Upgrade naar Dual-Core

Pagina: 1
Acties:

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Hallo jongens :w

Iets meer dan een half jaartje terug heb ik een nieuwe PC gekocht. Ik had daar nog geen dual core processor ingezet omdat deze toen nog ruim twee keer duurder waren dan single core processors.

Vervelend genoeg werden de nieuwe dual cores van Intell een maandje na mijn aanschaf uitgebracht, en begonnen de prijzen ineens explosief te dalen. Binnen een korte tijd kon ik voor het geld waarvoor ik mijn AMD Athlon 64 3800+ had gekocht een AMD Athlon 64 X2 4200+ krijgen.

Maarja, lang verhaal kort, ik vroeg me af of het het op dit moment waard is om alsnog een dual core te kopen. Het zal wel een AMD moeten zijn, want ik heb een AM2 moederbordje.

Huidig systeem:
Moederbord: Gigabyte M57SLI-S4 AM2
Processor: AMD Athlon 64 3800+
Geheugen: 2x G.E.I.L. DIMM 1GB DDR2 - 800 (PC2 - 6400)
HDD: Seagate Barracuda 7200.10 320GB
GFX: Sapphire Radeon X1600XT 256MB

PC gebruik:
gamen, films kijken, photoshoppen, beetje 3Ds Max, maar vooral veel internetten.

Omdat ik eigenlijk toch wel best wel een geek ben, kan ik het natuurlijk niet hebben dat intussen zo ongeveer iedereen een dual core heeft, en ik niet. Ik zat nu dus aan een Athlon 64 X2 5200+ of iets in die richting te denken. Maar is dit uberhaupt wel efficient? Is het niet beter om het nog een tijd met deze toch eigenlijk prima single core uit te zingen en deze pas te vervangen als hij hier ook echt aan toe is?

Wat vinden jullie?

Verwijderd

deze pas te vervangen als hij hier ook echt aan toe is?
Hij???? Jij moet iets hebben van 'ey, wat duurt het lang voordat dat programma opstart' of 'ey, met 5 internet vensters en photoshop open wordt het toch wel wat traag' dan heeft het nut. Heb je vaak veel programma's geopend die redelijk veel cpu power gebruiken zou ik wel upgraden, voor alleen internet hoef je het in ieder geval niet te doen.

Ikzelf heb nu ook een AM2 3800+ (@2700Mhz) en hiervoor de Dual-core variant 3800+ en 4200+ en een core 2 duo E6300 en moet zeggen dat ik wel weer naar dual core verlang. ik heb echter internet, muziek, html editor, photoshop, wat achtergrond programma's en vaak een spelletje open. Dan maakt het een behoorlijk verschil, en dan merk je ook behoorlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 12:08 ]

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Het gaat er niet om wat anderen vinden maar wat jij vindt. Als je een naar ome Tom toe gaat en daar de cpu-charts bekijkt dan zie je zo hoeveel prestatiewinst je behaalt uit die nieuwe proc.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In April zakken de AMD prijzen weer........

En AM2 heeft nog wel even te gaan. Ik denk dat je beter later kan upgraden als er snellere CPU's zijn.

Verwijderd

vleppyniles schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:06:
Het gaat er niet om wat anderen vinden maar wat jij vindt. Als je een naar ome Tom toe gaat en daar de cpu-charts bekijkt dan zie je zo hoeveel prestatiewinst je behaalt uit die nieuwe proc.
Aan een benchmark heb je natuurlijk niks :) Als deze CPU snel genoeg is heeft het toch gewoon geen zin om te upgraden... Ookal is die nog zo veel sneller, het moet wel nut hebben ;) (of is er een programma om uit te rekenen wat de performance per computer verschilt? dan heb ik niks gezegt)

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zo'n 5200 kost je ongeveer 200 - oude proc zeg dik 150 euro. Ik heb nog dik 300 voor mijn 3800x2 s939 betaald. M.a.w. ik zou het zeker doen.

• Sylph-DS
Hmm.. Ik denk dat ik dan tot het prijzengezak in april wacht. Bedankt voor de inbreng :)

Verwijderd

In ieder geval goed van je dat je een AM2 bord hebt aangeschaft toentertijd. Scheelt een hoop gejoeper nu :).

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
je kan beter een betere videokaart kopen
http://www23.tomshardware...=556&model2=607&chart=196
duidelijk een verbetering voor gamen

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Sylph-DS
Quacka schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:07:
je kan beter een betere videokaart kopen
http://www23.tomshardware...=556&model2=607&chart=196
duidelijk een verbetering voor gamen
Op het moment naar aan het kijken.

Kwas even van plan om de MSI NX7900GS Overclock Edition aan te schaffen, maar na wat gezocht en eigenlijk helemaal niks gevonden (alleen op Alternate) te hebben heb ik maar besloten om hier toch niet voor te gaan. Misschien start ik nog wel een topicje op het videoplanken forum ;)

Bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1