[Voeding] 20 pins ipv 24 pins en genoeg vermogen?

Pagina: 1
Acties:
  • 747 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:57
Heb al een beetje rondgekeken op het forum maar heb mijn vraag nou nog niet met zekerheid beantwoord. Heb voor mijn pappie een pc in elkaar geknutseld vadaag, direct besteld en betaald.
Maar nu:

Hij heeft een pc van ongeveer 3 jaar oud (Barton 2600+, 512mb etc...)
Dit moet/is uiteindelijk geworden:
Intel® Desktop Board D946GZIS (Onboard VGA)
C2D E6300
1 GB PC5400
Sata schijfje (IDE gaat niet meer werken)

Een flinke vooruitgang lijkt me, maar daar gaat het nu even niet om, hij heeft nog een redelijk oude voeding in zijn PC zitten, 300 watt waarschijnlijk. Ook heeft deze voeding een 20 pins aansluiting. Het moederbord heeft echter een 24 pins aansluitng en een 4 pin aansluitng. Zou een combinatie van het lage vermogen van de voeding en het ontbreken van de 24 pins aansluiting een probleem op kunnen leveren en is een andere voeding dus noodzakelijk?

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

24 pins budgetvoedinkje is bij zaken als Computerland of Paradigit 12 of 13 euro.

Aangezien je geen dikke videokaart en 5 harddisks erin hebt zitten, lijk me zo'n goedkoop ding of verloopje 20-24 pins helemaal geen probleem.

• BasvanS
Zonder verloopstukje gaat dit niet werken? de 20 pins zou gewoon in de 24 pins connector moeten passen toch?

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
de 20 pin past inderdaad in de 24 pin echter mis je de 4 polige stekker die je cpu van spanning voorziet en dus gaat het niet werken,dus zal je voor een nieuwe voeding moeten gaan,nou is het geen supersysteem maar ga nooit voor een cheap ass voeding van een paar euro.

als het mis gaat met zo'n voeding dan kan de rest van je pc ook de vuilnisbak in zulke voedingen zijn ronduit slecht qwa spanningen,geleverde stroom en beveiligingen missen ze al helemaal,goedkoop is altijd duurkoop,ik heb al div systemen gezien waar zo'n low budget voeding inzat en die zijn rijp voor de stort.

neem van mij aan bezuinig nooit op je voeding daar staat of valt alles mee een stabiel systeem begint met een goede voeding.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 02:02
20 pins kan je beter niet met stekkertje converteren naar 24 pins. Dit zorgt al snel voor problemen in de praktijk. Misschien dat je voedinkje het nog wel gaat trekken, en aansluitingen is gewoon even kijken. Het hangt eigenlijk gewoon van die voeding af, of die nog goed is of niet. En mocht het niet werken kan je inderdaad voor een paar tientjes een leuke kopen. (ik wil zelf ooit nog eens een huntkey 450 watt greenstar ofzo ter vervanging van mijn qtec 450 watt. Niet dat mijn qtec slecht is, die draait al ongeveer 2 jaar 24/7 zonder problemen.. :P)

• BasvanS
Maar er zit toch ook aan de oude voedingen al een 4 pins stekker om de CPU van stroom te voorzien, omdat intel deze stekker al veel langer gebruikt dan 2-3 jaar? Op het moederbord zit dus een 4 pins ansluinging bij de CPU, daar kan het 4 pins stekkertje toch gewoon op? En dan de 20 pins stekker in het 24 pins slot, of heb ik dan problemen? Meen dat ik destijds een 300 watt Antec voeding in die pc heb gedropt, dus dat zal wel ok moeten zijn. laat ik het zo vragen: Wat is de kans dat dit gaat werken ? :P

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
De kans dat een moederbord met een 24pins aanluiting gaat werken als je er een 20pins instopt is vrij groot.

Ik heb meerder computers inelkaar gezet met een moederbord met een 24pins aansluiting en 20pins voeding. Dit omdat we een voorraad 20pins voedingen hadden.

Wat ik niet aanraad is om de losse 4pin te gebruiken als opvulling voor de vier overige pinnen. Dit levert meestal een kapotte voeding of moederbord op.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• BasvanS
Dat snap ik, maar de 4 pins stekker kan toch wel gewoon in de 4 pins CPU aansluiting, deze is toch al jaren gelijk?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:13
Een 20-pins voeding kan prima op een 24pins mobo. Maakt totaal niets uit. Enige is dat de 24pins voedingen gespecificeerd zijn voor hogere stromen.

Oa Asus vermeld dit zelfs in zn mobo-handleidingen. "standaard 20pins voeding kan gebruikt worden MITS deze min 15A* @ 12V levert"

Zolang je voeding voldoende stroom levert (kijk naar amperages, niet naar wattjes zoals bij sweex/qtec!) kan het prima. Uiteraard heb je daarnaast ook de losse 4-pins voedingsplug nodig.

* waarde is uit mn hoofd

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 15-02-2007 21:52 ]

• BasvanS
owk, 15A @ 12 volt, het zal er om hangen, met een totaalvermogen van 300 watt. Of is dat een vrij standaard waarde? Die vrijwel elke 300 watt voeding wel bezit. Misschien moet ik niet zo veel vragen stellen en het gewoon proberen ;) Bedankt iedereen!
Pagina: 1