Toon posts:

Problemen met Aldi Monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik me zoals je kan zien een Monitor bij de Aldi gehaald.
De 19 inch Medion Monitor >>>> http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_06/OFF02.HTM

Eenmaal aangesloten was ik er zeer tevreden over, geen dooie pixels alles tip top in orde.
Ik moest alleen mijn monitor afstellen de scherpte om precies te zijn.
Klaarrr.... nja dat dacht ik, telkens als ik mijn computer opnieuw opstart of als mijn monitor
in de schermbeveiliging gaat. Is de scherpte steeds WEG....

Als ik daarna naar menu wil gaan om het te veranderen zie ik tot mijn verbazing dat het op
de goede stand is afgesteld. Om het weer scherp te maken moet ik van scherpheid 3 ( de goeie stand) naar scherpheid 2(wat minder scherpe stand) gaan en dan weer terug naar scherpheid 3.

Heeft iemand hier misschien ook ooit eens last van gehad?

Hulp graag :*)

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
gebruik je misschien een resolutie die niet ondersteund wordt door de tft? ik begrijp sowieso niet wat je met scherpte bedoeld :/

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Nou scherpte: letters zijn vager niet scherp zoals normaal en de resolutie is in orde

Resolutie is by the way: 1024 bij 768

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 22:49 ]

• sjongenelen
  • Laatst online: 20-07 20:20
wat is in orde? een tft monitor kan maar een bepaalde resolutie aan zonder onscherp te worden.

heb je goede drivers geinstalleerd (videokaart en evt. scherm)

[ Voor 29% gewijzigd door sjongenelen op 13-02-2007 22:49 ]

you had me at EHLO

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:52
Probeer eens de native resolution in te stellen, bij jou monitor waarschijnlijk 1280*1024, blijft het dan alsnog vaag of is het probleem dan over?

[ Voor 55% gewijzigd door Mevius op 13-02-2007 22:51 ]

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:22
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:47:
Nou scherpte: letters zijn vager niet scherp zoals normaal en de resolutie is in orde

Native resolutie bij 19" TFT is (naar mijn weten) altijd 1280x1024, dat zou al een hoop kunnen schelen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:47:

Zet eerst de resolutie maar eens op 1280 bij 1024 want dat is de native resolutie van dat scherm.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28
Sja, het staat zelfs in je eigen link dat de resolutie 1280x1024 is :?

• derdappie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:00
Zoals het de link die de TS bijvoegd ook al zegt, maximale resolutie van de monitor is 1280 x 1024. Ik zou hem daar ook op af stellen, omdat dit de native resolutie is. Zet je hem lager dan wordt het beeld wat uitgerekt, waardoor het wazig(er) wordt

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Er is wel degelijk zoiets al sharpness bij een tft... heb ik ook op mijn 203b zitten. (heb het overigens op 100% staan.) Maar het is dus mogelijk dat je tft het niet onthoud omdat je een niet native resolutie ingesteld hebt, of misschien zit je refreshrate te hoog/laag. (Waarschijnlijk slikt je tftje alleen 60hz)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb trouwens geen drivers meegekregen, wel een cdrom maar dan staan alleen de manuals in.
En ja het klopt mijn monitor slikt alleen 60 hz...

Dus denken jullie dat het dan daaraan ligt?

Verwijderd

Topicstarter
En nog 1 keer voor de duidelijkheid scherpte is perfect, maar als ik heb pc uit doe of als de monitor in schermbeveiliging gaat dan is niet meer zo scherp heel wazig.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:01:
Ja ik heb trouwens geen drivers meegekregen, wel een cdrom maar dan staan alleen de manuals in.
En ja het klopt mijn monitor slikt alleen 60 hz...

Dus denken jullie dat het dan daaraan ligt?
Dikke kans van ja. Wij hbben op het werk sinds kort Dell 19" TFT's staan, en die zijn ook wazig als je ze niet op de geadviseerde verversingsfrequentie zet. Bij de drivers van je videokaart moet je dat in kunnen stellen danwel forceren, moet lukken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor de tip maar schaadt dat niet mijn monitor?
En uhmm welke verversingsfrequentie zal ik hem dan zetten?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:34:
Dankjewel voor de tip maar schaadt dat niet mijn monitor?
En uhmm welke verversingsfrequentie zal ik hem dan zetten?
Je monitor zal er zeker niet van kapot gaan. Veel TFTs werken prima met 60Hz, maar sommige kun je beter op 75Hz zetten. Niet dat je het verschil ziet in verversfrequentie (dat maakt geen klap uit) maar sommige geven gewoon scherper beeld op 75Hz dan op 60Hz 8)7 (waaronder mijn 710T van Samsung, het is gewoon net iets strakker op een hogere refreshrate).

