'Zwarte banden' bij SBR tv

Pagina: 1
Acties:

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik ben aan een tweedehands SBR-televisie geraakt, maar nu heb ik een probleem. Het beeld doet het perfect, maar onder- en bovenaan heb ik last van zwarte banden. Het zijn dezelfde als je bij breedbeeld op een 4:3-toestel hebt, maar ik heb deze nu ook bij 4:3 uitzendingen. En dus bij 16:9 heb ik nog veel grotere banden, waardoor ik bijna geen beeld meer over heb. Iemand die hiervoor een oplossing weet, want ik vind nergens een menu-instelling om dit aan te passen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Je geeft wel weinig info over het toestel.. welk merk/type is het? Is het een breedbeeld?

Als het een breedbeeld is, is er meestal wel een knopje om verschillende beeldmodi in te stellen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• F e r o x
Het merk is dus SBR, maar het type zal ik eens opzoeken aan de achterkant. Het is dus géén breedbeeld-toestel. Hier zit hem het probleem. Wanneer ik 4:3 opnames erop bekijk, heb ik dus last van zwarte banden. Dit zou normaal enkel mogen zijn bij 16:9 uitzendingen (hierbij heb ik nu dus nog veel grotrere banden). Gelijk welk type uitzending ik bekijk, heb ik last van banden. Ook als ik bijvoorbeeld mijn notebook aansluit en op een goede resolutie (met overscan zelfs) zet, verlies ik al een groot deel van het scherm. Momenteel is het toestel niet bruikbaar door deze problemen, en ik hoop dan ook dat er hier mensen zijn die ervoor een oplossing weten (misschien is het een defect, maar dat lijkt me raar, aangezien het beeld wel goed is, het staat wel een beetje bol maar kom).

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan denk ik dat er wat niet pluis is met dat ding. Vermoedelijk wat mis met de verticale verdeling van het beeld. Afhankelijk van de leeftijd van de TV kan dat een eenvoudige instelling in het service menu zijn, of een draai aan een potmetertje. Ik denk dat een monteur dit redelijk eenvoudig moet kunnen verhelpen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Heeft het ding op de afstandbediening toevallig een breedbeeld knop? Of een optie in het menu oid.
Mijn niet-breedbeeld Akai tv heeft een knop om breedbeeld te forceren. Misschien die tv ook.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 12:25 ]

• F e r o x
Ja, hij heeft inderdaad een breedbeeld-functie in het menu, maar deze verandert niks aan de balken onder- en bovenaan.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:46

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:22:
Heeft het ding op de afstandbediening toevallig een breedbeeld knop? Of een optie in het menu oid.
Mijn niet-breedbeeld Akai tv heeft een knop om breedbeeld te forceren. Misschien die tv ook.
Ja, mijn oude sony had dat ook. Dat is om anamorf uitzendingen samen te kunnen drukken naar letterbox. Ziet er inderdaad uit alsof er iets mis is met de verticale uitlijning :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:49

DJ Vincento

1422055

Op mijn perfect functionerende philips TV uit 1994 zat een functie om van die zwarte balken in te voegen. Die balken zien er net zo uit als bij een breedbeeld uitzending. En als er een echte breedbeeld uit zending op is, worden de balken nog dikker waardoor je weinig beeld over houd.

Misschien dat die functie ook op jouw TV zit, en die functie is vast wel ergens uit te zetten. Waarvoor die functie is weet ik niet.

• F e r o x
Ja, het is zoals jij beschrijft, maar ik vind nergens zo een functie. Heb al in het gewone menu gekeken, en in het installatie-menu (om zenders in te stellen, etc.). Ik heb ook nog gezocht naar een reset-knop/functie, maar helaas. Iemand die nog tips/hulp heeft?

• F e r o x
Ik heb net gehoord dat SBR, eigenlijk gewoon Philips is. Dus als er zo een functie bij jouw Philips opzat, is de kans groot dat die er bij mij ook opzit. Maar nu moet ik hem nog vinden. Mensen met nog een Philips-tv die deze functie hebben?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 17:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De vraag is of je beeld 'afgeknipt' wordt, of dat het samengedrukt wordt. Samengedrukt is een setje condensatoren, een fout ingestelde potmeter of een instelling in het (service)menu. Afgeknipt is weer een heel ander probleem maar dat komt bijna niet voor.

• F e r o x
Samengedrukt.
Pagina: 1