Toon posts:

Hoe overklok ik mijn geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb sinds enige tijd volgens vele sites bloedsnel, overklokbaar memory, maar ik weet niet zo goed wat ik nou wel en niet kan doen om het optimale uit mijn geheugen te halen. De configuratie die ik heb is als volgt:

ASUS A8N-SLI Premium moederbord
AMD 4800+ @ 3Ghz
2gb (4x 512mb) Mushkin Redline memory
http://www.mushkin.com/doc/products/memory_detail.asp?id=196
Asetek Vapochill XE II Phase change system
Soundblaster X-Fi Elite Pro
XFX Geforce 8800 GTX XXX

Onderstaande gegevens zie ik in CPUz:

Frequency : 192 mhz
FSB:DRAM: CPU/15
CAS# Latency:2.5 Clocks
RAS# to CAS# latency: 3 Clocks
RAS# Precharge: 3 Clocks
Cycle Time (Tras): 5 Clocks
Bank Cycle Time (Trc): 16 Clocks
Command Time: 2T
Dram Idle Timer: 16 Clocks

Mijn vragen zijn nu als volgt:

1. Hoe overclock ik dit memory ?
2. Wat gebeurt er als ik de verkeerde waardes ingeef (kan ik dan nog wel opstarten of terugzetten?
3. Welke waardes staan nu fout? (mij lijkt het zowieso verkeerd te staan als ik kijk naar de specs!)
4. Welke waardes werken geheid en zijn sneller dan de mijne?

Een ieder die me kan helpen is welkom. Alvast bedankt!

Hairball

Verwijderd

Ik raad je heel erg aan om een hele hoop te lezen over overclocken voor je iets doet zonder te weten wat precies...
In het kort: geheugen dat goed over te clocken is is handig (dan wel vereist) bij het overclocken van je processor. Slechts het geheugen zelf overclocken is vrij nutteloos.
In Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen staat een hele hoop info over de beginselen van overclocken, bovendien zijn er verschillende topics waar je specifieke vragen kunt stellen (AMD64 OC topic, DDR OC topic, etc).
Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen is daar dan ook meer voor bedoeld, terwijl Die Hard Overclocking, waar je nu gepost hebt, meer voor het extreme werk is...

Zie ook: Frequently Asked Questions TCO en Frequently Asked Questions DOC ver. 3.0

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 23:32 ]

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-01 18:30
Lees de FAQ ;)

Sowieso moet je het geheugen wat strakker kunnen timen. Het staat nu op 2,5-3-3-5, terwijl de SPD 2-2-2-6 aangeeft. Je moet je cpu wel overklokken wat je al gedeeltelijk hebt gedaan.

Topic staat wel een beetje verkeerd... dit is niet echt die-hard overclocking... :P
Dit is meer voor tweaking, cooling & overclocking algemeen

4 x 512MB = 2 GB ipv 4 GB :P

edit: 'k val een beetje in herhaling... :X vaker f5 drukken :P

[ Voor 8% gewijzigd door FereiDON op 14-02-2007 23:37 ]

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
TCO O-) Wat is max vdimm dat dit bord kan geven? Geheugen zou rond de 240 a 250 mhz 2-2-2-5 wel moeten kunnen halen maar dan heb je wel rond de 3.3 a 3.4 volt nodig denk ik. Deze timings zouden moeten kunnen met 4x512 CH5 geheugen op 2T, in ieder geval op 200mhz.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/32M2048photo.jpg

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Viss schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:52:
Wat is max vdimm dat dit bord kan geven?
2.8v stock iirc (lang geleden dat ik dat 939 spul nog gebruikte, dus ik kan er 0,1v langs zitten)

Verder zit er geloof ik ook nog een ovp op dat bord waardoor vdimm mods niet meer dan zo'n 3v konden leveren.

Er was iig een reden waarom niemand die borden wilde gebruiken en ik geloof dat dat die ovp was :P

Dus ik denk dat Hairball of nieuw geheugen moet aanschaffen (TCCD om onder die 3v te blijven) of een nieuw mobo (DFI NF4 SLi ding bv. om wel 3,5/3,6v te kunnen geven) voordat hij meer performance uit z'n systeem kan halen.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

Topicstarter
Syngrow schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 00:00:
[...]

2.8v stock iirc (lang geleden dat ik dat 939 spul nog gebruikte, dus ik kan er 0,1v langs zitten)

Verder zit er geloof ik ook nog een ovp op dat bord waardoor vdimm mods niet meer dan zo'n 3v konden leveren.

Er was iig een reden waarom niemand die borden wilde gebruiken en ik geloof dat dat die ovp was :P

Dus ik denk dat Hairball of nieuw geheugen moet aanschaffen (TCCD om onder die 3v te blijven) of een nieuw mobo (DFI NF4 SLi ding bv. om wel 3,5/3,6v te kunnen geven) voordat hij meer performance uit z'n systeem kan halen.
Als ik kijk naar de timings die er nu staan en de timings die aangegeven worden bij de SPD tab van CPUz zit er al een negatief verschil in. Ik heb mijn CPU al aardig overclocked, maar hoe krijg ik nu mijn memory sneller, want ik verkeerde (na het lezen van diverse sites) dat de snelheid van mijn memory automatisch omhoog zou gaan als ik mijn CPU versnelde.

Is er iemand die een one-on-one (messenger ofzo) met me wil hebben om gezamelijk e.e.a. door te nemen?

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Viss schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:52:
TCA. Wat is max vdimm dat dit bord kan geven? Geheugen zou rond de 240 a 250 mhz 2-2-2-5 wel moeten kunnen halen maar dan heb je wel rond de 3.3 a 3.4 volt nodig denk ik. Deze timings zouden moeten kunnen met 4x512 CH5 geheugen op 2T, in ieder geval op 200mhz.

[mierenneuker mode]
Het heet nu TCO ;) O-)
[/mierenneukermode]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
We doen deze inderdaad eerst eens richting TCO :)

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 00:11:
[...]

Als ik kijk naar de timings die er nu staan en de timings die aangegeven worden bij de SPD tab van CPUz zit er al een negatief verschil in. Ik heb mijn CPU al aardig overclocked, maar hoe krijg ik nu mijn memory sneller, want ik verkeerde (na het lezen van diverse sites) dat de snelheid van mijn memory automatisch omhoog zou gaan als ik mijn CPU versnelde.

Is er iemand die een one-on-one (messenger ofzo) met me wil hebben om gezamelijk e.e.a. door te nemen?
Die timings in je SPD tab kun je alleen halen als je vdimm boven de 3,2v zit. De 250MHz (DDR500) CL2-2-2-6 wordt door Mushkin pas gegarandeerd op 3,5v. Kans is groot dat het ook op die snelheid werkt met een lagere vdimm, maar op 2,8v gaat het iig nooit werken.

Jouw bord kan maar 2,8v leveren, zonder die extra 0,7v zal je systeem niet de opgegeven specs kunnen draaien.

Als je het toch wil proberen, zet je memdidiver dan eens van AUTO af en op een instelling die ongeveer past bij de MHz'en die je wil draaien.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Pagina: 1