Toon posts:

Games onder Vista draaien niet soepel

Pagina: 1
Acties:
  • 3.186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de overstap gemaakt naar vista, maar sindsdien kan ik niet normaal meer gamen.
in xp draaide alle games echt soepel, maar nu schokt het in het begin en moet je een hele tijd wachten tot hij geladen is.
ik heb volgend systeem:

AMD Athlon x2 4200+
1Gb RAM
MSI 7900GT
MSI K8N SLI/H
250GB HD 8Mb Cache

hoe komt dit nu toch?
ik heb horen zeggen dat de vista nvidia drivers voor de 7 series op niets trekken,
heb ook al een aantal minpuntjes opgemerkt alleen al in het controlpanel.
sinds ze de 8 series hebben uitgebracht verwaarlozen ze de 7 en 6 series waar nog altijd veel mensen mee gamen enz.. :(
wat denken jullie?

BVD Marco

Verwijderd

Ik denk dat dit eerder je hoeveelheid ram is dan je video kaart. Volgens mij is het algemeen bekend dat Vista nogal wat meer geheugen gebruikt dan XP?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik denk dat je 64 bits Vista hebt..?
Ikzelf heb 32 bits en dat draait werkelijk perfect met games!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:41:
Ik denk dat dit eerder je hoeveelheid ram is dan je video kaart. Volgens mij is het algemeen bekend dat Vista nogal wat meer geheugen gebruikt dan XP?
zelfs bij half life 2 episode 1?
die vraagt maar 256Mb
en een vriend van me draait met een x1300pro en een 3000+ en 512mb soepel
CLB schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:42:
nee, 32bits

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 17:44 ]

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik game zelf niet in Vista maar ik denk dat het mischien aan je geheugen kan liggen. Je verbruikt standaard al 300mb meer geheugen in Vista tov XP. Dan heb je dus nog maar 400/500mb over voor games, en die vragen tegenwoordig aardig veel. Kijk anders even via taakbeheer hoeveel geheugen je nog vrij hebt tijdens het gamen.

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:43:
[...]

zelfs bij half life 2 episode 1?
die vraagt maar 256Mb
en een vriend van me draait met een x1300pro en een 3000+ en 512mb soepel
Goede grafische kaart drivers geinstalleerd?

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:52

Wimo.

Shake and Bake!

Zelfde probleem hier. Heb een behoorlijk pc met 2GB ram, 4000+ en een 7900GT. Supreme Commander loopt met de 100.x beta drivers voor geen meter. Oudere drivers starten niet eens op omdat er strepen door het beeld lopen.

Terug naar XP en alles werkt prima ...

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Heeft iedereen hier wel DirectX9.0c geïnstalleerd na installatie van Vista? :)

Anders lopen games inderdaad alles behalve soepel. Na die installatie loopt alles perfect bij mij, ook met een 7600GT. Supreme Commander heb ik niet dus kan ik ook niet testen, maar dat lijkt me een ongelooflijk zwaar spel te zijn.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Topicstarter
Wimo. schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:45:
Zelfde probleem hier. Heb een behoorlijk pc met 2GB ram, 4000+ en een 7900GT. Supreme Commander loopt met de 100.x beta drivers voor geen meter. Oudere drivers starten niet eens op omdat er strepen door het beeld lopen.

Terug naar XP en alles werkt prima ...
als blijkt dat het aan de nvidia drivers ligt, is dit de laatste nvidia die ik ooit koop als ze niet gaan opschieten met de goede drivers :(
wolkje schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:46:
Heeft iedereen hier wel DirectX9.0c geïnstalleerd na installatie van Vista? :)

Anders lopen games inderdaad alles behalve soepel. Na die installatie loopt alles perfect bij mij, ook met een 7600GT. Supreme Commander heb ik niet dus kan ik ook niet testen, maar dat lijkt me een ongelooflijk zwaar spel te zijn.
heb ik dus geprobeerd, maar dx10 blijft erop staan

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 17:47 ]

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 12:26
Dit is echt een driver probleem. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Het wordt tijd dat nvidia / ati met degelijke drivers komen.

