Toon posts:

pc zelf bouwen, of toch maar niet??

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

ik zou heel graag m'n pc zelf bouwen, maar op dat vlak ben ik nogal een newbie. Ik kan wel uiteraard een rammodule erbij steken, en een kaartje plaatsen enzo.

Raden jullie mij het af?? Of zou ik ervoor gaan?

Bedankt
Thomas

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 23:59

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Als je hulpt hebt(broer/zus/vriend(in) dan zou ik ervoor gaan.

En als je iets niet weet vraag je dat toch hier :):):):):):)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

is zo easy zelfbouwen dus!en anders vraag je of je hem daar in elkaar mag zetten bij kleine zaakjes mag dat wel en dan kun je vragen stellen als het niet lukt

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

Het is goed te doen hoor, ook als je een beetje een newbie bent, je moet gewoon goed kijken hoe alles in je kast moet, en hoe je alle kabeltjes weer aan moet sluiten.
Goed de handleiding van je moederbord lezen, dan kan er niets fout gaan...

\o/

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
op zich is het niet zo moeilijk.. je moet er alleen wel een klein beetje afweten van de werking van alle onderdelen etc. En vaak gaat het niet in 1 keer goed. .dat ie bijv. niet aan gaat.. het is dan wel handig als je weet waar je moet zoeken waar de fout zit :)

gewoon ff een boekje/website doorlezen waar staat hoe het moet en dan lukt het in elkaar zetten wel..

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Het is erg simpel om het in elkaar te zetten, de meeste problemen komen pas als hij niet aan gaat....vragen kan je dan altijd hier posten :)

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik bvb pcguide.com erop na sla, in de bieb een boekje doorneem, en de werkende comp aan laat staan afgestemd op GoT zou het geen probleem mogen zijn?

Fel! 8-)

Ik laat iets weten als ik begin (begin volgende week plaats ik de bestelling dan)

Bedankt
Thomas

Verwijderd

Voor 100 gulden meer bespaar je jezelf wel een hoop werk. Maar tis ook een leuke uitdaging natuurlijk.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:43
doe de kan-ik-zelf-een-pc-bouwen-test:

1. pak een spijker en een hamer. sla de spijker in de muur. als je minder dan 3 keer op je vingers hebt geslagen, ga naar vraag 2. zo niet, stop met de test. je bent afgevallen
2. zoek op straat een rechte lijn en loop er recht over heen. lukt dit langer dat 2 meter, ga naar vraag 3. zo niet, dan ben je gezakt.
3. hoeveel uiteinden heeft een schroef: het antwoord is 2. wist je het niet, jammer. wist je het wel, ga door.
4. kan je lezen? waarschijnlijk wel. dan kan je dus ook de handleidingen lezen. ga door naar vraag 5.
5. wat is de netspanning in nederland? als je 220 dacht, ben je geslaagd. dacht je 110, dan ben je jammerlijk gezakt (en wordt je tevens sterk afgeraden zelf een pc te bouwen)

gefeliciteerd: als je iq hoger was dan 20 en je de netspanning wist, dan ben je geslaagd. je kan nu volledig op eigen kracht een computer in elkaar zetten.

PS: deze test is ook te gebruiken als sollicitatietest voor verkopers bij vobis en dixons.

• Daan
  • Laatst online: 11:53
Op zondag 04 februari 2001 17:58 schreef aatos het volgende:

1. pak een spijker en een hamer. sla de spijker in de muur. als je minder dan 3 keer op je vingers hebt geslagen, ga naar vraag 2. zo niet, stop met de test. je bent afgevallen
2. zoek op straat een rechte lijn en loop er recht over heen. lukt dit langer dat 2 meter, ga naar vraag 3. zo niet, dan ben je gezakt.
3. hoeveel uiteinden heeft een schroef: het antwoord is 2. wist je het niet, jammer. wist je het wel, ga door.
4. kan je lezen? waarschijnlijk wel. dan kan je dus ook de handleidingen lezen. ga door naar vraag 5.
5. wat is de netspanning in nederland? als je 220 dacht, ben je geslaagd. dacht je 110, dan ben je jammerlijk gezakt (en wordt je tevens sterk afgeraden zelf een pc te bouwen)

gefeliciteerd: als je iq hoger was dan 20 en je de netspanning wist, dan ben je geslaagd. je kan nu volledig op eigen kracht een computer in elkaar zetten.

