[exchange 2003] back up maken met ntbackup

Pagina: 1
Acties:
  • 629 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eelcok
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05-2025
het zou kunnen dat er al genoeg over geschreven is maar ik kan het niet vinden ik wil graag een backup hebben van mijn exchange installatie, dus mailboxen emails en instellingen zover ik heb kunnen lezen voldoet ntback hier prima voor ik kan alleen niet vinden hoe ik ntbackup moet configureren en welke bestand ik moet backuppen ik hoop dat een van jullie mij hier bij kan helpen.
en tegelijker tijd ook kan vertellen hoe ik dit op een makkelijke manier terug kan zetten.

mijn situatie is als volgt ik heb een exchange server staan waarvan ik een image heb als de server om wat voor reden dan ook crasht wil ik de image terug zetten en vervolgens de exchange gegevens terug zetten en mijn server is weer online

bij voorbaad dank
Eelco

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Gaat het je om de inhoud van de afzonderlijke mailboxen, of ook echt permissies etc.?
In het eerste geval doet exmerge wat je wilt: mailboxen die je simpelweg kunt exporteren naar pst files, en dan kunt back-uppen, kopiëren, of weer importeren in een verse installatie.

Welkom op GoT trouwens :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• eelcok
het gaat ook om alle permissies en om nu ongeveer 50 mailboxen met exmerge te gaan backuppen is een beetje tijdrovend op dit moment doe ik het ook met exmerge alleen ons bedrijf is aan het groeien en als ik hem nu terug moet zetten ben ik ongeveer 2 uur bezig en ondertussen heb ik wel een hijgende baas ;) in me nek want dan kunnen een aantal mensen niet werken

• ralpje
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Als het om 50 mailboxen gaat (en groeiende) neem ik aan dat je gewoon een goede back-up op tape draait?
Downtime is niet te voorkomen bij het terugzetten van een back-up. Als het goed is gebeurt het ook maar incidenteel (lees: nooit). Een goede back-up op tape, en de tapes ook mee buiten het pand nemen lijkt me een uitstekende optie.
Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om via een batchje exmerge te starten om mailboxen te back-uppen. Batchfiletje knutselen en gewoon elke nacht om drie uur ofzo laten draaien.
Kind doet de was :)

• eelcok
ik maak inderdaad een backup op tape en die tapes gaa ook savonds het pand uit ik kan ze wel met een batch bestandje starten alleen het probleem is dan dat mocht ik ooit moeten recoveren ik zon 50 mailboxen handmatig terug moet zetten is geen probleem als het maar niet onder werktijd gebeurt en bovendien vind ik het veel handiger om gewoon de hele database te backuppen ik heb geen brick level backup nodig. dus zou ntbackup een goede oplossing zijn (bron: google, tweakers.net) alleen hoe dat in te stellen zodat ik een online backup kan maken en downtime is natuurlijk nooit te voorkomen maar wel zo kort mogelijk te houden

• AcoLyte!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 17:47

AcoLyte!

*evil grin*

eerste hit op Google:
http://www.msexchange.org...kup-Restore-NTBACKUP.html

het leven kan zo simpel zijn :9

don't mistake lack of talent for genius.

• eelcok
geweldig dank jullie voor jullie reacties (hoe het kan dat ik dat niet gevonden heb ik niet weet niet heb wel google gebruikt)

@admin: wat mij betreft mag deze een slotje

Verwijderd

Let wel op dat je dus niet gemakkelijk mailboxen kan restoren. Om een online backup te banaderen moet je een werkende exchange server hebben (met dezelfde naam, admin groep, etc.). Uit een offline backup kun je sneller een mailbox trekken, maar het is nog steeds veel werk.
Als je mailboxen wil restoren moet je bricklevel gebruiken.

Normaliter backup je een Exchange server voor DR doeleinden en niet als service omdat iemand toevallig een mailtje weggegooid heeft. Is een heel groot verschil wat klanten vaak niet snappen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 23:11:
Als je mailboxen wil restoren moet je bricklevel gebruiken.
Daar is in Exchange 2003 ook een Recovery Group voor te gebruiken, met wat kunst en vliegwerk.
Normaliter backup je een Exchange server voor DR doeleinden en niet als service omdat iemand toevallig een mailtje weggegooid heeft. Is een heel groot verschil wat klanten vaak niet snappen.
Undelete/Recover Deleted Items op 2 weken scheelt ook al een heel end soms.
Kunnen ze zelf doen, scheelt gesleep met tapes :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• eelcok
is ook niet de bedoeling dat we alles op bricklevel gaan doen waar is inderdaad die optie voor die alt-92 noemde die gebruiken we al heb inmiddels alles ingesteld en het werkt perfect ook al een keer een back-up terug gezet hartelijk bedankt voor jullie reacties

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:25
Sorry voor de grote kick, maar ik probeer een shadowcopy te maken van me gehele server, kan iemand mij bevestigen dat hij de instellingen van Exchange meeneemt? Er word overal specifiek over mailboxen gesproken namelijk..

of heeft iemand een makkelijkere manier om de instellingen te backupen, dit is eigelijk het enige wat belangrijk voor me is, als ik die kwijt ben kan ik weer een week klooien voor het weer werkt..

