[xp] Opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Hoi

Er zijn een aantal zaken aangaande het opstarten van Windows XP (SP2) die ik niet opgelost krijg;

1- Er heeft een harde schijf met Vista Beta aangehangen, maar ik zit nog steeds met het bootmenu dat ik gewoon niet weg krijg. Ik heb hier al veel over gezocht maar alle oplossingen geven aan dat dat dan vanuit Vista geregeld moet worden, blijkbaar omdat dat het laatst geïnstalleerd is. Maar die harde schijf staat alweer iets anders op ondertussen, waardoor ik bij het opstarten een scherm krijg met:
-> Boot Windows (dat is Vista en werkt logischerwijs niet)
-> Boot older version of Windows en dan kom ik dus in XP

Boot older version heb ik als standaardkeuze (onder Vista gedaan), en vanuit boot.ini de laadtijd van het bootscherm tot nul te reduceren maar dat werkt niet. (vanuit XP)

2- Ik heb de beta van TDU (een spel) op mijn computer gehad en geuninstalled, bleek er dus een (nogal een serieuze :o) bug in te zitten waardoor alle bestanden in C:/ gewist werden. Boot.ini wordt hier blijkbaar ook opgeslagen en nu zegt ie elke keer: "Boot.ini not found; waiting for Windows"
en gelukkig start ie dan alsnog. Dus op de een of andere manier moet dat bestand weer aangemaakt worden.

3- Als laatste probleem heb ik een keer Error check gedaan op de c-schijf. (via rechtermuisknop, eigenschappen op c-schijf) en nu geeft ie elke keer de melding dat ie die test niet uit kan voeren omdat hij niet direct van de C-schijf kan lezen :? Blijkbaar blijft ie die test proberen uit te voeren totdat het wel lukt..

Alvast bedankt :>

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Vista gebruikt je boot.ini niet meer. Andere bootloader. Google eens op VistaBootPRO, kun je het mee aanpassen..

Sry, lezen.. Lijkt me dat je de XP-cd moet regelen, daarvan starten, in recovery console opstarten. Daar bootcfg /rebuild doen, vervolgens fixboot c: en fixmbr c:. Lijkt me dat xp dan je bootloader wel hersteld heeft.

[ Voor 50% gewijzigd door BèR op 14-02-2007 16:32 ]

• djangoster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-08-2024

djangoster

Mista D

1. Je moet eens op de volgende site kijken en het progje downloaden...
www.vistabootpro.org/
2. Geen idee

3. Misschien heb je een partitiemanager geinstalleerd zoals Partition Magic ? Probeer deze eens te deinstalleren, of vanuit dat programma een test uit te laten voeren.

<--Een vreemde één in de bite--> Life is not as easy as most people live it....

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
djangoster, hij heeft dus geen vista meer, vandaar dat VistaBootPRO nutteloos is, kwam ik ook net op tijd achter. Dit is gewoon de Vista bootloader die nog dwarszit. K verwijs de TS nogmaals naar mijn post voor 't bootprobleem. Lijkt me dat als ie de Vista bootloader domweg verwijdert dat ie niet meer kan booten, handiger is om gewoon gelijk die van XP te herstellen.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
BèR schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:42:
djangoster, hij heeft dus geen vista meer, vandaar dat VistaBootPRO nutteloos is, kwam ik ook net op tijd achter. Dit is gewoon de Vista bootloader die nog dwarszit. K verwijs de TS nogmaals naar mijn post voor 't bootprobleem. Lijkt me dat als ie de Vista bootloader domweg verwijdert dat ie niet meer kan booten, handiger is om gewoon gelijk die van XP te herstellen.
De XP cd heb ik. Misschien kan ik vanaf daar ook boot.ini opnieuw aanmaken?
djangoster schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:33:

3. Misschien heb je een partitiemanager geinstalleerd zoals Partition Magic ? Probeer deze eens te deinstalleren, of vanuit dat programma een test uit te laten voeren.
Het is gewoon 1 partitie en de schijf staat ook niet in RAID dus wat dat betreft niks vreemds.