Toon posts:

Simpele internet laptop +/-100 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er eigenlijk wel een laptop bij.
Een hele simpele van 100 euro ongeveer.
Tweedehands staan er genoeg op internet.
Ik wil hem gebruiken om te surfen en bijvoorbeeld uitzendinggemist.nl te bekijken (mediaplayer dus) dmv een draadloos netwerk wat hier ligt.
Lekker op de bank of in de tuin :)
En het is mischien leuk voor mijn ouders (73 en 76), nooit te oud om te leren.

Ik heb nog de volgende vragen:
Zijn accu's over het algemeen nog een beetje makkelijk om te krijgen, ik lees vaak dat de accu wat minder is.
Ik neem aan dat een laptop met losse accu's werkt of is dit niet altijd zo?
Kan je een beetje knap surfen met windows 98/95 of heb je xp nodig (zwaarder)?
Wat zijn een beetje de knappe merken, en welke absoluut niet?
Kan je makkelijk geheugen bijprikken op een laptop ?
Ik ben bekent met het zelf samenstellen van een pc en zet ook altijd zelf mijn pc in elkaar.

Met een cpu van 266mhz zal het wel niet zo vlot gaan maar zal die een stream van een tv uitzending een beetje knap af kunnen spelen?

Alvast bedankt voor de reacties.

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2025
266 MHZ zou ik niet meer naar gaan kijken. Neem even iets wat Win XP een beetje kan draaien, denk aan een Celly 700 met min 128MB geheugen. Die accu's kunnen een probleem zijn, ik heb zelf een Celly 733 meegemaakt waarvoor geen nieuwe meer te krijgen was :'( .... Kon alleen nog maar aan 220V, dan is het voordeel van een laptop een beetje weg :X ..

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 08:46

Maartenvs

For Sale

Heb hier een hp omnibook 4150 300mhz 380mb met windows XP. Trek internet e.d. perfect. Heeft alleen moeite met grote flashafbeeldingen. Let wel, om films (ook divx) vloeiend af te spelen moet je wel je kleuren instellen op 16 bit. Zet je ze hoger dan loopt het voor geen meter :) Verder kan je hier via hotswap het cdrom of diskette station uitnemen en er een extra accu in plaatsen. Heb op deze manier weleens bijna 5 uur accutijd gehaald. Maar voor 100 euro heb je denk ik helaas niet veel.

[ Voor 29% gewijzigd door Maartenvs op 14-02-2007 00:31 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Mjah 266Mhz lijkt me wel heel erg krap...
Win95/98 zijn zo lek als een mandje als het gaat om veiligheid op internet en zijn extreem instabiel t.o.v. WinXP of Win2K.
Als je oude mensen een hartaanval wil bezorgen door middel van blauwe schermen en dingen die constant crashen, moet je ze vooral Windows 95 of 98 geven...

Ik zou voor een Pentium 3 op een Mhz of 500 gaan als minimum om maar zeker te weten dat alles enigzins redelijk werkt.
Daarnaast ook minimaal 128MB geheugen als je Windows 2000 gaat draaien, en minimaal 256MB als je Windows XP er op wil zetten.
Geheugen bijprikken mag bij de meeste laptops geen probleem zijn, maar als je een budget van 100 euro hebt, kan je daar niet een extra reepje RAM uit halen.

Nieuwe accu's voor laptops zijn vaak rete duur. Zelf heb ik een Toshiba Satellite Pro 4600 gehad (P3-800/512MB RAM) en nieuwe accu's voor dat ding gingen over de toonbank voor ongeveer 100 euro per stuk.

Al met al: Reepje RAM en een nieuwe accu erbij ben je al gauw 150 euro verder, bovenop de aankoop van de laptop zelf. Dan kan je imho beter een goede laptop voor 250 aanschaffen.
Kijk anders eens bij www.nowthatsit.nl . Daar hebben ze regelmatig leuke aanbiedingen van gebruikte laptops en je krijgt er nog eens 3 maand garantie op ook.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 14-02-2007 00:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Anders kijk es naar een tweedehands iBook (G3 met minimaal 400mb ram!)... www.tweedehandsmac.nl

Draait zelfs MacOS nog op en ziet er leuk uit.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Toevallig afgelopen paar avonden met een oude Compaq Presario laptop bezig geweest. AMDk6 333mhz processortje met 64mb ram en 2mb video, en het lijkt er eerlijk gezegt op dat Windows XP beter draait dan Windows 98. Ik denk dat dit komt doordat bij zo weinig ram de pagefile die Windows XP gebruikt erg helpt.