Verwijderd

Topicstarter
ok kan iemand me dat uitleggen hoe ik dat nu precies kan doen
want eerlijk gezegd snap ik er geen hol van...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is de monitor via d-sub of DVI aangesloten? Dat maakt namelijk vaak ook verschil in scherpte.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 00:11:
ok kan iemand me dat uitleggen hoe ik dat nu precies kan doen
want eerlijk gezegd snap ik er geen hol van...
Eigenschappen op je bureaublad -> Instellingen -> Geavanceerd -> Tabblas iets in de richting van Beeldscherm.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm d-sub denk ik zelf, en ik ben er uiteindelijk gekomen bij instelling vernieuwingsfrequentie
maar er staan geen andere frequenties dan 60 hz

P.S
Als ik het op de native resolutie doe dan is er niks aan de hand.
Helaas is alles voor mij dan net ietjes te klein en is alles zo ver we van mijn pijltje.

Dus hoe kan ik het op 1024 bij 768 zonder scherpte te verliezen, ( aantal hz verhogen? zo ja hoe gedetailleerde uitleg graag want ik kom er wel maar kan niks anders veranderen dan die stomme 60 hz)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 00:35 ]

• Nielson
  • Laatst online: 23:28
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 00:25:
hmmm d-sub denk ik zelf, en ik ben er uiteindelijk gekomen bij instelling vernieuwingsfrequentie
maar er staan geen andere frequenties dan 60 hz

P.S
Als ik het op de native resolutie doe dan is er niks aan de hand.
Helaas is alles voor mij dan net ietjes te klein en is alles zo ver we van mijn pijltje.

Dus hoe kan ik het op 1024 bij 768 zonder scherpte te verliezen, ( aantal hz verhogen? zo ja hoe gedetailleerde uitleg graag want ik kom er wel maar kan niks anders veranderen dan die stomme 60 hz)
Als ie op de native resolutie met 60Hz wel scherp is hoef je daar dus niets aan te veranderen want dat heeft niks met je probleem te maken. Komt gewoon puur omdat je niet de juiste resolutie draait waardoor de monitor moet interpoleren (pixels bij verzinnen) om schermvullend te draaien.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 00:25:
Simpel, dat kan niet. Een TFT is gemaakt voor de native reso en iets anders gaat er gewoon nooit scherp uitziet (tenzij je scaling aanzet, maar daar schiet je natuurlijk niets mee op).
Waarom niet gewoon 1280*1024 draaien en je icons 1 tikje groter zetten?

• prutser001
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

En een TFT heeft geen "refreshrate" nodig, gewoon 1280x1024 zetten, en het MOET werken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
ok ja het werkt op de native resolutie,
maar hoe vergroot ik dan mijn icontjes?

En de refreshrate is toch te verhogen op een of ander manier?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 20:30:
ok ja het werkt op de native resolutie,
maar hoe vergroot ik dan mijn icontjes?

En de refreshrate is toch te verhogen op een of ander manier?
lezen B) verhogen heeft gen of alleen (in jouw geval dus) nadelig effect. Icoontjes vergrote kun je gewoon bij de eigenschappen van je bureaublad. En snap je dat niet - dan moet je gewoon ff zoeken.
prutser001 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 08:24:
En een TFT heeft geen "refreshrate" nodig, gewoon 1280x1024 zetten, en het MOET werken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok gevonden maar ik vind het maar lelijk zo.....

Dus niemand weet een manier om op 1024 bij 768 resolutie te kunnen werken, zonder
dat het vervaagd als je de pc overnieuw opstart of monitor in schermbeveiliging gaat?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-06 17:24
op native resolutie zal niets 'vaag' zijn, omdat de monitor hier simpelweg voor gemaakt is. als je het allemaal groter wil hebben, moet je genoegen nemen met zulk 'vaag' beeld

eventueel kun je nog 800*600 proberen, zal niet zo vaag zijn en toch groot

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo'n gevoel dat niemand mij snapt ( of ik jullie niet) ,
op 1024 bij 768 is alles perfect: scherp duidelijk kan niet beter!
Alleen als ik mijn pc overnieuw opstart is hij niet meer scherp en moet ik uhm weer bijstellen.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-06 17:24
als dat zo is, moet het haast wel aan de monitor zelf liggen. misschien even de Aldi bellen of het normaal is dat de monitor je instellingen niet opslaat ;)

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-07 11:19

weebl

YARR!

