Waarom 2 x niezen en niet 5 x?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.946 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 205192

Topicstarter
Ik zit met een vraag waar ik geen antwoord kan vinden O-)

De laatste tijd moet ik erg veel niezen, dit heb ik meestal rond deze tijd in het jaar. Maar nou vroeg ik mezelf af. De meeste mensen niezen 1 of 2 keer, met een uitzondering soms 3. Maar ik denk tog dat het in bijna alle gevallen 2 keer is. Waarom is dit niet 5 keer? :+

Als ik mensen zie niezen is het 9 van de 10 keer 2! Dus ik vraag me af waarom niet een ander aantal?

Ik heb al hier gezocht:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Niezen

Maar helaas zonder resultaat.

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:07
Misschien omdat na 2 keer niezen alle irritatie uit je neus weg is?

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Mijn hypothese:

Je hebt te maken met een bepaalde verstoring in de neus welke door middel van niezen verwijderd wordt. Niet altijd slaagt een individu erin dit te bewerkstelligen door één keer te niezen.

Ik denk dat je niezen kunt benaderen met een negatief exponentiele verdeling waarbij de kans dat het object dat de irritatie veroorzaakt succesvol de neus verlaat of een plekje elders in de neus opzoekt wordt beschreven door deze verdeling.

In de praktijk is echter veel minder niezen vereist. Waarom?

Welnu... Niezen gebeurt bij mij vaak in een opwelling. Hierbij is de eerste nies vaak niet zo krachtig als de tweede nies, omdat de ademcyclus niet ingesteld is op het uitstoten van grote hoeveelheden lucht door de neus. De tweede nies is meestal beter gesynchroniseerd zodat het volume aan uitgestoten lucht is toegenomen. Hiermee is de kans vergroot dat het eerdergenoemde object geen belemmering vormt; De aanleiding om te niezen is weg.

offtopic:
Wat ben ik een nerd zeg :+

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Topicstarter
Mr_Atheist schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 17:03:
Mijn hypothese:

Je hebt te maken met een bepaalde verstoring in de neus welke door middel van niezen verwijderd wordt. Niet altijd slaagt een individu erin dit te bewerkstelligen door één keer te niezen.

Ik denk dat je niezen kunt benaderen met een negatief exponentiele verdeling waarbij de kans dat het object dat de irritatie veroorzaakt succesvol de neus verlaat of een plekje elders in de neus opzoekt wordt beschreven door deze verdeling.

In de praktijk is echter veel minder niezen vereist. Waarom?

Welnu... Niezen gebeurt bij mij vaak in een opwelling. Hierbij is de eerste nies vaak niet zo krachtig als de tweede nies, omdat de ademcyclus niet ingesteld is op het uitstoten van grote hoeveelheden lucht door de neus. De tweede nies is meestal beter gesynchroniseerd zodat het volume aan uitgestoten lucht is toegenomen. Hiermee is de kans vergroot dat het eerdergenoemde object geen belemmering vormt; De aanleiding om te niezen is weg.

offtopic:
Wat ben ik een nerd zeg :+
Maar is het dan zo, dat je lichaam weet warneer je moet ophouden met niezen? Waarom kunnen we niet gewoon nog 5 x doorniezen, is het puur omdat alle kribeltjes uit je neus zijn. Of omdat je lichaam na 2 x niezen automatisch stopt?

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

Anoniem: 205192 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 18:30:
[...]

Maar is het dan zo, dat je lichaam weet warneer je moet ophouden met niezen? Waarom kunnen we niet gewoon nog 5 x doorniezen, is het puur omdat alle kribeltjes uit je neus zijn. Of omdat je lichaam na 2 x niezen automatisch stopt?
Omdat niezen over het algemeen een automatische reactie van je lichaam is, die optreedt wanneer er een irritatie in je neus voorkomt. Die reactie blijft uit wanneer de irritatie weg is. Je lichaam stopt niet automatisch na 2x maar na het verwijderen van het object. Overigens kan ik me goed vinden in de hypothese van Mr_Atheist. De tweede nies zal inderdaad krachtiger zijn dan de eerste.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Niezen is natuurlijk helemaal niet goed voor de homeostase. Dus het lichaam streeft er naar om het aantal keren niezen tot een minimum te beperken. Wellicht dat het dan genetisch bepaald is hoe vaak je dan niest. Ik nies bijvoorbeeld maximaal 2x.
Verder is het een reflex, dus het heeft een trigger nodig...

