Zoals sommigen van jullie misschien weten doe ik een studie informatiekunde (!= informatica of ICT overigens). Hierbij komt in het komende blok usability aan bod. De opdracht van vorige week was om een poster te maken die een "usability breakdown" (een "slecht"/onhandig ontwerp waardoor fouten ontstaan) beschrijft.
Na even nadenken kwam ik bij m'n D50
. Ik ervaar hiermee het probleem dat het instellen van de sluitertijd -voor mij- niet intuïtief is. Laat me dat even toelichten:
Op de D50 stel je de sluitertijd in door het "duimwieltje" naar links en rechts te draaien. Naar links betekent: langere sluitertijd. Naar rechts betekent: kortere sluitertijd.
Is dit handig? "Naar links" heeft voor veel mensen (iedereen?) de betekenis van "minder" (en vice versa). Op de D50 betekent het "naar links" echter "langer", ook wel te interpreteren als "meer".
Hierdoor draai ik vaak precies de verkeerde kant op..
Ben ik de enige die dit herkent of denk jij nu ook van "ja, dat is waar"? Just curious.
PS: overigens weet ik niet of de D50 de enige cam is die het op deze manier doet. Misschien doet de hele Nikon-lijn het zo, misschien alle andere merken ook wel.
Na even nadenken kwam ik bij m'n D50
Op de D50 stel je de sluitertijd in door het "duimwieltje" naar links en rechts te draaien. Naar links betekent: langere sluitertijd. Naar rechts betekent: kortere sluitertijd.
Is dit handig? "Naar links" heeft voor veel mensen (iedereen?) de betekenis van "minder" (en vice versa). Op de D50 betekent het "naar links" echter "langer", ook wel te interpreteren als "meer".
Hierdoor draai ik vaak precies de verkeerde kant op..
Ben ik de enige die dit herkent of denk jij nu ook van "ja, dat is waar"? Just curious.
PS: overigens weet ik niet of de D50 de enige cam is die het op deze manier doet. Misschien doet de hele Nikon-lijn het zo, misschien alle andere merken ook wel.
[ Voor 11% gewijzigd door Wortelsoep op 13-02-2007 17:06 . Reden: PS erbij ]