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 18:13:
Alleen als ik mijn pc overnieuw opstart is hij niet meer scherp en moet ik uhm weer bijstellen.
Wat jij zegt is technisch onmogelijk... Deze monitor heeft 1280 'lampjes' (pixels) in de breedte en 1024 in de hoogte. Als je hier 1024 (breedte) bij 768 (hoogte) over gaat uitrekken, dan wordt het inderdaad onscherp. De monitor _MOET_ je op 1280x1024 zetten om er normaal mee te kunnen werken.

CRT's kunnen wel wat jij wil. LCD's zitten vast aan één resolutie waarin het beeld goed is.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:27

bonzz.netninja

Niente baffi

Heb ook zoiets gehad en dan kwam doordat bij het opstarten en een extra parameter werd meegegeven waardoor hij in veilige vga modus opstarten. Kun je ergens fixen bij Start > uitvoeren > msconfig. Gaat iig om de boot.ini e.d

Beetje vaag verhaal, maar tis allemaal lang geleden.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik wou net zeggen, koop gewoon een 2e hands 19" CRT. Ze kosten tegenwoordig niets meer en die kunnen wel wat jij wilt, namelijk 1024*768 scherp weergeven.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Topicstarter
@ bonz geweldige reactie:

Kan je misschien wat specifieker zijn ik zit in boot.ini maar ik weet niet wat ik nu precies moet doen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2007 19:13 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat bonzz zegt is niet relevant, dat is enkel een parameter dat hij in 640*480 en 16(of 256?) kleuren opstart.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ClearType?

Verwijderd

Hallo,

Ik gebruik de zelfde tft van de aldi, ook laatst gekocht in de aanbieding.
Hij slikt gewoon 75 Hz.
Maar mijn vraag is draaid je pc op vista of op xp.
Dan kan ik namelijk even wat makkelijker uitleggen hoe u hem ook op 75 hertz krijgt.
Bij mij ziet het er spatzuiver uit ( 1280*1024 ) met grote icoontjes ( mede dankzij vista maar goed ).

• weebl

weebl

YARR!

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:13:
@ bonz geweldige reactie:

Kan je misschien wat specifieker zijn ik zit in boot.ini maar ik weet niet wat ik nu precies moet doen
Wat hij zegt heeft hier niks mee te maken. Dit scherm werkt gewoon niet goed op 1024x768. Punt. Je kan proberen wat je wilt, maar ik weet bijna zeker dat het niet zal lukken. Dit scherm is gemaakt voor 1280x1024. Als je 1024x768 wil (ik zou echt niet weten waarom eig...), dan had je maar een 15" scherm moeten kopen. 17" en 19" = 1280x1024.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:27

bonzz.netninja

Niente baffi

weebl schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 20:55:
[...]

Wat hij zegt heeft hier niks mee te maken. Dit scherm werkt gewoon niet goed op 1024x768. Punt. Je kan proberen wat je wilt, maar ik weet bijna zeker dat het niet zal lukken. Dit scherm is gemaakt voor 1280x1024. Als je 1024x768 wil (ik zou echt niet weten waarom eig...), dan had je maar een 15" scherm moeten kopen. 17" en 19" = 1280x1024.
Ochja jullie hebben gelijk. Ik had mis gelezen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Topicstarter
@ retard

Ik werk momenteel op xp dus geen Vista.
Weet je misschien ook hoe ik het op xp goed kan afstellen?

@ weeble

Ik heb trouwens een 17 inch tft gehad en die werkte perfect op die resolutie.

• weebl

weebl

YARR!

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:56:
@ weeble

Ik heb trouwens een 17 inch tft gehad en die werkte perfect op die resolutie.
Net zo goed op 1024x768 als deze zeker?
Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 18:13:
Kan het me niet voorstellen, tenzij het echt een antiek model is...

Even een uitleg over schermen (voor zover ik er verstand van heb):

In een CRT monitor zit een elektronen-kanon, die elektronen op kleine puntjes op de glasplaat afschiet, die vervolgens in een bepaalde kleur oplichten. Dit beeld wordt zo lijn voor lijn opgebouwd met een bepaalde refreshrate (60Hz). Met dit principe kan je ook hetzelfde beeld over meerdere puntjes op de glasplaat verdelen zonder dat het wazig wordt. Dus 1024x768 ziet er net zo scherp uit als 1280x1024.

