[Wireless] Draadloos netwerk traag

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik heb problemen met mijn wireless verbinding in huis. Eerst had ik 1 router (LinkSys WRT54g) in de meterkast op de begane grond staan. Maar daarmee had ik niet genoeg bereik op mijn kamer, op de 2e etage.
Toen heb ik een tweede router bijgekocht (Asus WL500g) om wat aan het bereik te doen en meteen een netwerk printer aan te sluiten. Daarbij heb ik de routers onderling verbonden met een UTP kabel en heb ik heb ze ingeschakeld als AP voor roaming. Maar toen dook er een nieuw probleem op, namelijk dat het signaal af en toe helemaal weg was. Alsof er een enorme stoorzender aanwezig was. Dan moest mijn laptop lang zoeken voordat hij het netwerk weer gevonden had. En dan was eigenlijk het bereik ook niet super, vaak maar 1 of 2 balkjes. Files kopiëren binnen het netwerk was een hel, omdat de verbinding vaak onderbroken werd, gemiddeld elke paar minuten. En het netwerk was gewoon langzaam.
Dus ik heb nog een 3e router (SMC WBR14-G2) gekocht en uit frustratie maar midden op m’n kamer gezet. Nou valt het netwerk ondertussen niet meer weg, files kunnen normaal verstuurd worden binnen het netwerk, maar ik vind het nog steeds erg traag. Ik heb nog nooit meer dan 2MB/s gehaald en meestal zit ik op 500-1000KB/s, ook als ik naast een router ga zitten. Ik vind dat nogal traag voor een 54mbit netwerk en niet normaal dat ik 3 routers nodig heb.
Ik kan sneller bij mijn bestanden als ik bij iemand anders ben, over internet naar mijn vaste pc, dan over mijn eigen draadloos netwerk!

Pas geleden heb ik het programma “network stumbler” gevonden. En daarmee heb ik gekeken wat er voor signalen vanuit de wijk nog tot hier komen en welk kanaal ze dan gebruiken. Ik heb 5 anderen gevonden, waarvan 2 op channel 11, 2 op channel 1 en 1 op channel 10. En daarvan is de maximale SNR 20 van.
Ik heb mijn routers op channel 7 staan en ze zijn met AP als 1 groot netwerk geschakeld, ze hebben hetzelfde SSID (is verborgen) en staan op bg-mixed mode met statische WEP128 encryptie. Om problemen met de printer te voorkomen heb ik sommige pc’s aan 1 router toegekend, omdat als een pc switcht van router onder het printen, de printserver vastloopt.

Dus de situatie is:
We hebben een aardig huis, maar ook niet lomp groot, geen gewapend beton.
3 routers (54 mbit) op elke etage 1
2 laptops (1x 11mbit, 1x 54 mbit)
4 pc’s (2x UTP, 2x 11 mbit)

Ik installeer wel eens draadloos netwerken bij anderen en ik ben één keer eerder dit probleem tegengekomen, dat het lijkt alsof er om de zoveel minuten een enorme stoorzender tussen zit. Maar die andere keren zonder enig probleem veel grotere afstanden overbrugd dan hier. Weet iemand wat ik fout doe? Of wat het zou kunnen zijn?

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Zitten je routers elkaar zelf niet te storen... probeer alle 3 eens met verschilende kanalen. bv 5 7 9
Voor de laptop maakt het nl niet uit of je netwerk uit meer kanelen bestaat

Grutte Pier fansels

• MightyMauz
Ik heb het nu op kanaal 3, 5 en 7 staan, maar dat helpt niet.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Staat er toevallig Vista op? Die blijft bij mij ook traag wireless. Kan niet zo 123 vinden wat het probleem is. Bij XP geen last.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
http://www.wirelessnederl...News&file=article&sid=799

sorrie voor aleen een linkje, maar mischien kun je wat de info die ze daar geven onder "Storingsbronnen opsporen"

[ Voor 9% gewijzigd door hessel op 14-02-2007 22:04 ]

Grutte Pier fansels

• MightyMauz
Ik heb geen Vista. En ook via dat sporingsbronnen opsporen word ik niet wijzer, volgens mij alleen als ik dat apparaatje koop.

Pagina: 1