Toon posts:

Compaq Armada 1550T - bios kwijt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.087 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude Compaq Armada 1550T laptop (133 MHz, 32 Mb ram, 40Gb hd) gekregen en die heb ik kennelijk professioneel om zeep geholpen.

De situatie is dat ik alle partities met partition magic samengevoegd heb en daarna die ene partitie heb geformatteerd zodat ik er windows 2000 op kon installeren. Althans - dat was de bedoeling, tijdens het rebooten liep de laptop vast.

Ik ben er intussen achter dat een van die partities de bios bevatte - die is dus weg. Nu wil de laptop alleen nog maar van de harddisk opstarten (gok ik), ik heb windows 2000 bootfloppy's gemaakt en partition magic bootfloppy's maar die worden niet geladen. Ook de cdrom met een bootable cd werkt niet.

Het enige dat ik zie als ik de pc opstart is 32768 KB OK. De floppydrive wordt even gestart (maar pakt de bootfloppy niet), en dan verschijnen de volgende regels in beeld:

Non-system disk or disk error
replace and strike any key when ready
_

Je zou in de bios moeten kunnen komen door tijdens het booten op F10 (F2 bij nieuwere modellen) te duwen als de cursor rechts in beeld komt (gebeurt niet) of als in rood de text COMPAQ in beeld verschijnt (gebeurt niet).

<aanvulling>
De laptop is zo oud dat de drivers niet meer op de compaq site beschikbaar zijn. Er zou software moeten zijn om de biospartitie weer werkend te krijgen maar die is er niet voor dit model, bovendien zou ik niet weten hoe ik die zonder floppydrive of cdrom-speler kan installeren.
</aanvulling>

Wat kan ik doen om dit apparaat weer werkend te krijgen!?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 20:53 ]

• C3La
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02-2021
Heb je geen Recovery CD?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom nieteens bij de cdrom! Het rare is dat ik geen idee heb welke flop ik zou moeten gebruiken - de gewone bootdisks doen niets. Ik heb ook al een bios-upgrade floppy gemaakt voor de armada 1550c serie, die lijkt gelezen te worden maar ook die geeft even later de melding non-system disk or disk error...

Je kunt een laptop toch niet zomaar kapot maken!?!?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Met de rompaq diskettes en dergelijke zou je de bios terug moeten kunnen zetten. Je zou moeten zoeken op www.hp.com of www.compaq.com en zoeken op het typenummer.

Als daar niets tussen staat kan je je vraag beter op het forum daar vragen.

http://forums1.itrc.hp.co...oryhome.do?categoryId=274

Die weten specifieke compaq problemen. De meeste oude compaqs hebben inderdaad een heel bios gedeelte op de harddisk staan.

[ Voor 49% gewijzigd door Pixal op 13-02-2007 22:24 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37
Allereerst, de error die je krijgt is hoogstwaarschijnlijk een Windows / DOS error (?) en niet van je bios. IMHO is het onmogelijk om de bios te verwijderen, want deze staat helemaal niet op de hardeschijf maar op een aparte flashchip (ik weet niet of dit toen ook zo was, maar volgens mij wel hoor :S).

Ik krijg wel dit gevonden via Google. Ik hoop dat je daar wat mee kunt en veel succes !

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:49
nou die Compaq heeft dus wel degelijk een stuk van zijn bios op HDD staan, niet de gehele natuurlijk (de eerste 10 MB van je hdd word gebruikt door de bios, als ik me niet vergis) vooral de user preferences

My favorite programming language is solder.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Alex3305 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:18:
Allereerst, de error die je krijgt is hoogstwaarschijnlijk een Windows / DOS error (?) en niet van je bios. IMHO is het onmogelijk om de bios te verwijderen, want deze staat helemaal niet op de hardeschijf maar op een aparte flashchip (ik weet niet of dit toen ook zo was, maar volgens mij wel hoor :S).

Ik krijg wel dit gevonden via Google. Ik hoop dat je daar wat mee kunt en veel succes !
Zeker geen ervaring met Compaq?
Deze staat erom bekend dat ze een nogal uitgebreide bios gebruiken, een klein deel staat op de bioschip en de rest staat op een verborgen partitie op de schijf.

@zentuin
Als het goed is kun je op deze pagina de ROMPaq downloaden voor jouw systeem.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed lees is het probleem dus dat ik de software mis om de bios te benaderen...

Die software zou op een van de extra partities staan en die heb ik juist gemerged met de c-partitie. Ik geloof intussen wel dat ik de floppy of de cdrom kan gebruiken - het enige is dat de pc op zoek is naar een cd of floppy waarmee ik dat bestandje weer terug kan zetten.
Weinig hoopvol is in dit geval dat overal staat dat dat heel veel moeite kost, bijvoorbeeld ook wanneer je een nieuwe hd installeert. Je moet echt aan de recovery cd's van Compaq zien te komen.

@Pixal: Mijn laptop staat er niet meer bij. Ik kan downloaden wat ik wil maar dat helpt niets... Het type is te oud.

@Alex3305: Dank voor je links, ik was het idd ook al tegengekomen!

Wie kan me helpen!??

