Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• shorty
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Mijn vriendin werkt 5 ochtenden in de week bij de thuiszorg. Ze verdiend rond de 12 euro per uur en krijgt haar loon gewoon gestort op de rekening. Er wordt geen loonstrookje of iets dergelijks gestuurd aan het eind van de maand.

Kan ze nu aan het eind van het jaar opeens loonbelasting gaan betalen? Of heeft de werkgever dit al ingehouden van het loon dat ze gestort krijgt op haar rekening?

Ik denk ik vraag het hier even, zodat ze straks niet opeens 34% belasting over haar verdiende geld moet betalen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik denk dat je dit beter aan haar wergever kunt vragen.

Sowieso is het vreemd dat de werkgever geen loonstrook verstuurd...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Jep, mijn idee. Lijkt me toch dat ze hier een specificatie van moeten sturen.

Maar is het niet zo dat _elke_ werkgever deze belasting al in heeft gehouden op het gestorte loon?

Citaat van belastingdienst.nl:
Hoeveel belasting gaat u betalen?

Over uw inkomen bent u belasting en premie volksverzekeringen verschuldigd. Uw werkgever houdt de belasting en premie (loonheffing) automatisch in op uw loon.

Bron: http://www.belastingdiens...en/alsugaatwerken-01.html

[ Voor 49% gewijzigd door shorty op 15-02-2007 12:35 . Reden: Citaat toegevoegd. ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat ligt eraan wat ingevuld is op het formulier "loonbelastingverklaring", wat je vriendin gekregen heeft tijdens haar indiensttreding. ;)
Bij elk bedrijf moet men een loonbelasting verklaring invullen. Het bedrijf moet die aan de werknemer geven. De loonbelastingverklaring is een formulier waarop men aangeeft of ze loonheffingskorting willen laten verrekenen. Als ze de loonheffingkorting verrekenen, houdt dit in dat ze minder loonheffing hoeven te betalen en dat het nettosalaris dus hoger wordt.

[ Voor 57% gewijzigd door Question Mark op 15-02-2007 12:35 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:34:
Dat ligt eraan wat ingevuld is op het formulier "loonbelastingverklaring", wat je vriendin gekregen heeft tijdens haar indiensttreding. ;)
Aha, oke. Gaan we dat even uitzoeken!

Dus als ze voor het verrekenen heeft gekozen, betaald ze het achteraf?

[ Voor 10% gewijzigd door shorty op 15-02-2007 12:36 ]

• CowArt
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2023

CowArt

DPC Team Switch Pensionado

Wekken de bedragen de indruk dat er iets is ingehouden? Je spreekt over € 12 netto per uur, is dat in haar contract ook genoemd of wordt daar over een (hoger) brutosalaris gesproken?
Verder, werkt ze bij een thuiszorgorganisatie of wordt ze rechtstreeks betaald door degene aan wie zij de zorg verleend? In dat laatste geval zou namelijk een aparte regeling voor dienstverlening aan huis van toepassing kunnen zijn.

Maar, zoals Question Mark al riep, vanaf hier kunnen we er naar raden, de werkgever is degene die weet hoe het zit. :)
shorty schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:35:
[...]
Aha, oke. Gaan we dat even uitzoeken!

Dus als ze voor het verrekenen heeft gekozen, betaald ze het achteraf?
Heffingskorting betaal je niet, die wordt afgetrokken van de verschuldige loonheffing. :)
Als je echter twee werkgevers hebt moet je oppassen dat ze niet beide de heffingkorting toepassen, want dan moet je inderdaad achteraf terugbetalen.

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Ik vind hier net een "verklaring inkomsten" en daar staat dit in:

Het uurloon van een alphahelpende bedraagt 12,20 per uur. Dit uurloon in sinclusief vakantiegeld en vakantievergoeding. Over dit uurloon vindt geen enkele inhouding plaats. Van toepassing zijn de arbeidsvoorwarden/regelgeving met betrekking tot Alpha hulpverlening zoals gangbaar binnen Icare Thuiszorg.

Dit houdt in dat ze straks alsnog een best bedrag moet betalen? (Er vanuit gaande dat ze 15 uur per week werkt).

En ze is rechtstreeks in dienst bij de thuiszorgorganisatie.

Verwijderd

Zie eens hier : klik
5 Loonbelasting en premies sociale verzekeringenOp grond van de geldende belastingwetgeving behoeft de klant geen loonbelasting op de beloning van de alphahelpende in te houden. De alphahelpende dient zelf aangifte te doen van het inkomen aan de Belastingdienst. Een eventuele aanslag inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen is voor rekening van de alphahelpende.De alphahelpende verricht op niet meer dan twee dagen per week werkzaamheden van uitsluitend huishoudelijke aard in de huishouding van de klant/werkgever. Gegeven de geldende regelgeving is de alphahelpende derhalve niet verplicht verzekerd voor de sociale verzekeringswetten. Op de beloning van de alphahelpende worden dan ook geen premies voor
deze verplichte verzekeringen ingehouden. Evenmin kan de alphahelpende aanspraak maken op uitkeringen krachtens de bedoelde verzekeringen.Dat laat onverlet dat de alphahelpende, indien hij / zij dat wenst, zelf en op eigen kosten een vrijwillige verzekering kanafsluiten voor één of meer van de bedoelde verzekeringen
Dus ik zou zeggen tegen je vriendin dat ze 's ff de telefoon pakt en hhier en daar wat info ophaalt.
Lijkt een soort van ZZP (zelfstandige zonder personeel).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2007 13:11 ]

Pagina: 1