[Java] Video streamen / afspelen

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 12:28

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Voor een studieproject ben ik bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden om in Java video te streamen. Natuurlijk kwam ik daarbij direct uit bij Java Media Framework, maar bij nader inzien bleek de lijst met supported formats teleurstellend leeg. Geen MPEG-2 of 4 (h.264?) of zelfs maar Theora video, geen MP3 audio. Eigenlijk dus geen enkel actueel bruikbaar videoformaat.

Nu ben ik ondertussen wat verder gaan zoeken, waarbij ik wel een aantal alternatieven kon vinden:

IBM MPEG-4 for JMF (slechts $ 70.000,-)
Java VLC Bindings (linux only)
Fobs (ffmpeg object bindings)
jffmpeg (ffmpeg jmf codecs)

Ze gebruiken eigenlijk allemaal op de één of andere manier externe (platformspecifieke) code, door gebruik te maken van jndi of externe applicaties. Aangezien cross-platform portability een vereiste is voor ons project (er moet ontwikkeld worden op Mac OS X, Linux en Windows), valt jvlc bijvoorbeeld al af. Fobs lijkt niet echt te werken, dus mijn opties zijn op dit moment redelijk beperkt.

Mijn vraag is dan ook: hoe pak ik het afspelen van (moderne) video onder Java het beste aan? Zijn er nog meer opties die ik over het hoofd heb gezien?

Edit: Ik vond nog een ander interessant project: FMJ:
FMJ is an open-source project with the goal of providing a replacement/alternative to Java Media Framework (JMF). It aims to produce a single API/Framework which can be used to capture, playback, process, and stream media across multiple platforms.
Staat helaas nog veel te ver in de kinderschoenen.

[ Voor 11% gewijzigd door dawuss op 13-02-2007 20:54 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:05

voodooless

Sound is no voodoo!

JMF support wel degelijk MP3. Heb het zelf een keer gebruik i.c.m met een voip sniffer project. Je kon zo gesprekken naar mp3 saven ;) Het staat zelfs op de JMF homepage: http://java.sun.com/products/java-media/jmf/ ;)

Helaas ligt JMF flink achter en wordt het ook niet meer echt gesupport. En ook geldt: dit maakt deels gebruik van native code, en is dus ook niet 100% cross platform.

Jffmpeg ziet er wat mij betreft nog het beste uit. Verschillende codecs zijn daar 100% java, andere weer niet helaas...

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 14-02-2007 13:16 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?