[Vista basic] Vergeet drivers na uitzetten PC

Pagina: 1
Acties:
  • 3.535 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martijn189
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 07:11
Beste tweakers, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want Microsoft wil €63 hebben als ik deze vraag aan ze stel.

Situatie:
Ik heb een PC samengesteld en zelf opgebouwd. Ik wilde Windows XP hebben maar die kon de leverancier niet meer verkopen dus heb vista home basic genomen en geinstalleerd. De driver CD's van de hardware waren nutteloos, dus ik heb van de verschillende fabrikant websites windows vista drivers neergehaald. Nadat alles naar behoren werkte en de PC talloze keren opnieuw was opgestart besloot ik de PC uit te schakelen voor die dag. Toen ik hem weer aanzette had ik geen geluid, geen netwerkkaarten (bedraad en wlan) en nog een aantal andere hardware meer... Vista ging alle hardware weer zoeken en installeerde in het geval van mijn geluidskaart niet werkende high defenition geluids drivers.....

Mijn diagnose:
Vista "vergeet' de drivers van mijn hardware nadat de PC uitgeschakeld is. De drivers die ik installeer zijn niet digitaal ondertekend. Als ik de drivers opnieuw installeer werkt alles naar behoren, ook als de PC opnieuw wordt opgestart werkt alles... de drivers zijn weer weg als de PC wordt uitgezet.

Wat heb ik gedaan om het op te lossen:
Gezocht op google, kom 1 of 2 andere gebruikers tegen die het hebben ehad maar geen oplossingen... vista is nog erg nieuw. Op tweakers kan ik niets vinden met mijn gebruikte keywords. Microsoft helpdesk wil 63 euro hebben omdat ik een OEM licentie heb gekocht voor de nieuwe PC. Ik heb de BIOS geupdate naar de laatste versie.

Specs van de PC:
ASUS V2-M2V AMD AM2 BL/WH
AMD Athlon64 AM2 3200+ 2.0GHz 512KB Box
2X Corsair 512MB DDR2 64MX64 PC667 C4 Value Select
NEC / SONY 1.44Mb Diskdrive .Zwart
WD 80.0Gb WD800JD (SATA)
Samsung SHS182D DVDRW DL+RAM ZWART
ASUS 54Mbps PCI CARD WL-138G V2
Keyboard KB-1120
BenQ Muis M800 optical black
Acer AL1916AS - Vlak scherm - TFT - 19" - 1280 x 1024 - 300 cd/m
MS Windows Vista 32-b Home Basic

Het gaat om een ASUS barebone zie specs op: http://www.asus.com/produ...model=1339&l1=1&l2=1&l3=0

Ik hoop echt dat iemand dit probleem herkent, alvast bedankt...

• martijn189
Ik ben wellicht iets dichterbij de oplossing. Ik probeerde mijn licentie van MCafee virusscan plus te activeren in Vista en toen kreeg ik de melding dat ik niet bevoegd was omdat ik geen administrator rechten had. Dit had ik wel want er is maar 1 gebruiker op de PC en dus heeft deze administrator rechten.

Ik heb gebeld met XS4ALL, ja de internet provider ja, ik heb van hun de licentie gekregen (klanten krijgen gratis deze virusscanner,firewall) en legde het probleem voor. Wonder boven alle wonders was er bij hun een oplossing bekend... Je moest het UAC uitzetten (die kan je uitzetten als je onder het configuratiescherm> gebruikers>je eigen account wijzigen).

Het UAC (User Account Control) zorgt er voor dat er geen ongewenste wijzigingen aangebracht kunnen worden in het systeem. Ik ga nu Vista opnieuw installeren en voordat ik drivers ga installeren eerst dat UAC uitzetten en kijken of het dan wel goed gaat.....

EDIT:
Helaas probleem blijft... triest.. triest, en dan te bedenken dat mijn klant van 70 jaar oud die een nieuwe computer wilde hebben nu hiermee moet leven... heb haar net opgebeld en gezechd dat het niet door gaat allemaal en de pc voorlopig hier blijft... humpf :(

EDIT2:
Ik heb het probleem kunnen vastpinnen op het volgende. Als ik de stroom van de PC haal, dus stekker eruit dan vergeet hij de drivers. Heeft iemand hier ooit van gehoord??? De batterij van moederbord is niet leeg want hij weet de datum nog als de PC weer aan gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door martijn189 op 15-02-2007 20:48 ]

Verwijderd

Let erop dat niet elke virusscanner zomaar werkt onder Vista (mbt je McAffee).

Heb je al een keer herinstalleren geprobeerd? Dat kan zomaar alles oplossen.

Zo niet, kijk je eventlogs even na of er niks raars gebeurt. Het is een vreemd probleem waarvan ik de oorzaak ook niet 1,2,3 kan bedenken. Ik heb zelf ook niet van een ander gehoord met zo'n probleem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:59:
Let erop dat niet elke virusscanner zomaar werkt onder Vista (mbt je McAffee).
Paar dagen geleden gevraagd aan McAfee hoe het zit met Vista en McAfee...

"De Mcafee Corporate producten ondersteunen Vista. De thuisgebruik producten doet dit niet. Indicatie is dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn, zonder dat hiervoor op dit moment een concrete datum bekend is."

