Toon posts:

Vraag: VPN verbinding opzetten voor dummies

Pagina: 1
Acties:
  • 1.618 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik ben opzoek naar het antwoord op de volgende vraag:

Hoe realiseer ik een VPN-verbinding om op afstand via Remote Desktop computers over te nemen?

Mijn situatie is als volgt:
Thuis staan er een aantal computers via een netwerk met elkaar in verbinding.
Elders, via een PDA, of andere computer welke in verbinding staat met het internet wil ik dan via een veilige VPN-verbinding over het internet in het netwerk thuis terechtkomen.
Middels Remote Desktop moet ik dan alleen maar de computernaam of bijbehorend IP-adres in te hoeven vullen om "naar binnen te gaan". De benodigde computers thuis staan hiervoor dan aan.

Wat is hier allemaal voor nodig?

Alvast dank!!

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

De beste vraag eigenlijk wat is je budget? En ook wat heb je al bedacht?
Kijk je kan je ISA server mappen aan het Inet en daarop een VPN termination laten plaatsvinden.
Vervolgens krijg je via de windows VPN client een virtueel adres en kan je alle servers / systemen daar bereiken....
Dat is eigenlijk het meest simpels.

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

vliegjong schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:08:
Dat is eigenlijk het meest simpels.
Het meest simpele lijkt me om de standaard poort voor VPN op je modem/router door te mappen naar het interne IP adres van de computer waar je heen wilt verbinden en Windows XP (het OS neem ik aan?) zo instellen dat hij VPN verbindingen accepteert.

Met Windows Server 2003 en/of 2000 kan je het op wat professionelere manier doen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.

De te bereiken systemen draaien op Windows Vista (2) en Windows XP (1).
Ik ben nog vergeten te melden dat het mogelijk moet zijn om meerdere systemen te kunnen bereiken. Dus de ene keer die, de andere keer de ander, etc. Het doormappen naar één IP-adres is dus niet de bedoeling...?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2007 14:14 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:14:
Het doormappen naar één IP-adres is dus niet de bedoeling...?
Tsjah, of meerdere IP's doormappen? :?

Welke router ofzo heb je? We kunnen niet blijven doorgaan met gokken welke spullen je wel of niet hebt.

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

Gunner schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:15:
[...]

Tsjah, of meerdere IP's doormappen? :?

Welke router ofzo heb je? We kunnen niet blijven doorgaan met gokken welke spullen je wel of niet hebt.
Ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat dit iemand was met:
A) 1 simpel ip adresje
B) meer pc's die hij wil benaderen
C) geen zin om verschillende poorten te mappen op zijn externe IP naar zijn interne bakken...

[ Voor 8% gewijzigd door vliegjong op 15-02-2007 14:18 ]

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-03 20:09
Je kunt hiervoor het beste een windows 2003 server voor zetten. Het is alleen wel wat werk om de server te configureren aangezien je internet er via loopt en vanuit je server naar je pc's toe..

Kijk op microsoft.com bij windows 2003 handleiding want het is nogal wat werk om dit hier uit te leggen.

Als je niet voor een VPN verbinding kiest dan zou ik gewoon op je router voor elk pc een remote desktop port forwarden ( de poort kun je in het register aanpassen van remote desktop )
En dan maar gewoon in de remote desktop client aanvinken dat ie automatisch een mapping aanmaakt met jouw schijf...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry jongens, de aanvullende info vergeten.
De router is een Freecom FSG-3 Storage Gateway (zie: http://www.pixmania-pro.n...rne-harde-schijf-fsg.html). Heb me nog niet verdiept in de configutatiemogelijkheden in relatie met VPN.

Het netwerk staat op DHCP ingesteld, maar de drie systemen waar het om gaat heb ik van een vast IP voorzien omdat ik met Remote Desktop ook intern werk.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HOWTO : Inkomende VPN verbinding

Neem dit eens door zou ik zeggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:33:
Sorry jongens, de aanvullende info vergeten.
De router is een Freecom FSG-3 Storage Gateway (zie: http://www.pixmania-pro.n...rne-harde-schijf-fsg.html). Heb me nog niet verdiept in de configutatiemogelijkheden in relatie met VPN.

Het netwerk staat op DHCP ingesteld, maar de drie systemen waar het om gaat heb ik van een vast IP voorzien omdat ik met Remote Desktop ook intern werk.
Dat is een externe hd en geen router.

Verwijderd

Topicstarter
Het is zowel een harde schijf als router. Echter eentje met niet zo heel spannend veel instelmogelijkheden....
Pagina: 1