Toon posts:

Een GeForce 6600GT (6700XL) Overklokken Rivatuner, veilig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste iedereen,

Ik heb in mijn MD8808 van Medion een Nvidea GeForce 6700XL zitten (3,0Gh Dual Core "Smithfield", 1024Mb DDR2, GeForce 6700XL, 200Gig (Maxtor?) schijf). Helaas zie ik deze kaart nergens staan op de offciele site van Nvidea, en is het volgens mij een lichtjes overklokte 6600GT door Medion zelf. Nu is de performance van deze kaart wat aan de lage kant (vooral nu ik SUpreme Commander in m'n bezit heb). Nu wil ik hem nog wat verder overklokken, zodat ik alsnog een aantal maandjes plezier aan deze kaart kan beleven totdat mijn budget breed genoeg is om een nieuwere, krachtigere kaart aan te schaffen.

Maar nu zit ik met een probleempje. Omdat ik toch een nieuwe kaart ga aanschaffen, leek het mij wel leuk om eens te proberen hoe het allemaal gaat met overklokken. Nu wil ik alleen niet dat m'n hele PC straks naar de eeuwige jachtvelden wordt gestuurd als ik iets aan mijn kaart overklok. Het is daarom ook mijn vraag aan jullie, is overklokken (redelijk) veilig met Rivatuner, en hoe werkt dit programma nu precies omdat ik nog nooit iets heb "getweaked" aan mijn pc. Ook wil ik de kaart alleen tot veilige hoogtes overklokken, en niet zo gek veel.

Het betreft precies deze kaart (volgens Rivatuner): 128-Bit NV43, A4, 8pp, 3vp, 128Mb DDR3

En als laatste: Als het fout gaat, kan een herstel punt dan uitkomst bieden? Want artifacts kan ik wel mee leven, maar als m'n pc om het uur crashed of opeens gefrituurd wordt (ik heb heatpipe cooling) dan ben ik bang dat ik straks jankend in een hoekje ga zitten en ik er een aantal baantjes bij kan gaan zoeken...

Alvorens bedankt.

Verwijderd

overclocken van je v-kaart kan met rivatuner niet veel kwaad aan je pc.

je moet namelijk altijd eerst je nieuwe clockfrequenties testen, voordat je ze kan draaien, en ook als hij het niet trekt met je het van zelf, je pc loopt een keertje vast tijden het gamen en je weet genoeg.

ik zou zeggen, lekker overclocken, gewoon kleine stapjes maken.je merkt het vanzelf.

ik ben wel benieuwd wat voor nieuwe kaart je gaat kopen

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te denken aan een 7800GT... Redelijk betaalbaar, en voor bijna alle games voldoende.. Ik heb allen de pech dat ik een 128MB versie heb, terwijl vele games 258 vereisen, dit zou ik dan ook graag willen verhogen op mijn kaart :)

Alleen kan iemand mij misschien uitleggen hoe Rivatuner precies werkt? Ik weet waar de overklok opties zitten, maar moet je niet rekening houden met bepaalde routines? Niet dat je eentje op 200 zet en de ander op 2000 :P

Want bij mij staat ie (hij is volgens mij al een beetje overklcoked) volgens rivatuner: core clock: 150MHz
en Memory clock: 500MHz

Tot waar is dit veilig om te overklocken?

Oh ja, als ik em overclok, of zelfs lager zet zegt Rivatuner de hele tijd: Driver failed to pass the internal test :S

Hoe komt dit eigenlijk?

Ha, en zelfs als ik zeg test op normal zetting (waarop die altijd staat) zegt ie ook al failed... Something weird is going on here 8)7

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2007 15:07 ]

Verwijderd

nee, dat heb ik ook wel eens met g-force kaarten.

erg lastig, vaak helpt een reboot bij mij wel, en desnoods nieuwe drivers proberen.

het is veilig zolang je alleen maar frequenties probeert die 5 a 10 Mhz boven frequenties die al goed gegeurd zijn door de test. dus, van 500 maar je 510, dan 520 enz. en als je wat hebt gevonden kun je hem gaan stressen (spelletje spelen) en als hij niet vastloopt of rare pixels geeft heb je goed overclockd, doet hij dit wil, moet je de instellingen wat terug zetten

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwacht echter geen superprestaties van een 6600GT met ietwat hogere kloksnelheden. Ik heb hier nog een 6600GT en een 6600GT TOP (laatste is 100 MHz hoger geklokt op mem), en het verschil is miniem. "Probleem" van de 6600GT is de 128 bits bus en de pixel pipelines.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu overklocked met Powerstrip tot 600MHz en 1190MHz

Verwijderd

ik gebruik zelf ook riva tuner om mijn videokaarten te overklokken ( 6800gt's in sli) je kunt nooit te hoog klokken omdat hij dan de test al niet doorstaat. en anders zie je het wel in je spellen. Ik heb +200 mhz op het geheugen kunne krijge en 80 mhz bij op de gpu... 430/1200 dus, wat standaard 350/1000 was

