Toon posts:

Vanuit een website data opslaan/ophalen op de client

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een website waar ik gegevens van een gebruiker, zijn profiel, NIET wil bijhouden op een centrale server, maar op de pc van de gebruiker. Deze gegevens wil ik ook weer kunnen opvragen in de website.

Het gaat om behoorlijk wat gegevens, zowiezo een aantal xml bestanden.

Het heeft iets weg van een smartclient denk ik. Hoewel het hierbij niet de client is die vanuit een windows applicatie contact maakt met een server, maar vanuit de server er contact moet worden gemaakt met de client.

Wat voor mogelijkheden zou je hiervoor hebben? Welke bestaande technieken/programma's? En in hoeverre wordt data beveiligd verstuurd over en weer?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Zonder het gebruik maken van activex achtige controls op de webpagina waar de bezoeker op inlogt denk ik niet veel meer dan cookies. Via https (ssl) kun je alle transfers beveiligen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:13

ThunderNet

Flits!

Mag ik vragen waarom je dit zou willen?
Als het echt voor een website is, is het toch hartstikke gebruikersonvriendelijk om het op zijn pc op te slaan?
Je bezoeker herinstalleerd windows -> profiel weg.
Even snel op z'n werk kijken -> profiel weg.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11 16:55

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Frames !

Creer een pagina met minimaal 2 franes, een frame zit op de client, de ander op de server, en via javascript kun je data zetten/halen in de andere frame, zo heb je een eenvoudige manier van web communicatie, en de locale frame heeft toegang tot bestanden op de pc

Beste film ooit

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 14:59
soepkip schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:31:
Frames !

Creer een pagina met minimaal 2 franes, een frame zit op de client, de ander op de server, en via javascript kun je data zetten/halen in de andere frame, zo heb je een eenvoudige manier van web communicatie, en de locale frame heeft toegang tot bestanden op de pc
Lijkt mij niet dat dit gaat werken met moderne browsers. Cross site scripting word daar tegen gegaan.

Maar zoals al eerst is gezegt is het een slecht id om iets op de client op te slaan wat je wilt bewaren, is namelijk alleen op die ene pc en kan zo verwijderd worden door de gebruiker.

Coïtus ergo sum

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 20:55
soepkip schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:31:
Frames !

dit kan wegens beveiligingsredenen niet. Javascript kan niet zo maar variabelen doorgeven van de locale frame en terug. zowiezo kun je niets schrijven in de lokale files vanuit de web kant.

een oplossing die je eventueel kan gebruiken zijn Java applets.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap dat jullie het op het eerste gezicht een slecht idee en niet handig vinden.

De website moet echter dienen als een doorgeefluik voor bepaalde data en kan hierdoor niet aansprakelijk worden gesteld voor zeer privacy gevoelige data. Vandaar dat de verantwoordelijkheid voor het beheren van de gegevens bij de gebruiker wordt gelegd op zijn pc. Eventueel ook indien het mogelijk is, zou opslag op een usb stick mooi zijn.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:43:
Ik snap dat jullie het op het eerste gezicht een slecht idee en niet handig vinden.

De website moet echter dienen als een doorgeefluik voor bepaalde data en kan hierdoor niet aansprakelijk worden gesteld voor zeer privacy gevoelige data. Vandaar dat de verantwoordelijkheid voor het beheren van de gegevens bij de gebruiker wordt gelegd op zijn pc. Eventueel ook indien het mogelijk is, zou opslag op een usb stick mooi zijn.
Je zou een soort XML-server moeten installeren bij de klant, en deze met behulp van je webclient aanspreken, maar security gaat een groot issue zijn bij dit verhaal. Ik zou er een full-client van maken.

Je gaat tegen standaarden van W3C in proberen te werken, IMHO een no-go, juist omdat het gaat om privacy gegevens.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Het gaat gewoonweg niet werken omdat je browser een sandbox is waarbuiten de website niet kan komen; een website kan dus niet* zomaar op je lokale systeem bestanden lezen of er mee rommelen ofzo.
Je kunt met een ActiveX werken, maar dat is dan weer alleen IE only.

