Ik heb een debian server draaien met met Exim4. Deze server host een paar sites en moet voornamelijk mail die vanuit php-applicaties doorsturen naar de smtp-server van mijn provider. Ik wil dus deze smtp-server gebruiken als smarthost. De instellingen daarvoor heb ik al eens eerder gemaakt en de gewenst configuratie heeft toen ook gewerkt.
Sinds vandaag kom ik er achter dat exim niet meer de (juiste) username en password gebruikt die ingesteld zijn om gebruik te kunnen maken van de smtp server van mijn provider. In het logboek van de server staan de volgende regels:
Voor de configuratie van Exim heb ik het volgende toegevoegd/aangepast:
Hier zijn alleen wat blokken uit-gecommenteerd
De smtp-server van mijn provider vereist dus een wachtwoord welke niet ge-encrypt moet zijn. Als ik het test met Outlook (met dezelfde instellingen) accepteerd de smtp server de mail wel, ook als ik het verstuur onder een ander e-mail adres dan die van het domein van mijn provider, daaorm denk ik dat het probleem niet bij mijn provider maar bij exim ligt.
Wat zie ik over het hoofd? Welke instelling mist exim om de smtp-server van mijn provider te kunnen gebruiken als smart-host?
(Ik heb al gezocht met google, de man-pages van exim, en op got.)
Sinds vandaag kom ik er achter dat exim niet meer de (juiste) username en password gebruikt die ingesteld zijn om gebruik te kunnen maken van de smtp server van mijn provider. In het logboek van de server staan de volgende regels:
code:
1
2
3
| 2007-02-13 23:27:45 1HH67l-0001dq-Vm <= www-data@dinges.hopto.org U=www-data P=local S=447 2007-02-13 23:27:48 1HH67l-0001dq-Vm ** gebruiker@gmail.com R=smarthost T=remote_smtp_smarthost: SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<gebruiker@gmail.com>: host mail.onsneteindhoven.nl [212.29.160.4]: 550 5.7.1 <gebruiker@gmail.com>... Relaying denied. Proper authentication required. 2007-02-13 23:27:48 1HH67o-0001dt-3S <= <> R=1HH67l-0001dq-Vm U=Debian-exim P=local S=1475 |
Voor de configuratie van Exim heb ik het volgende toegevoegd/aangepast:
code: passwd.client
1
| *:smtp_username:smtp_password |
Hier zijn alleen wat blokken uit-gecommenteerd
code: exim4.conf.template
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| plain_server:
driver = plaintext
public_name = PLAIN
server_condition = "${if crypteq{$auth3}{${extract{1}{:}{${lookup{$auth2}lsearch{CONFDIR/passwd}{$value}{*:*}}}}}{1}{0}}"
server_set_id = $auth2
server_prompts = :
.ifndef AUTH_SERVER_ALLOW_NOTLS_PASSWORDS
server_advertise_condition = ${if eq{$tls_cipher}{}{}{*}}
.endif
# LOGIN authentication has traditional prompts and responses. There is no
# authorization ID in this mechanism, so unlike PLAIN the username and
# password are $auth1 and $auth2. Apart from that you can use the same
# server_condition setting for both authenticators.
login_server:
driver = plaintext
public_name = LOGIN
server_prompts = "Username:: : Password::"
server_condition = "${if crypteq{$auth2}{${extract{1}{:}{${lookup{$auth1}lsearch{CONFDIR/passwd}{$value}{*:*}}}}}{1}{0}}"
server_set_id = $auth1
.ifndef AUTH_SERVER_ALLOW_NOTLS_PASSWORDS
server_advertise_condition = ${if eq{$tls_cipher}{}{}{*}}
.endif |
code: update-exim4.conf.conf
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| AUTH_SERVER_ALLOW_NOTLS_PASSWORDS='true' dc_eximconfig_configtype='smarthost' dc_other_hostnames='dinges.hopto.org' dc_local_interfaces='127.0.0.1' dc_readhost='dinges.hopto.org' dc_relay_domains='' dc_minimaldns='false' dc_relay_nets='' dc_smarthost='mail.onsneteindhoven.nl' CFILEMODE='644' dc_use_split_config='false' dc_hide_mailname='true' dc_mailname_in_oh='true' dc_localdelivery='mail_spool' |
De smtp-server van mijn provider vereist dus een wachtwoord welke niet ge-encrypt moet zijn. Als ik het test met Outlook (met dezelfde instellingen) accepteerd de smtp server de mail wel, ook als ik het verstuur onder een ander e-mail adres dan die van het domein van mijn provider, daaorm denk ik dat het probleem niet bij mijn provider maar bij exim ligt.
Wat zie ik over het hoofd? Welke instelling mist exim om de smtp-server van mijn provider te kunnen gebruiken als smart-host?
(Ik heb al gezocht met google, de man-pages van exim, en op got.)
[ Voor 8% gewijzigd door Mitrilvich op 13-02-2007 23:29 . Reden: Vergeten spul / Logboek gegevens juist gemaakt ]