Toon posts:

Nog iets verder met AMD Athlon 1600+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik ben m'n pc aan het voorbereiden voor Vista Premium, dus even een reepje geheugen
erbij van 1 gb en ik wilde mijn cpu iets sneller laten lopen. Volgens mij zit er een
AMD Athlon 1600+ in de PC, maar hij is al een keer een beetje overclocked dus de BIOS
beweert dat het een 1800+ is.

Maar even to-the-point. Het overclocken lukt, maar ik wil er meer uithalen. Standaard stond
mijn FSB op 100 mHz, zoals gezegd al eens eerder iets omhoog gezet maar ik wil meer.
Ben dus van 136 mHz naar 150 gegaan en verder komt 'ie echt niet. Volgens mij is er toch meer
uit te halen. Ik ben nu al van 1,1 ghz naar 1,73 gegaan. Ook niet gek natuurlijk, maar voor
Vista Premium natuurlijk een beetje magertjes, dus ik wil meer.

Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik heb al veel FAQ's doorgelezen maar ik kom nergens precies te
weten wat ik écht moet doen.

Dit staat er in mijn BIOS:

- Spread Spectrum: +- 0,25% (stnd.);
- CPU FSB: 150;
- CPU Ratio: Auto (stnd.);
- CPU Vcore: Auto (stnd.);
- DDR Voltage: Auto (stnd.);
--> Termination Vol: Auto (stnd.);
- AGP Voltage; Auto (stnd.);

Wat kan ik volgens jullie het beste doen om 'm misschien die 2 ghz te laten halen, of moet
ik heel blij zijn met wat ik heb? Heb trouwens originele koeling op lage toeren (kan nog een stuk meer toeren maken) i.c.m. een fancontroller
dus dat zal niet zo snel een probleem worden.

Alvast bedankt,
Wessel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een 1600+je is een Palomino core. Het is al heel knap als je die naar de 1.7GHz krijgt. Ik denk dat je niet veel hoger gaat kunnen, gezien de rek er al uit is (Palominos zijn namelijk niet heel lekker te OCen).

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat zijn de antwoorden waar we iets aan hebben. Maar er is dus ook niet veel
meer uit te halen d.m.v. het voltage te verhogen ofzo? En zou Vista Premium een beetje
draaien met 1,7 ghz @ 1gb geheugen?

Bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 21:26:
Oke, dat zijn de antwoorden waar we iets aan hebben. Maar er is dus ook niet veel
meer uit te halen d.m.v. het voltage te verhogen ofzo? En zou Vista Premium een beetje
draaien met 1,7 ghz @ 1gb geheugen?

Bedankt!
Voltage verhogen zou ik niet doen, die dingen worden al zo heet :P
En vista premium vond ik niet lekker draaien op een pc met slechts 1GB mem (zelfs op 2GB was het nogal traag, maar dat kan komen omdat ik een OS gewend dat vrij weinig geheugen vreet :P)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dank voor je reactie! :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:29

Thandor

SilverStreak

Maar even to-the-point. Het overclocken lukt, maar ik wil er meer uithalen. Standaard stond
mijn FSB op 100 mHz
Standaard draait die processor niet met een FSB van 100MHz maar met een FSB van 133MHz. Een AMD Athlon XP 1600+ heeft een klokfrequentie van 133x10,5 = 1400MHz. 1050MHz (met een FSB van 100MHz) is dus flink ondergeclocked.
, zoals gezegd al eens eerder iets omhoog gezet maar ik wil meer.
Ben dus van 136 mHz naar 150 gegaan en verder komt 'ie echt niet. Volgens mij is er toch meer
uit te halen. Ik ben nu al van 1,1 ghz naar 1,73 gegaan.
150MHz * 10,5 = 1575MHz ofwel 175MHz meer dan de standaard klokfrequentie. 1,73GHz bereik je pas met een FSB van 166MHz tenzij je de multiplier aangepast hebt maar dat lijkt niet zo te zijn. (Settings zijn 'Auto' en het aanpassen hiervan vereist wat meer werk dan enkel een getalletje in het BIOS aanpassen ;)).

