Toon posts:

[Outlook 2000] Exchange mails lokaal opslaan

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vraag:

Hoe kan ik mails ontvangen en versturen via een exchange server en deze ook direct lokaal opslaan.

Ik heb namelijk het volgende probleem. Een collega werkt op 2 verschillende werplekken, in duitsland en in nederland. De pc's waarop hij werkt zijn via een vpn met de exchange server verbonden. Het nadeel van deze vpn verbindingen is dat deze niet echt snel zijn 512 max. Me collega krijgt regelmatig grote mails (5-10 mb) met daarin foto's binnen. Als hij dus zo'n groot mailtje probeert te openen loopt regelmatig outlook vast (tijdelijk) omdat deze eerst lekker een tijdje gaat zitten downloaden en het dan pas opent.Dit is zwaar frustrerend en irritant om op deze manier te moeten werken.

Geprobeerd:

Ik heb al geprobeerd om via offline mappen te werken en deze regelmatig te laten synchroniseren met de server. Het nadeel is van deze optie is dat, ook staan de gegevens lokaal als nog gaat outlook de gegevens van de exchange server halen. Pas als je echt zegt dat je offline wilt werken haalt hij de gegevens lokaal op.

Wat ook een optie zou zijn is via pop3 en dan de mailtjes op de server te laten staan. Het nadeel hier van is dat je dan alleen je ontvangen mailtjes op 2 plekken kan hebben maar dat je verzonden mailtjes niet op de andere werkplek terecht komen.

Waar ik ook al aangedacht heb is via terminal server te werken. Het nadeel hiervan is dat de kwaliteit naar beneden geschroefd word van wat je ziet. Hierdoor gaan kwaliteit van foto's ook achteruit en dit is niet de bedoeling waardoor deze oplossing dus ook af valt.

Iemand enig idee hoe dit probleem op te lossen is zonder extra tool's of met verschillende mappen te gaan werken?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

OWA gebruiken op remote lokatie?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-07 11:21
Je kan in outlook onderin waar verbonden staat ook aangeven dat hij alleen headers op moet halen. Kan hij zelf beslissen wat hij volledig wil downloaden?

Als dat niks oplost zou je natuurlijk ook eens naar IMAP kunnen kijken? (Al moet ik zeggen dat ik dat niet lekker vind werken) OWA daarintegen wel!

[ Voor 15% gewijzigd door 0fbe op 15-02-2007 22:32 ]

Verwijderd

In outlook 2003: Cache mode
In alle versies: Offline folders

RPC over HTTP zou ook nog kunnen.. en owa natuurlijk, maar dat was al gezegd. Maar met owa e.d. moet je nog steeds plaatjes downloaden

Ja en dat hij de exchange server probeert te vinden is niet zo vreemd toch? En terminal server kan ook op 32bits hoor (of 24, weet niet meer precies).

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2007 22:38 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:32:
In outlook 2003: Cache mode
In alle versies: Offline folders

Ja en dat hij de exchange server probeert te vinden is niet zo vreemd toch?
nope, en jij vind het vast ook niet erg dat zodra ie over die 512KBit vpn de server heeft gevonden alsnog die 5-10MB attachments gaat ophalen? :P

Volgens mij probeert TS dat nou juist te voorkomen :)
RPC over HTTP zou ook nog kunnen..
Moet je zowel 2003 Server als Exchange 2003 voor hebben.
En terminal server kan ook op 32bits hoor (of 24, weet niet meer precies).
2003 Server nodig, of Citrix, en dan hebben we het nog niet over licenties, hardware, en bijscholing van de user in kwestie omdat ie het bestand dáár lokaal nodig heeft.

En kap es met editten als er al een reply staat joh :P

[ Voor 32% gewijzigd door alt-92 op 15-02-2007 22:39 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

alt-92 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:35:
[...]

nope, en jij vind het vast ook niet erg dat zodra ie over die 512KBit vpn de server heeft gevonden alsnog die 5-10MB attachments gaat ophalen? :P

Volgens mij probeert TS dat nou juist te voorkomen :)

[...]