Bij mij werkt VirusScan Enterprise 8.5.0i zonder problemen. Verder weet ik dat Norman en AvG Vista ondersteunen.

• martijn189
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vista inmiddels 3 keer opnieuw geinstalleerd en iedere keer hetzelfde... zodra de stroom eraf gaat en ik de pc weer aan zet is hij van alles kwijt. Kan het zijn dat vista wijzigingen maakt in de hardware zelf?? Ik heb tijens de vista beta's bijv. op mijn eigen pc het probleem gehad dat vista mijn netwerkkaart had aangepast en toen ik win xp terugzette deed mijn netwerkkaart het in XP niet.

Heb ook verschillende driver versies geprobeerd... zonder resultaat... alles werkt.. totdat.....

MCafee doet het prima nu xs4all verwacht over een paar dagen in hun service centrum op de site ee versie te hebben staan die 1 een keer werkt met vista. Ik ga die eventlog's eens doorzoeken... dat is een goede tip. Heb dit probleem ook op de MSDN forums gezet... geen reacties nog.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:17

E-Vix

Nu met sneeuw!

martijn189 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:07:
Kan het zijn dat vista wijzigingen maakt in de hardware zelf?? Ik heb tijens de vista beta's bijv. op mijn eigen pc het probleem gehad dat vista mijn netwerkkaart had aangepast en toen ik win xp terugzette deed mijn netwerkkaart het in XP niet.
Vista past geen hardware aan. Dat kan én mag het OS niet doen.
Als je de computer uit gezet hebt en je start hem daarna opnieuw op. Wat geeft hij dan aan in je hardware beheer? Ik neem aan dat daar een aantal apparaten in zullen staan die niet opgestart kunnen worden. Kijk eens om welke reden ze niet opgestart kunnen worden.

Wat ik zelf denk is dat er iets met je moederbord aan de hand is, en je Vista gewoon in orde is. Het lijkt er namelijk op dat je moederbord zijn Plug and Play instellingen kwijt raakt en je hardware na iedere koude start andere resources toewijst. Hier zou een OS nog wel eens van over zijn nek kunnen gaan. Kijk dus eens in je bios of je daar geen vreemde dingen tegen komt. Je moet daar ook een optie hebben om aan te geven of je een Plug and Play OS hebt, en of hij zijn configuration data moet resetten. Plug and Play OS moet op ja staan, en Reset configuration data op no.
Eventueel zou je een nieuwere bios kunnen flashen als die beschikbaar is.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:46
Heb je al een keer XP geprobeerd? Dan kan je kijken of het aan je PC of aan het OS ligt.

No Shame, only Fame!

• martijn189
Het zijn goede iedeën die jullie aandragen bedankt daarvoor. Het probleem is weer wat eigenaardiger geworden.

Probleem wordt nog vreemder:
Ik heb de gisteravond voordat ik naar bed ging gecontroleerd of het geluid werkte.. en dat deed het dus. Heb de computer afgesloten en uitgeschakelt en de stroom eraf gehaald. De volgende ochtend herkende de pc weer opnieuw nieuwe hardware en was hij mijn geluidskaart weer kwijt.

Ik had in het logboek gekeken, daar las ik dat windows defender tijdens het opstarten wijzigingen aantreft die mogelijk niet wenselijk zijn... hij geeft in de details aan dat het om drivers gaat... dus heb windows defender uitgeschakelt en opnieuw opgestart.

Nou had ik net de drivers weer geinstalleerd, computer uitgeschakelt en van het stroom af gehaald. Na 10 minuten weer aangezet... geluid doet het... maar de andere hardware zoals netwerkkaarten (en de via standaard pci naar pci bus ook) worden opnieuw gezien... dat is toch raar???

BIOS flash & upnp optie:
Mijn bios had ik direct al voorzien van nieuwe software, ik heb inderdaad een upnp optie, ik had al ingesteld dat ik een upnp OS gebruik, maar er staat helaas geen reset functie bij...

Hardwarebeheer meldingen:
Dit was ook een goede... heb net gekeken na mijn laatste poging zoals hierboven staat. Hij zecht bij de beide netwerkkaarten: "Hardware is niet juist geconfigureert code 1". Hij zecht dat ik de stuurprogramma's opnieuw moet installeren... en vista doet dat kennelijk zelf automatisch.

Windows XP idee:
Zie edit2 onderaan deze post.

EDIT:
Heb zojuist de pc een aantal malen uitgezet met en zonder stroom eraf halen en het geluid blijft het doen (de netwerkkaarten blijven het probleem houden). Nu heb ik net windows defender weer aangezet en na het opstarten.... geluidskaart weg... in logboek gekeken en hij meld dat hij de driver gestopt heeft en verwijdert net als de bijbehorende service voor het geluidscentrum dat bij de geluidskaart zit. Kortom.. lijkt vast te zitten op windows defender... maar zelfs als windows defender uit staat hebben de netwerkkaarten ergins last van. Wellicht komt dat door het moederbord?? Ik denk dat ik toch straks eens XP ga proberen.

EDIT 2:
Heb windows XP SP2 geinstalleerd, alle XP drivers van hardware cd's gebruikt en verschillende keren uit/aan stroomkabel erin/eruit gedaan en tot nu toe blijft hij netjes ALLE hardware zien.