PS: deze test is ook te gebruiken als sollicitatietest voor verkopers bij vobis en dixons.
1. 1x.. yes... :)
2. pfff.. 2,3m :)
3. dr.. uh twee :)
4. jah.. lukt wel :)
5. 220watt.. :P

Yes.. :), ik mag een pc in mekaar zetten :P

• monterey
  • Laatst online: 30-11-2025
he aatos jij bent zelf gezakt de netspanning in nederland is al geruime tijd 230 volt.

• Accident
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

/offtopic
Op zondag 04 februari 2001 18:11 schreef monterey het volgende:
he aatos jij bent zelf gezakt de netspanning in nederland is al geruime tijd 230 volt.
Volgens mij tussen de 220 en ....
hiero zegt m'n Fluke 225

/offtopic

Een pc zelf bouwen is niet moelijk :)

• Bigs
  • Niet online
Ey!
Mijn icoon :(

Verwijderd

Topicstarter
sorry bigs ik d8 eig. dat het dat meisje was van Coyote Ugly :9 Vergist dus!! Ik verander het wel binnenkort!

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 16-08 23:59

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op zondag 04 februari 2001 18:38 schreef Jppr het volgende:
sorry bigs ik d8 eig. dat het dat meisje was van Coyote Ugly :9
Boy meets world => Topanga.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Bigs
  • Niet online
Juist :9~
(in mijn webicon komt het Coyote Ugly meisje (Piper Perabo) trouwens wel voorbij)

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Misschien ken ik jullie hier blij mee maken :p
Een complete guide voor het inelkaar zetten van je nieuwe pc, bedank oom Tom maar vast. ;)
Hier heb ie de link: http://www6.tomshardware.com/howto/01q1/010115/index.html

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 februari 2001 18:40 schreef Bigs het volgende:
Juist :9~
(in mijn webicon komt het Coyote Ugly meisje (Piper Perabo) trouwens wel voorbij)
welke icon dan??? Ik heb ze nog niet tegengekomen! Het is wel een supperknappe iig

Verwijderd

Topicstarter
wat is een webicon trouwens :? Ik zag het in mijn profiel, maar ik weet totaal niet wat het is of waarvoor het dient.

van newbies gesproken ;)

Verwijderd

Topicstarter
basically komt het bouwen van een pc toch op dit neer he (correct me if I'm wrong!!)

1. Kast openschroeven, moederbord plaatsen
2. processor + koeler + ramgeheugen
3. videokaart en andere kaarten
4. harde schijf en floppy
5. stopcontact, "comp" ;) aanzetten
6. bios settings instellen
7. windows installeren
8. windrivers installeren
9. partities maken, linux installeren

Klopt dit zowat?

Thomas

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Op zondag 04 februari 2001 22:53 schreef Jppr het volgende:
basically komt het bouwen van een pc toch op dit neer he (correct me if I'm wrong!!)

2. processor + koeler + ramgeheugen
7. windows installeren

Klopt dit zowat?

Thomas
Handiger als je je partities aanmaakt voordat je windows en/of linux er op gaat zetten...

Verwijderd

het is net Lego

• actieman
  • Laatst online: 30-07 10:38
ik doe het liever zo:

1. Kast openmaken
2. Backplate eruithalen (daar waar het mobo op moet)
3. Rustig buiten de kast het mobo eropzetten (eerst die koperen staanders) eventuele jumpers & dipswitches instellen.
4. Ram, proc, koelpruttel en koeler erop.
5. In de kast alvast harddisks en fdd/cd/dvd/cdrws installeren. (jumpertjes voor master/slave eerst goedzetten)
Je kunt het beste eerst die ijzeren plaatjes eruit halen die voor de bays zitten. Dat gaat vrij zwaar en de randjes zijn scherp >:)
6. Backplate (icm mobo) in de kast schuiven (voorzichtig)
7. Alle pci/agp en isa kaartjes erin.
8. ATX aansluiten, ledjes en switches aansluiten. Voeding en ide kabels naar de cd/dvd/cdrws en fdd.

