Game PC : 1400€

Pagina: 1
Acties:

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 21:30

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Eerst om te beginnen mijn huidige pc :
code:
1
2
3
4
5
6
7
AMD athlon 34bit 3400+ (socket 754)
budget asus mobo
nvidia 6800GT
1Gb ram (2*512 budget ram)
250W voeding (noname)
2 * 250Gb harde schijf
en wat zooi zoals casse , dvd drives , ...

Wat verwacht ik van men nieuwe pc ? Wat ga ik ermee doen ?

Mijn nieuwe pc , gaat zoals mijn huidige pc twee grote taken hebben:
- Gamen : Hiervoor staat er windows xp op. Ik verwacht met men nieuwe pc alle games weer op hoge resoluties en leuke settings voluit te kunnen spelen het komende jaar. Games die ik graag/veel speel zijn Supreme Commander , TMN en Company of Heroes. Deze games draaien nu wel op mijn pc , maar zeker niet meer zoals ik het wil / zoals het hoort :). Ook heb ik nu een 17" lcd scherm , maar dat gaat binnenkort vervangen worden door 20" versie. Hierdoor krijg ik een resolutie van 1600*1200 , waarop ik games wil kunnen spelen.

- Programmeren , internetten , chatten : Hiervoor ga ik zoals nu gebruik maken van Gentoo Linux , ik vind dit een prachtig os en ik zou het graag 24/7 gebruiken , maar de games laten me dit (nog?) niet toe. Hiervoor is een snellere processor ook wel leuk , dan duurt het emergen immers wat minder lang :+ .

Wat ik tot nu toe al zelf heb :

Processor :
Hier lag de keuze voor mij redelelijk simpel : ik wilde goed kunnen gamen en emergen , en binnen mijn budget past ruimschoots een Intel E6600. Verdere verklaring voor deze processor lijkt me onnodig. Ik heb even zitten twijfelen om voor een X2 5200+ te gaan , maar deze kwam toch even duur uit en presteerde net iets minder goed.
code:
1
2
3
4
CPUs Socket 775 -
Core™ 2 Duo E6600
Core™ 2 Duo E6600 (2400 MHz)
Prijs : 315€

Moederbord :
Voor het moederbord lag de keuze veel minder voor de hand. Ik zocht een niet al te duur bord , maar het moest wel geschikt zijn om goed mee te oc'n. Anders is het beetje zonde van die E6600. Na wat reviews lezen en wikken en wegen gaat mijn keuze naar een Asus P5N-E SLI moederbord. Ik heb gekozen op basis van een leuke review over dit bord (http://techgage.com/article/asus_p5n-e_sli/1) en omdat het bord de nforce 6 serie chipset aan boord heeft. Deze schijnen wel leuk te zijn om mee te overklocken. Alleen ga ik de passief gekoelde chipset extra moeten koelen door een fannetje op te zetten en op de andere chipset nog een blokje van zalman. Dit bord was verder nog goed betaalbaar. Dat de 2 pciE sloten samen maar 16 lanes hebben boeit met toch niet , ik ga toch geen SLI gebruiken.

code:
1
2
3
Moederborden Socket 775 -
P5N-E SLI (nVidia nForce 650i SLI)
€ 119,-

Geheugen :
Als geheugen denk ik dat 2Gb wel het leukste is tegenwoordig , zeker voor de games die ik wil gaan spelen. Ik heb een leuke kit opgezocht , die op 800Mhz kan draaien én 4-4-4-12 timings had. Hierdoor ben ik uitgekomen op een een kit van GEIL. Hier weet ik verder weinig vanaf , dus ik kan me hier niet verder voor verantwoorden. Ik denk wel dat dit leuk geheugen is om die E6600 verder mee te gaan overklocken , dankzij de lage timings en de standaard 800Mhz al.

code:
1
2
2GB DDR2-800 Kit (2048 MB)
€ 209,-

Harde schijf :
Hier maakt het eigenlijk niet veel uit , maar ik ga voor een samsung wegens mijn positieve ervaringen ermee en de lage prijs ervan.

code:
1
2
SpinPoint P120 (250 GB)
€ 69,-

Grafische kaart :
Om de keuze direct te vergemakklijken , ATI valt af omdat ik hier de linux support te slecht voor vind. Dan blijft er alleen nog nvidia over. Ik zoek een kaart waarmee ik leuk op hoge resolutie (1600*1200) de nieuwste games full detail kan draaien , zonder al te veel in te boeten op framerate.

