Toon posts:

Garantie Harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had vandaag een harde schijf gekocht in een plaatselijke computerwinkel (in België), een Western Digital van 300Gb tegen de goedkoopste prijs die hier in de buurt te vinden is.
Nu vroeg ik achter het garantiebewijs, hij vertelde mij echter dat er maar 1 jaar garantie op deze harde schijf zit, wat ik vreemd vind omdat ik dacht dat er wettelijk 2 jaar garantie op alle nieuwe producten moest zitten.

Nadat ik de serie-code op de site van Western Digital ingegeven had kreeg ik echter volgende boodschap: No Limited Warranty , terwijl ik bij mijn andere schijven (ook WD en 300Gb) een minimum garantie van 3jaar had 8)7

No Limited Warranty

Product was originally sold to a system manufacturer. Please contact the system manufacturer or the place of purchase for warranty service.

Klopt het dat deze harde schijf maar 1 jaar garantie kan hebben? En dat WD hier geen fabrieksgarantie op geeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 23:13 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:38

Croga

The Unreasonable Man

Yup, je hebt een OEM harde schijf gekocht.... WD levert hier niet rechtstreeks garantie op dus ben je overgeleverd aan de nukken van je winkel....

En tsja, wetten zitten winkels nooit zo heel erg mee. Ze doen wat hun zelf het makkelijkst lijkt en in dit geval is dat 1 jaar garantie. Wil je die wet af gaan dwingen zul je naar de rechter moeten en dat is een lange en slopende weg die ook nog eens vol valkuilen zit....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan heb je een OEM disk te pakken. Die mag niet los verkocht worden, enkel bij een pc waarbij de fabrikant van dat ding de garantie via WD heeft afgekocht.
Je zult dus gewoon bij de lokale computer toko moeten zijn die je die disk gekocht heeft, niet bij WD.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Of die winkel heeft daar OEM disken liggen, of ze hebben hem uit een PC gehaald die niet meer gerepareerd kon worden.
Als je er nog niets mee hebt gedaan kan je er wat recovery tooltjes op los laten om te kijken of ie inderdaad al gebruikt is. Dan sta je in die winkel wat sterker, zij hebben jou niet verteld dat je een gebruikte disk hebt en hoe langer die gebruikt is, hoe groter de kans dat ie er snel mee ophoud.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Deze melding:

No Limited Warranty

Product was originally sold to a system manufacturer. Please contact the system manufacturer or the place of purchase for warranty service.

Duidt er op dat de schijf verkocht is saan een oem fabrikant b.v HP, Dell etc. Dergelijke schijfen mogen niet los verkocht worden en behoren in een conplete configuratie verkocht te worden. Ik zou de schijf retouneren, aangezien je een bepaald type schijf koopt voor zijn specificaties en support.

In dit geval zou de schijf die jij gekocht hebt 3 jaar garantie moeten hebben vanuit Western Digital, de schijf voldoet dus niet aan het verwachte. In het eerste jaar is de winkelier verantwoordelijk voor garantie afhandelingen, daarom geven de meeste winkels aan dat er maar een jaar garantie op zit, maar fabriek garanties zijn veelal 3 jaar in het geval van hardeschijfen en bepaalde typen zelfs tot 5 jaar.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Nuja, even aansluiten en controleren ben ik niet echt van plan omdat de harde schijf zich nog in de verzegelde antistatisch zak zit. Al ziet deze er inderdaad anders uit dan mijn vorige harde schijven, er zit ook zo een 'vochtigheid zakje in'.

Ik vraag me nu eigenlijk af of ik een been heb om op te staan?
ik kocht deze harde schijf met in het achterhoofd een garantietermijn van 3 jaar te hebben.
Wat met de Europese wettelijke garantie? Ik heb er nog nergens iets over teruggevonden op papier maar ik dacht wel degelijk dat die nu vastgelegd was op minimum 2 jaar.

Indien dit een OEM schijf is, kan ik dan bij WD terecht voor een klacht of dergelijk? Kan ik mij eventueel hierop beroepen indien de computerwinkel de harde schijf niet wil terugnemen?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
je kan altijd in de winkel *beweren* naar WD te stappen met zo'n mededeling als niets meer helpt :+ wie weet, het zou ze mss wel aardig wat problemen kunnen bezorgen :+

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:30:
Indien dit een OEM schijf is, kan ik dan bij WD terecht voor een klacht of dergelijk? Kan ik mij eventueel hierop beroepen indien de computerwinkel de harde schijf niet wil terugnemen?
je zult niet bij WD terecht kunnen. Ze maken de disks wel, maar in opdracht van OEMs die de garantie afgekocht hebben bij WD. Dus vandaar dat WD geen garantie biedt op deze disks.
iceheart schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:34:
je kan altijd in de winkel *beweren* naar WD te stappen met zo'n mededeling als niets meer helpt :+ wie weet, het zou ze mss wel aardig wat problemen kunnen bezorgen :+
Hoezo dat? Een computerwinkel kan toch als OEM fungeren?

[ Voor 26% gewijzigd door TERW_DAN op 14-02-2007 23:37 ]

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Ik lees 3 dingen:
  • Vandaag gekocht
  • OEM disk
  • Verpakking nog gesloten
Als je geen risico wil nemen: terugbrengen.

[ Voor 17% gewijzigd door TheZoo op 14-02-2007 23:41 ]

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik lees ook een vierde ding:
tegen de goedkoopste prijs
Sja, wat had je anders verwacht? ;) Garantie is niet gratis.