Verder moet je beetje kijken wat je zelf het handigst vind. Sommige mensen installeren kaartje voor kaartje en beginnen alleen met het hoogst nodige om windows te installeren en gaan dan pas uitbereiden.

I’m not like the OTTERS

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Als je het niet kan NIET doen! Niks is meer irri voor een winkel dan iemand die zelf zijn comp in elkaar wil zetten en dan later terug komt "Hij doet ut niet." (die mensen vervloeken je dan). Blijf gewoon van dingen af als je er geen verstand van heb. Ga er eerst meer interesse in tonen (kijken etc) en dan pas zelf proberen.

• MindWarp
  • Laatst online: 15:18
gewoon doen hoor. *D De eerste keer gewoon heel rustig aan doen en er een paar uurtjes voor uit trekken. De hierboven beschreven 'bouwpaketten' geven vrij aardig de volgorde van bouwen weer, alleen partitioneer ik voor dat ik windows installeer ;)
SUCCES 8-)

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Verwijderd

probeer het eerst s met een oude pc.

---------
De netspanning in NL is trouwens 230v(officieel)
Zal meestal tussen de 220 en 240 liggen.

• Wirf
  • Laatst online: 13-08 20:33
ff geedit, met wat ikzelf fijner vind

2. processor + koeler + ramgeheugen + evt. jumpers
9. partities maken
7. windows/linux installeren
sucses!

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Op maandag 05 februari 2001 09:54 schreef InterCC het volgende:
Als je het niet kan NIET doen! Niks is meer irri voor een winkel dan iemand die zelf zijn comp in elkaar wil zetten en dan later terug komt "Hij doet ut niet." (die mensen vervloeken je dan). Blijf gewoon van dingen af als je er geen verstand van heb. Ga er eerst meer interesse in tonen (kijken etc) en dan pas zelf proberen.
Hoe kan hij het ooit leren als hij het niet probeerd. Gewoon doen je kan zeg je zelf al er wel een ram module in plaatsen nou echt veel meer is het niet.Alleen met het clocken van je CPU kan je problemen ondervinden , dat kan je hier vragen.Voor de rest hoef je echt niet bang te zijn het is heel makkelijk.Trouwens lekkere klanten service dan in die winkel als het personeel niet eens goed gemotiveerd klanten wil helpen, geld uitgeven mag maar verder niet terug koemn om te zeuren of te vragen. |:(

Verwijderd

Op zich is het in elkaar zetten wel gemakkelijk, ik heb zelf samen met mijn vader mijn eerste en tweede pc in elkaar gezet.

Meestal krijg je wel van die (kleine gemakkelijk oplosbare (ik wil je niet afschrikken)) problemen, als:

- dit is het meest voorkomende probleem (altijd nog gehad met het in elkaar zetten :+)het lampje van de floppy blijft branden, of het diskettestation wil de floppy niet lezen (floppykabel verkeerdom, verkeerde aansluiting gekozen (degene voor de knik ipv na de knik of andersom, ben het effe kwijt)). Gebeurde bij de eerste pc (met het nieuwe mobo).

- af en toe zijn er dingen die gewoon kapot zijn (mobo). Was wel irritant bij mijn eerste pc, dan zit je te zoeken naar wat er aan de hand is. (2 dagen later kreeg ik een nieuw mobo opgestuurd).

- bij mijn huidige pc: voedingskabeltje van de floppy eentje te ver naar rechts gezet -> de pc wilde niet eens aan.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:27
(die mensen vervloeken je dan)
Die mensen moeten niet zeuren, eerst koop je voor duizenden guldens bij ze, en vervolgens kom je nog terug om nog meer geld te brengen (om em in elkaar te zetten), bovendien je weet vooruit dat als je bij een computerboer werkt het niet allemaal fijn werk is toch?

