Hd wordt niet herkend in bios, in XP wel

Pagina: 1
Acties:

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Hallo,

Ik heb voor in een oude PC die ik gebruik voor het draaien van muziek een tweedehans HD (maxtor 40 GB) aangeschaft wegens te weinig ruimte.
De PC herkent hem alleen niet!
Of beter gezegd, de bios herkent hem niet. als ik hem er aan hang, en hem opstart, gaat de bios zoeken naar de aangesloten apperaten, en blijft hij hangen. ik kan hem dan ook niet annuleren.

Maar als ik de pc opstart met de stroom van de 2de hd, en hem inplug terwijl windows Xp draait, herkent hij hem wel, en kan ik hem gewoon benaderen.

Het is alleen geen doen om steeds de kast open te schroeven en dan de HD inpluggen.
Weet iemand wat ik moet doen om de bios te schijf te laten zien?!
Ik werk met windows XP.

Alvast bedankt!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Klooien met kabels terwijl de pc draait is niet aan te raden.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
wat voor moederbord heb je?
wat voor hd? type?
diagnostische tooltjes geprobeerd?
S.M.A.R.T. ?

gang is alles

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
En wellicht kun je wat meer specificaties posten over de configuratie van je pc, zoals de posities van de apparatuur aan de IDE kabels.

• Knopsje
  • Nu online
De hd is een Maxtor 40 GB (diamond Max Plus 60 7200 RPM) typenummer: 5T040H4.
De preciese specificaties van de pc (bios enzovoort...) weet ik zo niet, heb de pc niet bij de hand, daarvoor zou ik in het weekeind even moeten kijken.
Ik heb er nu 2 hd's in zitten, een met het besturingssysteem als master, en een kleinere van 2 GB als slave.
Verder nog een cd brander die of als slave of als master staat, dat hangt er van af of de Maxtor Hd er aanhangt.

Heel erg bedankt voor de snelle reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door Knopsje op 16-02-2007 11:44 ]

• Knopsje
  • Nu online
Iemand?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

zonder info van je pc kunnen we niet veel

maar heb je geprobeerd de info van je hd handmatig in te voeren in de bios?

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 16-02-2007 15:50 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Van een kleine HD (of CD) booten en deze HD als dataschijf ernaast hangen.

• Knopsje
  • Nu online
bartgrefte schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:50:
[...]

zonder info van je pc kunnen we niet veel

maar heb je geprobeerd de info van je hd handmatig in te voeren in de bios?
Nee, nog niet, welke info moet ik dan invoeren?
Heb wel gekeken in de bios naar auto HD detection, maar als hij dan bij de IDE kabel kwam waar de
maxtor hd aanhing, maar dan bleef hij maar zoeken en kon je alleen de pc resetten om weer normaal door te gaan....

als het goed is zal ik morgen even de info over de pc posten!

[ Voor 38% gewijzigd door Knopsje op 16-02-2007 15:56 ]

• Knopsje
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:51:
Van een kleine HD (of CD) booten en deze HD als dataschijf ernaast hangen.
Hoe bedoel je, CybErvee?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Knopsje schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:52:
[...]

Nee, nog niet, welke info moet ik dan invoeren?
Heb wel gekeken in de bios naar auto HD detection, maar als hij dan bij de IDE kabel kwam waar de
maxtor hd aanhing, maar dan bleef hij maar zoeken en kon je alleen de pc resetten om weer normaal door te gaan....

als het goed is zal ik morgen even de info over de pc posten!
alles wat ingevoerd moet worden staat meestal op de sticker van de harde schijf...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Opstarten van een HD die wel herkent wordt in de BIOS, danwel een opstartCD en de 40G als D driver ernaast hangen en niet laten herkennen door de BIOS. XP zit hem dan wel.

• Knopsje
  • Nu online
bartgrefte schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:02:
[...]

alles wat ingevoerd moet worden staat meestal op de sticker van de harde schijf...
Maar zoals ik het nu begrijp moet dat dus in dat bios scherm met die HD detecion, toch?
Maar als ik daar heen ga, gaat hij op elke IDE kabel zoeken naar een harde schijf, hij vind er dan twee, maar bij de derde blijft hij zoeken.

Hoe kom ik dan daarvoorbij en kan ik die info invoeren?

• Knopsje
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:06:
[...]

Opstarten van een HD die wel herkent wordt in de BIOS, danwel een opstartCD en de 40G als D driver ernaast hangen en niet laten herkennen door de BIOS. XP zit hem dan wel.
Dus wat jij zegt is dat ik hem er aan moet hangen als de pc draait, en dan de driver moet installeren?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je de nieuwe schijf bij een al bestaande/aanwezige schijf op dezelfde kabel gestoken? Zo ja heb je de jumpers voor master en slave goed zitten? Mocht je elke schijf op een apparte kabel hebben zitten en het zijn toch P-ATA schijven dan heb je vermoedelijk nog een RAID controller. RAID controllers moet je vaak benaderen tijdens het opstarten door een F toets in te drukken. Net zoiets als je BIOS van het moederbord, maar dan een specifiek BIOS voor de RAID controller, vervolgens kun je daar je schijf in terug vinden. Let er wel dan ook op dat je de bootoptie allemaal goed hebt staan.

P.s. Zoek even uit wat voor moederbord je hebt en waar je de schijven allemaal op aan hebt gesloten, zoals meerdere schijven op één kabel.

P.s.2 P-ATA schijven zijn niet hotswapable, dus deze los halen en terug aankoppelen terwijl je Pc aanstaat niet doen. Je loopt alleen maar de kans iets kapot te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 16-02-2007 18:47 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:28
kijk idd of je de jumpering wel goed heb van je schijft

Afbeeldingslocatie: http://www.hiroinc.com/Harddrive/hd2.jpg

dat varieert namelijk nog wel per schijf in iedergeval de 1e op de kabel master
2e op de kabel slave :)

zoals iemand anders ook al zei :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Oude pc`s (Pentium 1, cyrix, amd-k5) booten idd niet verder, omdat het bios geen schijven groter dan 8/12/** Gb snapt.

Geef dan gewoon de maximale waarde op die het bios herkent (hanmatig tabelletjes invoeren enzo).
Vervolgens start de pc gewoon op.

Windows xp trekt zich vervolgens niets van het bios aan en benut de volledige 40GB! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:07
Kijk even of je een jumper op je hd hebt zitten om 'm te cappen op 32GB, waarschijnlijk is het mainboard zo oud dat deze geen grote hd's ondersteund. En lees de faq van dit subforum even, daar staat het allemaal in.
Pagina: 1