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 15-02-2007 18:36 ]

Anoniem: 125679

Ik denk inderdaad dat je lichaam gewoon checkt of de irritatie weg is. Ik nies inderdaad ook standaard 2 keer, maar af en toe (door bijvoorbeeld de eerste te onderdrukken, of net adem te halen) worden het meer, lichte, niezen, soms wel een stuk of 5, 6.

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Misschien omdat na 2 keer goed niezen je zakdoek goed vol zit :+

Edit : Oh shit! Ik dacht dat ik in de hk zat.. vond het echt een topic die daar thuis hoort :P

[ Voor 43% gewijzigd door -Thunder- op 15-02-2007 18:40 ]

Blij Met Wilco

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In de evolutie zijn onze niesreflexen gewoon dermate verfijnd dat 1 of 2 keer genoeg is :P

• 0rbit
Palomar schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 18:41:
In de evolutie zijn onze niesreflexen gewoon dermate verfijnd dat 1 of 2 keer genoeg is :P
Mijn kat niest als hij niest altijd maar 1 keer. Daarnaast niest hij zelden, omdat hij zelden iets in zijn neusje krijgt wat er niet hoort. Genoeg ruimte voor verbetering zou je zeggen...

Overigens is het ontwerp dat neus en luchtwegen via hetzelfde mechanisme voor ademhaling aan elkaar verbindt niet optimaal. Door het enorme volume wat de slijmvliezen moet passeren is de kans op een stofje of een haartje natuurlijk erg groot. Blijkbaar was het efficienter om te inversteren in neushaar en een niesreflex dan in een apart stukje long dat je kunt oprekken als je wil ruiken.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Die slijmvliezen in de neus zijn anders broodnodig om de lucht op temperatuur en vochtigheid te brengen. Lucht zonder dat bereidingsproces is heel erg slecht voor de longen (als in, binnen 30 minuten problemen). Evolutie heeft van de neus zo best een succesvol orgaan gemaakt.

Voor niezen is een beste hoeveel energie nodig. Ik denk dat RoD gelijk heeft dat het helemaal niet nuttig is om meerdere keren te niezen. De nies is zo krachtig dat vrijwel alle hersenfuncties enzo even worden uitgezet om schade te vermijden. Dat is niet iets dat je dus meerdere keren achter elkaar wilt doen als je niet opgegeten wil worden. :)

• Palomar
  • Niet online
Mr_Atheist schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 18:53:
[...]

Mijn kat niest als hij niest altijd maar 1 keer. Daarnaast niest hij zelden, omdat hij zelden iets in zijn neusje krijgt wat er niet hoort. Genoeg ruimte voor verbetering zou je zeggen...
Nu doe je net of mensen de hele dag aan het niezen zijn :P Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik nies praktisch nooit, alleen als ik verkouden ben...

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
RoD schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 18:36:
Niezen is natuurlijk helemaal niet goed voor de homeostase. Dus het lichaam streeft er naar om het aantal keren niezen tot een minimum te beperken. Wellicht dat het dan genetisch bepaald is hoe vaak je dan niest. Ik nies bijvoorbeeld maximaal 2x.
Verder is het een reflex, dus het heeft een trigger nodig...
Toch kan ik echt als reflex niezen als ik denk dat ik wil niezen...heel raar maar is zo

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Ik nies eigenlijk altijd 4 a 5 keer. Ik heb dan ook een grote neus, dus die krijg ik niet in een keer leeg :X

Wat betekent mijn avatar?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Als hooikoorts patient kan ik de theorie van Mr_Atheist beamen...zolang de irritatie er is, zal je blijven niezen. Aangezien pollen gedurende de zomer overal zijn blijf ik niezen totdat ik alle pollen op het noordelijke halfrond heb kunnen binden aan slijmvlies....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Anoniem: 205192 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:51:
Als ik mensen zie niezen is het 9 van de 10 keer 2! Dus ik vraag me af waarom niet een ander aantal?
Ik betwijfel of dat waar is. Ik denk dat selectieve waarneming hier een rol speelt, versterkt door het feit dat als iemand twee keer niest, je simpelweg meer kans hebt dat je het ziet. Het zou me niets verbazen als mensen in de praktijk maar de helft van de keren twee keer niezen en bijvoorbeeld 40% van de keren 1 keer en 10% drie keer of meer. Dan is het al veel minder vreemd dat mensen zo vaak 2 keer niezen.