Ow en pc zelf bouwen is niet moeilijk, rotste klusje vind ik zelf het moederbord op de backplate krijgen, komt ff iets meer geforceerde kracht bij kijken (stomme clip aan de PS/2 poort :r), maar ach....stelt niet veel voor als je de tijd er voor neemt (dus niet ff na het eten gaan schroeven bij slecht licht en de TV aan ofzo :))

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Een pjoeter bouwen is een eitje :) , maar jullie vergeten nog wat... configureren in de BIOS dat is pas moeilijk, want je moet wel weten hoe het in elkaar steekt in de BIOS en dat staat in het boekje(goed lezen). En soms wil de ene kaart niet werken omdat er irq conflict optreedt, dat heb ik ook gehad. Ik moest dan irq van mijn netwerkkaart veranderen omdat de Mirokaart die irq ook gebruikt en wil de andere irq niet accepteren.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-07 16:21

brid

Onze excuses voor het ongemak

He

Het zelfbouwen van een systeem is niet zo moeilijk.
Je moet je gewoon goed voorbereiden, dus eerst de handleidingen lezen.
En voor de rest de juiste combinatie van durven en voorzichtigheid dan komt het geheid goed.
Zelf al 4x mijn eigen systeem in elkaar gezet en het wordt steeds makkelijker met die PNP cpu's en mobo's

En dat allemaal van een dixons medewerker >:)

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

Neem de tijd!!!!!!!!

Kijk eerst waar alles zit of komt te zitten.

lees het boekje eerst rustig door.

Sucses.

• actieman
  • Laatst online: 30-07 10:38
Nog wat tips:

Als je 's avonds gaat bouwen of met wat minder licht: een mini-maglite is erg handig :)

Gewoon rustig op een keukentafel/buro in elkaar zetten werkt toch het best.
* actieman doet het af en toe ook wel op de grond, maar een tafel is toch wat makkelijker.

Pas op voor de scherpe randjes, zeker een nieuwe kast kom je niet geheel ongehavend uit.

Ledjes en switches aansluiten is nooit geheeld duidelijk hoe om ze moeten. Gewoon proberen en anders ff omdraaien.

Trek er rustig een (mid)dagje voor uit. Begin niet om 21:00 pas met bouwen want voor je het weet zit je tot diep in de nacht te werken ;)

Zorg dat je vanaf een nieuwe pc alle nieuwe/essentiële drivers van internet afhaalt en op floppy/cd zet.

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Topicstarter
djeeeh, thanks guys :):):)

ik ben blij dat jullie me zoveel moed geven.
Ivm die irq en dma settings, moet je die zelf kiezen, of gaat dat auto? En als je ze zelf moet kiezen, is zer een bepaalde volgorde voor??

Thomas

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 21:40

yGiDoRp

Sawasdee

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Verwijderd

Topicstarter
thanks voor de link.

Verwijderd

Topicstarter
als je de cooler plaatst, waar moet je de stroom aftappen?

Verwijderd

Gewoon doen idd...

Let alleen een beetje op statische electr. Ontlaad jezelf voor je kritische onderdelen aanraakt, dan wel plaatst. Misschien is zo'n polsbandje een optie? Meestal gaat het goed, maar je vergeeft het jezelf niet als er daardoor iets verknalt.

Doe3 het verder rustig aan, kijk goed en forceer niets. Soms moet je een beetje kracht gebruiken, maar alles tot in het redelijke.

Suc6...

• brid

brid

Dat met die irq en dma gebeurt op de meeste moederborden en windows automatisch.
Je hoeft deze alleen handmatig aan te passen als er hardwareconflicten zijn en dan geeft windows meestal zelf aan of je dat irq mag en kan gebruiken.
En de cooler sluit je meestal aan op twee pinnetjes op het moederbord, staat ook in de handleiding van je moederbord

DIY NAS, Hoofd PC

Verwijderd

Topicstarter
allrightie.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
'k Zou inderdaad gewoon zelf proberen, en, neem de tijd...... En let ff op statische elektriciteit, want voor je het weet kun je je mobo als placemat gebruiken. Ze verkopen in computerzaken ook unit (kabeltje om je pols aan de kast) om jezelf op gelijke spanning met je kast te houden..

Suc6 Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

let wel op dat je de spacers van je mobo eronder gooit (vriend van me was dat ooit eens vergeten |:()
en haal het stikkertje onder je heatsink vandaan :)
voor de rest is het nie moeilijk.. backplate er eerst ff afhalen is wel aan te raden trouwens..
suc6!

Verwijderd

Topicstarter
die backplate, kan je die in alle ATX kasten eraf halen? in m'n AT iig niet :(

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

wat is een backplate???

Verwijderd

Topicstarter
de backplate is het gedeelte van de case waar het moederbord op bevestigd wordt.