Na wat grafiekjes en prijzen bekijken dacht ik dat de 8800GTS (640Mb) wel de geschikte kaart voor me was : qua prijs redelijk duur , maar toch nog niet de prijs/kwaliteit verhouding kwijt. Ik was redelijk vastberaden deze te kopen , tot ik gisteren op tweakers FP het nieuwsbericht zag staan over de 8800GTS met 320Mb aan ram geheugen. Deze kost in de winkel maar zo'n 300€. Aangezien ik op 1600*1200 speel twijfel ik nu wel érg hard tussen de 8800GTS met 320mb of 640mb. Het scheelt immers 100€. Iemand die me hier wat meer over kan vertellen ? De info die ik vond van benchmarks was op resoluties van 2*** * 1*** , dus wel erg hoge resolutie.

Voeding :

Hier wist ik het ook echt weer niet en heb ik gewoon puur op specs een voeding gekozen 8)7 .

code:
1
2
TG500-U35 (ATX2, EPS)
€ 139,-

In het totaal komt dit nu uit op zo'n 1300€ , met een grafische kaart er al bij. Er moet nog een case en dvd drive bijkomen , maar die boeien hier niet zo erg hard.

Wat kan er beter aan deze config ? Welke grafische kaart nemen ?

Psst : Ik heb de 'faq' doorgelezen en ik hoop dat mijn topic aan alle eisen voldoet om in leven te mogen blijven :+ .

Strava

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Een kast niet belangrijk? Dit systeem zal aardig wat warmte creëren, dus een goede kast zou geen overbodige luxe zijn.

Verder kan de voeding véél goedkoper volgens mij. Ik vind 90 euro toch wel het maximale om uit te geven aan een voeding.

Zo slecht is je huidige pc toch niet?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:29

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Voor je videokaart:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2926&p=5

Hier pak in de zwaarste benchmark van anandtech qua games. 1600x1200 voor bijv battle field zit voor de Geforce 320MB nog zelfs in de 100 qua frames.

Imo is de Geforce 320MB voor jou wellicht niet verkeerd. Scheelt idd 100 euro. Aan de andere kant, met je 640mb kaartje zit je ietswat veiliger voor de toekomst

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Netjes en goed onderbouwd topic :) Ik vind je systeem vrij goed. Voor de voeding kun je eventueel in het voedingentopic in OH kijken. Puntje om wellicht rekening mee te houden is de keuze voor een modulaire voeding, of juist niet. Ik vind het in ieder geval erg handig. Denk hier nog eens over naar.

Ik heb trouwens op andere fora gelezen dat veel games op erg hoge settings en resolutie meer dan 500MB geheugen kunnen gebruiken. Dus die 640MB is als je op erg hoge settings wilt gaan spelen (ongetwijfeld) wel bruikbaar.

Verwijderd

Ga voor de 640 MB voor die 100 euro, dan kun je hogere resoluties blijven draaien. Het is juist wel goed dat je de benchmarks op hoge res bekijkt. Volgens toms hardwareguide waren de Gigabyte DS3 en DS4 veel betere overklokkeuzes, maar mindere keuzes kwa totale pakket aan features. De vraag is dus welke features jij nodig hebt.

Ook zou ik voor die paar extra euro's voor kingston of corsair gaan als het om geheugen gaat, maar dat kan ik verder lastig onderbouwen.

Als laatste zie ik hier altijd vaak dat de arctic freezer wordt aangeraden als cooler, vanwege de goede prestaties en weinig geluid. Deze kost ook maar 15 tot 20 euro.

Verwijderd

Aangezien je over gaat op een hogere resolutie, raad ik je zoals meerdere de FULL Version aan, dus met 640MB. Als je op je oude schem was gebleven, was dit denk ik niet nodig. Maar je kan zien dat de GTX en Full GTS meer baat hebben bij een hogere resolutie, en daardoor meer je geld waar is. :)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Kijk eens naar de 8800GTS 320 MB dies zo'n 80 euro goedkoper, verder mooi systeem :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Dutch_Razor schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:05:
Kijk eens naar de 8800GTS 320 MB dies zo'n 80 euro goedkoper, verder mooi systeem :)
Anders lees je even het topic door...

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:45

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Misschien omdat je Gentoo gaat draaien met je kijken naar de compatibleheid van de chipset met linux. Er bestaat een kans dat er bepaalde dingen NIET goed worden ondersteund( of gewoon niet) terwijl je die wel wilt gebruiken. Volgens mij waren er namelijk nog geen linux drivers voor de 8800 kaarten ;)

Voor de rest top systeem

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Ok , ik heb besloten om voor de 320Mb versie te gaan voor de 8800GTS. Dit komt me veel goedkoper uit en gaat me weinig schelen in prestaties :). Voor de linux driver zit het wel goed , de 8800GTS zit al in de (blob) nvidia driver voor linux.

Maar ik zie op de site van alternate.nl de meeste 8800GTS'n voor ongeveer 320€ staan , behalve die van club3D , die heb je al voor zo'n 280€. Wie weet wat het verschil is tussen de deze ? Ik weet dat je bij club3d weinig extra's meekrijgt , maar die boeien me niet echt.

