Toon posts:

[AJAX] Google en ajax

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik vroeg me het volgende af, ik zou graag op me site al me content willen inladen via een ajax loader met tabbladen enzo.
er werd mij verteld dat dit niet word geindexeerd door google. hoe kijken jullie hier tegenaan en wat zijn de oplossingen. ik bedoel AJAX word veel gebruikt en gaat in de toekomst veel meer gebruikt worden. hier moet google toch op inspelen??

let me know

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

let me know
Dit forum is niet bedoeld om jou alleen van antwoorden te verschaffen, maar dient ook als discussie platform ;)

Probeer eerst je functionaliteit te bouwen zonder het gebruik van AJAX en gebruik Ajax on top van je functionaliteit. Hierdoor kan een google bot (die voorlopig nog geen Javascript lust) gewoon door je pagina heen browsen en dus je content indexeren.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:09

crisp

Devver

Pixelated

Ajax is ook niet bedoelt als vervanger van gewone markup maar is een manier om de usability van je website te vergroten voor die clients die daar ondersteuning voor bieden. Dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van de toegankelijkheid.

Ajax moet dan ook geen uitgangspunt zijn maar een extra nadat je je site hebt gebouwd met toegankelijkheid in gedachten :)

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
maar een loader heb je altijd boven je content. want de loader laad de content dus wat BTM909 zegt kan toch nooit of wel.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:04

TeeDee

CQB 241

AJAX is een extraatje voor de usability. Heeft imo geen reet met je content te maken. Precies zoals crisp het zegt.
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:36:
maar een loader heb je altijd boven je content. want de loader laad de content dus wat BTM909 zegt kan toch nooit of wel.
Ik heb geen flauw idee wat je hiermee wil?

Welke loader? Boven je content? Que :?

[ Voor 65% gewijzigd door TeeDee op 14-02-2007 12:39 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Topicstarter
ja ok dat weet ik nu wel maar om via zo'n loadertje dingen in je site te laden verhooft de usability maar verlaagt dus je indexatie van je site?

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:20

krvabo

MATERIALISE!

http://www.w3schools.com/tags/tag_noscript.asp ?
Weet niet of google hier mee kan omgaan though.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:39:
ja ok dat weet ik nu wel maar om via zo'n loadertje dingen in je site te laden verhooft de usability maar verlaagt dus je indexatie van je site?
ehm, zo'n "loadertje" verlaagt imo de usability doordat je verplicht bent javascript te gebruiken en vaak is het ook lastig met bookmarken, browser navigatie etc etc

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:39:
Loadertje verhoogt usabillity? niet voor gehandicapten (en nee zelf ben ik dat niet) die speciale apparatuur gebruiken om te browsen in ieder geval...en juist voor die groep is usabillity zo belangrijk. Zorg er dus hoe dan ook voor dat er een versie beschikbaar is die het ook zonder javascript kan doen.

Strava

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Vergeet ook niet dat AJAX een middel is, en geen doel.

Verwijderd

Topicstarter
haha true misschien sla ik de plank een beetje mis
mijn doel is een goede innovatieve vooruitstrevende site te creeeren van www.CompactDJ.com

heeft iemand andere leuke ideeen om het een beetje web2.0 te maken :P en usability te verhogen

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Dus eigenlijk kom je hier voor tips en ideeën?

- zorg dat je semantisch te werk gaat. Dat is nu niet het geval. (En 't is retetraag door de enorme lading broncode).
- schoon je code op
- waarom web 2.0? Heb je een knieval voor een Buzz-word gedaan?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Hmm, als ik die broncode zie kan er inderdaad heel wat verbeterd worden. Ik kan het in de helft van die hoeveelheid code nog wel...

Edit: bijna 2300 regels, pfft dat is veel....

Goed, ik heb eens door de site gebladerd, dit is echt extreem, zoveel code. Minstens iets van 2000 regels output per pagina... dat is niet leuk voor browsers...

Een paar tips van mijn kant:
- Dump de tables! Lees op www.stylesheets.nl waarom.
- Schakel over naar <div>, <ul>, <li> en weet ik veel wat meer.
- Hou de structuur zoals hij is, gebruik AJAX hoogstens voor de plusjes of om sommige, let op: ik zeg sommige, onderdelen te verversen (zoals nieuwsfeeds), maar dat heb je zo te zien niet eens.
- Pak al die SWFobjects slimmer aan. Schakel om naar simpele plaatjes en een hidden mediaplayertje dat pas wanneer het nodig is de file gaat laden. Het bespaart je heel veel dataverkeer en het is efficiënter voor je bezoekers.

