[MySQL] Charset voor turks

Pagina: 1
Acties:

• RickyHeijnen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 09:02
Ik heb een website die in 5 landen wordt gebruikt. Nu komt daar een 6e land bij... Turkije. Echter heb ik nu een probleem met het opslaan van turkse tekens in mijn database bijvoorbeeld in adressen of namen.

Nu heb ik wat gelezen over de charset en heb begrepen dat ik utf8 moet gaan gebruiken. Nu staat alles op latin1. Wat ik echter niet kan vinden is hoe ik mijn database omzet, dat hoef ik toch niet voor elke row in de database in te stellen?? En hoe zit het met bijv. franse tekens (é è ç) die al in de database staan, blijven deze gewoon zoals ze zijn of kunnen daar rare dingen mee gebeuren?

Ik hoop dat iemand mij een beetje op het juiste pad kan sturen.

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 11:48

Shift

[] Dual crazy []

http://www.google.nl/sear...8+mysql&btnG=Zoeken&meta=

[ Voor 89% gewijzigd door Shift op 13-02-2007 14:23 ]

Verwijderd

idd, en anders kopieer je ff 1 table in je offline ontwikkel omgeving en probeer je het gewoon. Er is nog nooit iemand dood gegaan van een beetje trial and error ontwikkelen ;)

• RickyHeijnen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 09:02
Aha dat levert inderdaad wat meer resultaat dan googlen op 'mysql change charset' :o...
Ik had al wat geprobeerd met een test-tabel en dat leek allemaal goed te gaan, maargoed ik ga eens wat verder testen, voor zover ik nu kan overzien kan er niet al te veel fout gaan.

• GewoonNico
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:58
zoetericky,
zou je je bevindingen hier willen posten? Ik zit namelijk met een soortgelijk probleem.

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kunt ook (afhankelijk van de talen op dit moment) latin1 veranderen in latin5 en de karakterset van iso-8859-1 naar iso-8859-9.
Als je wisselt van iso-8859-1 naar iso-8859-1 ‘verlies’ je Ð, Ý, Þ, ð, ý en þ; deze worden vervangen door Ğ, İ, Ş, ğ, ı en ş. Als de eerste karakters uit iso-8859-1 op dit moment niet gebruikt worden kan dit een snelle oplossing zijn.

Mocht je in de toekomst nog meer talen willen ondersteunen dan is het slimmer om nu alvast over te schakelen naar utf-8.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Pagina: 1