Zelfs FIFA 2007 loopt bij mij voor geen meter. Directx 9.0c is bij mij geintalleerd, daar vraagt elke game standaard al om :)

Waarschijnlijk afwachten dus.

[ Voor 24% gewijzigd door et36s op 14-02-2007 17:48 ]

• prutser001
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als ik het zo zie ben ik echt blij dat ik nog geen Vista draai, als je alleen al kijkt naar de hoeveelheid "Vista problemen" topics die geopend zijn de laatste tijd.

En ondanks alle topics zijn er toch mensen die het blijven proberen, bord voor je kop oid?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:29
et36s schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:47:
Het wordt tijd dat nvidia / ati met degelijke drivers komen.
???

ik zie hier alleen nvidia kwaarten staan.... dus waarschijnlijk idd een driver probleem van nvidia

en wat ati daarmee te maken heeft? :?

• Wimo.
  • Laatst online: 22:52

Wimo.

Shake and Bake!

prutser001 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:53:
Als ik het zo zie ben ik echt blij dat ik nog geen Vista draai, als je alleen al kijkt naar de hoeveelheid "Vista problemen" topics die geopend zijn de laatste tijd.

En ondanks alle topics zijn er toch mensen die het blijven proberen, bord voor je kop oid?
Ja, we zijn allemaal stom 8)7 Voor de rest draait het prima .. vreet meer power maar dat boeit me verder weinig. Ziet er goed uit en werkt prima i.c.m. Office2007. Tijd dat Nvidia eens stopt met prutsen en dan is alles o.k.

Verwijderd

Topicstarter
Wimo. schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:57:
[...]

Ja, we zijn allemaal stom 8)7 Voor de rest draait het prima .. vreet meer power maar dat boeit me verder weinig. Ziet er goed uit en werkt prima i.c.m. Office2007. Tijd dat Nvidia eens stopt met prutsen en dan is alles o.k.
zal eens even mijn mening mailen naar nvidia, niet dat ze er wakker van liggen dat ze een paar klanten zullen verliezen, maar je kunt het maar proberen :)
er zijn niet eens drivers voor de 7 series te downloaden op de nvidia site :o

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 18:22 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:43
Hoezo laten ze de 7 en 6 serie vallen? Complete bullshit aangezien nvidia Unified Drivers heeft die op alle kaartjes werken mits je een goede inf hebt. Zo worden de GeForce Go kaarten ook niet ondersteund. Ik gok dat je gewoon de GF 8800 serie driver kan halen en er een inf van je huidige driver er in plakken. Zo haal ik ook mn "modded" drivers van laptopvideo2go.com met een inf waar alle GeForce Go kaarten in staan zodat ook die worden gesupport.

* GENETX draait ForceWare 100.64 van de 8800 op zn GeForce Go 7600, helemaal top :)

• CLB
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:46:
heb ik dus geprobeerd, maar dx10 blijft erop staan
Klopt en dat is ook de bedoeling heh, anders werkt Aero niet meer ;)
prutser001 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:53:

Mensen starten hier alleen topics over hun 'problemen'! Als iedereen hier een topic mocht starten waar men vol lof over Vista spreekt, weet ik zeker dat heel dit forum volloopt ;) Kijk jij maar eens een paar jaar terug toen XP werd gereleased, waren zeker evenveel topics met 'problemen en onzin'

[ Voor 59% gewijzigd door CLB op 14-02-2007 18:44 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:56
Tikje naar SPV :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46
Geen oplossing maar wel een verklaring:

http://games.slashdot.org/article.pl?sid=07/02/12/2212248

Ergens bevinden die wat anonieme reacties van technici die bij NVidia en Ati aan de drivers werken.
Vista's DRM is the fault in nearly 100% of the problems we're seeing.
Driver development for Vista is a nightmare.
My advice: do not think you can buy either ATI or NVIDIA and expect Vista to work entirely as advertised. Wait a year. Stick with XP or buy a Mac.
Lijkt dat het dus een inherente eigenschap is waar voorlopig niets aan veranderen zal.

Overigens heeft NVIDIA wel 'unified drivers', maar toch zitten er gewoon verschillende drivers in hetzelfde pakketje. De 8xxx serie is kwa driverontwerp iets heel anders dan de 6xxx en 7xxx series, welke een architectuur delen.

