Toon posts:

[Rollercoaster Tycoon 3] Monitor op standby na 5sec.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.062 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net Rollercoaster 3 geinstalleerd. Maar als ik het spel opstart valt na een 5 tal seconden mijn beeldscherm onverbiddelijk in standby. De enige manier om mn scherm weer aan de praat te krijgen dan is door alt+tab te duwen zodat ik weer in Windows kom.

Feit is wel dat mn monitor al redelijk oud is (+-5 a 6 jaar) Kan het hiermee iets te maken hebben?

De computer is pas nieuw van vorige zomer, dus ik betwijfel of het aan mn pc ligt. Voor de volledigheid hier m'n specs :

Intel Pentium D 3.2Ghz
7900 GT TOP 256 Mb
2 GB ram
2 x 160 GB Maxtor
ASUS P5LD2 moederbord

Tnx !

• hayate666
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-11 12:31

hayate666

zwaardfetisjist

Het kan zijn dat je het spel probeert op te starten in een resolutie die jouw monitor niet aankan. De refreshrate kan te hoog zijn of de resolutie net teveel. Heb je hier al wat mee geprobeerd?

As it turned out, the stone was mightier than both the sword and the pen

Verwijderd

Topicstarter
De resulutie heb ik al eens op 640 x 480 gezet zonder enig resultaat, refreshrate nog niet geprobeerd, maar heb geen flauw benul hoe je dat instelt :'( Hoe doe je dat?

(Het spel zelf crashed dus niet want ik hoor de muziek van het spel nog. Ook heb ik het al eens bij een vriend geinstalleerd en daar werkt het perfect)

Tnxx

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 17:13 ]

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Dat is volgens mij altijd verschillend. Ik weet niet precies hoe dit bij rollercoaster tycoon 3 werkt, maar zit daar geen configuratietooltje bij of een veilige modus waarin je het kan opstarten, zodat je in het optiemenu kan komen? Heb je ook geen andere (leen)monitor waarmee je het even kan proberen? Zo kan je dan uitsluiten dat het aan je monitor ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb zo geen configuratiemenutje gevonden. alles staat nogal onduidelijk gerangschikt in de mappen. Kun je dat spel niet op een of andere manier opstarten in veilige modus zonder dat het eerst crashed??

(Nee ik heb geen tweede monitor waar ik even mee kan proberen, dus kan niet met 100 % zekerheid zeggen dat het niet aan mijn pc zelf ligt.)

(( Ik heb nog zo een spelleketje waar ik net hetzelfde probleem met heb, nl Cold Fear ))

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

In het bestand C:\Documents and Settings\<NAAM>\Application Data\Atari\RCT3\Options.txt (met <NAAM> jou naam uiteraard) zou je moeten kunnen zien in welke resolutie het spel opstart e.d. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ik weet niet welke drivers je hebt, maar als het goed is kan je in bij de instellingen van je grafische kaart onder de 3d instellingen VSync aanzetten, dan zal hij niet proberen je monitor op een hogere refreshrate te laten draaien.

Als dat niet helpt kan je refreshrate override doen (zit ook ergens onder de instellingen van je VGA) en dan handmatig je refreshrate omlaag halen voor de resolutie waarop je die spellen speelt.

Dat zeg ik....

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:15:
(( Ik heb nog zo een spelleketje waar ik net hetzelfde probleem met heb, nl Cold Fear ))
Dat is ook weer een spel wat niet zo oud is met vrij stevige graphics als ik het me goed herinner. Er is toch dan een goede kans dat het aan je monitor ligt. Zeker ook omdat alle muziek en dergelijke gewoon doorgaan. Ik raad je aan om te proberen of je dat uit kan sluiten en ook de bovenstaande tip over VGA settings eens te proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door hayate666 op 14-02-2007 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik windows vista heb staan en ik de specifieke drivers van mijn videokaart niet kan instaleren (64 bit versie wordt niet ondersteunt) Toch heeft vista zelf mijn videokaart geinstalleerd want want ik kan games zoals bijvoorbeeld Call Of Duty 2 spelen met mooie graphics, alles op het hoogste, maar ... tot moor 1024 op 768 pixels. Als ik hoger ga gebeurt bij elk spel hetzelfde als bij RTC3 => scherm gaat in standby. Dus ik denk echt wel dat het met de standaardresolutie van het spel zal te maken hebben.
_the_crow_ schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:28:
In het bestand C:\Documents and Settings\<NAAM>\Application Data\Atari\RCT3\Options.txt (met <NAAM> jou naam uiteraard) zou je moeten kunnen zien in welke resolutie het spel opstart e.d. :)
De manier die jij aangeeft zou dus een oplossing kunnen zijn, maar het probleem is dat ik helemaal geen bestand heb zoals options.TXT. Ik de RTC3 map bij documents zitten enkel wat (vooral lege) mappen zoals campains, coaster, fireworks, ... , maar geen enkel bestand dat options noemt.
Biobakker schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:50:
ik weet niet welke drivers je hebt, maar als het goed is kan je in bij de instellingen van je grafische kaart onder de 3d instellingen VSync aanzetten, dan zal hij niet proberen je monitor op een hogere refreshrate te laten draaien.