(ja toch? :P )

• brid

brid

Ligt aan de atx kast.
Ik had eerst een kleinere waarbij het moederbord gedeelte onder de voeding kwam en de backplate er uit kon.
Nu heb ik een grotere kast waarbij het moederbrod vrij is en de backplate niet los te maken maar dat is ook niet nodig.

DIY NAS, Hoofd PC

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

yGiDoRp
Geplaatst door yGiDoRp - maandag 05 februari 2001 12:11

--------------------------------------------------------------------------------
Leuke guide op Tom's site.
http://www4.tomshardware.com/howto/01q1/010115/index.html

Suc6
Hey linkje komt mij bekent voor, stond ie niet op de vorige pagina, op naam van O.D.Smolik :(

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:26

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

oeps....

2x.... :'(

Whatever.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ervaring is wel vereis hoor... :)

Ik heb nu ongeveer 10 pc's gebouwd en geinstalleerd..... alles ging goed... :D

Mereldeel was btw Amd. :7

Whatever.

• Destruction
  • Laatst online: 16:07

Destruction

(ex-)Automonteur

ik heb ook nu al een paar p.c's zelf gebouwd , waar je op moet letten is dat je de voeding's stekkers die je op je mobo moet doen wel goed zet ( zwarte draadjes naar mekaar ) . dan lukt het zeker .

succes !

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Speedy
  • Laatst online: 12:27
Let op scherpe randjes...vanmiddag mijn vinger opengehaald aan zo'n lipje waar je cd-rom speler op rust :(

Flickr | Lego collectie

• aatos
  • Laatst online: 17:43
het gaat om het verschil tussen 110 en 220/230 volt(zodat je het schuifje achterop je voeding niet op 110 gaat zetten)

Verwijderd

Topicstarter
geen probleem met het voltage hoor. Hier in België is het gewoon 220V.

Ik heb de procedures van pcguide.com doorgenomen, nu check ik motherboards.org.

</thomas>

Verwijderd

Het is makkelijker dan je denkt hoor!

En bovendien heeft tomshardware.com geloof ik een guide ervoor.

Verwijderd

Topicstarter
ja, die van tom heb ik al gechekt. Spijtig dat het enkel het hardware gedeelte covert, en niet in alles goede foto's heeft, vaak worden details vergeten.

Verwijderd

Ik ga zelf ook bouwen. Een AMD XP 1800+ op een MSI k7t266 Pro 2 mobo'tje.

Moeilijkste lijkt mij om de koeler op die proccesor te krijgen en de uitgangen op het moederbord goed te plaatsen in de kast :)

Verwijderd

Na alle aanbevelingen hier om het gewoon te proberen heeft mijn reply waarschijnlijk weinig zin. Ik zou het je namelijk sterk afraden. Welliswaar is het in elkaar zetten van je eigen systeem niet echt moeilijk, mits je tenminste de juiste onderdelen hebt en vooral ook weet waar je mee bezig bent. Enige hardware kennis is echt wel vereist om te voorkomen dat je tegen problemen een onvoorziene dingen aanloopt. Ik heb zelf mijn pc samen met mijn buurman in elkaar gezet. Pas nadat ik het een keer gezien heb zou ik het nu ook zelf durven. Ik raad je dan ook aan de eerste keer iemand te vinden die ervaring heeft met het in elkaar zetten van pc's en dan gewoon over zijn schouder meekijken.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik ben denk ik net zo iemand als de topic starter, ik kweet het verschill tussen ddr en sd ram(ddr is beter...) en kweet hoe je t erin plopt, videokaart enzo instaleren geen probleem, hdd nog nooit gedaan maar door kennis laten doen waarvan ik em had verder had ik wel eens problemen met irq van modem en muis, moest ik de muis bewegen om te kunnen internetten, na een uur kloten was dat weg, zat eerst met de irq instellingen bij instellingen te kloten, bleek er een switch op het modem te zitte die anders moest staan. ik spaar nu voor nieuwe onderdelen, maar dat ga ik denk ook zelf doen, en als ik bijv het bios niet snap kom ik wel hiernaartoe, alvast suc6 *D

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 00:28

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Hmz wat ik zou doen als ik jou was (en zeker als het de eerste keer is) IS de cpu en cooler op het mobo laten bevestigen door de compwinkel om de hoek. En dan vragen of je mag zien hoe ze het doen. (is ook wel grappig om te zien en te zeggen dat ze veeels te veeeeel koelprut gebruiken). Deze methode scheelt je ook nog eens (wat zal een beetje artic 2 kosten in euro's:?) 18 pleuro aan koelprut. Succes iig. Mij is het ook gelukt. Ik had hem door de shop in elkaar laten zetten maar heb hem toen weer uit elkaar gehaald om ff te kijken hoe het allemaal zat en of ik het kon :D

.