[ Voor 16% gewijzigd door Brent op 14-02-2007 18:54 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• prutser001
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Mjah, toendertijd met de introductie van XP was er inderdaad hetzelfde verhaal, wat deden we toen?
Ik heb gewoon gewacht op goede drivers, en ja dat heeft even geduurd.
Ook nu wacht ik lekker op goede driver support, als je "early adaptor" wilt zijn moet je ook met de gevolgen kampen.

Vista zal best leuk werken i.c.m. Office 2007, wat eropneerkomt dat je een mooi vormgegeven veredelde tekstverwerker hebt :P

Maarja als je een product koopt dat zogenaamd "Vista ready" is verwacht je ook dat alles werkt (als noobie gebruiker) als "tweaker" zou je toch beter moeten weten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

prutser001 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 19:01:
Mjah, toendertijd met de introductie van XP was er inderdaad hetzelfde verhaal, wat deden we toen?
Ik heb gewoon gewacht op goede drivers, en ja dat heeft even geduurd.
Ook nu wacht ik lekker op goede driver support, als je "early adaptor" wilt zijn moet je ook met de gevolgen kampen.

Vista zal best leuk werken i.c.m. Office 2007, wat eropneerkomt dat je een mooi vormgegeven veredelde tekstverwerker hebt :P

Maarja als je een product koopt dat zogenaamd "Vista ready" is verwacht je ook dat alles werkt (als noobie gebruiker) als "tweaker" zou je toch beter moeten weten.
Sorry maar mogen wij als consument verwachten dat als we een kaart van + 350 euro hebben (of 2) en daar een besturings systeem van +200 euro opgooien dat het dan werkt ?
Tevens gaat dat hele 'early adaptors' gedoe niet op omdat je bij een nieuwe pc nu bijna standaard vista krijgt, erg leuk dat de helft van je games dan niet blijkt te werken.
En je zegt het zelf al , op mijn Nvidia doos staat toch echt een sticker met daarop duidelijk 'vista ready' dus waar ligt de fout dan ?
voor mij is het niet echt een probleem , Ati kaart erin en het ging weer als een trein maar voor de normale consumenten .....

.Quod me nutrit me destruit.

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 16:49

GeNiTaLiX

Naapje

zelfde probleem hier, Spellen lopen voor geen meter onder vista met mijn (( ati 200m )), ik herriner mij nog wel een site, waar je onofficiele ati drivers kan downloaden, die toen mijn prestaties zeker bevorderden, maar dan zul je ff moeten googlen.

• The End
  • Laatst online: 21:06

The End

!Beginning

Breepee schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 18:48:
Geen oplossing maar wel een verklaring:

http://games.slashdot.org/article.pl?sid=07/02/12/2212248

Ergens bevinden die wat anonieme reacties van technici die bij NVidia en Ati aan de drivers werken.

[...]

[...]

[...]

Lijkt dat het dus een inherente eigenschap is waar voorlopig niets aan veranderen zal.

Overigens heeft NVIDIA wel 'unified drivers', maar toch zitten er gewoon verschillende drivers in hetzelfde pakketje. De 8xxx serie is kwa driverontwerp iets heel anders dan de 6xxx en 7xxx series, welke een architectuur delen.
Die reacties van die "technici van NVidia en ATI" zijn anders niet erg geloofwaardig hoor. De eerste zegt iets wat blijkbaar al tijden terug ontkracht is (Staat verderop in die thread) en de ander zegt dat Windows crashed als je ook maar 1 foutje maakt in je driver. Ik kan je vertellen dat dat al jaren het geval is. Tevens zegt hij dat ze blind moeten debuggen op Vista; Volgens mij is dezelfde debugger beschikbaar voor Vista als voor XP, dus ik zie niet echt het probleem.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als je dacht dat games een hel waren, dan moet je eens grafische programma's zoals Cinema4D en Solid Works i.c.m. een nVidia videokaart proberen :X Complete hel, vastlopers, rare artifacts, traag... noem maar op.

Daarom heb ik ook XP ernaast draaien, werkt vlekkeloos i.c.m. mijn Quadro :)

• Brent
The End schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:31:
[...]