[ Voor 47% gewijzigd door martijn189 op 16-02-2007 14:39 ]

• martijn189
Ik heb net een optie in mijn bios gevonden om acpi 2.0 ondersteuning aan/uit te zetten hij stond uit, heb hem nu aan staan... zou dat iets te maken kunnen hebben met mijn probleem.... ik merk zelf geen verschil... de pc vergeet de ene keer wel de drivers en de andere keer niet... word er niet goed van

EDIT:
ik heb uitgevonden dat als ik windows defender helemaal uitschakel hij mijn audio drivers met rust laat. Wel is hij mijn netwerkkaarten kwijt dus dat schiet nog niet echt op... in de logboeken zie ik heel veel User-PnP meldingen... daar zecht hij dat hij bezig is met zoeken naar stuurprogramma's... begin toch te denken dat het een combinatie is van moederbord/vista.

[ Voor 38% gewijzigd door martijn189 op 16-02-2007 22:30 ]

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Wat moet een klant van 70 met 2 netwerkkaarten in een pc??? En dan met Vista home-basic???
Ik weet, compleet off-topic, maar ik zou gewoon Xp installeren als ik jou was(misschien op een minder legale manier)
De vista licentie maakt een oudere Xp-licentie ongeldig > misschien mag je dan wel xp installeren??

• martijn189
Er zitten twee netwerkkaarten in omdat er op het moederbord 1 zit (voor bedraad) en zij graag een draadloos netwerk wil hebben dus vandaar de tweede. Windows Vista moest ik wel nemen omdat de leverancier niet meer aan windows xp kon komen.... het had niet uitgemaakt... als ik dit probleem nou maar niet had gehad.

Windows op een mindere legale manier installeren is eigenlijk geen optie... zij heeft er voor betaald... en ik heb geen extra licenties over.

EDIT:
Heb een support verzoek ingedient bij ASUS eens kijken wat daar uitkomt.

[ Voor 8% gewijzigd door martijn189 op 17-02-2007 10:36 ]

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:43
Heb je al geprobeerd om de 2de NIC uit het systeem te halen en dan te zien wat er gebeurt na een reboot? Wellicht dat er door deze 2de NIC ergens een conflict optreedt, met bv de reeds aanwezig onboard NIC.

Verder, de drivers van Vista werken geen van allen? Wellicht dat enige van jou gedownloade drivers zorgen voor enige conflicten en dat dit wellicht ondervangen wordt door in eerste instantie gebruik te maken van de standaard Vista drivers.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• martijn189
Bedankt voor het meedenken Leut. De tweede netwerkkaart is een WLAN kaart en moet helaas zeggen dat ik hem er al heb uitgehaald. Windows heeft zelf drivers voor beide netwerkkaarten dus ik heb zelf geen drivers geinstalleerd (de fabrikant heeft ze ook niet, want volgens hun heeft vista die standaard... wat ook klopt)... Alles werkt prima... totdat de pc van het stroom gaat.

Het is trouwens ook niet alleen de netwerk en geluidskaart die weg zijn na een koude herstart, het is ook de driver van mijn via pci naar pci brug dat verdwenen is.

[ Voor 18% gewijzigd door martijn189 op 17-02-2007 11:31 ]

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:24

wontcachme

You catch me? No you wont

Aangezien alles werkt in xp en in vista niet ligt het denk ik toch aan vista. Kun je proberen om een andere vista te installeren (home premium of ultimate) en kijken of het dan nog is (dus van een geheel andere cd). Het kan namelijk ook nog aan de cd zelf liggen natuurlijk van vista basic.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• martijn189
Ik heb vandaag een e-mail gehad van de asus support:
Dear customer,

I think this might be a driver problem. Currently we are still working on alot of vista drivers for our products. In the following 1.5 month alot off those will be released. Theres a good chance new drivers will be released for your barebone also in this time.Please check our support site for any updates. support.asus.com
Zij denken dus dat het aan drivers ligt. Dat heb ik ze ook verteld in een reactie op dit bericht. Het lijkt mij sterk dat vista de hardware opnieuw detecteerd omdat de drivers niet goed zijn. Er was vandaag ook een nieuwe versie uitgekomen van de realtek geluidsdriver, maar ook die hebben niet geholpen. Het downloaden van een windows vista cd vind ik wat ver gaan... maar het is te proberen.

Verwijderd

Hallo,

Hier identiek hetzelfde probleem.

Zowel met een Asus M2V moederbord als met een Vintage 2 die een M2V-TVM moederbordje heeft.
Onder XP werkt alles perfect, maar hebben VISTA licentie aangekocht...

Groeten,

Evy

• martijn189
Zojuist heb ik deze reactie gehad van ASUS support:
It seems that other products have simular problems. It has something to do with the bios and they are working on it right now. Hopefully they can get the bios on our website within 2 weeks.
ASUS kent het probleem dus nu eindelijk, vind het maar raar dat ze tijdens de vista beta's niet op getest is. Mijn klant kan niet twee weken wachten... maar ik ben blij dat dit probleem erkend wordt.