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 17:58 schreef aatos het volgende:

uhh is 230 hoor

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Het is echt niet moeilijk hoor, maar houdt je aan de adviesen die gegeven zijn. Belangrijkste zijn
1) Neem de tijd
2) lees de handleidingen goed en aandachtig door |:(
3) gebruik geen kracht als het niet past
4) Bij het aandraaien van schroeven: Vast is Vast! En gebuik ook hier geen kracht!
5) kijken, kijken en nog eens kijken voor je iets doet.

Tip die ook al gegevens is, haal eens een oud pc'tje uit elkaar! (en weer in elkaar natuurlijk).

Dan kan het bijna niet mis gaan. Het is bij mij vaker fout gegaan omdat ik het al zo vaak gedaan had en dacht dat ik het al wist als dat ik een "onbekend" systeempje in elkaar zetten ("onbekend" is=Mijn eerste XT, mijn eerste slot 1, Vesa-local bus, mijn eerste AMD ect)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• TheWarden
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03-2023
ik heb een paar maanden voor ut eerst een (nieuwe) comp gebouwd. daarvoor wel vaak oude bakken gehad/gerepareerd. maar ik zelf vind ut koelertje (goed :)) plaatsen, nog steeds ut lastigst, ook ut meeste tijd, maarja, elke x gaat sneller, lees iig voordat je begint alle handleidingen door (vooral van je mobo) en zorg dat als er iets misgaat, dat je iemand kent die wel vaker een comp heeft gebouwd,

b.t.w. wat voor 1 word ut??

Mijn Systeem Specs

Verwijderd

zelluf, hebbie toch garantie voor...

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 22:58

QuestGamer

Questje

Mijn 1e keer zelf PC bouwen ging redelijk goed maar helaas heb ik mijn Dondervogel 1400 doen laten ontploffen :(
Heb nu een XP dus mag niet klagen, maar ja je moet wel blijven opletten enzo...
Verder zou ik het gewoon doen. Het enige wat lastig kan zijn is koeler enzo monteren, voorzichtig!

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

Verwijderd

Het is heel belangrijk dat je goed kijkt naar de kant voor de koeling is in het geval met sommige AMD processors heel belangrijk. Wij hadden een keer een stagaire die hem verkeerd om deed en gelukkig konden we hem nog net op tijd uitzetten. (er zit een gluifje ingemaakt (of hoe je het ook wilt uitleggen) en die moet op het witte).
Leg het moederbord niet op een harde ondergrond maar gebruik hiervoor het 'onderzettertje' voor die ook in de moederbord doos zit.
Voor de rest zou ik zeggen doe het rustig aan en lees alles eerst goed. Alle begin is moeilijk.

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 21:07 schreef Tuxus het volgende:
Ik ga zelf ook bouwen. Een AMD XP 1800+ op een MSI k7t266 Pro 2 mobo'tje.

Moeilijkste lijkt mij om de koeler op die proccesor te krijgen en de uitgangen op het moederbord goed te plaatsen in de kast :)
zie mijn vorige bericht en geef kracht maar uiteraard niet te veel :P

Verwijderd

Geloof ViVe maar, mijn dondervogel vond die rvs ondergrond ook niet lekker :'(

Verwijderd

Gewoon aan beginnen zou ik zeggen. Waarmee je wel moet letten is dat je de moederbord aansluitingen goed doorzoekt in de handleiding. Verder is het misschien een tip om naar een computerwinkel te gaan, vertellen wat je wilt en vervolgens hints vraagt hoe je het wilt hebben. Vervolgens begin je gewoon zelf. Mocht het dan toch niet lukken, dan ga je toch gewoon naar je mede tweakers toe ;)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

en hoe zit dat trouwens met statistische elektriekietijd, je mot tog proberen om zwo veel mogelijk je kast/aarde vast te houden, dan ken je bijv ook de verwarming vasthouwe?