Misschien is de verklaring iets van: vaak is de irritatie na 1 keer niezen weg. Maar misschien nies je door evolutionaire oorzaken wel 2x 'voor de veiligheid', als je lichaam niet zeker weet of de irritatie al weg is (bijvoorbeeld omdat twee keer van 0 naar niezen meer moeite kost, dan meteen na een nies nog eens niezen) . Als je vaker niest, dan is er echt nog iets mis.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Anoniem: 124325

Ik vind jullie maar watjes hoor", 1 of 2 keer niezen stelt toch niets voor? Die gozer die het 5 keer doet doet het maar half zo goed als ik. Gemiddeld nies ik 10 keer, heel soms maar 8 keer en niet zelden 11 of 12 keer.. . .het gehele jaar door.

Vaak komen mensen bij de 8ste nies toesnellen om te vragen of ze alvast de 112 moeten gaan bellen maar dan schud ik heftig nee. Tijdens het niezen ben ik sprakeloos. Na afloop ebt hun bezorgdheid een beetje weg als het duidelijk wordt dat ik kennelijk blijf leven en dan vragen ze voorzichtig: "Voel je je echt wel OK?"

Mijn spraakkunst terugkerend stel ik ze gerust: "Ik voel me beter dan ooit. . .alsof ik herboren ben. . .er hangt een fantastische opluchting om me heen."

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
@Vortex2, zelfde hier :P. Als ik nies is het vaak een keer of 10 achter elkaar, overigens zwaar irritant voor andere mensen om je heen, zeker als je met iemand aan het praten bent ofzo ;).

Grolsch Royce!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ecteinascidin schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:06:
Die slijmvliezen in de neus zijn anders broodnodig om de lucht op temperatuur en vochtigheid te brengen. Lucht zonder dat bereidingsproces is heel erg slecht voor de longen (als in, binnen 30 minuten problemen). Evolutie heeft van de neus zo best een succesvol orgaan gemaakt.

Voor niezen is een beste hoeveel energie nodig. Ik denk dat RoD gelijk heeft dat het helemaal niet nuttig is om meerdere keren te niezen. De nies is zo krachtig dat vrijwel alle hersenfuncties enzo even worden uitgezet om schade te vermijden. Dat is niet iets dat je dus meerdere keren achter elkaar wilt doen als je niet opgegeten wil worden. :)
vind ik erg vreemd gezien ik altijd door m'n mond adem (naja bijna dan) omdat ik mede door m'n bronchitus via m'n neus niet genoeg lucht kan krijgen...
nooit ergens last van behalve als ik veel koude lucht inadem (sprintje op de fiest) of echt 'te ver' ga in een sport (bijv. shuttle run een trapje te veel willen) dan krijg ik pijnlijke longen

• 0rbit
GoldenSample schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:26:
[...]

vind ik erg vreemd gezien ik altijd door m'n mond adem (naja bijna dan) omdat ik mede door m'n bronchitus via m'n neus niet genoeg lucht kan krijgen...
nooit ergens last van behalve als ik veel koude lucht inadem (sprintje op de fiest) of echt 'te ver' ga in een sport (bijv. shuttle run een trapje te veel willen) dan krijg ik pijnlijke longen
In je mond heb je speekselklieren die feitelijk hetzelfde doen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Via de neus ademen is wel degelijk gezonder.
Het bevochten, filteren, verwarmen en keuren van de lucht zijn dingen die via de mond niet kan.
Mr_Atheist schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:32:
[...]

In je mond heb je speekselklieren die feitelijk hetzelfde doen.
Ik denk dat dat via de neus wat effectiever gaat. Speekselklieren hebben als primaire functie het voedsel doorslikbaar maken en enzymen aan het voedsel toevoegen.

[ Voor 56% gewijzigd door RoD op 15-02-2007 21:34 ]

Anoniem: 78739

Ik nies meestal 4-5 keer en als ik een niesbui voel aankomen kan ik het meestal triggeren door in fel licht te kijken, soms is licht zelfs de enige aanleiding. Waarschijnlijk komt het door een bepaalde houding/vorm van je gezicht als je in licht kijkt, en na een aantal keer niezen is de prikkeling weg.

