CPU temperatuur in BIOS

Pagina: 1
Acties:
  • 928 views sinds 30-01-2008

• Sathumax
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03 16:59
Hi.
Ik heb een machine in elkaar gezet, maar wat ik zo vreemd vond, ik heb geen pasta erbij geleverd gekregen bij mijn E6600 2.66mhz core 2 + ASUS.

En nu ben ik naar de bios gegaan en heb daar eff gecontroleerd wat voor temperature hij aangeeft, en hij gaf daar 60graden aan en blijf stegen.

Weet niet wat ik moet doen.
Kan iemand met vergelijkbare mainboard en processor mij vertellen of ik pasta ertussen moet doen??
Koeler is orginele van intel zelf., met zo'n rondje (goudachtig).

Kan iemand mij vertellen wat standard tempreatuur is voor deze config??

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Sathumax schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:59:
Hi.
Ik heb een machine in elkaar gezet, maar wat ik zo vreemd vond, ik heb geen pasta erbij geleverd gekregen bij mijn E6600 2.66mhz core 2 + ASUS.

En nu ben ik naar de bios gegaan en heb daar eff gecontroleerd wat voor temperature hij aangeeft, en hij gaf daar 60graden aan en blijf stegen.

Weet niet wat ik moet doen.
Kan iemand met vergelijkbare mainboard en processor mij vertellen of ik pasta ertussen moet doen??
Koeler is orginele van intel zelf., met zo'n rondje (goudachtig).

Kan iemand mij vertellen wat standard tempreatuur is voor deze config??
Het lijkt mij dat je er sowieso altijd pasta tussen moet doen, of er moet al een soort strip op zitten maar dat is niet het geval begrijp ik uit je post.

60 graden is toch wel erg hoog, zeker als hij blijft stijgen.
Zonder pasta koelt hij erg slecht, als ik jou was zou ik hem niet meer aanzetten tot je er pasta tussen hebt gedaan. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:50
Op een stock cooler zit dacht ik een klein laagje pasta. Heb je er toch niet afgehaald hè?
60 graden idle is sowieso niet goed. Hij moet zeker onder de 50 graden blijven in je BIOS.

Overigens zit er toch een handleiding bij een boxed CPU? Wat zegt die over evt pasta?

[ Voor 19% gewijzigd door Jimster op 14-02-2007 14:03 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Controleer iig even of de cpu koeler er goed op zit en of de temps daadwerkelijk zo hoog zijn (60C is ongeveer de pijngrens, dan zou je het koelblok niet meer vast moeten kunnen houden). De sensors op je mobo kunnen er nog wel eens naast zitten.
Mocht het blok goed zitten kun je altijd even proberen om nieuwe pasta erop te doen.

• Sathumax
Klopt ik heb orgineel BOXed versie van intel en er wordt daar niets over pasta genoemd.
Zwel op tekst als op tekeningen zie ik nergens dat ze over pasta hebben.

Beetje raar
Jimster schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:02:
Op een stock cooler zit dacht ik een klein laagje pasta. Heb je er toch niet afgehaald hè?
60 graden idle is sowieso niet goed. Hij moet zeker onder de 50 graden blijven in je BIOS.

Overigens zit er toch een handleiding bij een boxed CPU? Wat zegt die over evt pasta?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sathumax schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:06:
Klopt ik heb orgineel BOXed versie van intel en er wordt daar niets over pasta genoemd.
Zwel op tekst als op tekeningen zie ik nergens dat ze over pasta hebben.

Beetje raar

[...]
Er zit een laagje op de koeler (wat grijze streepjes). Je hoeft in principe zelf geen pasta erop te doen, tenzij je de standaard pasta eraf hebt gehaald.

• Sathumax
Bij mij zit er geen laag erop.
Alleen dat goudachtige rondje wat op de processor valt zit op de koeler kan ik hier foto's toevoegen?
En er is geen smering of zo iets erop.
Afbeeldingslocatie: http://h.1asphost.com/GigabyteForum/index/forum_images/IMAGE_006.jpg

Zo ziet de koeler eruit van onderen, dus geen pasta :(

[quote]Terw_Dan schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:14:
[...]

Er zit een laagje op de koeler (wat grijze streepjes). Je hoeft in principe zelf geen pasta erop te doen, tenzij je de standaard pasta eraf hebt gehaald.
[quote]

[ Voor 13% gewijzigd door Sathumax op 14-02-2007 14:24 ]

Verwijderd

Een e6600 draaid ten eerste op 2.4ghz dus die 2.66 snap ik niet..en er staat mhz.. is dit niet ghz?
De boxed cooler heeft denk ik 4 reepjes coolpasta op de cooler zitten..dit moet voldoende zijn op stock.
Check ff of de cooler nog met alle 4 de pinnetjes vastzit..mijn cooler was eens losgegaan bij het verplaatsen..hij hing nog aan de onderste 2 pinnetjes..en themo werdt ook al snel 70 graden..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 14:22 ]