Verwijderd

Een heel stomme vraag misschien, indien de drivers niet gesigned zijn, installeer je ze wel in de administrator modus? Zelfs het standaard admin account heeft als ik me niet vergis beperkte rechten in Vista. Misschien dat je hier wat mee kan.Ik heb ook drivers (alternatieve voor mijn 16bit Sblive) moeten installeren. Ik heb wat met het admin account lopen vogelen en dat hielp wel.

Succes, hoop dat ik wat bij heb kunnen dragen..

• martijn189
Toen ik Vista installeerde moest ik een account maken, dat account heeft dan automatisch administrator rechten. Ik heb even gekeken maar er staat in de user manager geen administrator account.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:10

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hoe zet je je PC uit? Standaard (met die gele uitknop) gaat 'ie niet uit maar op standby, kan me voorstellen dat 'ie dingen dan niet fatsoenlijk kan saven als je de stroom eraf haalt :)

Of zet je 'm uit met het pijltje naast die gele uitknop, en dan "Shut down" te kiezen?

Hier stond een dode link.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 13:03

--MeAngry--

aka Qonstrukt

2 tips die je nu en in het vervolg ook wel kunnen helpen:

• Plug-and-Play OS in het BIOS op Uitgeschakeld en Ingeschakeld proberen. Soms werkt het namelijk op de ene instelling beter en dan weer op de andere.

• ACPI 2.0 ondersteuning inschakelen indien je Vista gaat gebruiken aangezien deze daar gebruik van maakt als het beschikbaar is.

Daarnaast nog even over UAC: Dat zit er niet in om het vervolgens weer uit te schakelen he. ;) Als je een programma met extra rechten wilt installeren kun je rechtsklikken op het programma (of de snelkoppeling) en kiezen voor 'Run as Administrator...'. Vervolgens wordt het programma met de volledige beheerdersrechten uitgevoerd.

Hetzelfde geldt echter niet als je drivers vanuit het apparaatbeheer installeert, omdat je al naar de volledige beheerdersrechten schakelt zo gauw als je het apparaatbeheer opent. (Doorgaan of Annuleren...? Je hebt het schermpe wel gezien denk ik.)

Oftewel, UAC uitschakelen gaat je echt niet verder helpen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• martijn189
@strandbal
Ik zet de pc uit via "start>pijl dinetje>uitschakelen" en ook via de knop aan de voorzijde van de kast, als ik deze indruk sluit de PC netjes af. Het probleem doet zich ook voor als de stroom er niet af wordt gehaald heb ik inmiddels alweer gezien.

@--MeAngry--
Plug-and-Play OS en ACPI 2.0 opties heb ik meerdere malen uit en aan geschakeld zowel samen als onafhankelijk van elkaar... Het UAC uitschakelen is inderdaad niet de bedoeling, maar was een tijdelijke manier om de virusscanner geactiveerd te krijgen... MCafee heeft dit probleem nu opgelost met een update. Wat ik wel brutaal van vista vind is de windows defender zodra ik drivers installeer gooit windows defender ze er weer uit.

Ik ben blij dat asus het probleem erkend heeft en dat er binnen twee weken een bios update aankomt voor een aantal asus producten.

• DJTijn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-05-2025
Beste martijn189

Ik werk in een computershop waar we een aanbieding hebben gehad met de door jou beschreven asus barebone in combinatie met Vista. Op *alle* barebones hadden we exact hetzelfde probleem. In combinatie met XP was het probleem opgelost. Gebeld met zowel leverancier als met Asus, maar het probleem is helaas nog niet uit de wereld. We zijn dan ook overgestapt op andere kasten.

Mijn advies; óf een andere barebone, óf wachten op bios / driver updates van Asus

Grtz,
Tijn

• martijn189
Maar hoe weet je van te voren of een moederbord dat in een barebone zit word ondersteunt? Welke barebone hebben jullie gekozen?

EDIT:
Ik ben zojuist gebeld door de dochter van mijn klant waar ik de computer voor bouwde, zij eisde de spullen en anders hun geld terug, ze stonden met 20 minuten roodgloeiend en drama makend voor de deur en hebben alle spullen meegenomen, ze gingen zelf het probleem wel even oplossen en anders zette ze gewoon ilegaal windows XP erop....

Bedankt voor jullie meedenken, asus is druk bezig nu met het op hun website zetten van BIOS updates en goed werkende drivers......

[ Voor 65% gewijzigd door martijn189 op 03-03-2007 18:50 ]

Verwijderd

hee dit lijkt ook wel op mijn probleem.
Ik heb nu ook die asus barebone hier staan voor een klant de vintage met een m2v-tvm mainboard (via gebaseerd) en heb dus het zeflde probleem met de drivers elke keer installeerd windows vista de drivers weer opnieuw. ik had em in het begin nog een ander probleem hij wilde namelijk vista niet meer opstarten na het installeren van de onboard vga (via/s3) dat probleem had ik opgelost door maar een simpel pci-e vga kaartje er in te drukken.
ik heb voor een week geleden ook een asus barebone gebruikt alleen dan met een bord gebaseerd op nvidia en niet op via en dat ging wel goed zonder enige problemen. dus ik denk dat maar een andere barebone haal op nvidia gebaseerd en alles ga overzetten.