<edit>
@MadMarky: Thnks, ik ga het nu proberen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 22:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
@MadMarky:

De floppy wordt ook niet herkend door de laptop. Hij pakt 'em wel maar blijft melden: Non-system disk or disk error...

@ iedereen:

Ik realiseer me net dat mijn probleem ook is dat ik de hd net heb gemerged en heb omgezet van fat naar fat32. Die twee stappen zouden nog moeten worden uitgevoerd en toen is bij het booten deze fout opgetreden.
Jammer genoeg lukt ook het opstarten vanaf de rescue disks van partition magic niet! Bah, ik baal er enorm van!

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 22:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ook HP-Compaq kunnen me niet verder helpen! Het systeem zou te oud zijn...

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:53:
Ook HP-Compaq kunnen me niet verder helpen! Het systeem zou te oud zijn...
Ik heb op onze locatie in amsterdam nog wat zeer oude compaq laptops staan, ik zal eens kijken of er een 1500 series tussen zit. Ook heb ik nog wat recovery cd's liggen.

Ben er niet zeker van maar volgens mij was het wel een systeem met dezelfde specs als de jouwe dus de kans is er.

Ik ben daar morgen weer dus dan kijk ik even.

Verwijderd

Topicstarter
Pixal schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 15:13:
[...]

Ik heb op onze locatie in amsterdam nog wat zeer oude compaq laptops staan, ik zal eens kijken of er een 1500 series tussen zit. Ook heb ik nog wat recovery cd's liggen.

Ben er niet zeker van maar volgens mij was het wel een systeem met dezelfde specs als de jouwe dus de kans is er.

Ik ben daar morgen weer dus dan kijk ik even.
Je bent geweldig! Ik wacht in spanning af...

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Wat we hier hebben liggen betreft een armada 1575D, wellicht zelfde soort bios op de schijf maar dat durf ik niet te zeggen.

We zouden de harddisks van beide laptops kunnen clonen en kijken wat er gebeurt. Heb je apparatuur (kabeltje of usb converter) om een laptopschijf op een werkende computer aan te sluiten? Dan kan ik wel een image van de clone naar je uploaden of wat dan ook.

Zeker weten dat die schijf 40gb is? Die dingen werden geleverd met 3 of 4 Gb over het algemeen. Met 40gb heb je een schijf die van meer waarde is dan de laptop zelf.

[ Voor 46% gewijzigd door Pixal op 15-02-2007 10:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen kabel of converter, maar daar is aan te komen... En de HD is 4 GB en niet 40 zoals ik had geschreven...

Ik houd me aanbevolen!

Is er ook een rescue-disk bij?

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ja je gelooft nooit wat ik uit het stof heb getrokken.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/armada.jpg

Your QuickRestore kit allows you to restore the operating system, software enhancements, and applications originally installed by Compaq on your hard drive.

Nu maar hopen dat ie het bios deel ook meepikt, ik kan je de cd, floppy en image van de harddisk als iso's opsturen. Doe ik als ik weer thuis ben want de verbinding op m'n werk is daar niet geschikt voor. Makkelijkste is als je een ftp account voor me aanmaakt en de gegevens mailt, ik denk dat ik max 2 gb nodig heb (weet niet hoe groot de cd precies is en de image van de harddisk.)

[edit]hmm, die restore cd doet het niet bij mij, hij keurt het serial nummer van de laptop niet goed.

hoe we het t beste kunnen doen is zo. ik stuur jou een exacte clone van de harddisk (dus inclusief partitie en boot informatie enzo). Als jij die clone dan op jouw laptop harddisk zet werkt dat weer.

Ik ben gewend met Norton Ghost te werken, ik haal de laptop schijf uit de laptop en doe hem in een usb behuizing, dan maak ik er een image van en stuur die naar jou toe.

Als jij zorgt dat je ook Norton Ghost hebt en je haalt de schijf eruit en zorgt dat je die met een kabel of behuizing kan aansluiten op een werkende pc dan kan jij die image terugzetten.

De harddisk zit onder het toetsenbord van de laptop. Je moet drie schroefjes waar KYBD bij staat onderop de laptop losmaken. Dan kan je het keyboard eruit halen. In de rechter bovenhoek zie je de harddisk, die zit met 2 schroefjes langs de rechter zijkant vast. Als je dat grijze plastic houdertje eruit haalt kan je de schijf naar rechts schuiven (los van de connector) en vervolgens omhoog uit de laptop trekken. Dan moet je de casing nog om de schijf vandaan halen met 4 schroefjes en een soort plakband losmaken. Uiteindelijk hou je de laptopschijf over en kan die in een externe behuizing.

[ Voor 48% gewijzigd door Pixal op 21-02-2007 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal geweldig!

Ik ben dit weekeinde gevlucht ivm. carnaval in Maastricht en zit dus pas maandag weer achter mijn pc. Mag ik trouwens het e.e.a. naar jou verleggen en als je al een ftp server hebt draaien of ik daar gebruik van kan maken? Anders zal ik eerst ff een ftp-server opzetten en je laten weten als je kunt uploaden...

Mèn, ik ben echt enorm blij met je... wat gaaf!!!

Mail me anders ff op <usernaam> at gmail punt com. Spreekt wellicht wat makkelijker af en zo!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 15:38 ]

Pagina: 1