Je komt nu niet verder dan 150MHz. Dit kan een aantal oorzaken hebben:

• De processor wordt te warm
De AMD Athlon XP 'Palomino' is vrij warm. Overclocked nog warmer. Met koeling welke de CPU rond de 45C / 50C houdt (overclocked) kun je betere resultaten bereiken dan koeling met een kleinere capaciteit en de processor zo'n 60C á 65C laat worden.

• Het moederbord gaat niet harder
De chipset kan niet sneller dan 150MHz en vormt een limiet. Als je hoger wilt dien je de multiplier van de processor te verhogen. Dit vereist modificaties aan de processor. Je moet dan bruggen (bridges) op de processor aanpassen. Google eens naar 'l1 bridges' of naar 'amd athlon xp palomino overclocking' (of iets in die richting). Ook zou je kunnen kijken of je de 2e video van Tom's Hardware Guide kunt vinden, daarin wordt een AMD Athlon XP 'Palomino' unlocked :).

Een ander probleem kan de PCI/AGP bus zijn. Hierbij komt het mooie woord 'dividers' om de hoek kijken. Deze zgn. 'dividers' zorgen ervoor dat de PCI bus op een bepaalde klokfrequentie draait. Normaal gesproken draait de PCI bus op 33MHz. Als de FSB op 133MHz draait dan heb je een 4/1 divider. Immers draait de PCI bus op één vierde van de FSB zodra deze z'n werk op 133MHz doet.
Als je het zaakje dan overclocked en de divider op 4 blijft staan zal de PCI bus ook omhoog gaan. Met een FSB van 150MHz wordt dit 150/4 ofwel 37,5MHz. Bepaalde PCI apparatuur zal dit niet waarderen waardoor de PC onstabiel wordt.

Remedie: Die apparatuur verwijderen / uitschakelen of de divider naar 5 veranderen. Bv. door de FSB 'hard' in te stellen op 166MHz. Echter moet het moederbord dit wel ondersteunen.

• Het geheugen wil niet harder
Het kan zomaar zijn dat het geheugen óók met de FSB meegaat. Immers hangt hier ook een divider aan. Zodra je de FSB dan op 150MHz zet zal het geheugen (mits ingesteld op 133MHz) ook naar 150MHz gaan. Niet iedere DDR-SDRAM DIMM zal hiermee overweg kunnen.
Remedie? Verhoog het voltage van het geheugen of zet de latency / timings minder straks (hogere waardes). Wat ook een optie is, is het geheugen op 100MHz instellen.

• De processor heeft meer sap nodig
De vCore moet verhoogd worden ofwel de processor zal meer voltage nodig hebben om te kunnen werken met de hogere klokfrequentie. Het verhogen van de vCore kan in het BIOS (tenminste, daar lijkt het op a.d.v. het lijstje in de topicstart) of wederom met de bruggen op de CPU zelf. Voor de vCore moet je naar de L11 bruggen kijken.
Wat kan ik volgens jullie het beste doen om 'm misschien die 2 ghz te laten halen, of moet
ik heel blij zijn met wat ik heb?
Je kunt nu een FSB van 150MHz bereiken. Het kan zijn dat dat simpelweg het maximale is van het moederbord. In dat geval moet de multiplier verhoogd worden. Om de 2GHz te bereiken (wat vrij veel is voor een AMD Athlon XP 'Palomino'. Hoogste ooit gehaald is volgens mij 2345MHz :o) moet je waarschijnlijk ook het voltage van de processor verhogen en voor betere koeling zorgen. Of je het dan haalt is niet gegarandeerd.

2000MHz / 150 (FSB) = 13,33. Je hebt dus een multiplier van 13,33 nodig. Gezien die niet bestaan moet je kiezen uit 13 of 13,5. 13 * 150 = 1950MHz en 13,5 * 150 = 2025MHz.

Een handige link is overigens http://www.ocinside.de :).

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 13-02-2007 23:22 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1