Verwijderd

Ja mensen, ik heb precies hetzelfde probleem. Ook met een Asus moederbord. Afwachten op de BIOS updates dus...

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
bij mij ha dik dit ook, asus a8v deluxe, ik had toen nog de XP drivers (van ATI) op me vista installatie zitten, met als na-deel dat ik niet normaal kon afsluiten, en elkes keer als ik deed restarten was vista me x-fi drivers krijg, door de laatste vista drivers van in mijn geval ati te installeren (zodat ik goed kon afsluiten was het probleem opgelost)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem,
Ik heb een Asus M2V en telkens als ik mijn pc weer opstart worden er nieuwe hardeware apparaten gevonden en geinstaleerd, waaronder mijn:
soundblaster audigy SE,
Hauppauge PVR-150
Via PCI to PCI bridge controller (geen idee wat dat is)
Telkens moet ik dus als ik tv wil kijken mijn media center opnieuw instellen,
Iemand enig idee wat de oplossing kan zijn?

• UberTweaker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-02 21:59
Dit heb ik ook op mijn laptop met de intel videokaart drivers. Het is nog een 830M die niet door vista herkend word. Maar met de xp driver wel als ik de laptop opnieuw opstart herkent hij hem niet meer en moet ik hem weer de driver installeren. Ik denk dat het toch een kinderfoutje is van Vista. Hopen dat er snel een fix komt.

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 11:57
martijn189 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 08:43:
Er zitten twee netwerkkaarten in omdat er op het moederbord 1 zit (voor bedraad) en zij graag een draadloos netwerk wil hebben dus vandaar de tweede. Windows Vista moest ik wel nemen omdat de leverancier niet meer aan windows xp kon komen.... het had niet uitgemaakt... als ik dit probleem nou maar niet had gehad.

Windows op een mindere legale manier installeren is eigenlijk geen optie... zij heeft er voor betaald... en ik heb geen extra licenties over.

EDIT:
Heb een support verzoek ingedient bij ASUS eens kijken wat daar uitkomt.
XP is wel te leveren hoor... Bestel ze gewoon nog elke dag. let wel op dat je XP-pro neemt. die blijven na 2009 ondersteund las in de C't van Januari/Februari dat die ondersteuning afloopt in 2009.

Daarbij de vraag is de ASUS mainboard wel vista ready? of zit er een chipset dwars? dat heb ik al met een aantal bordjes gehad hier.. ander mainboard problemen voorbij.

• nielzkuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-11-2018
Heb hetzelfde probleem maar dan niet met een barebone. Wel met een VIA chipset, ik denk dan ook dat we het probleem juist bij VIA voor moeten leggen.
Zelf gebruik ik de MSI P4M900M2-L met VIA P4M900 chipset. Ik denk zelf dat het komt omdat hij de VIA PCI to PCI bridge controller telkens verliest, dat hij dan ook de drivers van alle op PCI aangestuurde apparaten verliest.
Ik kom er zelf ook niet echt verder mee, maar goed het is vervelend maar het is maar een 30 seconden en dan werkt alles feilloos.

Verwijderd

martijn189 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:27:
Bedankt voor het meedenken Leut. De tweede netwerkkaart is een WLAN kaart en moet helaas zeggen dat ik hem er al heb uitgehaald. Windows heeft zelf drivers voor beide netwerkkaarten dus ik heb zelf geen drivers geinstalleerd (de fabrikant heeft ze ook niet, want volgens hun heeft vista die standaard... wat ook klopt)... Alles werkt prima... totdat de pc van het stroom gaat.

Het is trouwens ook niet alleen de netwerk en geluidskaart die weg zijn na een koude herstart, het is ook de driver van mijn via pci naar pci brug dat verdwenen is.
Hoi, ik heb hetzelfde probleempje.

Asus A8R-MVP
Asus AEX550 PCI-E 16x graphics card
AMD64 3800+ Venice
4x512 MB DDR@266 2-2-2-6
2 gezonde vaste schijven

Het geval is dat als ik soms het systeem aanzet dat Vista boot in 800x600 met Aero uit. Ik krijg dan meteen de devices found schermpje te zien waar hij de videokaart en/of PCI-PCI bridge installeerd.
Opzich prima en het apparaat werkt dan weer, maar ik moet hiervoor wel het systeem extra opnieuw opstarten.

Het eerste wat ik ga proberen is om alleen nog maar te hibernaten en eens per week de computer opnieuw op te starten. De optie om hem maar 24 uur aan te laten staan kost mij teveel stof en stroom.

Stand-by gaat slecht. Na een sleep komt hij er welleswaar goed uit, maar dan heb ik geen internet omdat ik mijn netwerkadapter moet resetten (kost ook maar 5 seconden, maar goed).

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Ei-gen-lijk''' zijn we strondverwent. Wat is er nu erg aan die 2 minuten extra? Het feit dat het een probleem is die er niet hoort te zijn.

