[Citrix PS 4.0] Memoryleak

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Topicstarter
Wij hebben in onze eigen Citrix omgeving een vreemd probleem daarom deze post met hopelijk een oplossing.

Omgeving:
Windows 2003 Server Standard
Citrix Presentation Server 4.0
Res Powerfuse 7.03a SR1

Gebruikers werken met thin clients, deze starten een sessie naar de Citrix servers welke de gebruiker vervolgens een desktop geven met de RES Powerfuse shell.

Probleemomschrijving:
Applicatie: IBM Client Access 5.5
pcsws.exe (in C:\program files\ibm\client access\emulator) neemt extreem veel geheugen in gebruik. Dit doet zich echter maar bij 1 gebruiker voor. Zijn werkwijze is hetzelfde als van collega's. Zodra hij gaat werken begint het proces met ongeveer 30 mb geheugen. Binnen een half uur zit het proces bij deze gebruiker op 1gb en is de server merkbaar trager. Overige gebruikers hebben gewoon het standaard geheugengebruik van ongeveer 30mb voor dit proces.

Geheugengebruik gecheckt via taskmgr. In powerfuse staat Memoryshield actief en deze laat ook zien dat de gebruiker zijn sessie extreem veel verbruikt. Hij kan dan ook geen nieuwe applicaties meer starten, deze feature werkt dus goed.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan troubleshooten?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Ja, door contact te leggen met IBM. Je zou kunnen proberen die gebruiker een nieuw profiel te geven (roaming profielen neem ik aan ivm thin clients), helpt dat niet kan enkel IBM je hierbij helpen. In de eventlogs zal je waarschijnlijk ook niks zien, daar de applicatie zover ik begrijp wel werkt, enkel heel veel geheugen gebruikt.

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Topicstarter
Klopt, in de eventlogs is inderdaad niets zichtbaar. Ik ga even zijn profiel verwijderen en kijken of dat helpt. Zo niet dan zal ik het bij IBM aanmelden, indien ik meer info heb zal ik het hier even bijwerken. Bedankt voor het meedenken :)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Topicstarter
Ik heb het profiel inmiddels verwijderd, dat ging enkele dagen goed. Nu is het probleem weer terug, zeer apart. Nu ga ik het opnieuw doen waarbij ik de huidge profiel map bewaar en deze met de schone laat vergelijken, eens kijken of er iets afwijkt wat met dit probleem te maken kan hebben.

Mocht dit niks opleveren dan gaan we door naar IBM.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Heeft deze gebruiker meer of minder rechten dan andere gebruikers? Of heeft hij andere tools tot beschikking binnen de applicatie? Het feit dat het initieel wel weer goed ging duidt erop dat deze gebruiker toch waarschijnlijk iets anders handelt dan de rest. Doet het probleem zich direct bij het starten van de applicatie voor, of gedurende de sessie?

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Topicstarter
De gebruiker heeft dezelfde rechten als collega's. Hij voert de handeling nu ook hetzelfde uit, dat verschilde eerst. Het probleem doet zich voor bij een bepaalde handeling in de applicatie. Het lijkt er op dat de handeling die wordt uitgevoerd een x aantal mb geheugen claimt en deze vervolgens niet meer vrij geeft. Het vreemde is dat na het verwijderen van zijn profiel, het probleem tijdelijk weg was.

Voorbeeld ter verduidelijking:

Gebruiker start applicatie
Heeft b.v. 4 menu keuzes
1 tot 3 hebben geen probleem
Zodra hij optie 4 kiest begint met elke handeling het geheugen een x aantal mb toe te nemen

Pagina: 1