Toon posts:

Asrock 939Dual-sata 2 boot niet met 4 dimms

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al anderhalf jaar een Asrock 939dual-sata2 moederbord in mijn pc zitten met 2 reepjes Corsair value select 512 mb 400mhz ddr geheugen . Deze hebben altijd in dual channel gedraaid in slot 1 & 2. Nu heb ik mij onlangs via ebay 2 extra corsair value select dimms van 512mb aangeschaft (identiek). Dit moederbord moet volgens de handleiding 4 dimms per 2 in dual channel kunnen draaien. Wanneer ik echter de 2 nieuwe reepjes in slot 3 & 4 stak wou de computer niet booten (geen beeld en geen piep).

Blijkt nu dat slot 3 & 4 perfect functioneren wanneer je slechts één van de twee vult. Wanneer ik ze echter beide van geheugen voorzie weigert de pc te booten. Dit zowel met m'n oude als m'n nieuwe dimms. Weet iemand of hier nog iets aan te doen valt? Ik heb m'n bios al geflashed naar de meest recente versie en heb zowat alle combinaties geheugen - slots uitgeprobeerd. 3 Bankjes vullen met elk 512 mb werkt overigens zonder probleem (single channel natuurlijk).

Dit is mijn volledige configuratie:

AMD Athlon 64 3000+ Sockel-939, 1.80GHz, 512kB Cache VENICE E6
ASRock 939Dual-SATA2 ULI M1695, SATA2, RAID
4x Corsair 512MB DDR SDRAM PC3200 CL2.5
Hitachi 250GB SATA300 8MB, HDT722525DLA380
Sapphire Radeon 9600pro AGP
Seasonic S12 Powersupply 430W

Alvast bedankt.

Verwijderd

zet in de bios de geheugen op zijn laagst (handmatige instellen met 2x dimms)
zet er later de laaste twee er bij.

Zelf ook zo bord gehad
Maar dan met 2x512mb kingston en 2x128mb ddr van kingston (zelfde serie)

Mijn moeder heeft 2x512mb van siemons en 2x256mb van lowbudget

Verwijderd

Topicstarter
Met de bios op 133mhz (ddr 266) en cas latancy 3 opstarten zowel tegelijkertijd als afzonderlijk werkt niet.

Het lijkt echt iets te zijn met de combinatie van slot 3 & 4. Dit zijn mijn testen:

slot 1 + slot 2: werkt perfect (dual channel)
slot 1 + slot 2 + slot 3: geen probleem (single channel)
slot 1 + slot 2 + slot 4: geen probleem (single channel)

slot 1 + slot 3 + slot 4: computer boot maar geraakt niet in windows (single channel)
slot 2 + slot 3 + slot 4: idem

slot 3 + slot 4: boot niet (dual channel)
slot 1 + slot 2 + slot 3 + slot 4: boot niet (dual channel)

Conclusie: telkens wanneer ik slot 3 & 4 gebruik gaat het mis. Beide in dual channel gebruiken levert niets op. In single channel geraak ik nog tot het windows meldingsscherm na fout (vraagt ie om safe mode enzo).

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-05 19:43
Ik heb zelf niets dan slechte ervaringen gehad met dit moederbord, oplossing voor mij was uiteindelijk een ander moederbord te kopen. Ik had deze problemen met 2 x 512Mb Corsair XMS 2-3-3-6 PC3200 geheugen.

Verwijderd

Geheugen setting veranderen van 1T naar 2T, de venice memory controller kan geen 4 modules tegelijk aan met 1t.