Ik heb eindelijk de timings van het geheugen gevonden in het BIOS zodat ik eindelijk met 2048 MB kan draaien. Deze stond buiten het scherm helemaal onderaan, zonder scrollbalk en je moet er maar opkomen dat niet alles in het BIOS scherm past? :/

Proberen:

1. Laat jullie systemen hibernaten en kijk of het probleem er dan nog is. Ik ga dadelijk koffie zetten en dan zet ik het systeem helemaal van de stroom af om het probleem te forceren. Ik ga pas hibernaten als alle instellingen zijn opgeslagen. Mocht hij er niet uitkomen dan is het niet erg, maar hibernate werkt wel dat is al getest.

2. Ik heb in het BIOS alleen de S1 status aangevinkt en het systeem mag niet meer slapen. Hibernate is geen sleep, maar een geheugendump waarna je PC gewoon uit gaat. Echter moet je dat je BIOS wel vetellen door S1 te kiezen bij APM anders doet je LAN het niet na de hibernate.

*Exuimtum wachtte op chipsetdrivers voor Vista en vond dit:

http://ati.amd.com/technology/windowsvista/Products.html
->Chipset -> Xpress200

Dat betekend dus dat het niet aan de ondersteuning in Vista ligt in mijn geval en ik heb dezelfde problemen dus ik denk dat we het ergens anders moeten zoeken en ik help graag mee!

Ja, het systeem is 5 minuten helemaal van de stroom af geweest en hij resumed gewoon. Alle devices zijn gewoon klaar. Morgenochtend hoor je wel of het echt helpt. Daarvoor wil ik eerst de PC minimaal 6 uur van de stroom afhebben, maar gisteren prikte ik er 2 latjes bij en was het meteen raak met de drivers.

Waarom nu hibernate? Omdat de resume functie de functie van je hardware gewoon oppakt en deze niet initialiseert. Hij spreekt de hardware aan op de manier zoals in Vista zelf zonder een soort van controle waardoor een normal boot langer duurt.

Ben benieuw hoe die supportmail met Asus afloopt. Laat het ons asjeblieft even horen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2007 06:16 ]

Verwijderd

Ik heb het apparaat net pas aan en resumed. Alles is dus nog in orde en de LAN vond mijn @home modem ook direct. Geluid is er gewoon nog.

Inderdaad een goede tip om te hibernaten. Ik ga me proberen te verdiepen in de werking van Hibernation, maar als ze dezelfde routine zouden gebruiken bij het opstarten...

Stil hier, zou het werken ? :)

Vista kan veel langer hibernaten als XP valt mij op. Bij XP moest ik toch wel om de 2 dagen mijn systeem herstarten ivm het geheugengebruik dat telkens langzaam opliep. Bij Vista heb ik hier totaal geen last van, die heeft een vaste waarde en wijkt daar nauwelijks vanaf, ook al heb ik een game gespeeld. Hij duikt netjes terug naar 523 MB.
Bij XP zag je ook "prepare to hibernate". Vista duikt gelijk weg en begint zijn taak direct waardoor de totaaltijd van het resumen en hibernaten ongeveer gelijk ligt met XP terwijl ik nu 523 MB in gebruik heb in plaats van 152 MB onder XP. Vista comprimeerd volgens mij de data want bij het resumen zou mijn schijf 100MB/s constant moeten halen (5 seconden voor 523 MB). Dat haalt mijn schijf écht niet.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 12:28 ]

Verwijderd

De nieuwe drivers voor de VIA chipset staan op de site van Asus.
VIA HyperionPro V5.11A
Bij mij is het probleem voorlopig opgelost.
Mocht ik een nieuw probleem vinden dan deel ik deze natuurlijk weer met jullie.
Greetz

• jipjo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik heb hetzelfde met mijn VIA chipset op een MSI bord. Heb het bios geflashed- geen goed idee---> moederbord uiteindelijk vervangen. nieuw bord (Zelfde type)=`> zelfde probleem. Bij mij wordt de standard via pci to pci bridge, geluidskaart en wireless network kaart steeds opnieuw geinstalleerd na een koude herstart. nieuste drivers verhelpen het niet. hibernaten geeft ook het probleem van verdewenen drivers.

is er een oplossing voor dit euvel gevonden?? Of wachten we op SP 1?

Verwijderd

Voor zover ik weet is er nog geen oplossing,
Ik heb mijn drivers geupdate van mijn via chipset maar wederom na 2 dagen dezelfde problemen,
Ik hoop dat asus er al actief mee bezig is om een goede via update te maken, tot die tijd kunnen we helaas niks anders doen dan wachten :'(

• jipjo
reactie MSI:

Als ik het goed begrijp heb je de P4M900M2-L met biosversie 5.0. De

P4M900M2-F maakt nl gebruikt van bios 7.xx i.v.m. een andere lan

controller.

Uit onze gevens blijkt dat het ptobleem wordt opgelost door bios 5.18 te

gebruiken i.c.m. met de laatste Via drivers:

http://www.viaarena.com/D...v511a(20070131140503).zip

Bijgevoegd vindt je juiste bios om het moederbord correct te laten

functioneren om Windows Vista.

Met vriendelijke groet,

Support Team

Mystar Computer B.V.

die bios hebben ze me meegestuurd. Die kan ik rondmailen, weet niet hoe ik die op GOT moet plaatsen. Ik durf niet meer zelf te flashen met dit bord al is het volgens mij een ander bios dan ik via de online flash utility kreeg toebedeeld. Computerwinkel heeft me beloofd de flash te zullen doen - hun risico. Voor de zelf flashers: zorg in ieder geval voor een backup!!!

