Toon posts:

Triple boot (XP,linux,linux)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes,

Sinds korte tijd ben ik aan het experimenteren met meerdere linux versies op 1 systeem/hdd. Tot nu toe is het me gelukt om XP, Ubuntu en Xandros op 1 schijfje te proppen. Nu wil ik alles opnieuw installeren maar dan met XP, Unbuntu en Zenwalk. Ik heb dit al eens eerder geprobeerd maar dan krijg ik bij het opstarten alleen de keus tussen XP en Zenwalk. Weet iemand misschien hoe ik deze 3 op 1 hdd kan krijgen zonder gedoe en gecrash.

p.s. (ik ben een leek op dit gebied, ik beheers dus ook geen command-line. ik ben zo'n type die allang blij is als alles werkt dus ik zou het op prijs stellen als we het niet al te ingewikkeld houden)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 15:38:
Hallo luitjes,

Sinds korte tijd ben ik aan het experimenteren met meerdere linux versies op 1 systeem/hdd. Tot nu toe is het me gelukt om XP, Ubuntu en Xandros op 1 schijfje te proppen. Nu wil ik alles opnieuw installeren maar dan met XP, Unbuntu en Zenwalk. Ik heb dit al eens eerder geprobeerd maar dan krijg ik bij het opstarten alleen de keus tussen XP en Zenwalk. Weet iemand misschien hoe ik deze 3 op 1 hdd kan krijgen zonder gedoe en gecrash.

p.s. (ik ben een leek op dit gebied, ik beheers dus ook geen command-line. ik ben zo'n type die allang blij is als alles werkt dus ik zou het op prijs stellen als we het niet al te ingewikkeld houden)
Welke bootloader gebruik je?

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-02 20:12

Gotiniens

Fairly odd Tim

mijn gok is dat als je als laaste ubuntu installeert dat alles goed gaat, ik heb meerdere keren triple boot gehad met windows en 2 keer ubuntu. Ubuntu heeft een goede detectie voor de bootloader. En ik neem aan dat hij een andere distributie ook detecteerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Gotiniens op 14-02-2007 17:59 ]

Verwijderd

Pff, het Ubuntu fanboyism is wel flink doorgeslagen op dit forum. Laten we proberen zijn probleem gewoon concreet aan te pakken ipv de Ubuntu schijf erbij te pakken. Om te beginnen kan TS ons misschien vertellen welke bootloader hij gebruikt? Mocht het GRUB zijn kun je misschien even de inhoud van /boot/grub/grub.conf posten?

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-02 20:12

Gotiniens

Fairly odd Tim

hij wil toch al ubuntu gaan gebruiken? dus wat is er dan mis mee om ubuntu op een bepaald moment te installeren? Dat heeft imo niks met fainboyism te maken.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Mocht het GRUB zijn kun je misschien even de inhoud van /boot/grub/grub.conf posten?
Moet dat niet /boot/grub/menu.lst zijn?

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
ph0t0nix schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 18:56:
[...]

Moet dat niet /boot/grub/menu.lst zijn?
Hangt volgens mij van de distributie af, maar ze hebben in principe dezelfde inhoud (dacht ik).
Ik zou gewoon eerst XP dan Zenwalk en dan Ubuntu installeren, omdat je de meeste kans hebt dat Ubuntu de andere distro ook herkent bij het installeren. Is dit niet het geval moet je /boot/grub/menu.lst aanpassen zodat grub Zenwalk ook herkent. Dit is niet super moeilijk, gewoon een extra loader plaatsen, net zoals Ubuntu daar staat. Kijk wel ff op welke partitie Zenwalk staat en hoe de kernel heet.
Verder begrijp ik het ubuntufanboy verhaal van alexander11 ook niet echt? :?

[ Voor 6% gewijzigd door Petok op 14-02-2007 19:33 ]

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

Swaptor

Java Apprentice

Alexander11 heeft ergens wel een punt, al is het natuurlijk wel dat TS Ubuntu al in zijn wensenlijst heeft staan, en dat het redelijk eenvoudig (en dus zoals TS dat graag ziet) op te lossen is door de installeervolgorde aan te passen zodat het de hoogste kans van slagen heeft.

Fanboyism is inderdaad niet goed, en "iedereen" heeft het tegenwoordig met Ubuntu maar dat is wel een totaal apart verhaal mijns inziens.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Verwijderd

Topicstarter
yes volgens mij is het grub dat ik gebruik ja maar zoals ik al zei heb ik er de ballen verstand van (bij het installeren kies ik altijd de default instellingen) ,maar ik ga maar eens proberen wat Petok zegt en eerst maar eens Zenwalk installeren en daarna Ubuntu

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bij het opstarten krijg je een bootloader te zien. Daar staat altijd in de titel welke het is. Grub/Lilo zijn in iedergeval makkelijk te herkennen.

Ik ken ZenWalk niet, en weet daardoor dus ook niet welke bootloader er standaard gebruikt wordt.

Heb je op het moment Ubuntu al geïnstalleerd? Dan zou ik nogmaals met de installatie cd opstarten. Als je het installatie programma kiest, kan je kiezen voor repareren. Daarin kan je de bootloader van Ubuntu instellen en die als standaard kiezen. Als het goed is, ziet ubuntu alle geïnstalleerde OS-en en anders zou je ze zelf aan moeten maken, maar dat is niet moeilijk en erg goed gedocumenteerd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

volgens google gebruikt zenwalk lilo.

bron: http://www.free-bees.co.uk/articles/zenwalk26/

[ Voor 42% gewijzigd door Boudewijn op 15-02-2007 13:15 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Pagina: 1