2003 Server nodig, of Citrix, en dan hebben we het nog niet over licenties, hardware, en bijscholing van de user in kwestie omdat ie het bestand dáár lokaal nodig heeft.
Hoezo? Die foto's staan toch in de cache dan? Of in de offline folder?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

..en hoe komen ze daar?

• 0fbe
Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:38:
[...]

Hoezo? Die foto's staan toch in de cache dan? Of in de offline folder?
Ik denk dat Alt-92 bedoelt dat Outlook de cache gaat bijwerken zodra hij de server heeft gevonden.

Edit:
Zo komen ze daar dus.

[ Voor 6% gewijzigd door 0fbe op 15-02-2007 22:40 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je dat zelf aangeeft ja, (user-controlled) maar het ging erom dat er een nieuw bericht opgehaald zou kunnen worden met huge kickass attachment.

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 15-02-2007 22:41 ]

Verwijderd

Op kantoor/thuis via LAN binnengehaald. Zo werkt cache mode en zo werken offline folders.

Kijk, als hij plaatjes wil downloaden (wat jij ws bedoelt)dan heb je ALTIJD te weinig aan 512k. Want dat plaatje moet altijd naar de andere kant, daar ontkom je niet aan. Dus als hij geen RDP wil gebruiken, dan kan hij het mooi vergeten (nu zet ik Citrix even in hetzelfde hokje als RDP).

Er zijn geen andere smaken toch of wel?

Verwijderd

alt-92 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:40:
Als je dat zelf aangeeft ja, (user-controlled) maar het ging erom dat er een nieuw bericht opgehaald zou kunnen worden met huge kickass attachment.
Ja ok, zie boven :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:32:
.. en owa natuurlijk, maar dat was al gezegd. Maar met owa e.d. moet je nog steeds plaatjes downloaden
Not quite, daar kan je dat as needed doen (2003 OWA dan).
Inline afbeeldingen worden standaard ook niet weergegeven, attachments ook niet automatisch geopend. :)

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 15-02-2007 22:45 ]

• 0fbe
alt-92 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:44:
[...]

Inline afbeeldingen worden standaard ook niet weergegeven, attachments ook niet automatisch geopend. :)
Dan kan je ook de headers-mode van Outlook gebruiken. Zelfde effect.

Verwijderd

alt-92 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:44:
[...]

Ja dat is waar, maar dan zie je het plaatje ook niet ;) Dus heb je daar niks aan. Voordeel is wel dat hij niet ongevraagd dingen doet, (edit: ik ga er even vanuit dat hij die grote attachments wel wil lezen)

Volgens mij blijft outlook fijn draaien als je cache mode gebruikt. Hij download nog steeds alles, maar hij hangt niet je hele client op.. Nooit getest trouwens, maar lijkt mij logisch opzich..?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2007 22:47 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:46:
[...]

Ja dat is waar, maar dan zie je het plaatje ook niet ;) Dus heb je daar niks aan. Voordeel is wel dat hij niet ongevraagd dingen doet, (edit: ik ga er even vanuit dat hij die grote attachments wel wil lezen)
Klopt, maar dan laat je de keuze aan de gebruiker over.
Volgens mij blijft outlook fijn draaien als je cache mode gebruikt. Hij download nog steeds alles, maar hij hangt niet je hele client op.. Nooit getest trouwens, maar lijkt mij logisch opzich..?
Wel getest, en dan trekt Outlook dus wel de boel dicht ;) Ik weet even niet meer of dat met recenter Outlook versies dan 2000 SP3 nog steeds zo erg is, maar die gebruikt de klant nou eenmaal.

Headers is ook een optie inderdaad, maar vereist wel wat voorlichting qua instellen.

• 0fbe
alt-92 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:51:
[...]

[...]