Verwijderd

ik durf zelf ook niet te flashen
ik wacht liever tot een asus updater voor vista dan kan je vanuit windows flashen,.

• jipjo
compuzaak heeft mijn bordje geflashed met het bios dat MSI me had gestuurd... Goed dat zij het hebben gedaan want... mobo was weer gaar na afloop!

Heb nu een nieuw mobo gekregen (alleen bijbetaling) met Intel chipset. Probleem is over... Vreemde is wel dat XP installeren niet lukt ( had het wel gehad met Vista). Zowel mc als sp2: geen succes. Moest dus wel Vista.

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
*kick*

Heeft iemand inmiddels een oplossing voor dit vervelende probleem? Er zijn inmiddels ook VIA 5.12 drivers, maar ook die lossen niks op.

Verwijderd

Yep, ik heb het ook 'gehad'

Luister, de oplossing is om handmatig de snelheid van je bussen vast te stellen en het lkiefst alles zelf in te stellen en niets op automatisch. Het is een typische Asus klacht (serieus) en ik heb het veel meer gelezen en het komt neer op een slecht geprogrammeerde BIOS en het heeft niets te doen met Vista op wqelke wijze dan ook. Sinds ik alles op handmatig heb gezet (CPU, bus, geheugen, alles) en ik het overvolten van de northbridge zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik kan zelfs mijn PC moeiteloos in slaapstand zetten en het apparaat functioneerd ook na het wakkerworden correct en toen ik dat probleem had ging de slaapstand echt niet, no way.

Dus

1. Bevestig alle snelheden
2. Stel alles handmatig in
3. Pas op met IRQ's. 3,4 en 11 zijn vaak dedicated vrij voor een pci device, gebruik ze dan ook ;)

Verwijderd

Alles handmatig ingesteld
Via drivers 5.12 geinstaleerd.
Maar helaas, nog steeds dezelfde problemen.
Is het de bios waar het aan ligt ?
dat zou namelijk jammer zijn want ik durf de bios niet te flashen vanuit dos en asus update utility is er niet voor 64 bit vista 8)7
Iemand enig idee ?
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 17:43:
Yep, ik heb het ook 'gehad'

Luister, de oplossing is om handmatig de snelheid van je bussen vast te stellen en het lkiefst alles zelf in te stellen en niets op automatisch. Het is een typische Asus klacht (serieus) en ik heb het veel meer gelezen en het komt neer op een slecht geprogrammeerde BIOS en het heeft niets te doen met Vista op wqelke wijze dan ook. Sinds ik alles op handmatig heb gezet (CPU, bus, geheugen, alles) en ik het overvolten van de northbridge zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik kan zelfs mijn PC moeiteloos in slaapstand zetten en het apparaat functioneerd ook na het wakkerworden correct en toen ik dat probleem had ging de slaapstand echt niet, no way.

Dus

1. Bevestig alle snelheden
2. Stel alles handmatig in
3. Pas op met IRQ's. 3,4 en 11 zijn vaak dedicated vrij voor een pci device, gebruik ze dan ook ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 16:18:
Alles handmatig ingesteld
Via drivers 5.12 geinstaleerd.
Maar helaas, nog steeds dezelfde problemen.
Is het de bios waar het aan ligt ?
dat zou namelijk jammer zijn want ik durf de bios niet te flashen vanuit dos en asus update utility is er niet voor 64 bit vista 8)7
Iemand enig idee ?

[...]
Flashen vanuit DOS met AFUDOS is bij mij nog nooit fout gegaan, bovendien vind ik flashen vanuit Windows maar niets. Waarom durf je het niet vanuit DOS?

Verwijderd

Ach waarom ook niet :P
Eens moet de eerste keer zijn he >:)
Net de nieuwste bios van asus erop gezet en nu maar ff kijken of het probleem verholpen is.
I let you know
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 17:58:
[...]

Flashen vanuit DOS met AFUDOS is bij mij nog nooit fout gegaan, bovendien vind ik flashen vanuit Windows maar niets. Waarom durf je het niet vanuit DOS?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:26:
ik durf zelf ook niet te flashen
ik wacht liever tot een asus updater voor vista dan kan je vanuit windows flashen,.
En dat zou ik juist NIET doen. Gewoon vanaf diskette is het beste en is de kans op storingen het kleinst. Maak 2 diskettes mocht een diskette een bad sector hebben.
Ik heb een tip. Mocht je bang zijn dat de stroom uitvalt tijdens het flashen wat nog wel een gebeurt door een kortsluiting of wat ook; sluit de PC direct aan op de aparte groep van de wasmachine zoals ik dat doe. Dan heb ik ook nog een seen UPS die ik toevallig nu aan het testen ben. Mijn UPS laat het systeem voor nog 40 minuten in de lucht en ik zit nu op 27 minuten. De stroom is er nu af want ze zijn een stopcontact extra aan het maken bij de beneden buren in de gang voor hun nieuwe elektrische fiets. Helaas is ons blok als een geschakeld en dat zie je nergens meer. gelukkig hebben we wel een eigen meter.
Mooie topic om nu in te reageren _/-\o_

PS: Er is wél aangebeld of de stroom eraf mocht want ik zou maar net aan het flashen zijn :P . En dan nog heb ik mijn UPS. Die UPS heb ik van het werk en dat is een heel goed ding van APC.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 22:38 ]

Verwijderd

Ik heb hem nu geflashed via asus ez flash
Was makkelijker dan ik dacht :+
Dankjewel voor de tips
Volgens mij is het probleem nu verholpen want er word geen nieuwe hardware gevonden als ik opstart.
Even paar dagen kijken of het allemaal stabiel blijft maar het ziet er voorlopig goed uit :)
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 22:34:
[...]

