Zie de vraag in de titel. Ik ben wel benieuwd, aangezien ik hoorde dat internetspeed altijd in kilobit per seconde wordt aangegeven en andere dingen in kilobyte. Het is voor mij erg verwarrend, of mijn theoretische downloadsnelheid nou in kilobit of kilobyte wordt weergegeven en bijvoorbeeld Napster of één of ander downloadproggie in kilobit of juist kilobyte. Dan kan ik een beetje nagaan of de beloofde snelheid wordt geleverd. Bit en Byte worden volgens mij door elkaar gebruikt en dat verward de consument heel erg. Eigenlijk is het misleiding als je een kabelsnelheid hebt van 512KB(Kb?), en je denkt 512 kilobyte te downloaden terwijl het eigenlijk maar 64 kilobyte is.
KB = KiloByte
Kb = Kilobite
Kb = Kilobite
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Kilobit_Op zondag 04 februari 2001 17:15 schreef FrankGuthrie het volgende:
KB = KiloByte
Kb = Kilobite
Verwijderd
KBOp zondag 04 februari 2001 17:20 schreef Bendertino het volgende:
Nou wil ik ook graag weten of de downloadspeed bij napster weer wordt gegeven in KB of Kb.
Er geldt:
Kb = 1000 bits
KB = 1024 bytes = 8192 bits
Kb = 1000 bits
KB = 1024 bytes = 8192 bits
Da's mooi, want ik dacht al, waarom heb ik zo'n hoge downstream terwijl die Mp3's zo langzaam gaan, maar nu weet ik dat op de goede tijd en de goede persoon van wie ik download mijn bandbreedte volledig wordt benut. Ik zit er soms wel eens overheen.
In principe gebruiken de meeste programma's Bytes en niet bits. Mocht dat toch worden gebruikt dan zie je ook nog wel een de notatie bps - bits per second. Providers gebruiken wel vaak bits omdat het dan meer/sneller lijkt.
Even een kleine correctie : omdat computers binair werken (de meeste tenminste), worden bij voorkeur machten van 2 gebruikt voor het berekenen :
2^0 = 1
2^1 = 2
2^2 = 4
2^3 = 8
enz.
Gelukkig kom je, als je zo doorgaat, uit op
2^10 = 1024
wat aardig in de buurt van 1000 is, en de uitdrukking kByte is dus meestal 1024 Bytes.
Helaas zijn een aantal redelijk louche harddisk fabrikanten er ooit toe overgegaan om een schijf met 10.000.000 Bytes een 10 MByte schijf te noemen, hoewel dit 10 x 1024 x 1024 = 10.485.760 zou moeten zijn. Je wordt dus voor bijna 5 % genaaid, en helaas moesten uit concurrentie-overwegingen ook de meer reputabele leveranciers meedoen met deze verlakkerij. We hebben het hier dan wel eens over "manufacturers megabytes". En als je het over GByte hebt, dan is de oplichting zelfs meer dan 7 %.
Voor zaken als geheugen en communicatie kun je echter nog steeds vertrouwen op het gegeven dat 1 k<eenheid> = 1024 <eenheid>.
2^0 = 1
2^1 = 2
2^2 = 4
2^3 = 8
enz.
Gelukkig kom je, als je zo doorgaat, uit op
2^10 = 1024
wat aardig in de buurt van 1000 is, en de uitdrukking kByte is dus meestal 1024 Bytes.
Helaas zijn een aantal redelijk louche harddisk fabrikanten er ooit toe overgegaan om een schijf met 10.000.000 Bytes een 10 MByte schijf te noemen, hoewel dit 10 x 1024 x 1024 = 10.485.760 zou moeten zijn. Je wordt dus voor bijna 5 % genaaid, en helaas moesten uit concurrentie-overwegingen ook de meer reputabele leveranciers meedoen met deze verlakkerij. We hebben het hier dan wel eens over "manufacturers megabytes". En als je het over GByte hebt, dan is de oplichting zelfs meer dan 7 %.
