Een vriendin van mij heeft een Dell Dimension 9100 van iets meer dan een jaar oud. De garantie is, natuurlijk, net verlopen dus vandaar dat we buiten de helpdesk van Dell om het probleem proberen te vinden.
Tijdens het starten van het systeem valt deze geregeld uit op het moment dat het BIOS klaar is met testen en dat Windows zou moeten beginnen met laden. Na een aantal keren opnieuw proberen kan het gebeuren dat de computer uiteindelijk wel begint met het laden van Windows. Als dan Windows geladen is, gebeurt het ook nog regelmatig dat het systeem dan uitvalt.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Tijdens het starten van het systeem valt deze geregeld uit op het moment dat het BIOS klaar is met testen en dat Windows zou moeten beginnen met laden. Na een aantal keren opnieuw proberen kan het gebeuren dat de computer uiteindelijk wel begint met het laden van Windows. Als dan Windows geladen is, gebeurt het ook nog regelmatig dat het systeem dan uitvalt.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
- BIOS update, ik heb de nieuwste versie van het BIOS inmiddels op het systeem geinstalleerd; dit had echter geen resultaat.
- Geheugen? Ik vermoed dat het geheugen brak is. Ik zal binnenkort eens proberen het geheugen te testen met memtest. Behalve het geheugen zou ik niet helemaal weten waar ik het probleem zou moeten zoeken.