Edit: Mijn grootvader niesde soms een kwartier aan een stuk. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 15-02-2007 21:42 ]

Topicstarter
SuperPaddo schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:21:
@Vortex2, zelfde hier :P. Als ik nies is het vaak een keer of 10 achter elkaar, overigens zwaar irritant voor andere mensen om je heen, zeker als je met iemand aan het praten bent ofzo ;).
Denk dat jullie dan een aantal uitzonderingen zijn :+ Ik nies me hele leven al 2 keer en heel af en toe 1, de rest van mijn fammilie die niest ook maar 1 a 2 keer (niet dat ik dat bij ga houden ofzo 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53628

Palomar schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 18:41:
Ik zou dat wel eens uitgelegd willen zien. Zou het eerste ding met neus een stokje nodig hebben gehad om de bagger eruit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Anoniem: 53628 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 00:48:
[...]

Ik zou dat wel eens uitgelegd willen zien. Zou het eerste ding met neus een stokje nodig hebben gehad om de bagger eruit halen?
Nee, die ging vroeg dood omdat ie stikte door zn verstopte neus :+ De soortgenoot die wel kon niezen overleefde. En degene die veel te vaak moest niezen ging ook dood omdat het lichaam daar niet tegen kan ;)

Survival of the fittest :P

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 16-02-2007 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124325

Anoniem: 78739 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:41:
Ik nies meestal 4-5 keer en als ik een niesbui voel aankomen kan ik het meestal triggeren door in fel licht te kijken, soms is licht zelfs de enige aanleiding. Waarschijnlijk komt het door een bepaalde houding/vorm van je gezicht als je in licht kijkt, en na een aantal keer niezen is de prikkeling weg.

Edit: Mijn grootvader niesde soms een kwartier aan een stuk. :+
Ja, dat in het licht kijken is bij mij ook zo om de niesbui sneller van start te laten gaan. . .nog nooit een verklaring er voor gehoord.

Nu even gezocht:

http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/site/vraag/41/

Ref. je grootvader: 15 minuten @ 2 sec/nies is eventjes 30*15 = 450 keer niezen. Je neemt ons in het ootje. . .toch? Zo niet dan is het een wonder dat ie het zelfs 1x overleeft heeft.

Verder geen tijd voor dit topic. . .het is een beetje laat en zit te prutsen aan de parameters mijn magneetbed demo :O

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 124325 op 16-02-2007 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Anoniem: 124325 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 03:22:
Ref. je grootvader: 15 minuten @ 2 sec/nies is eventjes 30*15 = 450 keer niezen. Je neemt ons in het ootje. . .toch? Zo niet dan is het een wonder dat ie het zelfs 1x overleeft heeft.
Ok, het was misschien 10 minuten, maar het was werkelijk zo, er was soms wel een halve minuut tussen twee niezen, en altijd heel luid. :)
Het is belangrijk dat je je ogen sluit, omdat anders de druk te groot wordt, en je ogen er weleens uit zouden kunnen schieten.
Mja, ik kan perfect niezen met mijn ogen open (en ik heb ze nog ;)), ik heb nog niet geprobeerd om naar boven te kijken tijdens een nies, en dat ga ik niet meteen proberen. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 16-02-2007 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik nies wel eens 10-20x per keer. Daarna kan je me opvegen en voel ik me zo lam als een balletje. Alsof ik 5 rondjes om een flat heb gerent zonder te ademen. Waterige ogen, geen kracht meer in de spieren. Ik wil dan alleen nog maar liggen en men ogen dicht doen.

Ik denk dat dit te maken heeft met de manier waarop ik nies, namelijk door mijn mond ipv mijn neus. Mijn vriendin schrikt altijd als ik nies en mijn katten zitten dan ineens op zolder. Het gaat namelijk gepaart met veel kabaal.

Waarom ik door men mond nies, ik denk om rotzooi uit mij neus te vermijden. Dit zou meteen kunnen aangeven waarom ik zo vaak nies. Ik verwijder de zooi uit men neus altijd met de 'hand' en een doekje (nee ik vreet geen snot) ;)
Volgende niesbui word een testje, die gaat door de neus. Ik voel nu de snot al aan men snor en sik hangen :+

Mijn vriendin doet haar neus altijd dicht als ze niest. Volgens mij niet helemaal gezond maar zo doet ze het al sinds ze kan heugen. Daarna staat ze altijd te snuiten in een zakdoek.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Pagina: 1