En dat zou ik juist NIET doen. Gewoon vanaf diskette is het beste en is de kans op storingen het kleinst. Maak 2 diskettes mocht een diskette een bad sector hebben.
Ik heb een tip. Mocht je bang zijn dat de stroom uitvalt tijdens het flashen wat nog wel een gebeurt door een kortsluiting of wat ook; sluit de PC direct aan op de aparte groep van de wasmachine zoals ik dat doe. Dan heb ik ook nog een seen UPS die ik toevallig nu aan het testen ben. Mijn UPS laat het systeem voor nog 40 minuten in de lucht en ik zit nu op 27 minuten. De stroom is er nu af want ze zijn een stopcontact extra aan het maken bij de beneden buren in de gang voor hun nieuwe elektrische fiets. Helaas is ons blok als een geschakeld en dat zie je nergens meer. gelukkig hebben we wel een eigen meter.
Mooie topic om nu in te reageren _/-\o_

PS: Er is wél aangebeld of de stroom eraf mocht want ik zou maar net aan het flashen zijn :P . En dan nog heb ik mijn UPS. Die UPS heb ik van het werk en dat is een heel goed ding van APC.

Verwijderd

Er word nu in ieder geval geen nieuwe hardware gedetecteerd dus dat is al opgelost,
Echter is er nu een nieuw probleem bij gekomen en dat is dat het beeld van mijn tv kaart ongeloofelijk slecht is.
Ik heb een pvr-150 en deze draaid met vista media center het beeld en geluid is erg schokerig en soms heb ik alleen groen beeld en krijg ik de melding dat er signaal verlies is.
Voorheen had ik geen problemen.
Ik heb al meerdere type drivers geprobeerd maar het probleem blijft.
Iemand dit probleem ook gehad ?

Verwijderd

Probleem opgelost.
Na de bios te updaten naar de nieuwste versie is het pci to pci bridge probleem opgelost.
Na de tv kaart vervangen te hebben voor een pvr-150 MCE versie i.p.v retail en de pci latency op 32 te zetten i.p.v 64 zijn de beeld kwaliteits problemen ook verholpen 8)

Verwijderd

martijn189 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 11:53:
Maar hoe weet je van te voren of een moederbord dat in een barebone zit word ondersteunt? Welke barebone hebben jullie gekozen?

EDIT:
Ik ben zojuist gebeld door de dochter van mijn klant waar ik de computer voor bouwde, zij eisde de spullen en anders hun geld terug, ze stonden met 20 minuten roodgloeiend en drama makend voor de deur en hebben alle spullen meegenomen, ze gingen zelf het probleem wel even oplossen en anders zette ze gewoon ilegaal windows XP erop....

Bedankt voor jullie meedenken, asus is druk bezig nu met het op hun website zetten van BIOS updates en goed werkende drivers......
Als klanten mij zo behandelen krijgen ze het zaakje niet mee zonder te betalen. Drama maken kan ik ook. Zo kinderachtig, bah. Ik ben blij dat je verder wilt gaan met het oplossen van dit probleem en het is goed dat je contact hebt opgenomen met Asus.

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad en bij mij verdween het probleem als sneeuw voor de zon zodra ik mijn geheugentimings handmatig instelde tijdens het overklokken. Vreemd dat een overklok het probleem weghaald.

Probeer het geheugen manueel in te stellen en zorg dat het Asus moederbord de SPD niet uitleest. Hier schijnt een probleem te zitten zover ik op de hoogte ben gesteld door collega's..

Sindsdien ik het heb toegepast op mijn machine heb ik er geen last meer van gehad, ook niet als de stroom er 100% vanaf is geweest zoals bij mijn verhuizing vanmiddag*
*Mijn computer staat in de zomer in mijn slaapkamer op het Noorden en daar is de airco zuiniger als in de huiskamer waar hij in de winter staat.
Starten en lopen maar en geen gemekker in Vista want bij mij was het probleem dat hij telkens de PCI2PCI brug opnieuw vond ik ik zat te kijken met 800x600 en dat is niet leuk op een 22 inch TFT.

Tip: Pak pen en papier en schrijf alles op zoals in het BIOS staat ingesteld
Speel met settings en pas de memorytimings handmatig aan.
Probeer zoveel mogelijk handmatig in te stellen en vergeet het woord 'Auto' in het BIOS dan.

Er is in ieder geval iets met Corsair geheugen en ASUS planken al staat Corsair in hun compat list.

Slechte zaak , maar mijn systeem doet zoals hij het moet doen.
Pagina: 1