[ Voor 82% gewijzigd door Alex) op 14-02-2007 13:30 ]

We are shaping the future

Verwijderd

Topicstarter
TeeDee schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:04:
Dus eigenlijk kom je hier voor tips en ideeën?

- zorg dat je semantisch te werk gaat. Dat is nu niet het geval. (En 't is retetraag door de enorme lading broncode).
- schoon je code op
- waarom web 2.0? Heb je een knieval voor een Buzz-word gedaan?
nee ik kwam voor de vraag of zo'n loader effect zou hebben op mijn indexatie die vraag is beantwoord dus ik maak gelijk van de gelegeheid gebruik om te kijken wat andere programmeurs van de site vinden.

ik ben zelf niet de ontwikkelaar dat is een extern iemand. die kan ik nu op zijn flikker geven. ik ben alleen de bedenker en designer. ik schrijf wel kleine code dingentjes dus heb wel verstand van zaken maar ben deze uitdaging niet aangegaan...

Verwijderd

Topicstarter
Alex) schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:16:
Een paar tips van mijn kant:
- Dump de tables! Lees op www.stylesheets.nl waarom.
- Schakel over naar <div>, <ul>, <li> en weet ik veel wat meer.
- Hou de structuur zoals hij is, gebruik AJAX hoogstens voor de plusjes of om sommige, let op: ik zeg sommige, onderdelen te verversen (zoals nieuwsfeeds), maar dat heb je zo te zien niet eens.
- Pak al die SWFobjects slimmer aan. Schakel om naar simpele plaatjes en een hidden mediaplayertje dat pas wanneer het nodig is de file gaat laden. Het bespaart je heel veel dataverkeer en het is efficiënter voor je bezoekers.
hartelijk dank, ja die code moet echt wat aan gebeuren, dat ga ik ook direct in gang zetten. ik ben zelf ook voorstander van div's en css en alleen voor de output voor de records tables gebruiken.

Wat betreft die swf objecten daar zit ik er mee in me maag. het is traag en werkt gaar onder firefox.. kan je mij misschien bedrijven hoe je dit in gedachte had? die files worden namelijk via een veriabele uit de database gehaald (de locatie teminste) en die ingeladen. hij word ook pas geladen als je op play druk.

• Alex)
Je kunt één verborgen spelertje maken, met gewoon simpele plaatjes voor afspelen en downloaden waaraan je een javascript o.i.d. hangt. Wanneer mensen dan op 'afspelen' klikken wordt dat verborgen spelertje aangeroepen en begint dat te laden. Het bespaart je iets van 8 regels per spelertje (op de voorpagina alleen al kan het je 176 regels code schelen) en een hele hoop SWF-objects. En bovendien is je site dan ook bruikbaar voor mensen zonder Flash (en geloof me: die bestaan)

[ Voor 19% gewijzigd door Alex) op 14-02-2007 13:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok klinkt echt super.
maar hoe zit het dan met het scroller door de muziek kan dat nog dan ?

• Alex)
Dat is waarschijnlijk wel te realiseren, eventueel door een alternatieve optie te bieden: een klein <embed>-achtig object (gewoon Windows Media Player/whatever) waarmee de gebruiker zelf door de muziek kan bladeren, dat is allemaal mogelijk, het hangt er vanaf hoe je het wilt inbouwen.

Mm, die lijst met labels is 850 regels groot. Jeminee...

[ Voor 9% gewijzigd door Alex) op 14-02-2007 13:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alex) schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:52:
Mm, die lijst met labels is 850 regels groot. Jeminee...
geeft dat problemen op het laden denk je?
en heb je misschien een idee voor andere optie, het is wel belangrijk dan klanten makkelijk door de label lijst kunnen scrollen. dus paginas lijkt met geen optie..

• Alex)
Kijk eens naar http://int.alex-media.nl/labellist.html. Dezelfde lijst, maar dan een heel stuk kleiner. Ok, er zit geen opmaak op, maar die opmaak is 20 regels ofzo...

Mijn versie is 230 regels (inclusief opmaak en het stukje JS, wat je eigenlijk weg moet denken), de jouwe 850. Een verschil van 520 regels...

Ok, ik heb de <li>'s niet afgesloten, ik ga niet 180x </li> plakken, in het echt zou dit dus wél gebeuren. Ook heb ik geen doctype enzo gebruikt, het is een demo, geen real-life ding :p

[ Voor 53% gewijzigd door Alex) op 14-02-2007 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ahh lol op die manier sorry ik begreep je verkeerd. ja idd ul li is veel makkelijker.. had eigelijk nog nieteens gecontroleerd hoe hij het nu had gedaan wat een sukkel.. ik ben zijn tpl files maar aan het re-designen in div / css

ik zal dalijk wel wat posten als ik verder ben:P

• Alex)
Om eerlijk te zijn zou ik mijn geld terugeisen, en een ander inhuren. Maar goed, dat is slechts mijn mening.

