Vier RAM modules op een MSI K8N Neo2 Platinum: probleem!

Pagina: 1
Acties:

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Beste mensen,

Ik heb een probleem, en ik zal eerst even een kleine inleiding geven.

Ik heb altijd met 4 geheugendimms in mijn pc gewerkt: 2x 256MB G.skill DDR600 voor de overklokperiodes, en 2x 256MB Rotzooi DDR400 om het aan te vullen naar 1GB. Nu wilde ik eigenlijk die 2x 256mb rotzooi vervangen voor wat goeds. Wat doe ik: zoeken naar 2x 256MB G.skill DDR600. Nou dat lukte, alleen verkocht die verkoper alleen per 4. Ze waren alle 4 matched, en hebben een mooi oplopend serienummer. Nou toch maar gekocht, en om het maar mooi te houden ze alle 4 tegelijk erin gezet.

Nu dus het probleem:instabiel!! Memtest loopt compleet vast bij test 6 (en dat @ 200MHz), en als ik in Windows kom staat die binnen 20 seconden stil. Ik kan er eigenlijk niets mee. Ik heb meteen de laatste BIOS gedownload en die erin gezet. Daarna de CMOS gereset. Het mocht niet baten, op de standaard snelheden van 200MHz werkt alles nog niet. Overklokken (waar ik het geheugen dus voor had gekocht) zat er dus al helemaal niet in.

Toen probeerde ik mijn eigen g.skill in combinatie met de net gekochte g.skill. Dat werkte al iets beter (vraag me niet waarom :X), windows was enigszins stabiel, maar nog steeds zat overklokken er echt niet in.

Overigens, mijn eigen g.skill icm 2x rotzooi werkte perfect, maar dat kon dan ook totaal niet overgeklokt worden.

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat die 4 opeenvolgende latjes bij mekaar voor geen meter werken, mijn g.skill met de nieuwe g.skill beter werkt, en heeft iemand ook maar ENIG idee hoe ik het werkend krijg? Want dit is natuurlijk hartstikke zuur: duur overklokgeheugen en je kunt er niet mee overklokken. Zou het het moederboard zijn?

Ik heb ook geprobeerd de setjes nieuw gekochte G.skill per 2 (dus ook 2 geheugensloten leeg) te memtesten: daar kwamen ze perfect doorheen. Overklokken met deze opstelling heb ik nog maar even achterwege gelaten.

Verder heb ik de benodigde airflow, en de dimms draaiden op 2.75 tot 2.85 Volt dus dat valt binnen de specs van de fabrikant. De timings heb ik hartstikke los gezet: 2T 3-4-4-8

Mijn specs:

AMD Athlon 64 X 3800+ (Die ik dus met HTT260 op 2600MHz wil laten draaien)
MSI K8N Neo2 Platinum
6 modules 256MB G.Skill DDR600 waarmee ik niets kan, 2 modules rotzooi geheugen die het perfect doen :X
Sapphire X800XT PE
550Watt AC-Ryan PSU

Dat was het belangrijkste wel lijkt me.

Korte samenvatting:

Vier geheugenmodules met oplopend serienummer werken niet. Als ik ze opdeel in setjes van 2 en tegelijkertijd 2 geheugenslots leeg houd werken ze allemaal perfect. Als ik mijn eigen G.skill samen met 2 modules van mijn 'nieuwe' G.skill combineer werkt dat op overklokken na. Als ik mijn eigen G.skill samen met 2 rotzooi-modules combineer werkt dat perfect, alleen ook hier zit natuurlijk geen overklokken bij.

De vragen:

- Hoe komt het dat 4 matched modules niet samenwerken, en is hier een oplossing voor?
- Hoe komt het dat mijn eigen geheugen icm dat nieuwe geheugen beter werkt, en als voor bovenstaande vraag geen oplossing is, hoe krijg ik die combinatie aan het overklokken?

Als jullie nog informatie missen, laat dat maar meteen weten :p

Edit// Bij nader inzien hoort dit eerder bij subforum Processors en geheugen. Sluit deze maar, ik zet hem in dat andere subforum neer.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:24
Heb ook een K8N Neo2 Plat.

Volgens mij kan dit moederbord geen 4 latjes in dual channel aan op 400Mhz. Wel op 333Mhz in T2 (wordt je ook niet blij van)

Om deze reden heb ik 2 x 1 GB GeiL gekocht. Gewoon value. Loopt stabiel op 220Mhz. 2,5-3-3-7 T1
i.c.m. x2 3800 @ 2200mhz

4 latjes voor OC op dit moederbord is echt niet aan te bevelen.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

4 latten is idd teveel. Dat wordt 333mhz :)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.