Toon posts:

Raid1 winXP IDE schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 98 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb via faq's en de search functie gezocht hoe ik het beste een RAID1 kan bekomen met winXP. Ik geraak er toch niet echt uit. Ondersteunt winXP een software RAID 1 van 2 harde schijven of moet ik dll's gaan herschrijven om dit te kunnen doen?

hartelijk dank,

Toon

Verwijderd

Op de systeemschijf of losse/extra schijven?

P.S. "kan bekomen", is dat belgisch ofzo? O+

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 13:00 ]

Verwijderd

Hallo Toon,

Is het specifiek de wens om binnen XP een RAID op te zetten? (dus software matig)

de meesten hier gebruiken hun (onboard) RAID controller op hardware niveau en behoeven enkel de juiste drivers te laden binnen XP (tijdens de setup, F6, wie kent het niet?). De RAID setup wordt op de controller ingesteld (ik draai RAID 0 op de mijne)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:58:

ik heb via faq's en de search functie gezocht hoe ik het beste een RAID1 kan bekomen met winXP. Ik geraak er toch niet echt uit. Ondersteunt winXP een software RAID 1 van 2 harde schijven of moet ik dll's gaan herschrijven om dit te kunnen doen?
Bekijk eens Schijfbeheer.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
IK heb een al wat ouder asus A7n8x deluxe moederbord, hebben die IDE aansluitingen ook zo'n RAID controller. Ik weet dat er een SATA controller aanwezig is maar deze (de sil3112) veroorzaakt conflicten op de PCI bus. Die bus heb ik nodig voor m'n geluidskaart want het gaat om een opname computer.

Verwijderd

Als het goed is heeft die zijn eigen PCI bus, dus dat zou opzich geen conflicten mogen veroorzaken.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
XP Home of Professional? Dat maakt nogal uit, dacht ik :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:34:
Als het goed is heeft die zijn eigen PCI bus, dus dat zou opzich geen conflicten mogen veroorzaken.
PCI bus is een geshare-de bus als ik het goed herinner. Elk toestel kan dan aanspraak maken op die bus en krijgt een bepaalde tijd om z'n ding te doen. Nu die SIL3112 driver is niet zo goed geschreven en zorgt ervoor dat m'n geluidskaart niet de tijd krijgt die deze zou moeten krijgen op die bus.

Het gaat om XP pro

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:09:
[...]

PCI bus is een geshare-de bus als ik het goed herinner. Elk toestel kan dan aanspraak maken op die bus en krijgt een bepaalde tijd om z'n ding te doen. Nu die SIL3112 driver is niet zo goed geschreven en zorgt ervoor dat m'n geluidskaart niet de tijd krijgt die deze zou moeten krijgen op die bus.
Bij de meeste mobo's (mijn Asus K8N4-E Deluxe iig) zit de Silicon Image SATA controller op een eigen PCI bus; dus zijn er twee PCI bussen. Dus deelt de SATA controller niet dezelfde bus als je geluidskaart.

Wat zijn precies de problemen die je had met je geluidskaart dan, en welk IRQ heeft je SATA controller en welk IRQ je geluidskaart?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:32:
[...]Wat zijn precies de problemen die je had met je geluidskaart dan, en welk IRQ heeft je SATA controller en welk IRQ je geluidskaart?
klikjes bij het afspelen van audio , het is een gekend probleem bij dit moederbord. Aangezien het met IDE schijven gewoon plug & play is verkies ik liever nog deze.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:50:
[...]

klikjes bij het afspelen van audio , het is een gekend probleem bij dit moederbord. Aangezien het met IDE schijven gewoon plug & play is verkies ik liever nog deze.
En toen je geen SATA schijf meer gebruikte waren de klikjes weg? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Of heb je nu een totaal ander moederbord?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:11:
[...]

En toen je geen SATA schijf meer gebruikte waren de klikjes weg? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Of heb je nu een totaal ander moederbord?
Idd geen last meer van met hetzelfde mobo, het ligt echt aan die SATA Raid controller drivers.

Maar euhm, hoe zit het nu met IDE en RAID op XPpro :)

Verwijderd

Je hebt nog niet beantwoord of je RAID wilt op je systeem schijven of niet.

Heb je in het BIOS gekeken voor RAID op je PATA controller? Zo ja wat lukt er niet om dat te activeren? Dan moet je wel windows opnieuw installeren, overigens.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:07
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:58:
hoi,

hartelijk dank,

Toon
XP ondersteunt out of the box geen RAID, je zult dus inderdaad wat DLL hacks moeten uitvoeren om een RAID-1 opstelling te kunenn inlezen. Alleen de server-varianten kunnen dit standaard

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat gewoon in de RAID FAQ beantwoord, compleet met een linkje :)

FAQ-gevalletje, topic dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.