Bij een LCD scherm zijn het de puntjes op de glasplaat zelf die oplichten. Hierdoor kan je kleuren niet meer makkelijk over meerdere pixels verdelen. Dus is het zo dat als je in werkelijkheid 1,8 pixel nodig hebt voor een scherp beeld, het scherm 2 pixels oplicht. Hierdoor wordt het beeld anders dan eigenlijk hoort.

Dus tenzij je het scherm in de native resolutie zet (elke 10 pixels die je videokaart verstuurt zijn ook 10 pixels op het scherm), zal je beeld altijd wazig blijven omdat ie de 10 pixels van je videokaart over 15 pixels uitsmeert...

Ik hoop dat je het nu snapt. Er is geen oplossing voor je probleem. Je ben op dit moment de monitor onder z'n kunnen aan het gebruiken.

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
het lijkt net of niemand leest wat de TS typt

Hij kan blijkbaar leven met 1024x768 als hij de scherpte aanpast in de monitor, maar met elke reboot reset de monitor de scherpte naar default. Lijkt op een fout in de software van de monitor.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe eindelijk iemand die me snapt!!!

P.S
ik heb geen software meegekregen bij mijn monitor, dus weet iemand hoe ik dat dan kan
fixen of heb moet ik van mijn garantie gebruik gaan maken?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 00:36 ]

Verwijderd

Ik zal terug gaan naar de aldi.
Ik heb ook de zelfde monitor en hij othoud gewoon zijn instellingen!.
Is dus denk ik een fout in de monitor...

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 00:35:
Hehe eindelijk iemand die me snapt!!!

P.S
ik heb geen software meegekregen bij mijn monitor, dus weet iemand hoe ik dat dan kan
fixen of heb moet ik van mijn garantie gebruik gaan maken?
Iedereen snapt jou wel alleen snap jij niemand, er is al 100 keer gezegd dat jou native resolutie van het scherm dat je hebt niet 1024 is. Dan kun je hoog of laag springen maar sommige monitoren geven dan gewoon problemen. Als je dat niet snapt of niet wilt accepteren moet je een monitor kopen die dat wel kan, dus probeer dat in een computerwinkel ofzo. Of koop een CRT scherm.
kamphuis schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 00:08:
het lijkt net of niemand leest wat de TS typt

Hij kan blijkbaar leven met 1024x768 als hij de scherpte aanpast in de monitor, maar met elke reboot reset de monitor de scherpte naar default. Lijkt op een fout in de software van de monitor.
Dat begrijpt iedereen ook, maar zijn scherm accepteerd dat niet dus dan is -of z´n scherm kapot, of het scherm werkt alleen goed op de native resolutie van 1280.

[ Voor 27% gewijzigd door Jamaicaman op 16-02-2007 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ jamaicaman

fijn dat je dat allemaal zegt maar als je eens beter keek, dan zie je dat een iemand boven
je dezelfde monitor heeft en dat het daar geen problemen oplevert.

dussss

• weebl

weebl

YARR!

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 14:58:
@ jamaicaman

fijn dat je dat allemaal zegt maar als je eens beter keek, dan zie je dat een iemand boven
je dezelfde monitor heeft en dat het daar geen problemen oplevert.

dussss
Wat nou dusss... Waarschijnlijk (zeer waarschijnlijk zelfs :P) gebruikt die persoon zijn monitor wel in de resolutie waarvoor ie gemaakt is. Monitoren slaan namelijk de instellingen op per resolutie. En het lijkt er op dat deze monitor alleen instellingen opslaat voor de resolutie waarvoor ie gemaakt is. Simpelweg omdat andere resoluties niet relevant zijn. Als je een andere resolutie gebruikt zal dit wel werken (zoals je zelf hebt ervaren), voor bijvoorbeeld in games. Alleen kan je niks aan het beeld instellen. Je gebruikt het scherm oneigenlijk (zoiets als een GeForce 8800GTX gebruiken voor Patience...), en dan moet je ook niet gaan zeuren dat ie het niet goed doet...

Persoonlijk vind ik dat je nogal suf bezig bent. Waarom koop je zo'n scherm als je toch maar op 1024x768 wil werken. Dan doe je toch een beetje research. Dan was je er achter gekomen dat dit scherm geen goede koop voor je was. Zo moeilijk is het echt niet hoor. Het had je in ieder geval een hoop gedoe bespaard.

Verder lijkt het me ook redelijk zinloos om hier nog verder over door te gaan. Of je gaat ermee terug naar de Aldi... Of je leert er mee leven dat je het scherm telkens opnieuw in moet stellen.
Pagina: 1