Er valt hier redelijk mee te internetten, op het punt van resolutie na, het kleine 12,1" schermpje op mijn old-timertje gaat niet verder dan 800*600, en dat is tegenwoordig geen ideale resolutie meer. Hier zou ik zeker op letten bij deze aanschaf.

Verder is Windows XP op het gebied van compatibiliteit toch echt handiger. Alhoewel bijna alle programmas van tegenwoordig officieel nog wel op Windows 98 draaien, gaat het lang niet bij alles van harte.

Maar, ik denk eigenlijk dat er voor 100 euro wel wat beters te krijgen is dan zo'n oud presario laptopje. Die apple laptopjes zien er eigenlijk best aanlokkelijk uit ;)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 10:59

SeatRider

Hips don't lie

Sylph-DS schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:35:
Verder is Windows XP op het gebied van compatibiliteit toch echt handiger. Alhoewel bijna alle programmas van tegenwoordig officieel nog wel op Windows 98 draaien, gaat het lang niet bij alles van harte.
Misschien een ideetje voor de TS om er een beetje lichte Linux distro op te zetten?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Sylph-DS
SeatRider schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:40:
[...]

Misschien een ideetje voor de TS om er een beetje lichte Linux distro op te zetten?
Mjah, misschien is Damn Small Linux wel een idee. Alhoewel ik die persoonlijk niet zo fijn vindt werktie zo'n beetje overal.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Elke linux distro kan wel opzich, maar zorg dat je geen hele zware windowmanager neemt zoals KDE. Ga dan voor XFCE oid.
Nadeel is dat de meeste oudjes uberhaupt nog nooit Linux hebben gezien en als die er ook mee moeten werken lijkt me het toch wat beter om Windows te nemen. Maja dat kost wel weer geld.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
aan de andere kant, goed ingesteld moet ook voor oudjes linux niet zo'n probleem zijn.

heel erg beperkte account, gewoon beetje rommelen met een browser, simpel plaatjeskijk programmaatje (zou het niet weten, gebruik overal GIMP voor :P ) VLC en da's alles wat er echt nodig is voor zover ik hier lees, en dan hoeft linux niet 'moeilijk' te zijn :) is het alleen nog de vraag of de TS dat geconfigureerd krijgt (no offence intended, maar aangezien hij al gelijk van windows uitgaat zonder aan andere opties te denken...)

voor zover ik het kan lezen hebben ze überhaupt geen ervaring met computers, dus dan maakt het ook niet uit waar ze mee beginnen, windows of linux zijn allebei even moeilijk/makkelijk voor dat soort gebruikers. enige verschil is dat als ze iets net wat anders zouden willen, of iets simpeler voor ze gemaakt moet worden, dat - ervan uitgaande dat de TS die handigheid in huis heeft - dat onder linux stukken beter te doen is :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips allemaal _/-\o_

Linux is zeker een optie, heb er zelf geen enkele ervaring mee maar dat is geen probleem.
De bedoeling is nog steeds simpel surfen en streaming media af te spelen.
Minimale resolutie is 1024, dus 12 inch valt af, hebben 15 inch wel 1024 resolutie?

Ik draai het liefst Opera als browser omdat IE supertraag is vind ik.
Primair gebruik ik hem voor mezelf maar mijn ouders willen mischien ook wel eens internetten.
Ze hoeven dus alleen dat ding aan te zetten en de browser te starten, dat is trouwens al moeilijker voor ze dan je je voor kan stellen.
Echt a-technisch zijn die mensen _/-\o_ een dvd speler is al erg lastig.
Dus ik heb een beetje mijn twijvels of ze het wel gaat lukken.