[ Voor 30% gewijzigd door blup op 09-09-2008 16:55 ]

• ralpje
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Wat voor instellingen bedoel je dan?

Verwijderd

Inderdaad, wat voor instellingen?

Ik denk dat je daarvoor eerder moet kijken naar de Active Directory aangezien Exchange inderdaad alleen over de mail gaat.

• blup
Vooral de instellingen van POP, SMTP de Connectors etc..

Ik heb ben er heel lang mee bezig geweest en ik weet zeker dat na een crash ik nog steeds niet 1 2 3 weet hoe ik 't weer snel gefixt heb.

Verwijderd

blup schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 18:49:
Vooral de instellingen van POP, SMTP de Connectors etc..

Ik heb ben er heel lang mee bezig geweest en ik weet zeker dat na een crash ik nog steeds niet 1 2 3 weet hoe ik 't weer snel gefixt heb.
Weet je zeker dat dat niet in je active directory zit? Bij mij namelijk wel...

Verwijderd

Die instellingen staan in AD, dus met een system state backup zou je een heel eind moeten kunnen komen...Verder zou ik als ik jou was eens op de MS site kijken naar de disaster recovery whitepaper van Microsoft, daar staan ook handige tips in.

Verwijderd

Daarnaast natuurlijk goed testen.

Als je je recovery plan helemaal klaar hebt gewoon een (virtuele) lege server inrichten en kijken hoe snel je kunt recoveren (dit ook in je recovery plan zetten!) en of je daarna echt alles hebt. Dan weet je ook gelijk of je plan goed werkt en wat er nog beter kan.

Je kunt dan ook aan de directie precies uitleggen hoe lang je recovery plan duurt en dus wat de kosten zijn bij een complete failure zeg om 9:00 's ochtends. Dan heb je vast en zeker ook al punten bedacht die beter kunnen en op die manier krijg je een groter budget.

Zo gaat dat bij ons in ieder geval altijd ;)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
blup schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:52:
of heeft iemand een makkelijkere manier om de instellingen te backupen, dit is eigelijk het enige wat belangrijk voor me is, als ik die kwijt ben kan ik weer een week klooien voor het weer werkt..
Pen, papier? Of doe luxe en start word/visio op.

Gewoon een goede documentatie bijhouden.
Op zich staat 95% van je instellingen binnen exchange gewoon in je AD, maar voor een echte disaster recovery / upgrade gaat er imho niets boven documentatie.

Die week klooien duidt er bij mij op dat je zeer waarschijnlijk gewoon maar wat probeert totdat het werkt, documenteer dit dan ook zodat je als het werkt precies kunt aangeven waar het hem in zat.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:54:
Als je je recovery plan helemaal klaar hebt gewoon een (virtuele) lege server inrichten en kijken hoe snel je kunt recoveren (dit ook in je recovery plan zetten!) en of je daarna echt alles hebt. Dan weet je ook gelijk of je plan goed werkt en wat er nog beter kan.
En dit gewoon geregeld inplannen, directie wordt over het algemeen niet zo vrolijk als je aankomt met dat de recovery een jaar geleden het wel deed, maar nu het nodig is niet meer...
Je kunt dan ook aan de directie precies uitleggen hoe lang je recovery plan duurt en dus wat de kosten zijn bij een complete failure zeg om 9:00 's ochtends.
Ga in je recovery plan dan ook uit van de meest extreme waarden, kunnen recoveren in een half uur zegt niets als jij 1 uur van de fysieke backuptapes afzit...
Vergeet ook niet het testen van de recovery mee te nemen, ik zou nooit users loslaten op een omgeving die net 5 minuten geleden een disaster recovery gehad heeft, eerst eventjes enkele checks doen... Als je recovery om de een of andere reden niet 100% was en je laat er users op los dan is het eind helemaal zoek...

Kostenberekeningen vind ik altijd leuk in discussies / budgetaanvragen. Voor de dagelijkse praktijk zijn ze veels te ingewikkeld ( hoeveel mensen er niet kunnen werken is totaal afhankelijk van hoeveel er in totaal werkzaam zijn, hoeveel mensen er afwezig zijn, als je in de race bent voor een miljoenen offerte is het weer kostbaarder dan op een gemiddelde maandagmorgen etc etc. )

[ Voor 51% gewijzigd door Gomez12 op 09-09-2008 22:04 ]

• blup
Gomez12 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:55:
[...]

Pen, papier? Of doe luxe en start word/visio op.

Gewoon een goede documentatie bijhouden.
Op zich staat 95% van je instellingen binnen exchange gewoon in je AD, maar voor een echte disaster recovery / upgrade gaat er imho niets boven documentatie.

Die week klooien duidt er bij mij op dat je zeer waarschijnlijk gewoon maar wat probeert totdat het werkt, documenteer dit dan ook zodat je als het werkt precies kunt aangeven waar het hem in zat.
Correct, ik ben niet door en door bekend ermee, en sinds het werkt heb ik gelijk mijn handen ervanaf getrokken. Ik ga eens kijken via een virtuelebak of een disasterrecovery werkt, thanks voor de tips!
Pagina: 1