Voor zaken als geheugen en communicatie kun je echter nog steeds vertrouwen op het gegeven dat 1 k<eenheid> = 1024 <eenheid>.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Verwijderd
8 bits is idd 1 byte, maar niet voor externe verbindingen, daar is 10 bits = 1 byte, komt door start en stopbit van je packets.[b]Op zondag 04 februari 2001 17:17
Als je dus een downstream van 512 kbps (net als ik) hebt, dan is dat dus maximaal 512 / 8 = 64 KByte
dus heb je bv max downstream 384 Kbits/s haal je max: 384 / 10 = 38,4 KByte/s
napster laat het in KByte/s zien, en windows laat je verbinding in Kbit/s zien
En hier vallen toch erg veel mensen voor, dat wil je niet weten.Op zondag 04 februari 2001 17:26 schreef SJR het volgende:
Providers gebruiken wel vaak bits omdat het dan meer/sneller lijkt.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Goh je maakt het wel weer moeilijk voor me. Ik heb trouwens een slownera verbinding, lekker goedkoop, maar wel maar 64Kbps downstream en bij napster heb ik een downstream van gemiddeld 7KB, dus dat zou betekenen dat als je in 10bits gaat rekenen dat ik een gemiddelde downstream heb van 70Kbps en ik dus sneller ben dan de theoretisch "contractueel" geboden snelheid. 's Ochtends om een uur of acht haal ik op GoT zelfs 9KB/s volgens de meter van Opera (browser). Dus als het echt met factor 10 gaat dan i-net ik dus snel??Op zondag 04 februari 2001 17:28 schreef PsychoNL_II het volgende:
8 bits is idd 1 byte, maar niet voor externe verbindingen, daar is 10 bits = 1 byte, komt door start en stopbit van je packets.
dus heb je bv max downstream 384 Kbits/s haal je max: 384 / 10 = 38,4 KByte/s
napster laat het in KByte/s zien, en windows laat je verbinding in Kbit/s zien
Wel verwarrend hoor!
Geef mij maar een 155Mbps verbinding 
In duitsland bestaat dit, maar is ongelooflijk duur, dit gaat namelijk per een soort röntgenstraal. het is dus een draadloze verbinding, je krijgt echter 'maar' 2Mbit downstream, maar theoretisch is 155Mbps mogelijk. Het computerblad waar ik dit uit heb zegt dat je beter kan wachten op UMTS, dat snel en goedkoop is.
In duitsland bestaat dit, maar is ongelooflijk duur, dit gaat namelijk per een soort röntgenstraal. het is dus een draadloze verbinding, je krijgt echter 'maar' 2Mbit downstream, maar theoretisch is 155Mbps mogelijk. Het computerblad waar ik dit uit heb zegt dat je beter kan wachten op UMTS, dat snel en goedkoop is.
Nopes jij hebt 64Kbitps dat is 8Kbyteps. Je bent dus 1Kbyteps trager.
Je kan in principe met napster streaming een MP3 van 128Kbitps luister als je sneller download dan 16Kbyteps.
Lekker wazig he
Je kan in principe met napster streaming een MP3 van 128Kbitps luister als je sneller download dan 16Kbyteps.
Lekker wazig he
Of je moet aangesloten zitten op surfnet, 100 Mbit internetverbinding
nog niet helemaal goed hoor jongens 
kB = kilobyte
kb = kilobit
KB = kelvinbyte
Kb = kelvinbit
die laatste 2 bestaan natuurlijk niet he
het is overigens verder wel MB (Megabyte) en niet mB (millibyte
), en GB
kB = kilobyte
kb = kilobit
KB = kelvinbyte
Kb = kelvinbit
die laatste 2 bestaan natuurlijk niet he
Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds
*knip* nee topics van 23 jaar oud gaan we niet reviven
[ Voor 87% gewijzigd door br00ky op 05-05-2024 20:05 ]
Hey ... maar dan heb je ook wat!
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.