Verwijderd

Als ik op me werk gewoon de kast vasthoud dan zit je op de zelfde statische waarde als de kast en dat ken geen kwaad. Heb ongeveer 50 systeems opgebouwd en nog nergens last van gehad.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wel zelf bouwen hoor :) de eerste PC is voor ons in elkaar gezet door de Informatique (weet niet of dat wat extra heeft gekost, op de rekening stonden alleen de onderdelen 8-)), sinds onze 486 was dat de 1e pc die we kochten... en zo bekend met de nieuwere hardware was ik toen nog niet echt... (deze machine lag nog niet eens een dag na de ontvangst volledig uit elkaar om er dus wel wat bekender mee te worden :Y))

Een jaar later een eigen PC gehaald in losse onderdelen en die wel zelf in elkaar gezet en geïnstalleerd. Ik heb er wel een dag voor uit moeten trekken voor het bouwen en het installeren van alle software, maar k heb er best wat van geleerd :)

Wat naar mijn mening het gevaarlijkste was van de hele operatie, is het monteren van de heatsink op de core van de processor. Het lukte gelukkig prima zonder de core te breken (AMD 1400 MHz met cooler master)... gewoon niets forceren, het hoort precies te passen.

Succes!

Verwijderd

1. Kast openschroeven
1.2 Tussenschotjes wegbeuken (bij de betere kasten)
1.3, moederbord plaatsen (denk erom dat de afstandsbusjes op de 'goeie' plaats zitten en dat er niet (veel) te weinig of te veel geplaatst worden)

2. processor + koeler (plastic stripje op de koeler verwijderen, wordt nl heel vaak vergeten ;) ) + ramgeheugen (goed kijken hoe het erin moet.. dus op de inkepingen letten en niks forceren)

3. videokaart en andere kaarten (gewoon stevig in het slot zetten.. zodat ze er niet half uithangen)

6.1 opstarten met bootflop
6.2 partitioneren
7. windows installeren

Klopt dit zowat?

Thomas
update versie 1.2b :+

Verwijderd

Ik ben hier ook een n00b in, en ik ga binnenkort gewoon beginnen met een oud bakje van me UIT elkaar te slopen, en daarna weer in mekaar zetten.
Als die het dan doet, dan bouw ik zelf een nieuwe :)

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45
ik bouw pc's altijd als volgt (doe t voor mn werk)

1. maak je kast gereed, schotjes waar cd-rom e.d in moet eruit halen, en achterkant (waar je moederbord komt) ook de benodigde dingen uithalen,neem ff je moederbord en kijk hoe de bevestigingspunten zijn, eventueel de meegeleverde busjes bijzetten.

2. zet je cd-rom, brander, floppy drive, harddisk, en wat je maar hebt in je kast.

3. neem je moederbord en zet je geheugen en processor erop, dan je koeler, plaats deze dan in je kast.

4. zet (tenzij onboard) je videokaart en alle andere PCI kaarten die je hebt (misschien wel oud bordje ook ISA dan) erin.

5. begin met je kabels op je moederbord te zetten, floppy, IDE-kabels, en bij de nieuwe uiteraard je ATA-kabel *D
bevestig ze na deze stap op een zo netjes mogelijke wijze aan je drive's,kabels zijn vaak te lang, wat je dan kan doen is eventueel stukje dubbel leggen en zo'n tie-rap erom, is ook gelijk stuk beter voor je airflow)

6. Bevestig je connector van je moederbord en de rest van de molexjes wat nodig is, en tot slot natuurlijk de ledjes en knopjes van je kast.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
als je voor eerste keer bouwt
doe het dan gewoon met iemand die er wat van weet
je doet toch gauw wat fout =)

Tweakers Discord

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Op zondag 10 februari 2002 14:36 schreef Fire_Bird het volgende:
2. zet je cd-rom, brander, floppy drive, harddisk, en wat je maar hebt in je kast.

