Geheugen goed instellen

Pagina: 1
Acties:

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb laatst wat nieuwe onderdelen gekocht, waaronder moederbord (Asus P5W-DH Deluxe), geheugen (1 Gb Adata vitesta extreme edition, 1 reepje ) en een E 6600 processor.

Dit is PC2-6400/800 geheugen.
Ik heb het zo ingesteld in het bios, dat het op 800 Mhz draait. (standaard gebeurt dat niet)
Nu moet ik nog die andere waarden instellen (cas-latency etc.)

Op de website van de fabrikant staat hetvolgende:

•Suitable for: Desktop PC
• 240 Pin Unbuffered-DIMM non-ECC
• Configuration: 64Mx8
• Bandwidth: 6.4GB/Sec (PC2 6400)
• Timings: 4-4-4-12-2T
• Voltage: 2.0V~2.1V
• Supports nVIDIA EPP Technology
• Warranty: Lifetime Warranty

Als ik bij CPU-Z kijk, staan er ten eerste 2 tabbladen met geheugen gegevens, het tabblad Memory en het tabblad SPD

Mijn vraag:

Hoe stel ik de waardes goed in en hoe lees ik die waarden uit in CPU-Z.

Zie hier voor een test van het geheugen

Ik heb het nu trouwens in het bios zo ingesteld zoals op het geheugen reepje staat, nmlk 4-4-4-12.
In CPU-Z ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/5944/capture1bi4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/2568/capture2kl9.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door sssensss op 15-02-2007 02:26 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CPU-Z haalt deze info uit de SPD. Die hoeft niet te kloppen (in principe kun je daar vanalles inzetten). De beste methode is daarom om te kijken wat je chips aankunnen die op de dimm zitten en op basis daarvan de instellingen te doen, dan weet je zeker dat het goed gaat werken.

• Jird
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-04 11:21
ik zie het probleem even niet? maar misschien ligt dat aan mij? ik zie CPU-Z die gewoon mooi de juiste timings neerzet voor op die snelheid, namelijk 4-4-4-12. de rest van de settings zijn voor dagelijks gebruik niet van belang, de snelheid word er zo weinig door beinvloed dat je er niets van zult merken. ook denk ik niet dat het (veel) sneller kapot gaat op deze timings, het scheelt immers maar erg weinig.

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hij wilt de waardes uit CPU-z gebruiken om zijn BIOS in te stellen, maar weet niet welke waarde uit CPU-z bij welke BIOS optie hoort denk ik.

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Die plaatjes van CPU-Z zijn gemaakt, nadat ik de timings in het bios handmatig heb ingevoerd.
Aan jullie reacties te horen, zal dit nu dus wel goed staan?

@ Terw_Dan

Als het goed is zitten er Micron D9GKX chips in. (zie test van geheugen)