Problemen root login Ubuntuu

Pagina: 1
Acties:

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

Ik kom net terug op me werkplek en nu kan ik opeens niets meer op die pc. Nou dan maar een reboot denk ik. Komt de login prompt type ik root in, krijg ik meteen access denied. zonder dat ik een passwoord hoef in te typen :S

Gebruik ik me eigen gebruikersnaam precies zelfde.

Knoppix cd er in en opnieuw booten daarvan, chroot naar mijn eigen pc root.

Type ik htpasswd root in krijg ik ook meteen een access denied.
Heb rechten overal gecheckt inc /etc/passwd enz en die staan allemaal wel goed.

adduser lukt ook niet krijg dan een fout dat chfn niet goed is gegaan.

Iemand een idee hoe dit kan?

Systeem:
Ubuntu Edgy (sudo uitgeschakeld)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je sudo hebt uitgeschakeld heb je geen root acces meer. Ubuntu heeft namelijk het root account niet geactiveerd. Je kunt dus (1) het root account activeren of (2) sudo heractiveren. Omdat beide rootaccess vereisen moet dat dus vanaf een rescue/live cd doen en chrooten naar ubuntu. Daarna:
Optie 1: passwd root
Optie 2: visudo, of wat je ook maar gedaan hebt om sudo te deactiveren.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Sir Isaac schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 09:58:
Als je sudo hebt uitgeschakeld heb je geen root acces meer. Ubuntu heeft namelijk het root account niet geactiveerd. Je kunt dus (1) het root account activeren of (2) sudo heractiveren. Omdat beide rootaccess vereisen moet dat dus vanaf een rescue/live cd doen en chrooten naar ubuntu. Daarna:
Optie 1: passwd root
Optie 2: visudo, of wat je ook maar gedaan hebt om sudo te deactiveren.
Dat is niet waar: in Linux (Unix?) is het zo dat als een user geen password heeft, dat het account dus geblokkeerd is. Wat doet Ubuntu dus tijdens de installatie? Geen root password instellen ;)
Met "sudo su passwd" kan je gewoon een root passwd instellen en kan je _wel_ inloggen onder je root account.

@TS: Kan je niet booten in safe-mode, want dan log je toch automagisch in als root? Dan ff su'en en je eigen password terugzetten. Wat is trouwens je inhoud van /etc/passwd en wellicht ook /etc/group?

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Bedankt voor de snelle reply's

Maar het probleem lag heel ergens anders waar ik niet meteen naar gekeken had.

De ld.so.cache was corrupt geraakt door een poging vmware te installeren denk ik want na het runnen van ldconfig werkte alles weer :).

Ik heb her root account iid gewoon een wachtwoord gegeven.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
@mithras: wat jij zegt is precies wat ik bedoel, anders zou (1) geen oplossing zijn.