blup schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:52:
of heeft iemand een makkelijkere manier om de instellingen te backupen, dit is eigelijk het enige wat belangrijk voor me is, als ik die kwijt ben kan ik weer een week klooien voor het weer werkt..
Pen, papier? Of doe luxe en start word/visio op.
Gewoon een goede documentatie bijhouden.
Op zich staat 95% van je instellingen binnen exchange gewoon in je AD, maar voor een echte disaster recovery / upgrade gaat er imho niets boven documentatie.
Die week klooien duidt er bij mij op dat je zeer waarschijnlijk gewoon maar wat probeert totdat het werkt, documenteer dit dan ook zodat je als het werkt precies kunt aangeven waar het hem in zat.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:54:
Als je je recovery plan helemaal klaar hebt gewoon een (virtuele) lege server inrichten en kijken hoe snel je kunt recoveren (dit ook in je recovery plan zetten!) en of je daarna echt alles hebt. Dan weet je ook gelijk of je plan goed werkt en wat er nog beter kan.
En dit gewoon geregeld inplannen, directie wordt over het algemeen niet zo vrolijk als je aankomt met dat de recovery een jaar geleden het wel deed, maar nu het nodig is niet meer...
Je kunt dan ook aan de directie precies uitleggen hoe lang je recovery plan duurt en dus wat de kosten zijn bij een complete failure zeg om 9:00 's ochtends.
Ga in je recovery plan dan ook uit van de meest extreme waarden, kunnen recoveren in een half uur zegt niets als jij 1 uur van de fysieke backuptapes afzit...
Vergeet ook niet het testen van de recovery mee te nemen, ik zou nooit users loslaten op een omgeving die net 5 minuten geleden een disaster recovery gehad heeft, eerst eventjes enkele checks doen... Als je recovery om de een of andere reden niet 100% was en je laat er users op los dan is het eind helemaal zoek...
Kostenberekeningen vind ik altijd leuk in discussies / budgetaanvragen. Voor de dagelijkse praktijk zijn ze veels te ingewikkeld ( hoeveel mensen er niet kunnen werken is totaal afhankelijk van hoeveel er in totaal werkzaam zijn, hoeveel mensen er afwezig zijn, als je in de race bent voor een miljoenen offerte is het weer kostbaarder dan op een gemiddelde maandagmorgen etc etc. )
[
Voor 51% gewijzigd door
Gomez12 op 09-09-2008 22:04
]