JPEG Compressie Dig. Camera's

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:40
Ik ben op zoek naar een digitale camera. Nu zie ik bij de formaten altijd enkel JPEG (EXIF 2.1) of JPEG (EXIF 2.2) staan.

Mijn vraag was nou of het ook mogelijk is om compressieloos op te slaan op modellen zoals deze:

Panasonic Lumix DMC-FX3
Panasonic Lumix DMC-LZ5
Sony DSC-W50
Canon Digital Ixus 60/65

Eventueel in RAW/BMP formaat of enkel JPEG mogelijk bij dit soort toestellen?

Is het trouwens mogelijk om met JPEG op te slaan zonder compressie? Ik vind dit nl nogal een belangrijk punt.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:35

Garyu

WW

Ach, die JPEG compressie valt allemaal wel mee. Zet hem op de "hoogste" stand, en je hebt geen last van artifacts in je foto's hoor.

Wil je een camera die compressieloos opslaat, dan zul je moeten zoeken naar een camera die RAW ondersteunt. Dat doen de modellen die je noemt voor zover ik weet niet. Het staat er eigenlijk altijd wel bij vermeld als een camera dat wel ondersteunt.

BMP-formaat :?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

jpeg is volgens mij inherent aan compressie het is juist het algoritme dat comprimeert volgens een bepaalde manier dat bepaald dat het een 'jpeg' bestand wordt . compressieloos is gewoon raw of nef

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 21:55

qless

...vraag maar...

JPEG is nooit zonder compressie, echter je kunt wel verschillende kwaliteits/compressie nivo's instellen. (Bij de meeste camera's gaat dat van standard, fine, extra fine .e.d)

De wat luxere digitale camera's kunnen opslaan in een RAW formaat. Dat is wat je dan eigenlijk wil.
(sommige camera's kunnen ook TIFF gebruiken als non-compressie formaat.

Overigens zijn er 2 soorten compressie voor afbeeldingen: lossy en non-lossy. JPEG is een lossy compressie, je verliest dus details.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:40
BMP is bitmap formaat, en bij mijn weten ook lossless :P maar ik gebruikte het maar als voorbeeld.

JPEG is idd steeds met compressie (helaas) het was de JPEG2000 die ook zonder compressie (lossless) kan opslaan.

Ik vind het wel vervelend dat deze camera's het niet kunnen, het kan niet heel erg moeilijk zijn om deze ondersteuning toe te voegen lijkt mij.

Zeker dezer dagen met geheugenkaartjes van 2gb voor minder dan 40 euro vind ik het een spijtige zaak dat het niet kan dan in camara's in het goedkopere segment.

Wat moet je nu doen bij het editten dan, moet je dan nog eens in jpeg gaan opslaan, en moet je nog een gaan compresseren, wat uiteindelijk tot gevolg heeft, dat je een best wel groot kwaliteitsverlies hebt, zelfs bij de hoogste setting (voglens mijn opinie).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Camera's spellen we met een e in het midden.

Anyway, alleen duurdere modellen kunnen raw opslaan. De modellen die jij noemt zijn allemaal compacts, daarbij hoef je daar niet echt van uit te gaan.

Oh en op de hoogste kwaliteitssetting (laagste compressie) merk je pas wat van artifacts na het editen als je dat meermaals doet. Een keer openen -> editen -> saven -> geen probleem. En als je 't echt meermaals moet doen, moet je dus 't resultaat niet als jpeg opslaan.

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeR op 13-02-2007 12:54 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Na het editen hoef je natuurlijk niet weer jpeg te gebruiken, je kan je bewerkte plaatjes ook in een lossless formaat weschrijven, bv. tiff.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Is het trouwens mogelijk om met JPEG op te slaan zonder compressie? Ik vind dit nl nogal een belangrijk punt.
Omdat? Zoals gezegd valt de JPEG-compressie erg mee als je de beste kwaliteit kiest. Een foto met een bestand van een dikke 2 Mb is al voldoende om behoorlijk groot af te laten drukken. Heb zelf een canvas en foto van 60x80 en 50x70 (9MP), wat gewone JPEGs waren. Kwaliteit is prima.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:54

Zoefff

❤ 

De camera's in jouw lijst zijn allemaal compactcamera's. De kans dat die foto's in RAW formaat kunnen opslaan is klein, vaak is die functie pas beschikbaar vanaf de 'prosumers', simpelweg omdat de gemiddelde consument geen RAW gebruikt.

Foto's opslaan in RAW formaat houd overigens meer in dan alleen een uncompressed foto opslaan. Wat er word opgeslagen is puur de data zoals 'ie van de sensor af komt, zonder dat er kleurcorrecties, verscherping, etc. op worden losgelaten, zodat je dit achteraf zelf nog helemaal in de hand hebt. Als het je puur om de JPEG gaat is de opslagmethode in hoogste kwaliteit echt wel voldoende hoor, je zal niets van de compressie (die minimaal is) merken.

Maargoed, op een website als www.dpreview.com kan je prima alle modellen opzoeken en in de specificaties kijken welke opslagmethodes er gebruikt kunnen worden :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.