Als dat niet helpt kan je refreshrate override doen (zit ook ergens onder de instellingen van je VGA) en dan handmatig je refreshrate omlaag halen voor de resolutie waarop je die spellen speelt.
Dit kan ik dus ook niet doen omdat ik de originele drivers van NVidia geinstalleerd krijg op mijn windows vista versie .

• Biobakker
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:45:
Het probleem is dat ik windows vista heb staan en ik de specifieke drivers van mijn videokaart niet kan instaleren (64 bit versie wordt niet ondersteunt) Toch heeft vista zelf mijn videokaart geinstalleerd want want ik kan games zoals bijvoorbeeld Call Of Duty 2 spelen met mooie graphics, alles op het hoogste, maar ... tot moor 1024 op 768 pixels. Als ik hoger ga gebeurt bij elk spel hetzelfde als bij RTC3 => scherm gaat in standby. Dus ik denk echt wel dat het met de standaardresolutie van het spel zal te maken hebben.

[...]

De manier die jij aangeeft zou dus een oplossing kunnen zijn, maar het probleem is dat ik helemaal geen bestand heb zoals options.TXT. Ik de RTC3 map bij documents zitten enkel wat (vooral lege) mappen zoals campains, coaster, fireworks, ... , maar geen enkel bestand dat options noemt.

[...]

Dit kan ik dus ook niet doen omdat ik de originele drivers van NVidia geinstalleerd krijg op mijn windows vista versie .
Ik weet niet hoe het in Vista zit, maar in XP kan je onder directX diagnostic tools ook je refresh rate overriden als het goed is. (start>Run> Dxdiag enter)
To set an override refresh rate

1.On the More Help page, click Override .

2.In the Override DirectDraw Refresh Behavior dialog box, select the Override Value text box and type a valid refresh rate for your monitor. The Override Value option is automatically selected.

To cancel the override refresh rate

1.On the More Help page, click Override .

2.In the Override DirectDraw Refresh Behavior dialog box, select Default .

Dat zeg ik....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zoiets niet als een more help page. Als ik die DxDiag opstart heb ik enkel wat vanters waar ik niks kan aan veranderen. Is er geen manier om bv het spel op te starten in vielige modus dat ik in het spel zelf wat kan protsen met de resolitie en dergelijke, of gaat dit evenmin lukken?

Verwijderd

Het ligt niet aan je monitor, maar puur aan de drivers die ervoor zorgen dat er een signaal wordt uitgestuurd met een refresh rate die je monitor niet ondersteund. Onder WinXP kun je door wat aanpassingen in de registry te doen (Coolbits), het nVidia control panel aanzienlijk uitbreiden. Een onderdeel is de refresh rate override, die je voor alle resoluties waarop je wilt gamen moet instellen op het maximum wat je monitor bij de verschillende resoluties ondersteund.

Ik kan me niet anders voorstellen, dan dat nVidia ook in de Vista drivers een soortgelijke override functie ondersteund. Misschien dat er Vista-kundige mensen zijn, die kunnen posten of de Forceware Coolbits 2.0 nog steeds werken op de Vista driver.

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 19:25

Swaptor

Java Apprentice

Even afgezien van alle opmerkingen over de refreshrates: Wat is de native resolutie van je monitor?
Op welke resolutie draait Windows nu?

