Hallo,
Ik ben al een tijdje druk bezig met het samenstellen van een nieuwe computer.
Ik heb vrijwel alle stickeys die maar een klein beetje van belang kunnen zijn hier doorgelezen.
De doeleinden waarvoor ik hem gebruik zijn niet über-extreem:
- Gamen (Battlefield 2 en Call of Duty 2 voornamelijk)
- Programmeren
- Later misschien films editten
- Basisdingen zoals verslagen typen, internetten, enzovoort
Nu heb ik een AMD Sempron 2500+ (~ 1,7 GHz) met 1024 MB ram, GeForce 6600 GT (AGP), en verder niet veel bijzonders (netwerkkaart, wat HDD's).
Op basis van een hele zooi revieuws, prijslijsten en de mogelijkheden van de website waar ik de computer wil laten bouwen heb ik gisteren en vandaag het
volgende lijstje samengesteld. Later zal ik mijn keuze's uitleggen; in de FAQ las ik dat dat wel zo handig was.
CPU Intel E6600 (2.40 GHz, Core 2 duo, 1066 MHz, 4 MB BOX)
Asus P5gz-mx PCI-e (mobo)
Kingston DDR2 2 Gb kit 533 2 x 1 GB
XFX 8800 GTS (640 mb, PCI-e) of een 7900 GT (graka)
80 GB IDE Maxtor 2 MB, 7200RPM (ATA-133)
Recom Powerstation midi tower case black/silver (kast)
Cooler Master eXtreme Power 430 Silent (430 Watt; voeding)
Spire LGA775 aluminium cooler (koeling @ proc)
Nu waarom ik dit alles heb gekozen.
Allereerst wilde ik een goede processor, dat omdat ik later waarschijnlijk een filmcamera ga aanschaffen, en dan ook dat alles wil bewerken enzo.
Na wat rondgezocht te hebben op internet was deze processor er een met de beste prijs (€ 332,37) / kwaliteit verhouding.
Verder heb ik niet echt een goede reden voor deze keuze.
Asus P5gz-mx PCI-e
Mijn moederbord moest aan een aantal eisen voldoen:
- minimaal één PCI-e slot (aangezien ik toch niet van plan ben een SLI te draaien)
- Voldoende plaats voor RAM modules (maximaal 2 gig; aangezien ik denk dat 4 gig toch bij mij geen nut heeft)
Deze Asus was de goedkoopste (€ 66,37) die op de website in het rijtje stond en aan mijn eisen voldeed. Ik heb volstrekt geen idee of het een kwalitatief
goede kaart is, aangezien ik nergens een review kon vinden.
Zoals ik al vermeldde wil ik een beetje gamen, en later misschien films editten; 2 dingen die makkelijk op 2 gig moeten lukken lijkt mij.
Vandaar mijn keuze voor 2 reepjes van 1 gig.
Ik heb hier op Tweakers.net ergens gelezen dat de snelheid (MHz) van je processor, maal het aantal kernen wat je hebt, gelijk moet zijn aan het aantal MHz
van je RAM-reepjes; dit weet ik niet zeker. Dit was echter de enige 2 GB-kit (€ 232,50) die in de lijst stond op die website (www.eynstein.com)
XFX 8800 GTS (640 mb, PCI-e) of een 7900 GT (256 mb, PCI-e)
Hier ben ik nog niet helemaal uit.
Aangezien ik graag de games die ik eerder noemde, Call of Duty 2 en Battlefield 2, op de beste weergave op 1280 * 1024 wil draaien, heb ik een goede grafische kaart nodig.
Maar omdat één 8800 GTS (circa € 500) vrijwel net zo duur is als twee 7900 GT-exemplaren (circa € 250 per stuk), wil ik wel een kaart die erbij past, en wil ik zeker geen overkill.
Nu zal bij jullie de vraag rijzen; waarom in hemelsnaam een 80 GB ding met 2 MB cache?
Die heb ik gekozen omdat dit de goedkoopste was. Hier thuis heb ik al een tweetal HDD's liggen (totaal iets van circa 250 GB), die ik er in wil zetten.
Maar omdat ik wél wil dat de PC goed overweg kan met HDD's enzo, wil ik graag dat er al een standaard voorgeïnstalleerd is.
Hier thuis is er nog iemand die een 80 GB disk zoekt, dus die kan ik wel kwijt.
Ik wil dan dus deze 80 GB eruit halen, en mijn twee huidige erin zetten, dan heb ik meteen al mijn bestanden nog (OS (nu Vista Ultimate; 32 bit) wil ik toch vervangen naar een 64 bit exemplaar).
Recom Powerstation midi tower case black/silver
Ach ja; dit is gewoon de kast die ik het mooiste vond. :-)
Cooler Master eXtreme Power 430 Silent
Na wat ge-rond-neus (als dat een woord is) heb ik de mening gevormd dat ik aan 430 Watt wel genoeg zou hebben; vandaar deze keuze.
Spire LGA775 aluminium cooler
Volgens mij een onnodige keuze, omdat de processor al boxed (als dat zo heet
) is, en dus al een koeling heeft, en ik niet van plan ben deze te gaan overklocken (misschien later).
Nu had ik dus een aantal vragen:
- Wat voor geheugen moet ik nemen? Hoeveel MHz moet ik hebben (de Kingston DDR2 2Gb KIT 533 2x1Gb heeft 533 MHz)?
- Welke grafische kaart kan ik het beste nemen als ik alle games (excl. Flight Simulator X) op zijn best wil spelen @ 1280 x 1024 (19" TFT)? Dan weet ik nml. zeker dat ik een tijd(je) vooruit kan.
- Een extra koeler is niet nodig toch, aangezien er al een op de processor zit?
- Zal ik aan 430 watt genoeg hebben?