Ik bedoel , is er hardwarematig / qua prestaties nog verschil tussen de club3d kaart en de andere merken zoals asus , xfx enzo die hun 8800GTS voor zo'n 40€ meer verkopen ?

Verder heb ik nog wat twijfels over voeding en kast :
Is de voeding die ik nu heb (dus de TG500-U35 (ATX2, EPS) voor 140€) goed ? En is ie beetje stil ? Of kan ik af met goedkopere voeding ? De OCZ GameXStream van 600Watt lijkt me ook wel een leuke voeding ? Die kost 110€.

Is dit een leuke case : http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQXC14 ?

Strava

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 10:55
Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/4900/12121212ye5.jpg

Okey dit moet het zo wel doen denkik:P

PSU:
Tagan voedingen zijn de beste die er te krijgen zijn maar daar betaal je ook voor een Antec voeding zijn ook van de 9/10 kwaliteit maar omdat deze meer worden verkocht is de prijs een stuk lager.

Moederbord:
Beter dan de Asus 650SLi dus de beste van de twee die er momenteel verkrijgbaar zijn :P

Kast:
Maakt je niet uit dus een simple kast met 2x 120mm fans.

Videokaart:
De 320mb versie van deze kaart produceerd zeer lage framerates(20-30) in de nieuwe games met grote textures(dit aantal neemt sterk toe) hiervoor zou ik je aanraden de extra 60 euro te besteden voor de 640mb versie. Verder is het merk een van de beste die je kunt krijgen ook qua overklokken en dergelijken en hij is ook goed geprijst.

Overklokken:
Voor overklokken is het ook perfect de beste processorkoeler, goed occ geheugen en het moederbord staat er ook zeer goed om bekend. Wil je niet gaan overklokken kan je +- 100 euro besparen op geheugen, koeler & moederbord.

Alles heb ik zo denkik :D

Specs

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
Solid_Aapie schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 18:28:
..
Moederbord:
Beter dan de Asus 650SLi dus de beste van de twee die er momenteel verkrijgbaar zijn :P

..
Overklokken:
Voor overklokken is het ook perfect de beste processorkoeler, goed occ geheugen en het moederbord staat er ook zeer goed om bekend. ..
Ik ga een vergelijkbaar systeem aanschaffen. Ook om oa Supreme Commander te spelen.
De MSI P6N SLI Platinium ziet er inderdaad goed uit, maar is nog niet verkrijgbaar. Asus P5N-e SLI wordt het dus. Als de north bridge echt veel te warm wordt bij overclocken kun je er nog een actieve koeler opzetten.
Ik neem er ook een Scythe Infinity koeler bij. Is een enorm en zware koeler, maar wel de beste die er is. Hoop toch tot 8x400=3.2MHz te gaan.

Ook is een 22" breedbeeld wel lekker met gamen ;)

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-01 18:30
Anders lees je nog even de test van Anandtech op
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2926

Daar wordt de 320MB versie vergeleken met de 640MB versie. En misschien blijkt toch dat het wel lonend is om voor de full-versie te gaan ;)

Edit: Ik had nog 'es gekeken op die site, en het verschil viel eigenlijk wel mee. Ik had in mijn herinnering dat het erger was. En op de resolutie waar jij op gamed is het eigenlijk wel beter om voor de 320MB versie te gaan (althans, voor de huidige spellen). Scheelt praktisch niks in performance, maar wel in de portemonnee :)

[ Voor 40% gewijzigd door FereiDON op 15-02-2007 16:59 ]

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ja maar voor de toekomst lijkt het me slimmer voor 640 MB gaan, altijd handig. Ik denk dat 256 MB binnenkort ook wel minimaal wordt.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Hmm , had ik nu op men 1280*1024 monitor blijven gamen , dan was het duidelijk geweest : de 320Mb versie. Dan heeft die 640Mb versie écht geen zin.

Nu ga ik voor de 320Mb gaan denk ik , scheelt me meer in de portemonne en tegen dat games aan die 320Mb niet genoeg meer hebben zou ik ze sowiso niet meer op 1600*1200 kunnen spelen ? Of is deze redenatie fout ?

Is de club3D 8800GTS met 320Mb geheugen een goede keuze ? Aangezien deze maar zo'n 280€ kost...

Strava

• RoD
  • Niet online

RoD

Die kaart is zeker een goede keus. Prijs/kwaliteitverhouding is niet onaardig. En natuurlijk kun je nog wel op 1600x1200 spelen. Alleen wat minder goed dan met de 640MB versie. Maar je kunt nog steeds erg goede prestaties verwachten :) Maar aangezien de 8800GTS zeker baat heeft bij die 640MB is deze ook geen verkeerde keus. Het hangt af van jou eisen vs. budget. Als jij dan de 320MB versie wilt nemen is dat prima, imo.
Pagina: 1