Gegeven de leeftijd van je monitor lijkt het me dat daar de bottleneck zit. Max 1024x768 ofzo.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Verwijderd

Topicstarter
Swaptor schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:19:
Even afgezien van alle opmerkingen over de refreshrates: Wat is de native resolutie van je monitor?
Op welke resolutie draait Windows nu?

Gegeven de leeftijd van je monitor lijkt het me dat daar de bottleneck zit. Max 1024x768 ofzo.
Ja, hij staat inderdaad op 1024 x 768, maar hij kan echter wel nog hoger ( ik geloof tot 1200x900 maar ben niet 100% zeker)
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:15:
Het ligt niet aan je monitor, maar puur aan de drivers die ervoor zorgen dat er een signaal wordt uitgestuurd met een refresh rate die je monitor niet ondersteund. Onder WinXP kun je door wat aanpassingen in de registry te doen (Coolbits), het nVidia control panel aanzienlijk uitbreiden. Een onderdeel is de refresh rate override, die je voor alle resoluties waarop je wilt gamen moet instellen op het maximum wat je monitor bij de verschillende resoluties ondersteund.

Ik kan me niet anders voorstellen, dan dat nVidia ook in de Vista drivers een soortgelijke override functie ondersteund. Misschien dat er Vista-kundige mensen zijn, die kunnen posten of de Forceware Coolbits 2.0 nog steeds werken op de Vista driver.
Er staat wel iets over dit programma op de nvidia site, wist echter niet dat dat daarvoor was bestemd, maar als ik erop klik om te downloaden krijg ik een wit beeld : http://www.nvidia.com/page/forceware_geforce.html

• Biobakker
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:26:

[...]
Ja, hij staat inderdaad op 1024 x 768, maar hij kan echter wel nog hoger ( ik geloof tot 1200x900 maar ben niet 100% zeker)

[...]
Weet je toevallig ook het exacte type monitor ? dan kan je ook achterhalen welke refreshrates hij op die resoluties kan draaien.

Dat zeg ik....

Verwijderd

Topicstarter
Biobakker schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 18:06:
[...]

Weet je toevallig ook het exacte type monitor ? dan kan je ook achterhalen welke refreshrates hij op die resoluties kan draaien.
Nee, ik heb hem ook maar gekregen van een vriend die hem een TFT scherm heeft gekocht en er geen plaats voor had. Het enige wat ik weet is dat het uit de Aldi nog komt X aantal jaar geleden van het merk Targa.

Ne blijkt dat ik steeds de verkeerde drivers wou downloaden voor mijn videokaart. Ik heb nu terug zoals vroegen een control panel, maar ik vind hier mijn weg totaal niet in terug, er staat haast niks in. Waar kan ik de refreshrate overlay vinden. (Sorry voor de misschien domme vragen, maar ben op dit gebied van de pc totaal niet thuis :'( )

Verwijderd

Topicstarter
Ok na lang zoeken heb ik dus gevonden hoe je de Vsynch moet aanzetten in het nvidia control panel, maar nog steeds hetzelfde probleem =>uitvallen scherm :'(

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 13:14
met wat hulp over de opmerking van boven over Dxdiag en refresh rate had je ook even kunnen googlen en vervolgens op de eerste hit kunnen klikken

• Biobakker
  • Niet online
SoaDmaggot schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:33:
met wat hulp over de opmerking van boven over Dxdiag en refresh rate had je ook even kunnen googlen en vervolgens op de eerste hit kunnen klikken
Tja maar hij (zij O-) ) heeft Vista, dus ik kan me voorstellen dat het dan anders in elkaar zit.

Alsnog denk ik dat het probleem aan je monitor ligt. Het kan zijn dat RCT Vsync automatisch uitzet :? want als ik het zo lees hier denk ik toch echt dat het of aan de resolutie of aan de refreshrate ligt.

Dat zeg ik....

Verwijderd

Topicstarter
Biobakker schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 15:39:
[...]

Tja maar hij (zij O-) ) heeft Vista, dus ik kan me voorstellen dat het dan anders in elkaar zit.

Alsnog denk ik dat het probleem aan je monitor ligt. Het kan zijn dat RCT Vsync automatisch uitzet :? want als ik het zo lees hier denk ik toch echt dat het of aan de resolutie of aan de refreshrate ligt.
Ja, maar als ik de V synch zelf manueel aanzet in mijn control panel van Nvidia , heb ik nog steeds hetzelfde probleem.