Het simpele antwoord op je vraag is dan dus ook gewoon: kan niet. Basta.

Wat je wel kunt doen is gebruikers dat XML bestand laten uploaden naar je website, daar je ding er mee doen en het vervolgens weer wegknikkeren. Of dat gebruiksvriendelijk is is een tweede.

* tenzij je een of andere exploit gebruikt :P , en of je je klanten dat wil aandoen :X

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 15-02-2007 16:56 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11 16:55

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Chilly_Willy schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:36:
[...]

Lijkt mij niet dat dit gaat werken met moderne browsers. Cross site scripting word daar tegen gegaan.

Maar zoals al eerst is gezegt is het een slecht id om iets op de client op te slaan wat je wilt bewaren, is namelijk alleen op die ene pc en kan zo verwijderd worden door de gebruiker.
Of dit met 7 werkt weet ik inderdaad niet (was alweer een tijdje geleden), in 5.0 en 5.5 + netschaap werkte did wel degelijk, en vermoed dat dit dus ook gewoon in 6 gaat werken

Beste film ooit

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Met RobIII. Gerommel met browsers en frames en controls wil je ten allen tijde vermijden. :)

Daarnaast moet je je serieus afvragen wat er veiliger is: gevoelige data opslaan bij een client, waarvan je nooit zal weten wat er met die data gebeurt, of het zelf veilig opslaan.

Je geeft verder aan dat de website een doorgeefluik is. Dan zou je natuurlijk gewoon realtime en na authenticatie en authorisatie de data van de bron kunnen plukken en kunnen aanbieden aan de client.

En wat betreft aansprakelijkheid: daar zitten veel haken en ogen aan (wanneer ben je aansprakelijk?) en is recentelijk ook uitgebreid aan de aandacht (denk aan ISP's en warez bijvoorbeeld). Goede algemene voorwaarden kunnen daarbij een stuk helpen, alsmede uiteraard het gebruik en goede inzet van beveiligingsmaatregelen.

Sundown Circus

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
soepkip schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 08:16:
[...]

Of dit met 7 werkt weet ik inderdaad niet (was alweer een tijdje geleden), in 5.0 en 5.5 + netschaap werkte did wel degelijk, en vermoed dat dit dus ook gewoon in 6 gaat werken
Als het al werkt(e) dan nog is dat niet iets om een complete website op te baseren. Het hoort namelijk niet te werken en vandaag of morgen wordt het gepatched ofzo en zit jij met de gebakken peren.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat nog wel op een nette manier mogelijk is vanuit het browservenster:
- Serverside de sessie beheren, en bij het uitloggen een download functie aanbieden waarmee de klant alle gegevens in een inpakbestand krijgt aangeboden. Daarna kan de sessie worden gewist;
- Bij opnieuw inloggen de mogelijkheid bieden om het bestand van de de vorige sessie te uploaden.

Wil je de gegevens helemaal client-side houden dan kun je er toch het beste een stand-alone applicatie voor schrijven denk ik.

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Je kan met cookies basic-dingen opslaan, alleen zit hier een limiet aan. Met flash kan je nog veel meer opslaan. Kijk ook eens naar dojo storage.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:43:
De website moet echter dienen als een doorgeefluik voor bepaalde data en kan hierdoor niet aansprakelijk worden gesteld voor zeer privacy gevoelige data.
En wat is er mis met encryptie ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• djc
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Je kan denk ik nog het best een Flash-"filmpje" gebruiken. Flash geeft de beschikking over een kleine hoeveelheid offline storage, waar je inderdaad wat gegevens in kunt opslaan (maar niet zoveel). Dit wordt opgeslagen in een binair .sol-bestand ergens in je Windows-profiel.

Rustacean

Pagina: 1