Die reacties van die "technici van NVidia en ATI" zijn anders niet erg geloofwaardig hoor. De eerste zegt iets wat blijkbaar al tijden terug ontkracht is (Staat verderop in die thread)
Wordt juist bijgevallen verderop in die thread.
en de ander zegt dat Windows crashed als je ook maar 1 foutje maakt in je driver. Ik kan je vertellen dat dat al jaren het geval is.
Het is alleen nu nog erger, dat is z'n punt.
Tevens zegt hij dat ze blind moeten debuggen op Vista; Volgens mij is dezelfde debugger beschikbaar voor Vista als voor XP, dus ik zie niet echt het probleem.
Zie waar je de fout in gaat.

Verwijderd

Ik heb vorige week Vista Home Premium 32 bits geinstalleerd op m'n nieuwe computer (E6600, 2 GB Ram, MSI P965 Platinum, BFG 8800FGTX, X-Fire Xtreme Gamer) en alle games lopen hier prima (CoH, CoD2, HL Episode One, GR Advanced Warfighter, etc.). Alleen NFSMW hapert een beetje (misschien ook omdat de mijn res van 1680x1050 niet standaard in dat spel zit?) en Advanced Warfighter loopt op zich okay maar oogt wel wat zwaar (alhoewel op zich heel plezierig en snel, hoor) als ik FSAA aan zet. Je hoort mij niet klagen! Niet over Vista en games in ieder geval. ;)

• The End
  • Laatst online: 21:06

The End

!Beginning

Breepee schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:52:
[...]

Wordt juist bijgevallen verderop in die thread.
En afgevallen.
Het is alleen nu nog erger, dat is z'n punt.
Dat is gewoon geblaat van mensen die geen drivers kunnen schrijven en ook niet weten hoe dat in zijn werk gaat. Fouten in een driver zorgen ervoor dat het systeem crashed of het Windows NT4, Window 2003 of Windows Vista is. Of dacht je dat Windows 2000 bij een driverfout alleen je vermanend toespreekt?
Zie waar je de fout in gaat.
Ja, Ik had het duidelijker moeten zeggen: je kan Windows Vista debuggen met Visual Studio of met de standaard debugger: "http://www.microsoft.com/whdc/devtools/debugging/default.mspx" Precies hetzelfde dus als bij voorgaande versies :)

Verwijderd

Bij mij draaien de games prima onder vista 64 bits. (battlefield 2/2142/FEAR) alleen SLI werkt (nog) niet en de x-fi kaart kraakt soms.

X2-4200, 4 GB, 2x asus 7900GTX

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb ook totaal geen problemen met games onder Vista, of überhaupt met iets in Vista. (P4 @ 3,6, 2 GB, x1950Pro).

TS, chipsetdrivers geïnstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:13:
Ik heb ook totaal geen problemen met games onder Vista, of überhaupt met iets in Vista. (P4 @ 3,6, 2 GB, x1950Pro).

TS, chipsetdrivers geïnstalleerd?
natuurlijk

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:34

Vuurvoske

Nunquam cede!

CLB schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:42:
Ik heb zelf 64bits home premium en daar draaien alle games ook perfect op. Misschien een gigabyte geheugen erbij prikken? :D

Beroeps brabander

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Klopt niks van. Ik ben hoofdprogrammeur drivers bij ATI en Catalyst 7.3 zal 100% stabiel zijn.

/sarcasme

Overigens is het idee van het nieuwe drivermodel in Vista dat zoveel mogelijk in userland gebeurt en zo weinig mogelijk op kernelniveau, zodat fouten dus niet je hele OS mee nemen. Maar zoals bij elke nieuwe versie van Windows, duurt het een aantal maanden voordat de drivers op niveau zijn. Maar aangezien niet iedereen problemen heeft hoeft het dus niet perse aan Vista te liggen. Maar wil je zekerheid, blijf dan inderdaad nog even bij het bewezen XP.

• Brent
Vuurvoske schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 13:55:
Misschien een gigabyte geheugen erbij prikken? :D
Tsja, zo lust ik er nog een paar ;)

Misschien gewoon XP draaien? Scheelt je een hoop geld en moeite.

Pagina: 1