3. neem je moederbord en zet je geheugen en processor erop, dan je koeler, plaats deze dan in je kast.
Het is bij veel kasten niet mogelijk om eerst de HDD te plaatsen, en daarna het mobo. De HDD steekt dan teveel uit.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
Hey, ik heb ook zelf m'n eerste PC zelf in elkaar geflanst, en dat was toch wel piece of cake. Het was wel zo dat mijn PC boer de processor (AMD T-bird) en de koeler al had gein-stalleerd met wat koelprut tussen 8-), en al de rest is echt doodeenvoudig dus: gewoon doen!!!
P.S. In de grote "merken"winkels kennen de verkopers meestal minder van PC's dan een newbie, dus ga zoals ik naar een kleine winkel, en vraag om de koeler te installeren zodat je core intact blijft (ook beter i.v.m. garantie :9 )

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JnX
  • Laatst online: 18-01 22:08

JnX

Jah joh, is goed te doen!
Lees: [topic=152092]
:)

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Beetje ouwe topics omhoog halen... :/

Whatever.

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 14:45 schreef RAILGUNNER het volgende:

[..]

Het is bij veel kasten niet mogelijk om eerst de HDD te plaatsen, en daarna het mobo. De HDD steekt dan teveel uit.
Ja idd, maar bij de meeste ATX Miditowers/Bigtowers is dat meestal geen probleem.

Ik doe het altijd in deze volgorde, werkt voor mij het makkelijkst en het snelst. :)

1. CD romspeler inbouwen
2. FDD inbouwen
3. HDD inbouwen
4. CPU/koeling/geheugen plaatsen op Moederbord (los van de kast)
5. afstandsbusjes plaatsen
6. moederbord plaatsen
7. kaarten plaatsen
8. kabels aansluiten

• Kev0867
  • Laatst online: 12-12-2020
Op zondag 10 februari 2002 22:21 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ja idd, maar bij de meeste ATX Miditowers/Bigtowers is dat meestal geen probleem.

Ik doe het altijd in deze volgorde, werkt voor mij het makkelijkst en het snelst. :)

1. CD romspeler inbouwen
2. FDD inbouwen
3. HDD inbouwen
4. CPU/koeling/geheugen plaatsen op Moederbord (los van de kast)
5. afstandsbusjes plaatsen
6. moederbord plaatsen
7. kaarten plaatsen
8. kabels aansluiten
idd dit doe ik ook altijd.. 8-)

Verwijderd

Ik heb net ook een PC gebouwd met behulp van een vriend van mij... volgende keer doe ik het gewoon lekker zelf . .
Super simpel is het . :)

Verwijderd

mierenneukerij is niet handig bij PC bouwen, je moet gewoon kijhard alles in die kast rammen..

Verwijderd

Piece of cake, heb al zoveel PC's UIT elkaar gehaald en weer geassembleerd...

Enige punt:
Let er vooral goed op dat je bij het plaatsen van de CPU koeler NIET te veel kracht gebruikt...
Een "vriend" van me wou ff showen dat ie een mooie koeler had...
Scheur, z'n CPU (AMD 1400 TBird naar de ****)
:( >:)

Kreeg er ook geen garantie meer op, was "gebruikersfout"
:(

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 17:32 schreef Jppr het volgende:
Hi,

ik zou heel graag m'n pc zelf bouwen, maar op dat vlak ben ik nogal een newbie. Ik kan wel uiteraard een rammodule erbij steken, en een kaartje plaatsen enzo.

Raden jullie mij het af?? Of zou ik ervoor gaan?

Bedankt
Thomas
Gewoon doen ;)

Heb ik ook gedaan.. alles ging goed totdat ik de pc aanzette en erachter kwam dat ik de reset en power button omgewisseld had :o

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

KAn je je pc aan zetten met reset button en restarten met start button. Is ook wel origineel. Toch?

.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Op dinsdag 06 februari 2001 20:55 schreef Destruction het volgende:
ik heb ook nu al een paar p.c's zelf gebouwd , waar je op moet letten is dat je de voeding's stekkers die je op je mobo moet doen wel goed zet ( zwarte draadjes naar mekaar ) . dan lukt het zeker .

succes !
Ik neem aan dat ie geen 486 in elkaar gaat zetten waar de voeding nog 2 stekkertjes heeft

.

Pagina: 1