Verwijderd

dat klopt... maar dat neemt niet weg dat OEM schijven niet los verkocht mogen worden...
als er een OEM Win XP ofzo word bijgeleverd dan is het weer geen enkel probleem...

maar op deze manier zou ik daar zowizo geen genoegen mee nemen, oftewel je zou een fabrieksgarantie van 3 jaar verwachten omdat deze schijf als "retail" of "bulk" is verkocht ipv als "OEM" (dus in een systeem of met een OS)

als je het mij vraagt heb je recht op op zijn minst een Bulk uitvoering (dus in statisch zakje zonder doos en handleiding) met dus met de standaardgarantietermijn

zelfde had ik ook toen ik een Maxtor Maxline III kocht... kreeg een garantietermijn van 1 jaar... ik gekeken op de site van Maxtor en kreeg daar geen garantie vanwege OEM... ik terug naar die PC-zaak met deze melding... jah maar garantie is niet gratis... neej, was mijn reactie maar een OEM schijf los verkopen is niet legaal... daar was hij het toch wel met mij mee eens, dus probeerde hij mij een WIN xp aan te smeren/verkopen. :p :X

dat pikte ik dus niet en ben dus gewoon gaan dreigen met stappen... toen wist ie niet hoe snel hij mij een retail Maxline III moest geven :P LOL

en dat was maar goed ook want die schijf gaf na iets meer als een jaar er de brui aan...

ze konden niet direct vervangen (needed the disk 4 server/videobewerking) en heb toen netjes direct een DiamondMax 10 retail meegekregen

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2007 07:23 ]

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Hallo hierboven.....sinds wanneer zit een licentie voor een OEM OS gekoppeld aan de hardeschijf??? Dit gaat enorm Off-topic trouwens...

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:13
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:12:

Klopt het dat deze harde schijf maar 1 jaar garantie kan hebben? En dat WD hier geen fabrieksgarantie op geeft?
Nee. Je hebt als consument altijd recht op de wettelijke garantie. In Nederland is deze voor gebruikelijke, te verwachten, levensduur, in België is dit twee jaar. En die garantie moet de verkoper geven, niet de fabrikant.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Niet zo moeilijk doen als je geen zin hebt in deze schijf. Is bij de verkoop tegen je gezegt dat het om een OEM schijf ging, NEE, dan breng je hem terug.
Je ging er tenslotte van uit dat je een normale schijf ging kopen en geen schijf met beperkte garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik ben de harde schijf gaan terugbrengen zonder problemen!

Verwijderd

Smht schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 07:34:
Hallo hierboven.....sinds wanneer zit een licentie voor een OEM OS gekoppeld aan de hardeschijf??? Dit gaat enorm Off-topic trouwens...
niet... het mag alleen niet verkocht worden zonder iets waarop het te installeren valt... met een losse processor mag hij verkocht worden, met een los mobo ook en dus ook met een losse hardeschijf.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:00:
[...]
niet... het mag alleen niet verkocht worden zonder iets waarop het te installeren valt... met een losse processor mag hij verkocht worden, met een los mobo ook en dus ook met een losse hardeschijf.
Als je hier een Windows XP oem licentie bedoelt, dan zit jij toch ook fout. Een Windows XP oem licentie mag alleen maar bij een compleet systeem verkocht worden. Er ie een geintje zodat je een oem licentie gewoon zo kunt kopen en dat is op het moment dat jij je zelf als systeembouwer (oem fabrikant) voordoet. Maar op het moment dat je de licentie gebruikt voor een door jou in elkaar gezette Pc behoord de licentie bij die Pc en nergens anders meer bij. Dat je een oem licentie kunt kopen als je ook een hardware component koopt is onzin.

Maar dit gaat inderdaad wel erg off topic. :)

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 19-02-2007 23:44 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Nielson
  • Laatst online: 12:11
Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 07:10:
dat klopt... maar dat neemt niet weg dat OEM schijven niet los verkocht mogen worden...
als er een OEM Win XP ofzo word bijgeleverd dan is het weer geen enkel probleem...

maar op deze manier zou ik daar zowizo geen genoegen mee nemen, oftewel je zou een fabrieksgarantie van 3 jaar verwachten omdat deze schijf als "retail" of "bulk" is verkocht ipv als "OEM" (dus in een systeem of met een OS)

als je het mij vraagt heb je recht op op zijn minst een Bulk uitvoering (dus in statisch zakje zonder doos en handleiding) met dus met de standaardgarantietermijn

zelfde had ik ook toen ik een Maxtor Maxline III kocht... kreeg een garantietermijn van 1 jaar... ik gekeken op de site van Maxtor en kreeg daar geen garantie vanwege OEM... ik terug naar die PC-zaak met deze melding... jah maar garantie is niet gratis... neej, was mijn reactie maar een OEM schijf los verkopen is niet legaal... daar was hij het toch wel met mij mee eens, dus probeerde hij mij een WIN xp aan te smeren/verkopen. :p :X

dat pikte ik dus niet en ben dus gewoon gaan dreigen met stappen... toen wist ie niet hoe snel hij mij een retail Maxline III moest geven :P LOL

en dat was maar goed ook want die schijf gaf na iets meer als een jaar er de brui aan...

ze konden niet direct vervangen (needed the disk 4 server/videobewerking) en heb toen netjes direct een DiamondMax 10 retail meegekregen
Ha ha, dat is wel een hele mooie redenatie. Dus omdat ze XP OEM volgens jou niet zonder extra hardware mogen verkopen had je TS bij z'n OEM HD een Windows licentie moeten bijkopen _/-\o_
Pagina: 1