• Sathumax
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:21:
Een e6600 draaid ten eerste op 2.4ghz dus die 2.66 snap ik niet..en er staat mhz.. is dit niet ghz?
De boxed cooler heeft denk ik 4 reepjes coolpasta op de cooler zitten..dit moet voldoende zijn op stock.
Check ff of de cooler nog met alle 4 de pinnetjes vastzit..mijn cooler was eens losgegaan bij het verplaatsen..hij hing nog aan de onderste 2 pinnetjes..en themo werdt ook al snel 70 graden..
Sorry je hebt idd gelyk: ik bedoelde de 6700 serie sorry.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je hebt zo te zien geen pasta op de koeler zitten, doe dat er dan eens op, dat zal toch wel moeten werken (hoewel ik niet denk dat het gelijk 25C zal gaan schelen)

• Sathumax
Is tog raar dat ik geen pasta zie?? beter iets dan straks nieuwe cpu halen :s
Wordt de pasta niet meer meegeleverd? 8)7
Terw_Dan schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:31:
Je hebt zo te zien geen pasta op de koeler zitten, doe dat er dan eens op, dat zal toch wel moeten werken (hoewel ik niet denk dat het gelijk 25C zal gaan schelen)

[ Voor 10% gewijzigd door Sathumax op 14-02-2007 14:41 ]

Verwijderd

Sathumax schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:39:
Is tog raar dat ik geen pasta zie?? beter iets dan straks nieuwe cpu halen :s
Wordt de pasta niet meer meegeleverd? 8)7

[...]
het word wel meegeleverd hoor.
maar goed je moet goed kijken of de cooler wel vast zit op de mobo ik vind het zelf en kut cooler 8)7 .
ik had ook dinsdag een aangeloten die was ook 60 en bleef maar stijgen toen bleek de cooler niet goed in te zitten .

en pasta`s zijn niet zo duur meer.
normaale temp van een e6600 is bij mij (ik gebruik artic freezer pro) 40 c

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 15:09 ]

Verwijderd

Koelpasta scheelt uiteraard wel, maar echt niet zoveel dat een stock cpu met boxed koeler veel te heet wordt. Ik denk dat de heatsink gewoon niet strak genoeg zit. Ik gebruik zelf ook de boxed koeler (E6300) en het systeem is om gek van te worden. Zodra je het laatste pinnetje vastmaakt, schieten er twee andere los. Ik gok dat daar je probleem ligt.

• Sathumax
Nou mensen ik ben eruit.

Mainboard weer eruit :( :( :(
En opnieuw beginnen, eerst kijken en proberen om die koeller er gelijk goed op te zetten,. 8)7
wat dusss ontsettend klote ging. ;(

Eendelijk na half uur eruit, hoe het werkt, pasta erop lekker dikke laag :9
Koeller erop, hopla in 1 keer goed erop.4 mal klik.

Mainboard weer in, alles aansluiten, 2 uur later pc weer proberen aanzetten.
Vliegtuig stijgt op maar geen beeld :( 8)7

Ik pissig, alles weer controleren of ik iets niet vergeten was, en ja hoor 4 polig stekkertje op mainboard 8)7

Die erop en gaan met die banaan, gelijk natuurlijk in de BIOS kijken naar CPU temperatuur.
En hij blijft nu constant tussen 35 a 40 graden :P

Ikke natuurlijk jupppie _/-\o_
Dus bij deze iedereen bedankt :9 :>

Verwijderd

Mooi zo!
Let er in het vervolg echter wel op dat je niet een 'lekker dikke laag :9 " erop smeert. De pasta is bedoeld om de oneffenheden in het metaal van de cpu cover en de heatsink op te vullen. Teveel kan de cpu isoleren, met als gevolg alsnog een wat hogere temperatuur. Voor nu kan het niet zoveel kwaad, maar volgende keer wel op letten ;)

• Theuno
  • Laatst online: 20:11

Theuno

Da Devil Crew

Sathumax schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:33:

Eendelijk na half uur eruit, hoe het werkt, pasta erop lekker dikke laag :9
Koeller erop, hopla in 1 keer goed erop.4 mal klik.
Lekker dikke laag is inderdaad niet aan te raden. Het beste kan je een beetje op je koeler smeren en dit netjes uitsmeren met een bankpas, zodat het een mooi egaal laagje word van 1mm ofzo.
Zoals hierboven gezegd is het echt alleen om de oneffenheden weg te halen. Een dikke laag pasta gaat isoleren, en voorkomt dus warmteoverdracht.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 19:11
Wat al 3x gezegd is. Nu lekker zo laten, maar er moet dus GEEN dikke laag op maar juist eentje die zo dun mogelijk is terwijl hij nog wel net dekt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Goed, probleem is verholpen, jouw temperaturen zijn nu goed dus laten we niet teveel afdwalen naar hoeveel van die thermalgrease er tussen moet. Temeer daar genoeg over te vinden is met de search :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.