(Het is hij :) )

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:39

Clush

Do as I say...

v-sync aan of uit zou toch niks uit moeten maken?

het idee van v-sync is dat je videokaart precies evenveel beeldjes aflevert als je monitor per seconde weergeeft. geeft je monitor maximaal 60 beelden per seconde (dat is dus een refreshrate van 60 herz) gaat je videokaart dus nooit meer dan 60 frames per second produceren. theoretisch zou dat je pc moeite besparen en het beeld smooth laten weergeven... praktijk is vaak een ander verhaal.

frames per second en refreshrate zijn 2 totaal verschillende dingen. fps is de productie van je videokaart, en refreshrate het aantal keer dat je monitor het beeld ververst.

door middel van v-sync limiteer je de productie van je videokaart, en dat heeft met je monitor zelf verder vrij weinig te maken.

v-sync uit is overigens aan te raden.

dat RCT de refreshrate van je monitor op eigen houtje omhoog gooit vind ik vrij brutaal voor een game, denk eerlijk gezegd niet dat dat het geval is. wat wel zou kunnen is dat ie je monitor op 32bits gooit terwijl je normaal op 16 draait (?) en daardoor de maximale refreshrate onder het huidige niveau komt.

vroeger wilde het wel eens helpen je windows desktop op 640*480 of 800*600 en 16bits te zetten voordat je een spel opstart.

refreshrate (vernieuwingsfrequentie) kan je vinden onder geavanceerde beeldscherm instellingen. laag is veilig, hoog is rustiger voor je ogen, en te hoog is monitor op standby om te voorkomen dat ie zichzelf opblaast :).

verder kan je hier kijken:
http://www.atari.com/us/s...splay=MAIN#faq_prodissues

... not as I do.

Verwijderd

Topicstarter
Clush schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 20:44:
v-sync aan of uit zou toch niks uit moeten maken?

het idee van v-sync is dat je videokaart precies evenveel beeldjes aflevert als je monitor per seconde weergeeft. geeft je monitor maximaal 60 beelden per seconde (dat is dus een refreshrate van 60 herz) gaat je videokaart dus nooit meer dan 60 frames per second produceren. theoretisch zou dat je pc moeite besparen en het beeld smooth laten weergeven... praktijk is vaak een ander verhaal.

frames per second en refreshrate zijn 2 totaal verschillende dingen. fps is de productie van je videokaart, en refreshrate het aantal keer dat je monitor het beeld ververst.

door middel van v-sync limiteer je de productie van je videokaart, en dat heeft met je monitor zelf verder vrij weinig te maken.

v-sync uit is overigens aan te raden.

dat RCT de refreshrate van je monitor op eigen houtje omhoog gooit vind ik vrij brutaal voor een game, denk eerlijk gezegd niet dat dat het geval is. wat wel zou kunnen is dat ie je monitor op 32bits gooit terwijl je normaal op 16 draait (?) en daardoor de maximale refreshrate onder het huidige niveau komt.

vroeger wilde het wel eens helpen je windows desktop op 640*480 of 800*600 en 16bits te zetten voordat je een spel opstart.

refreshrate (vernieuwingsfrequentie) kan je vinden onder geavanceerde beeldscherm instellingen. laag is veilig, hoog is rustiger voor je ogen, en te hoog is monitor op standby om te voorkomen dat ie zichzelf opblaast :).

verder kan je hier kijken:
http://www.atari.com/us/s...splay=MAIN#faq_prodissues
Ok, nu begrijp ik dus al wat beter het verschil tussen V-synch en resolutie :) Ik heb jouw tips ook nog eens uitgeprobeerd, zonder resultaat, de aanwijzingen bij de link ook eens geprobeerd, idem zonder resultaat.

BESLUIT : ik denk dat ik het ga opgeven, alles wat ik probeer maakt geen verschil uit (mochten jullie je het afvragen, ik heb de update ook geinstalleerd ja) Ik zal het dan wel wat bij ne kameraad gaan spelen, of wachten tot mijn scherm stukgaat zodat ik een nieuwe moet kopen :) Allesinds, toch bedankt met jullie goede raad !

Greetz
Pagina: 1