Mac zie ik niet zo zitten eigenlijk.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 01:31:
Bedankt voor de tips allemaal _/-\o_

Linux is zeker een optie, heb er zelf geen enkele ervaring mee maar dat is geen probleem.
De bedoeling is nog steeds simpel surfen en streaming media af te spelen.
Minimale resolutie is 1024, dus 12 inch valt af, hebben 15 inch wel 1024 resolutie?

Ik draai het liefst Opera als browser omdat IE supertraag is vind ik.
Primair gebruik ik hem voor mezelf maar mijn ouders willen mischien ook wel eens internetten.
Ze hoeven dus alleen dat ding aan te zetten en de browser te starten, dat is trouwens al moeilijker voor ze dan je je voor kan stellen.
Echt a-technisch zijn die mensen _/-\o_ een dvd speler is al erg lastig.
Dus ik heb een beetje mijn twijvels of ze het wel gaat lukken.

Mac zie ik niet zo zitten eigenlijk.
m'n oude Toshiba Satellite Pro was 13.1" en deed 1024x768.
m'n huidige MSI Megabook S271 doet op 12.1" widescreen 1280x800... Dus 1024x768 moet weldegelijk mogelijk zijn op 12 inch ;)

Opera, Firefox en Netscape zijn allemaal te krijgen voor Linux, en daar zijn zelfs nog een stapel andere alternatieven ook. (denk aan Konqueror die bij het KDE pakket zit of Lynx, een tekstbased browser :+ )
Linux met een X desktop is iig net zo simpel te bedienen als windows. Het hangt alleen een beetje af van je desktop omgeving hoeveel vermogen je laptop moet hebben.
Ik heb op een Apple iBook G3-300Mhz met 160MB RAM Slackintosh gedraait met KDE. Dat was wel aardig te doen. Dus een Mac hoef je niet af te laten vallen als je Linux wil. Linux is er namelijk ook gewoon in PowerPC smaak. (Slackintosh - Slackware port naar PPC, Yellowdog - puur PPC, en nog stapels andere distros die overal gewoon op werken)

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 15-02-2007 01:41 ]

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 16:16

Dutch_guy

WYSIWYG

Ik zou nog even doorsparen. Je gaat je alleen maar irriteren aan een klein scherm en aan de traagheid van zo een ding.

Een nieuwe accu kost je ook zomaar 100 Euro als die stuk is.

Pay peanuts get monkeys !

• Sylph-DS
Als je een PC wil hebben die goed is voor ouderen is een 2e hands laptop eigenlijk niet echt een goede oplossing, de wat oudere laptops hebben vaak een wat minder beeldscherm, en dit is voor veel ouderen toch een wel belangrijk punt, aangezien de ogen er met de leeftijd niet beter op worden

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zoek eens naar een HP Omnibook. Ik gebruik zelf een Omnibook XE3 GC, Pentium III 800 met 256 MB RAM. Draait prima Windows XP, en is dus prima geschikt voor internet/tekstverwerking/MSN e.d.
Zijn 2ehands niet zo duur geloof ik. Mijn accu doet na al die jaren nog steeds 1,5/2 uur, ook een pré.

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
ik zit nu op mijn surf laptop met windows 2000. Een dell h500gt, 500 mhz, 256 mb geheugen. Eigenlijk is dat overkil voor een simpele server, 2000 is echt best snel. Is mischien een oude clamshel mac wat voor je?

BUH

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Aapiethaaap schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 20:08:
Is mischien een oude clamshel mac wat voor je?
Ik heb ook een tijdje gesurfd met een tweedehands Clamshell, en dat ging best aardig. De Clamshell circuleert nog steeds in de familie. Het scherm is best helder, maar ook best grof (800x600 pixels), da's dus voor oudere mensen niet eens zo gek want dan heb je altijd grote letters. Ik heb er wel MacOSX op gezet, en daarbij vergroot-effect voor de dock icons en het 'genie' effect voor het windows docken uitgeschakeld, en een gigabyte aan printerdrivers weggegooid om nog wat schijfruimte over te hebben. Voor een mooie Clamshell moet je nog wel 100 euro bijleggen denk ik, maar als ie eenmaal schoon geïnstalleerd is heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Pagina: 1