Wel getest, en dan trekt Outlook dus wel de boel dicht ;) Ik weet even niet meer of dat met recenter Outlook versies dan 2000 SP3 nog steeds zo erg is, maar die gebruikt de klant nou eenmaal.

Headers is ook een optie inderdaad, maar vereist wel wat voorlichting qua instellen.
Een keer een vinkje goed zetten? En uitleggen dat de collega het bericht wil downloaden hij/zij dit aan moet geven. (waarna outlook nog zal hangen trouwens)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nja, opties genoeg in ieder geval.

Hopelijk weet de topicstarter nog toe te voegen wat er aan de Server kant wordt gebruikt?
OWA 2000 is nou ook niet echt lekker meer te noemen als je 2003/2007 gewend bent :)

Verwijderd

alt-92 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:51:
[...]

[...]

Ja hij trek het lijntje vol dat staat vast. Alleen heb je daar last van als je in outlook zit. Het probleem wat ik zie is dat Outlook niet meer reageerd. Dat zou misschien over kunnen zijn. Maar goed, dan is je internet nog steeds traag dus het is een halve oplossing.
timcooijmans schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:45:
[...]

Dan kan je ook de headers-mode van Outlook gebruiken. Zelfde effect.
Maar de vraag is dus, moeten die attachments nu wel of niet geopend worden?

Als hij ze wel wil zien; dan wordt het dus of eerst koffie drinken voordat je mail gaat lezen of iets van RDP of Citrix gebruiken. Iets anders gaat niet.

Als het een vervelende bijkomstigheid is dan zou je idd iets van headers moeten gebruiken.*knip*

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2007 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Toch heb ik nog niet echt een oplossing gezien. Met owa en rpc moeten als nog de plaatjes worden binnen gehaald (in ieder geval worden gedownload naar je browser).

Cached mode is geen optie omdat oulook 2000 word gebruikt. Zoals het woord cache aangeeft neem ik aan dat hij je bestanden eerst download en dan lokaal leest als je het mailtje opent?

Imap is meschien wel een optie maar dan wil ik wel het volgende weten want op internet heb ik het niet echt kunnen vinden. Als je imap gebruikt download hij dan het eerst naar een lokale map en bekijkt hij je mailtjes dan vanuit je lokale map? of werkt imap gewoon zoals exchange? ik zie niet helemaal het verschil tussen deze twee.

Wat ik dus eigelijk wil is een combinatie van pop3 en exchange.
Van pop3 wil ik het voordeel dat alles word gedownload naar een lokale map
Van exchange wil ik het voordeel dat alle gegevens zeg maar gesynchroniseerd blijven.

Er word trouwens gebruik gemaakt van een exchange 2000 server.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 10:49 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:46

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Volgens mij begrijp jij het niet helemaal.

1. De enigste optie in mijn ogen is simpelweg RDP. Dit omdat er op alle andere manieren alles over het lijntje wordt gehaald naar zijn laptop.

2. Over welke bandbreedte hebben we het hier?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Falcon schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:54:
Volgens mij begrijp jij het niet helemaal.

1. De enigste optie in mijn ogen is simpelweg RDP. Dit omdat er op alle andere manieren alles over het lijntje wordt gehaald naar zijn laptop.

2. Over welke bandbreedte hebben we het hier?
512 lijntje

Het is juist de bedoeling dat alles naar de pc word gehaald. Maar dat het wel beschikbaar blijft voor twee plekken.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Je moet in Outlook gewoon een OST aanmaken. Die wordt door Outlook gesynchroniseerd met Exchange en alles blijft op de Exchangeserver staan.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Cobra_Lup schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 11:07:
Je moet in Outlook gewoon een OST aanmaken. Die wordt door Outlook gesynchroniseerd met Exchange en alles blijft op de Exchangeserver staan.
Je moet dan persee in offline mode zijn wil hij het OST bestand aanspreken en dat wil ik dus niet. Dit is gewoon onhandig
Pagina: 1