Ik hoop dat iemand [ vast wel
] antwoord heeft op mijn vragen.
Alvast bedankt iig.
Greetz,
Lennard. (Mocht dat wel in de startpost?
)
Ik ben al een tijdje druk bezig met het samenstellen van een nieuwe computer.
Ik heb vrijwel alle stickeys die maar een klein beetje van belang kunnen zijn hier doorgelezen.
De doeleinden waarvoor ik hem gebruik zijn niet über-extreem:
- Gamen (Battlefield 2 en Call of Duty 2 voornamelijk)
- Programmeren
- Later misschien films editten
- Basisdingen zoals verslagen typen, internetten, enzovoort
Nu heb ik een AMD Sempron 2500+ (~ 1,7 GHz) met 1024 MB ram, GeForce 6600 GT (AGP), en verder niet veel bijzonders (netwerkkaart, wat HDD's).
Op basis van een hele zooi revieuws, prijslijsten en de mogelijkheden van de website waar ik de computer wil laten bouwen heb ik gisteren en vandaag het
volgende lijstje samengesteld. Later zal ik mijn keuze's uitleggen; in de FAQ las ik dat dat wel zo handig was.
Asus P5gz-mx PCI-e (mobo)
XFX 8800 GTS (640 mb, PCI-e) of een 7900 GT (graka)
Recom Powerstation midi tower case black/silver (kast)
Cooler Master eXtreme Power 430 Silent (430 Watt; voeding)
Spire LGA775 aluminium cooler (koeling @ proc)
Nu waarom ik dit alles heb gekozen.
Allereerst wilde ik een goede processor, dat omdat ik later waarschijnlijk een filmcamera ga aanschaffen, en dan ook dat alles wil bewerken enzo.
Na wat rondgezocht te hebben op internet was deze processor er een met de beste prijs (€ 332,37) / kwaliteit verhouding.
Verder heb ik niet echt een goede reden voor deze keuze.
Asus P5gz-mx PCI-e
Mijn moederbord moest aan een aantal eisen voldoen:
- minimaal één PCI-e slot (aangezien ik toch niet van plan ben een SLI te draaien)
- Voldoende plaats voor RAM modules (maximaal 2 gig; aangezien ik denk dat 4 gig toch bij mij geen nut heeft)
Deze Asus was de goedkoopste (€ 66,37) die op de website in het rijtje stond en aan mijn eisen voldeed. Ik heb volstrekt geen idee of het een kwalitatief
goede kaart is, aangezien ik nergens een review kon vinden.
Zoals ik al vermeldde wil ik een beetje gamen, en later misschien films editten; 2 dingen die makkelijk op 2 gig moeten lukken lijkt mij.
Vandaar mijn keuze voor 2 reepjes van 1 gig.
Ik heb hier op Tweakers.net ergens gelezen dat de snelheid (MHz) van je processor, maal het aantal kernen wat je hebt, gelijk moet zijn aan het aantal MHz
van je RAM-reepjes; dit weet ik niet zeker. Dit was echter de enige 2 GB-kit (€ 232,50) die in de lijst stond op die website (www.eynstein.com)
XFX 8800 GTS (640 mb, PCI-e) of een 7900 GT (256 mb, PCI-e)
Hier ben ik nog niet helemaal uit.
Aangezien ik graag de games die ik eerder noemde, Call of Duty 2 en Battlefield 2, op de beste weergave op 1280 * 1024 wil draaien, heb ik een goede grafische kaart nodig.
Maar omdat één 8800 GTS (circa € 500) vrijwel net zo duur is als twee 7900 GT-exemplaren (circa € 250 per stuk), wil ik wel een kaart die erbij past, en wil ik zeker geen overkill.
Nu zal bij jullie de vraag rijzen; waarom in hemelsnaam een 80 GB ding met 2 MB cache?
Die heb ik gekozen omdat dit de goedkoopste was. Hier thuis heb ik al een tweetal HDD's liggen (totaal iets van circa 250 GB), die ik er in wil zetten.
Maar omdat ik wél wil dat de PC goed overweg kan met HDD's enzo, wil ik graag dat er al een standaard voorgeïnstalleerd is.
Hier thuis is er nog iemand die een 80 GB disk zoekt, dus die kan ik wel kwijt.
Ik wil dan dus deze 80 GB eruit halen, en mijn twee huidige erin zetten, dan heb ik meteen al mijn bestanden nog (OS (nu Vista Ultimate; 32 bit) wil ik toch vervangen naar een 64 bit exemplaar).
Recom Powerstation midi tower case black/silver
Ach ja; dit is gewoon de kast die ik het mooiste vond. :-)
Cooler Master eXtreme Power 430 Silent
Na wat ge-rond-neus (als dat een woord is) heb ik de mening gevormd dat ik aan 430 Watt wel genoeg zou hebben; vandaar deze keuze.
Spire LGA775 aluminium cooler
Volgens mij een onnodige keuze, omdat de processor al boxed (als dat zo heet
Nu had ik dus een aantal vragen:
- Wat voor geheugen moet ik nemen? Hoeveel MHz moet ik hebben (de Kingston DDR2 2Gb KIT 533 2x1Gb heeft 533 MHz)?
- Welke grafische kaart kan ik het beste nemen als ik alle games (excl. Flight Simulator X) op zijn best wil spelen @ 1280 x 1024 (19" TFT)? Dan weet ik nml. zeker dat ik een tijd(je) vooruit kan.
- Een extra koeler is niet nodig toch, aangezien er al een op de processor zit?
- Zal ik aan 430 watt genoeg hebben?
Ik hoop dat iemand [ vast wel
Alvast bedankt iig.
Greetz,
Lennard. (Mocht dat wel in de startpost?