Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Schakeldoosje schema

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een schakeldoosje maken voor me CCFL verlichting,
en heb daarvoor een schema getekend en vraag me af als dit goed komt of dat ik nog meer onderdelen nodig heb (meer weerstandjes bijvoorbeeld) .
er gaat 1 kabel naar het doosje toe met 12 draden, een +12 een -12 en 10 draden voor de ccfl's.
De 1K weerstandjes waren aanbevolen door de winkel voor me 5mm blauwe ledjes.
Lijn 1 tot en met 10 gaan door als de +12 draden voor de CCFL's en zullen daar op de -12 van een molex aangesloten worden.

Afbeeldingslocatie: http://kamikaze-freak.djjaf.com/output.png

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik ga er even vanuit dat je met -12 v de zwarte ground van je molex bedoelt. Je schema ziet er goed uit en zal werken. Draai wel je leds om, want in deze positie doen ze niks. (Het streepje, de kathode moet aan de min)

Verwijderd

Topicstarter
Cassettebandje schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:37:
Ik ga er even vanuit dat je met -12 v de zwarte ground van je molex bedoelt. Je schema ziet er goed uit en zal werken. Draai wel je leds om, want in deze positie doen ze niks. (Het streepje, de kathode moet aan de min)
ik zal de tekening ff aanpassen ik bedoelde het ook zo maar is dus blijkbaar verkeerd :)
en jah met de -12 bedoel ik de zwarte ground van me molex

*edit* Tekening aangepast na tip van Springuin

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2007 00:34 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Waarom 3 polige schakelaars als 1 polig zat is?

3 polige zijn nogal duur ivm 1 polige, ledje kan aan hetzelfde pootje als de ccfl hoor.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Maak van die "-12V" eens "-", of "massa" of "gnd" ofzo, als je er toch niet mee bekend bent kan je net zo goed een juiste(re) benaming gebruiken.

Verder kan je idd enkelpolige schakelaars gebruiken, en die led's ff omdraaien, maar het id is helemaal goed.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

KAMIKAZE-FREAK: ik heb 10 gratis schakelaars gekregen en die zijn 3 polig
zodoende dat ik die gekozen heb

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2007 22:36 ]

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 16:25

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Is het wel verstandig om dit allemaal (10 CCFL's) op één 12 Volt lijn aan te sluiten ?

Ik meen dat één CCFL 35mA neemt, dat is dan 10 x 35mA = 0.35 A

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

JoeCool schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 23:26:
Is het wel verstandig om dit allemaal (10 CCFL's) op één 12 Volt lijn aan te sluiten ?

Een HDD zit op ongeveer een half ampere, dus dat gaat wel goed :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• JCG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 13:12

JCG

PA1JCG

JoeCool schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 23:26:

Een beetje pc voeding kan makkelijk 15 A leveren op 12 volt. Dus lijkt me dat die 0,35 A niet zo'n probleem wordt ;)

Maar is het altijd aan te raden om even te kijken of alle onderdelen de spanning en stroom aan kunnen. Denk dan ook aan schakelaars en draden, je zal niet de eerste zijn die daar de mist in gaat.

• The mindkiller
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 18:38
Cassettebandje schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:37:
Zoals jij het zegt heeft ie het volgens mij goed getekend.
echter moeten LED's (i.t.t. gewone diode's) niet in sper richting worden aangesloten?
Want dan heeft hij het idd verkeerd om aangesloten.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
The mindkiller schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 00:52:
[...]

Zoals jij het zegt heeft ie het volgens mij goed getekend.
echter moeten LED's (i.t.t. gewone diode's) niet in sper richting worden aangesloten?
Want dan heeft hij het idd verkeerd om aangesloten.
Neen een LED moet net als een 'gewone' diode aangesloten worden. Zodra er stroom doorheen vloeit komt er licht uit. Zou je hem in sper zetten dan loopt er geen stroom en dus geen licht.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Er is nog een kleinigheidje te melden over de Led's.
Als je ze in sper aansluit, en er konmt dan meer dan ongeveer 4 V op te staan, gaan ze kapot.
De kreet in de datesheet is "Reverse breakdown voltage"
Bij een gewone diode is die veel hoger, afhankelijk van het type.

Guus Assmann

Pagina: 1