Verwijderd

Topicstarter
opzich heeft hij php technisch een mooi staaltje werk neergezet maar inderdaad de templates (tpl files) zijn afschuwelijk..

• Alex)
Wees blij dat hij template-files gebruikt :)

Nu kun je de boel makkelijk omzetten, anders had je 223423423,24 bestanden moeten aanpassen...

Verwijderd

Topicstarter
ja daarom ..
maar het design is door een ander in html gezet hij is daar gewoon op door gegaan dus vandaar maar ik zal een hartig woordje met hem spreken :D

De basis staat nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
    <title>CompactDJ.com</title>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
    <meta http-equiv="Content-Language" content="en-us" />
    <meta content="1 DAYS" name="revisit-after"/>
    <meta name="robots" content="all" />
    <meta name="description" content="CompactDJ is a new international music portal aimed at dance music specifically. We provide deejays and music fans in all major dance markets with quality music. We offer and promote our content in several ways. CompactDJ brings labels, producers, deejays and music fans closer together."/>

<link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="Top 10 chart" href="/rss/last50/" />
        <link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="Labels" href="/rss/labels/" />
        <link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="Top 10 chart" href="/rss/top10/" />
        <link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="All tracks" href="/rss/all/" />
        <link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="News" href="/rss/news/" />  

<link rel="stylesheet" href="style.css" />

</head>

<div id="header_menu">

</div>

<center>
    <div id="container">
        <div id="content">
        &nbsp;<br />
        &nbsp;<br />        
        </div>
        <div id="footer">
        </div>
    </div>
</center>

</html>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
/* 1) Globals

Green       = #a1d02c
Orange      = #ed8f00
font-family = arial, helvatica, verdana, myriad;
---------------------------------------------------------------------------- */

html,body {
    height: 100%;
    }
body {
    background:url(images/bg.gif);
    font-family: arial, helvatica, verdana, myriad;
    font-size: 10px;
    margin: 0;
    padding: 0;
    }
img {
    border: 0;
    }
/* -- Headings -- */
h1 { font-size: 164%; }
h2 { font-size: 145%; }
h3 { font-size: 114%; }
h4 { font-size: 103%; }
h1,h2,h3 { font-family: arial, helvatica, verdana, myriad; }

/* 2) Site Structure 
---------------------------------------------------------------------------- */
div#header_menu{
    width:100%;
    height:32px;
    background:#6f6f6f;
    border-bottom:solid 3px #a1d02c;
    }

div#container{
    width:975px;
    }
div#content{
    float:left;
    clear:both;
    width:975px;
    border-left:1px solid #333333;
    border-right:1px solid #333333;
    background:#FFF;
    }
div#footer{
    float:left;
    clear:both;
    width:977px;
    height:50px;
    background:#6f6f6f;
    border-top:solid 3px #a1d02c;
    }

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 14:38 ]

• Alex)
Ik moet zeggen, je hebt een nette manier van CSS-comments zetten :)

Ik weet nooit hoe ik het moet aanpakken, maar dit is zeker een goed idee :)

Verwijderd

Topicstarter
haha :) is ook voor het eerst hoor maar ik vind dat globals wel netjes. zeker met zo'n grote site als dit is het erg belangrijk om 1 stijl te houden..

om maar is naar een nieuw onderwerp te gaan. weet jij hoe ik mn site kan testen in safari (browser van mac) ik heb namelijk helaas geen mac hier maar wil wel dat de site 100% op alle browsers werkt.

• Alex)
Op http://www.browsrcamp.com/ kun je screenshots laten maken van je site (ik heb er al eentje laten maken: http://82.55.223.140/safaritest/1171464102-full.jpg), je kunt ook betalen voor een VNC-achtige service zodat je alles live kunt testen.

Edit: zoals je ziet loopt de lijst met labels door... is niet de bedoeling denk ik...

Edit 2: ik heb mijn labellijst ietsjes aangepast en daar een screenshot van laten maken: http://82.55.223.140/safaritest/1171464279-full.jpg

(de lijst vind je op http://int.alex-media.nl/labellist.html)

[ Voor 38% gewijzigd door Alex) op 14-02-2007 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
super goeie site man!

lol nee die label lijst hoort idd niet door te lopen. maar ik ben al bezig met een nieuwe versie in div's te zetten dus dat komt spoedig helemaal goed!
Pagina: 1