Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop VGA connector repareren

Pagina: 1
Acties:

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42
Hoi,

Ik heb voor weinig een laptop kunnen overkopen, maar er is momenteel nog één probleem: de connector die normaal gesproken op het moederbord gesoldeerd zit, is losgekomen.
Dit betreft dus de connector voor de TFT op het moederbord zelf, niet de externe VGA aansluiting.

Ik heb er even een paar foto's van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://blog.xs4some.org/uploads/DSC00115.serendipityThumb.JPG

Afbeeldingslocatie: http://blog.xs4some.org/uploads/DSC00116.serendipityThumb.JPG

Sorry voor de kwaliteit, de macro-functie op een W810i is slechter dan ik dacht .. ;)

Aangezien de pinnetjes zo dicht bijelkaar zitten lijkt het me bijna onmogelijk om dit te solderen, correct? Wat is dan misschien wel een oplossing hiervoor?

(Afgezien van duct-tape, want dat heb ik serieus al geprobeerd, maar dat zet niet genoeg kracht op de connector om ze allemaal contact te laten maken ... :P )

Tips zijn welkom!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Met het wat betere soldeer gereedschap is het zeker wel mogelijk maar daar komt ook nog eigen (of andermans) handigheid bij. Heb zoiets zelf weleens gedaan aantal jaren terug het is een kwestie van een hoop geduld :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• r0b
prutser001 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 18:16:
Met het wat betere soldeer gereedschap is het zeker wel mogelijk maar daar komt ook nog eigen (of andermans) handigheid bij. Heb zoiets zelf weleens gedaan aantal jaren terug het is een kwestie van een hoop geduld :)
Dan vraag ik me af wel af of dit sterk genoeg is, en het niet met het versjouwen van de laptop alweer los komt?

p.s.
Ik heb hier nog een moederbord op spare liggen - die het verder niet meer doet, maar die ik eventueel nog voor onderdelen kan gebruiken. Deze heeft wél een goede connector. Vast en al. :)

• prutser001

prutser001

Als het goed gesoldeerd is zal eerder de connector zelf afbreken dan de puntjes die jij gesoldeerd hebt.

En wat wilde je met dat spare moederbord doen dan? stukje printplaat vervangen ofzo? :P
Daar kun je mooi op oefenen, als je zelf zo'n soldeerstation zou kopen dat is, deze zijn nogal prijzig.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• r0b
prutser001 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 18:20:
Als het goed gesoldeerd is zal eerder de connector zelf afbreken dan de puntjes die jij gesoldeerd hebt.

En wat wilde je met dat spare moederbord doen dan? stukje printplaat vervangen ofzo? :P
Gewoon gaan zagen & plakken! :7
Nee .. geen idee, was alleen even wat extra info, misschien had iemand er een briljant idee mee. :)
Daar kun je mooi op oefenen, als je zelf zo'n soldeerstation zou kopen dat is, deze zijn nogal prijzig.
Ik heb hier momenteel zelf géén tools; dus wat valt er aan te raden? Een dunne punt, neem ik aan
Maar ook nog een speciale soldeertin? Ik gok op 0,5mm soldeertin + eventueel een "automatische feed" soldeerpistool?

Anders moet ik iemand in de buurt van Dublin vinden hiervoor ... kan ook leuk worden. :)

edit:

Is een Mechanical pencil hier niet iets voor?

[ Voor 24% gewijzigd door r0b op 15-02-2007 18:36 ]

• prutser001

prutser001

Geen idee ik had toendertijd beschikking over mooi gereedschap, het soldeerstation was ik toen kon gebruiken had een tip zo dun als een naald. Ben zeker wel een 3 kwartier bezig geweest om zo'n zelfde soort connector te vervangen.

Leek een beetje hierop maar dan groter en wat extra spul erbij : http://www.digisellers.nl/acatalog/HQ-SOLDER_30.JPG
edit:

Is een Mechanical pencil hier niet iets voor?
Ik weet niet wat een tekenpotlood hier precies mee te maken heeft :P

• r0b
prutser001 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 18:49:
Geen idee ik had toendertijd beschikking over mooi gereedschap, het soldeerstation was ik toen kon gebruiken had een tip zo dun als een naald. Ben zeker wel een 3 kwartier bezig geweest om zo'n zelfde soort connector te vervangen.

Leek een beetje hierop maar dan groter en wat extra spul erbij : http://www.digisellers.nl/acatalog/HQ-SOLDER_30.JPG

[...]

Ik weet niet wat een tekenpotlood hier precies mee te maken heeft :P
geleidende pen :)
Is een beetje prijzig om een soldeerstation aan te schaffen die ik maar 1x zal gebruiken, vandaar.

Iemand anders opperde het idee voor gebruiken van niet-geleidende lijm (om het vast te zetten) + deze pen (voor de contactpuntjes)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:22
Misschien is er een electronica-winkel bij jouw in de buurt die dat kan doen tegen betaling. Anders kun je misschien met een lijmpistool iets uithalen, al weet ik niet zeker dat dat volledig niet-geleidend materiaal is.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Als je bij iemand die in de elektronica werkt en kan solderen ff binnenspringt, is ie in 5 minuten gesoldeerd.
Stappenplan:
-ruim flux over de pinnetjes borstelen
-met een soldeerbout met fijne en propere punt tikkend tegen de pinnetjes van de connector (niet wrijven, anders maak je kortsluiting tussen de pinnetjes) deze allemaal ff opwarmen
-tijdens bovenstaande, de connector vast drukken tegen de print
-wat defluxer erop
-klaar!

Al die dingen met geleidende lijm enzo lijken me nogal gevaarlijk, ofwel maak je geen contact, of je sluit pinnetjes kort met elkaar.

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 15-02-2007 19:57 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1