[XP PRO] Windows start niet meer na Drive clone

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 14:45

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

Ik heb hier een PC staan van iemand die na het klonen van zijn 80 GB schijf naar een 250 GB schijf niet meer opstart.
De kloon is wel goed gelukt alle data staat gewoon op de 250 GB schijf.

Het probleem is echter dat ik wel het windows opstartlogo krijg maar dat de pc niet doorstart naar windows als het autologon scherm in beeld komt.
Ik zie dus niet meer dan een blauw scherm met het windows logo waar normaal onder staat "bezig met aanmelden" alleen staat daar nu niets meer.

Ik heb al geprobeerd in de recovery console om fixboot en fixmbr te doen maar dit heeft niets geholpen.

Ik vroeg me dus af of iemand hier nog een suggestie had?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Stond er wel SP2 op de Windows? :)

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Je bedoelt of dan de support voor schijven groter dan 128/131 GB aanwezig is?

Das een goeie vraag...

Dit zou wel betekenen dat als ik alles weer terug kloon op de 80 GB schijf dat het weer werkt? :P

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je die 80gb schijf al leeg gemaakt?
Zo nee, dan gewoon die er weer in.
Welk programma heb je gebruikt?
Ik heb goede ervaringen met ranish, gratis progje. Wat je wel moet doen is de schijf kopieren niet alleen de partitie, want dan kopieert i iets van mbr oid soms niet goed mee. Staat de partitie actief en op dezelfde locatie als de oude schijf? Primaire schijf, logische partitie enzo hetzelfde?
Kloon anders de 80 gb naar de 250gb schijf als partitie van 80gb, en dan maak je daarna in windows de overige ruimte beschikbaar.

I, for one, like Roman numerals

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Om te klonen heb ik een bootable Ghost diskette gebruikt.
Ik heb indrdaad de 80GB compleet over gekloond (Disk to Disk).

De 80GB schijf was echter na de kloon al geformatteerd.
Maar ik heb met Partition Magic 7 Pro alle partities geresized en de zaak weer terug gekloond op de 80 GB schijf en dat werkt gelukkig weer als tevoren.

Het vreemde blijft nu alleen dat de 250GB dus niet als bootable schijf zou kunnen worden gebruikt?

Desalniettemin word het nu dus waarschijnlijk de 80GB schijf voor windows en wat DATA en dan de rest van de muziek etc. op de 250GB.

Waar de klacht dan echter in heeft gezeten zou ik niet weten. Er stond namelijk al wel SP2 op de windows installatie zag ik net.

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 23:08

Ronnie_T

Shangri-La

Vergeet niet om de bootable partitie op "active" te zetten
code:
1
gdisk 1 /act /p:1

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Het lijkt me niet dat dat het probleem is aangezien ik daadwerkelijk wel doorstart naar windows, maar niet in windows kom. :P

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Een aantal zaken kunnen het probleem zijn hier.

1) De BIOS van je systeem herkent 128 Gb+ schijven niet goed. Het zou kunnen dat de schijf WEL herkend wordt, maar eigenlijk niet goed ondersteund wordt, bijvoorbeeld het booten van een schijf groter dan 128 Gb is niet mogelijk, maar het gebruik als slave wel.

Remedie: Check of er een BIOS update is voor je mainboard.

2) De nieuwe 250 Gb schijf zit aan een ander type controller (bijv. SATA ipv ATA) en heeft niet de juiste drivers geladen.

Remedie: Boot weer van de 80 Gb schijf, hang de 250 Gb erbij, en zorg ervoor dat Windows de schijf kan zien, en kan formatteren vanuit Windows door de juiste drivers te selecteren voor de SATA controller. Hou er rekening mee dat in veel gevallen de drive wel GEZIEN kan worden, maar er niet van GEBOOT kan worden als de juiste SATA drivers niet geladen zijn.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-03 19:40

nIghtorius

Poef!

DJ_The_SP schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:45:
Het lijkt me niet dat dat het probleem is aangezien ik daadwerkelijk wel doorstart naar windows, maar niet in windows kom. :P
had je de 80GB er nog in je computer zitten toen je windows trachtte te starten?

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
De 80 GB zat er nog in na de kloon en toen kwam ik in windows (terwijl ik in de bios had gezegd dat hij moest booten van de 250GB).
Toen ik daarna de 80GB formatteerde met PQMAGIC was de pret over.

Het is raar, maar goed ik heb alles teruggekloond naar de 80GB toen werkte het weer en de andere partities zijn nu verdeeld over de 250.

Pagina: 1