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-07 20:51
een nv43 core is die van een 6600 en sommige 6200's (die dan ook te flashen zijn naar 6600 omdat 4 pipelines en één vertexshader gelocked is.).
Forget it dus, die kaart is niet te vergelijken met een 6600gt maar eerder met een gewone 6600 ;)
maar daarom kan je hem nog wel overclocken ;)

[ Voor 19% gewijzigd door __xeno__ op 15-02-2007 20:47 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

__xeno__ schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 20:44:
een nv43 core is die van een 6600 en sommige 6200's (die dan ook te flashen zijn naar 6600 omdat 4 pipelines en één vertexshader gelocked is.).
Forget it dus, die kaart is niet te vergelijken met een 6600gt maar eerder met een gewone 6600 ;)
maar daarom kan je hem nog wel overclocken ;)
6600GT en 6600 zijn inprincipe qua core vergelijkbaar, alleen zal de 6600GT vaak een betere kwaliteit (die beter 'gelukt' is zegmaar) core hebben om de snelheden te halen, iets wat overigens veel gewone 6600's ook redelijk goed afgaat.
verder weet ik niet wat de rest van je specs zijn maar Supreme commander vreet nog al veel CPU power dus mischien ga je er wel meer op vooruit (dat het soepeler loopt) met een CPU upgrade, de graphix zijn toch niet zo heeel erg bijzonder en onwijs GPU vretend (of je moet op High willen spelen) behalven bij grote ontploffingen van bijv. een commander maar dat is niet altijd en voor een RTS heb je nu ook weer geen XXL framerate nodig om lekker te kunnen gamen itt een FPS.
vandaar is het mischien beter om je CPU te vervangen :)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• __xeno__
GoldenSample schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:15:
[...]

6600GT en 6600 zijn inprincipe qua core vergelijkbaar, alleen zal de 6600GT vaak een betere kwaliteit (die beter 'gelukt' is zegmaar) core hebben om de snelheden te halen, iets wat overigens veel gewone 6600's ook redelijk goed afgaat.
verder weet ik niet wat de rest van je specs zijn maar Supreme commander vreet nog al veel CPU power dus mischien ga je er wel meer op vooruit (dat het soepeler loopt) met een CPU upgrade, de graphix zijn toch niet zo heeel erg bijzonder en onwijs GPU vretend (of je moet op High willen spelen) behalven bij grote ontploffingen van bijv. een commander maar dat is niet altijd en voor een RTS heb je nu ook weer geen XXL framerate nodig om lekker te kunnen gamen itt een FPS.
vandaar is het mischien beter om je CPU te vervangen :)
en de 6600gt heeft gddr3 geloof ik, 6200/6600 gewoon ddr ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

__xeno__ schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:22:
[...]

en de 6600gt heeft gddr3 geloof ik, 6200/6600 gewoon ddr ;)
klopt, overigens hadden vroege 6200 de zelfde core als een 6600 met gelockte pipes die met rivatuner meestal probleemloos te unlocken waren (net als dat bij een 6800LE/NU kon) wat dus een 6600 op leverde als je de clocks ook gelijk wist te stellen
latere 6200 kregen de A core met gelasercutte pipes :'( hierdoor ging dit feest niet meer op.
ook kwamen er versies met maar een 64bit brede geheugenbus (the horror)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• __xeno__
GoldenSample schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:28:
[...]

klopt, overigens hadden vroege 6200 de zelfde core als een 6600 met gelockte pipes die met rivatuner meestal probleemloos te unlocken waren (net als dat bij een 6800LE/NU kon) wat dus een 6600 op leverde als je de clocks ook gelijk wist te stellen
latere 6200 kregen de A core met gelasercutte pipes :'( hierdoor ging dit feest niet meer op.
ook kwamen er versies met maar een 64bit brede geheugenbus (the horror)
jep,,
mijn 6200 was ook naar een 6600 gedoopt ;)
De nv43A waren de gelasercutte idd.

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-03 14:02
Voorbeeldje hoe je kunt overclocken met RivaTuner:

Start RivaTuner en ga naar de 2e regel, en klik op het grijze pijltje waar "Customize... op staat. Je krijgt dan een regeltje met plaatjes.
Klik op het plaatje van de groene videokaart.

Nu kom je hier:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/3937/2555.jpg *kijk alleen naar het rechter deel, het linker deel heb ik er zelf een keer bij gezet omdat ik een review van mijn 6600 aan het schrijven was*

Nu kun je met stapjes van 5-10MHz de core van je videokaart verhogen. Nedat je dit gedaan hebt klik je op "test" en draai je even 3Dmark'03. Als dit goed gaat zonder rare figuurtjes in het beeld (artifacts) of (korte) vastlopers, dan kun je het weer verhogen met 5-10MHz. Net zo lang tot je vastlopers krijgt. Dan doe je hem weer 15MHz terug en je hebt je overclock. ;) Daarna vink je nog ff "Apply overclocking at Windows Startup" aan zodat de instellingen behouden blijven als je de computer opnieuw opstart.
Pagina: 1