc. Deze ondersteund inderdaad dual channel. Hiervoor zijn 2 of 4 reepjes geheugen nodig elk van gelijke grootte. De snelheid van de langzaamste reep wordt aangenomen. Met andere woorden; nee, je kunt niet een dual channel oplossing maken op jou moederboord met 2 maal 512mb en 1 maal 1gb. Koop nog 1 reepje van 1gb erbij, liefst gewoon het zelfde type en verkoop die oude 512mb reepjes.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• bokkow
hmmm en die 1GB gaat niet werken zonder DC om?

M3P - M3LR - 6320Wp

Verwijderd

brute51 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:33:
Zo te zien gaat dit over een Socket 939 moederboord en proc. Bij de Athlons 64 zit de geheugencontroller op de proc. Deze ondersteund inderdaad dual channel. Hiervoor zijn 2 of 4 reepjes geheugen nodig elk van gelijke grootte. De snelheid van de langzaamste reep wordt aangenomen. Met andere woorden; nee, je kunt niet een dual channel oplossing maken op jou moederboord met 2 maal 512mb en 1 maal 1gb. Koop nog 1 reepje van 1gb erbij, liefst gewoon het zelfde type en verkoop die oude 512mb reepjes.
Je kunt prima 3 reepjes DC krijgen op een A64 hoor (al zitten er steppings bij die het erg lastig vinden en ook de kwaliteit van de sporen op het moederbord speelt mee ivm timings naar het achterste slot).

Er is waarschijnlijk een andere reden waarom het geheugen niet werkt, begin eens bij de FAQ ipv dit topic te kapen met een vraag die helemaal niet over hetzelfde hoeft te gaan.

• bokkow
Ik heb het opgelost hoor en het was eig vrij simpel.
Ik heb de handleiding van mn mobo er nog eens op doorgekeken en daar kwam ik dit tegen:
For dual channel configuration, the total size of memory module(s) installed per channel must be the same for better performance (DIMM_A1+DIMM_A2=DIMM_B1+DIMM_B2).
en ik had dus eerst 512MB=512MB+1024MB dat werkte dus niet logisch genoeg, nu heb ik tweemaal 512MB en een maal 1024MB aan de andere kant en tadah.
512MB+512MB=1024MB en dat werkt, in dual channel nog wel.

M3P - M3LR - 6320Wp

Pagina: 1